Kommentarer til 'godt turnusnummer haves!'

Hej du!

Du fortæller, at du har Nr: <25 [color=blue](ændret af frold)[/color]. Du fortæller endvidere, at du ikke er sikker på, om du selv skal bruge dit nummer (angiver at skulle til Australien el.lign.). Endvidere nævner du, at have fået et bud på kr. 175.000,- fra ‘én som lyder desperat’, som du formulerer det.

HVIS DU IKKE SELV BRUGER DIT NUMMER, SKAL DU MELDE DET FRA!
Det er uacceptabelt at handle med et nummer, som man alligevel ikke skal bruge! Du skal ikke udnytte dine medstuderende.

Jeg kontakter Sundhedsstyrelsen og beder dem holde et vågent øje med dig. Bruger du din plads selv eller melder den fra (fordi du ikke skal bruge den), så får du ingen problemer.

Hilsen en medstuderende med god moral

En kommentar til http://studmed.dk/viewtopic.php?t=14031

Tillykke med din selvudnævnte titel som politibetjent!

Du er godt nok en dygtig en, at du sådan kan gå og holde øje med dine medstuderende. Hvorfor du har en en trang til at hænge folk ud kan man undre sig over. Hvis du har en holdning til det at sælge sit nummer, så argumenter dog uden at hænge folk ud. Det kan ikke være i forumets ånd. Du kunne jo også have sendt en mail til vedkommende.

Lavt!

Hold kæft nogen små sko du må gå i… Fy for f…
En ting er at man er uenig… men det her… det er sgu lavere end lavt…

Apropo medstuderende med moral… Siden hvornår er stikkere blevet folk med god moral… Jeg siger bare hurra for dig

Uha, hvem mon der bliver holdt mest øje med i fremtiden? Jeg vil hellere holde øje med dig som anmelder ham, sikke en kollega…

Og som sagt ovenover, hvornår er det blevet god moral at være stikker, det kan ikke siges mere tydeligt…

Godt ord igen drenge, man skulle jo næsten tro at det er jeres nummer og dermed små 200.000 kr der går i vasken…
Stikker eller ej - så er meningen med nummersystemet jo, at man beholder sit nummer og ikke sælger det til mindre heldige personer. :angle:
Det er bare så ærgeligt, at turnussystemet ikke virker. SST burde lave det om. :blink1:

Om det skal laves om eller ej det kan selvfølgelig diskuteres… Men nu er systemet nu engang som det er… Og ærlig talt, manden kom jo bare med et tilbud… Det står da alle og enhver frit for om de ønsker at købe et “bedre” nummer… Alle jer der ikke bryder jer om tanken kan da bare blande jer udenom. Hvis ikke man selv synes det var en fordel at købe et nummer ville man jo nok lade værre… Som jeg ser det er der kun vindere ved sådan en aftale… Den ene får penge, den anden lov til at vælge turnussted…

Hej jer som harcelerer

Jeg er skam ikke den eneste med denne holdning. Vi er flere som har diskuteret dette; og vi blev enige om at skrive dette indlæg!

Jeg har argumenterne i orden:

Tilmelder man sig turnus uden at bruge sin plads, kan man aldrig tilmeldes igen, i.e. aldrig opnå turnusgodkendelse i Danmark. Det vil sige, at man aldrig kan få en klassificeret stilling i Danmark.
Således er en tilmelding - uden hensigten om at bruge denne - ren spekulation med profit for øje (fra en person, som alligevel ikke påregner at skulle bruge en autorisation i Danmark til noget)!

Havde der været tale om en regulær byttehandel mellem to mennesker, så er dette helt i orden! - Inklusive den medfølgende ‘godtgørelse’. Dét giver slet ikke anledning til moralske opstød hos mig.

Men det er øjensynligt ikke tilfældet her. Det er blot et salg. Hvad sælgeren ikke har gjort sig klart, er, at man ikke kan sælge en plads, idet amterne i Danmark har indgået den aftale, at begge bytte-parter skal møde op på respektive byttede afdelinger. - Gør de ikke det, bliver bytningen underkendt.

Det vil med andre ord sige, at den stakkels ‘desperate’ person, som har betalt eksempelvis kr 175.000 for KØB af godt nummer, bliver tvunget til at møde på sit oprindeligt tildelte turnussted, når sælgeren af det gode nummer ikke møder op på det ‘dårlige turnus-sted’ (men hygger sig i Australien og fryder sig over at have fået slettet sin studiegæld til den svenske stat).

Hvis dette ikke er bondefangeri, så ved jeg ikke, hvad det er!
Stikkeri? - Aldrig i livet! Det er blot information om brodne kar i lægestanden.

Det er folk som hende sælgeren, som gør, at alle os andre rykker en tand længere ned mod yderamterne.

