Kommentarer til 'godt turnusnummer haves!'

Hmmm.så kan jeg da ikke forstå, at vi har problemet nu?? Der er tilsyneladende flere, der gerne vil have turnus i hovedstadsområdet, end i Jylland. Derfor vil en regionsordning med byttemulighed ikke løse det problem. Beklager.

Jo, forudsat at der er så mange, der “spekulerer” i ordningen, hvilket jeg ikke tror på, er tilfældet. Der kommer jo ikke flere turnuspladser i hovedstadsområdet ved at stoppe bytteriet.

Jeg kan til stadig ikke se, at det skulle være et større problem for en KU’er at tage 1½ år i Thisted. Jeg ville da heller ikke kunne pendle mellem Fyn og Thisted, men så måtte jeg jo få mig en midlertidig bopæl deroppe. Det kan vist godt lade sig gøre.

Der er da også forskel på 2 til 4 timer, 2 timer helt nøjagtigt. Så hvis det er så stort et problem kan man jo flytte tættere på. Når man vælger at bo i København, vælger man jo en geografisk decentral placering, men det er altså et frit valg, som ingen er tvunget til. Selv har jeg næsten 4 timers transport til Thisted.

[quote]Det ville være en fordel for alle os normale medicinstuderende, der hverken har lyst til at forlange beskidte penge eller betale dem.

Omvendt så er byttemuligheden kun en fordel for de brådne kar.[/quote]

Det er da rigtigt, at det vil få de salige og retfærdige til at fryde sig. Men der vil alligevel være nogle famillier, som lige nu kan bytte sig til et bedre nummer, der mister muligheden for det. Der er faktisk nogen, der har købt sig til en bedre plads, som samtidig er yderst glad for og tilfreds med det.

Det er da vist mest på det teoretiske plan, rune. Jeg har arbejdet mindre en 1½ times kørsel fra min bopæl, og det blev hurtigt uinteressant at pendle efter jobbet.Det er et falsum at tro, at det er så nemt for fynboer og jyder at pendle både her og der. Der er rigtig mange, der flytter til en midlertidig bopæl i forbindelse med turnus.

Jeg kan altså ikke lade være med at benytte din argumentation på en lidt anden måde: Når man vælger at læse medicin, må man forvente at kunne få turnus stilling udenfor sit bopælsområde, og det må man bare tage med.

Ja, men i modsætning til dig, så mener jeg, at der er stor forskel på, om man bliver direkte tvunget over på den anden side af bæltet, eller om man frivilligt flytter fordi, man synes det kunne være skægt at prøve at noget nyt.

Nej søde, det er jo lige det, der er hele pointen. Nemlig at du ikke skal tvinges fra fyn til thisted. Men dog at du kan komme til et sted “kun” 2 timer væk. Måske det er svært at forstå, men en regionsordning ville altså også gælde for OU’ere (også selvom eventuelle eksempler ikke lige nævner dig specifikt).

En regionsordning er bare ikke en fordel for ret mange andre end sjællændere. Det er netop derfor, jeg opfordrer til at finde en løsning med en mere bred opbakning. Iøvrigt er regionsforslaget længe forkastet af SST, og uanset hvor meget langhalm, I tærsker på det, ændrer det ikke på holdningen i Århus og på SDU. Det kan da heller ikke være så svært at forstå, eller…

Det er da frivilligt at læse medicin og tage turnus på de nuværende vilkår. Så vidt jeg ved, kan man endda lade være med at trække turnus nummer, før man har lyst til turnus. Så kan man jo vente, til det passer bedre ind i ens planer.

Jeg får da klart indtryk af, at i hvert fald nogle enkelte kun ser én løsning, nemlig den at KU’er får fortrinsret til turnuspladserne i deres egen region. Den holdning kommer der jo nok ikke så meget frugtbart ud af, men fortsæt da endelig. På den måde er vi helt sikre på at beholde den nuværende ordning.

Verdens dårligste argument. Hvis det ikke er gået op for dig, så er det også netop det der er problemet… at man ikke selv har indflydelse på hvor man kommer til at arbejde. Det bliver vel ikke anderledes af, at man har vidst det fra starten af.

Humlen er, at der er ingen andre fag, hvor det på denne måde er en lodtrækning der bestemmer hvor folk flytter hen, når de skal i arbejde - hvorfor er det så lige, at det er accepteret, når man er læge? (Der er mange andre ting, jeg ikke fatter, at vi accepterer - men lad nu det ligge for nu.) Naturligvis er der andre fag, hvor det er nødvendigt at flytte efter jobs, men i det mindst har man et valg… kunne det ikke blive på samme måde med lægeerhvervet?

Iøvrigt, jeg har lidt svært ved, at nogle ikke vil se, at der er forskel på at skulle flytte fra Odense/Aarhus til Thisted og så fra København til Thisted. Ja, der er også langt fra Odense, men der er immervæk dobbelt så langt fra København, og der er ganske mange steder i de mindre attraktive amter, hvor det er en smal sag at pendle fra Odense eller Aarhus - Derfor ville er regionsgaranti være rimelig, men hellere undgå en lille ulempe selv, end lade andre få en stor lettelse… desværre!

Ja, efter ihærdig modstand fra FADL og FAYL, sjovt nok ønsker de ikke at trække noget nyt ned over hovedet på folk. Men det ville da være rart, hvis vores fagforeninger havde så højt til loftet, at de kunne se ud over snævre regionale hensyn og indrømme, at København bliver urimeligt forfordelt i forbindelse med turnus (jvf. et af mine tidligere indlæg) - alt andet lige er der altså mindre pendlerafstand fra Odense til Grindsted end der fra København.

  • Mikkel

Det er helt rigtig forstået!

[quote]uanset hvor meget langhalm, I tærsker på det, ændrer det ikke på holdningen i Århus og på SDU. Det kan da heller ikke være så svært at forstå, eller…
[/quote]
Det er nok lige præcis fordi det er svært at forstå, hvorfor AU’ ere og OU’ere mener det er rimeligt at tvinge andre folk fra deres hjem for at de selv kan gøre, hvad de nu engang synes kunne være “skægt”. Eller måske det er et helt andet argument, der tæller?? Som sagt: det er svært at forstå. Men gør det gerne klarere.

Som mgybel, forstår jeg heller ikke “argumentationen” for, at man bare må acceptere tingene, som de er. Så er modargumentationen (som du selv bruger) netop, at AU og OU bare må acceptere (den mildere løsning) om midlertidigt at blive, hvor de frivilligt har valgt at tilbringe deres studietid. (for selvom man havde prioriteret anderledes, så har man vel stadig frivilligt valgt at sætte kryds og dermed bosætte sig i en anden del af landet) - (jeg valgte i hvert fald selv bevidst ikke at prioritere AU og OU)

Ikke desto mindre, så hører denne tråd vist ikke ind under kategorien regionsgaranti, men bytteordning. Og mht til den, så mener jeg stadig, at det ville være gavnligt at afskaffe den (også selvom jeg selv kunne være en af dem, der ville få glæde af den).
Du skriver, at man ikke ved, hvor mange det drejer sig om. Men hvis nu vi antager at det blot er fx 10 hvert semester, der køber et bedre nr, så betyder det jo også, at 10 med et bedre nummer bliver rykket mod et dårligere amt (forudsat at sælger vælger noget tæt på ham selv).

Det var nu også ment som en demonstration argumentationens uholdbarhed.

Det tager ca.1½ time mere at transportere sig mellem hovedstaden og Thisted end mellem Odense og Thisted. Det er da ikke voldsomt lang tid, synes jeg ikke. Det skal da nok gå med det.

Det ville være mere sandsynligt at finde en løsning på problemet, hvilket jeg klart erkender er til stede, hvis vi tænker i andre baner end regionsordningen. Det kan altså ikke nytte noget at blive ved med argumentere for en ordning, der ikke er bred opbakning til. Iøvrigt er jeg ikke sikker på, at der vil være tilstrækkeligt med turnuspladser i til fordeling i de respektive regioner, hvorfor der stadig vil være nogle fra Sjælland, der må tage turnus udenfor egen region, og tro mig, det bliver med sikkerhed ikke på Fyn. Det vil ingen acceptere herovre. Det vil i så fald blive de absolut dårligste pladser, og som det er nu, har I dog mulighed for at komme til Fyn, såfremt heldet er med Jer.

Øhhhh, er det ikke et snævert regionalt hensyn at give København særstilling??

sidder lige og tænker over det…

Hvis 1 køber sig til en bedre plads, så vil det vel egentlig ikke kun gå ud over 1 anden, men faktisk x antal personer, svarende til det x antal amter, der ligger herimellem (altså x personer vil blive rykket ét amt længere væk). Og så gange 10, hvis der er 10, der “bytter”.
Passer regnestykket?
Og hvad bliver facit; hvor mange amter er der ml. fx. Kbh og Sønderjylland?

:?:

Er det ikke lidt det samme som at sige, at når man vælger at læse medicin, så ved man at man risikere at skulle tage sin turnus i den anden ende af landet, men at det må man bare tage med???

Det har jeg nu gjort mange gange, men jeg gør det gerne igen for arveprins Knud. Der er også studerende i Odense og København, der har deres base i hovedstadsområdet. De har lige så meget ret til muligheden for at få turnus der. Dertil er det ikke andet og mere end rimeligt, at alle har mulighed for at få turnus i hovedstadsområdet, hvad end årsagen er. Jeg må endnu en gang understrege, at jeg slet ikke mener, at det at have bopæl og evt. børn bør give ret til nogen form for særstatus. Hvorfor i alverden skulle det dog det??? Så udsædvanligen situation er det altså heller ikke. Hvis jeg skulle få lyst og mulighed for at tage min turnus i hovedstadsområdet, vil jeg da have det. At nogen så mener, at mine bevæggrunde herfor er mindre værd end deres, kan aldrig blive mit problem.

Kom glad med noget nyt. En ordning med bred opbakning kunne gøre underværker.

Det er forkert. Man kan udskyde turnus 2 år, 4 år (ikke helt sikker på tidspunkterne, men det er i den størrelesorden) hvis man laver Ph.D. Derefter hænger man selv på at få en afdeling til at leve op til turnus beskrivelsen, hvilket ikke mange afdelinger har lyst/penge til.

Det er at spille hazard ikke at melde sig til den russisk roulette :slight_smile:

Den eneste grund jeg kan se at dette cirkus har foregået i så mange år, er at FADL ikke har meget at skulle have sagt ifm. turnus, og at GYL medlemmer har andre ting at tage sig til, løbet er jo kørt for de medlemmer før de blev færdige. Utrolig at der i 2006 findes sådan et planøkonomisk 70’er system.

Hvorfor trækker man ikke også lod blandt intro- og hoveduddannelsesblokkene. Der er vel ligeså stor mangel på mellemvagter i Thisted som på forvagter?

Det er korrekt. Så må lysten helst melde sig indenfor nævnte tidsrum :oops:

[quote=“mgybel”:2necff5d]
Men det ville da være rart, hvis vores fagforeninger havde så højt til loftet, at de kunne se ud over snævre regionale hensyn og indrømme, at København bliver urimeligt forfordelt i forbindelse med turnus (jvf. et af mine tidligere indlæg) - alt andet lige er der altså mindre pendlerafstand fra Odense til Grindsted end der fra København.

  • Mikkel[/quote]

Jvf denne tråd:

http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=1471
“FADLs høringssvar til regionsgaranti/sundogbælt ordningen…”

Citat af THps posts:
Kigger man efter hvem der sidder i SUPU [color=darkblue](frold: FADLs sundhedspolitiske udvalg)[/color] er der så vidt jeg kan tælle mig frem til en overrepræsentation af studerende fra de to provinsuniversiteter ( ). Atten nævnt på listen fra provinsen og kun 6 fra København - det virker måske lidt skævt fordelt set i lyset af antal studerende ved universiteterne. Der er dog ingen angivelse af hvem der har stemmeret.

Citat slut

Næh, Københan ville ikke få særstilling - som det er nu, så har København i praksis en særstilling med negativt fortegn.

Der ville være tale om at lave én ordning, hvor alle principielt har lige vilkår - men i praksis ikke, om til en ordning, hvor alle har lidt mere lige vilkår - også i praksis.

  • Mikkel

Nu har jeg siddet længe og tænkt grundigt over det. Alle argumenterer for lige præcis det, der vil være bedst for dem selv (inkl. indtil videre mig selv). Men HALLO, det er sgu da derfor vi aldrig kommer videre. Den eneste rigtige løsning må være én hvor flest mulige bliver godt (eller i hvert fald ikke dårligt) tilfredse og hvor ingen, eller mindst muligt i hvert fald, tvinges til en eller anden skod løsning. Og jeg kan sagtens se Københavnernes argument, de har sgu længere til skodområderne.

Omvendt synes jeg nu i fra KBH er lidt for svære at overbevise om at det altså ikke er alle skodstederne i jylland man praktisk set kan pendle frem og tilbage til. Og at man kan jo godt skifte geografisk præference i løbet af studiet, hvis nu f.eks. familie eller venner flytter et andet sted hen eller man får en kæreste, hvis hele familie er fra den modsatte side af Storebælt. Så regionsgarantiforslaget på sin nuværende form må da selv Københavnerne kunne se hæmmer mere end det gavner - systemet bliver simpelthen endnu mere rigidt, end det er i forvejen.

Jeg tror egentlig stille og roligt jeg bliver mere og mere til Runes idé med at søge sin turnusplads ligesom alle andre faggrupper gør det. På den måde har man da i det mindste selv en indflydelse på, hvordan det skal gå i fremtiden. Risikoen for nepotisme er naturligvis stor, men man kunne vel lave et eller andet point-system, ligesom til speciallæge-uddannelsen, så overlæge-afkommet ikke fik bedre vilkår end andre (nej, glem det forresten, nepotisme det skal vi ha’ :roll: ).

Problemet ved dette er så, at så kan vi sgu ligeså godt lukke alle yderamts sygehusene, for så får de jo ingen ansøgninger. Det, der ydermere er et problem, er, hvordan arbejdsforholdene de mest attraktive steder så bliver. Lønningerne for yngre læger må alt andet lige blive lavere her, simpelthen pga. af den store rift om pladserne. Det er så vel også ok hvis så bare lønningerne i yderamtsområderne stiger og tingene på den måde udlignes. Man kunne bare godt frygte, når man kigger ned over denne her debat, at bliver de frie markedskræfter sat i spil, går det værst ud over os selv - simpelthen fordi vi ikke kan stå sammen, men alle passer deres egen kasket.

@MB: jeg er helt sikker på at yderamtssygehusene vil få ansøgninger, da mange læger ellers ikke vil få deres turnus. Men ja, ved aktiv søgning vil der også blive tabere, og det vil givetvis også påvirke studiemiljøet i mere negativ retning. Spørgsmålet er bare om der er andre alternativer på sigt? Lodtrækningssystemet hører efter min mening ikke hjemme i et moderne (oplyst?) samfund.

MG: selvfølgelig vil der også blive tabere, hvis man selv skal søge turnusstillinger i skarp konkurrence med alle andre.

Men jeg vil da til en hver tid foretrække, selv at vælge hvilke yderhospitaler, jeg vil søge (og hvornår), frem for som nu, at være fuldstændig afhængig af, hvordan andre har prioriteret.

Med så højt et nummer, som jeg har, er min prioriteringsliste til SST nemlig nærmest overflødig, da jeg jo reelt nok kun kan vælge mellem 2 amter… og det gør rigtig stor forskel for mig, qua børnene og mandens studie, om jeg kommer til Hjørring, Frederikshavn, Thisted, Ringkøbing eller Sønderborg.

Nu har der været så meget snak om at yderamterne kunne betale mere for at få arbejdskraft og derved gøre systemet mere retfærdigt. Det kunne være sjovt med en afstemning om hvor meget man egentligt skulle have i løn om måneden hvis man selv stod i situationen og havde et godt nummer og kunne vælge sted.

Løn for turnus er omkring 25-28,000 afhængig af vagter. Hvor meget skulle det være i frederikshavn for at du, med turnusnummer 10, ville vælge at flytte til nordjylland?

a: 25-28,000
b: 28-32,000
c: 32-35,000
d: 35-40,000
e: Over 40,000
f: Det danske nationalprodukt er ikke stort nok til at få mig til danmarks afganistan ( Dolph ordet for jylland )

Frode er du klar på en sådanne afstemning

Nu har jeg familie, så det er ikke så aktuelt for mig, men det er et interessant tankeeksperiment.

Hvis folk i øjeblikket gør det for 100.000 (skattefrit), så skal vi vel op på ca. 10.000 ekstra om måneden i 18 måeder for at det giver noget af det samme - og skulle vi så have nogle af dem, som ellers ikke gad, så skal der nok lidt mere til. Alt i alt ender vi nok på ca. 45.000 kroner om måneden i løn i yderamterne, hvis det skal være rigtig attraktivt.

Sikkert mere end overlæger :wink:

  • Mikkel

mgybel: Dit tankeeksperiment holder ikke helt, syntes jeg. Du forudsætter at folk på rene markedsvilkår vælger attraktivt turnussted vs. økonomisk gevinst. Men af debatten herinde kan vi jo netop se at ganske mange finder det umoralsk at sælge eller købe en turnusplads.

Altså - det kan sagtens tænkes at der sidder masser af folk derude, som såfremt der var et mindre skummelt kompensationssystem, ville være villige til at tage en dårlig turnusplads for en mindre kompensation end 1-200.000 kr. Der er med andre ord måske kun de allermest pengetrængende/desperate der vælger at handle i det nuværende system, mens mange flere ville vælge en mere fjern placering i et mere formaliseret system.