Og ja, jeg har skam selv barn og går en hård tid i møde med mit turnusnummer - så dette er ikke bare moralske opstød, men virkelighed som er til at tage at føle på.

Med denne svada vil jeg i øvrigt ønske jer alle en god sommer!

… og alle andres turnusnumre bliver forringet, fordi der er nogle der har købt sig uden om “køen”.
Hvis nu nummer Nr: <25 [color=blue](edit MG)[/color] blev meldt fra, og nummer 2,5,8, 12, 14 etc. valgte Thisted, Åbenrå, Frederikshavn og sønderborg, som de i virkeligheden helst ville til hvis ikke de kunne tjene 200.00 kr, så kunne personerne med tohundrede et eller andet måske alligevel blive boende, hvor vedkommende ville, fordi hans / hendes nummer dermed blev tilstrækkeligt. Men i stedet bliver vedkommende en taber fordi nummersystemet er undermineret… Synd og skam.
Derfor er det en udpræget misforståelse, at der kun er vindere.

Kan ikke se det umoralske ved at sælge/købe turnus plads. Jeg tror altid der vil være størst rift om hospitalerne i storbyerne uanset om der sælges eller ej. Der er jo heller ikke tale om nogen kø, da fordelingen sker ved lodtrækning og således er der ingen der har ydet mere end andre. Desværre kan man ikke lave et samfund, hvor alle er lige, og man kan vel sammenligne salget af turnus pladser med salget af ejendomme, hvor der også kan opnåes stor profit hvis man sælger i KBH og flytter til Jylland. Er det måske rimeligt at et lærerpar ikke har råd il at bo i KBH?
Personligt er jeg af den overbevisning at alt kan lade sig gøre også at flytte til yderområderne selvom man har ægtefælle, børn, vovhund og ligusterhæk i Kbh. Det er et spørgsmål om vilje og magelighed! Derfor kan jeg ikke have ondt af de der skal betale 200.000 for et bedre nummer, da de har muligheden for at lade være

Jeg kan kun tilslutte mig sports. Vi bør alle blande os i kollegers handler, og forpurre eventuelle optimeringer af både købers og sælgers situation. Det er under al kritik, at nogen sådan kan finde på, at sælge en vare til højestbydende – det har jeg ved gud aldrig hørt om før. Tænk hvis hele verden fungerede sådan, så ville nogen have råd til dyre biler, mens andre måtte køre Lada. Næh, jeg foreslår stud.med.00 beholder sit nummer og køberen beholder sine penge, på den måde er begge parter optimalt utilfredse, men med moralen i behold.

Der er indtil flere usandheder i spil i denne tråd, fx er dansk turnus ikke en forudsætning for senere arbejde her i landet. Turnus i norge eller sverige giver også mulighed for at arbejde i DK.

Det kan også godt lade sig gøre at indgå en byttehandel hvor den ene turnusplads ikke besættes. I modsætning til hvad der hævdes i indlægget går det oftest ud over yderamtet som ikke får sin turnuskandidat (det praktiske gider jeg ikke komme ind på nu).

Jeg ved at Frold har ladet annoncen stå for debattens skyld, og fordi det måske kan være med til at presse relevante styrelser og lign til at tage problemerne omkring turnus alvorligt. Vi bryder os ikke om at dette forum benyttes til at hænge andre ud.

edit: det er der så taget højde for nu.

Okay…

Jeg har valgt at vi splitter kommentarene fra den pågældne tråd og lader debatten køre i debatsektionen og lader opslaget være i turnusbytte forummet, hvor det var postet.

Jeg synes egentlig debatten er relevant - nemlig som MG siger for at vise svagheden ved den ordning jeg er imod og jeg tidligere har oponieret imod.

Omvendt synes jeg at sports tråd ikke er fair. Vi ved ikek om det blot er en påstand eller om det reelt er sandt det du siger. Det er ganske udokumenteret.

Jeg er lidt hængt op disse dage og jeg er ikke entyd klar over hvad jeg synes om nævnte sag - men i debattens tegn synes jeg det er vigtigt at vi debatere den… Hvad enten man er for eller imod pågældende turnusordning.

Når jeg acceptere turnusbytte er det svært kun at acceptere at dem med et dårligt nr kan lave opslag, mens dem med et godt nr ikke må, hvad enten det er i profittens navn eller for at hjælpe en uheldig medstuderende. Ellers kunne der lige så godt ikke være bytteservice…

Hej igen

Lad mig først slå én ting fast: Naturligvis er alt sandt i mit tidligere indlæg. Så er dét sat på plads.

Med hensyn til turnus-bytte, så er jeg åbenbart nødt til endnu en gang at slå fast: Møder begge bytteparter ikke på deres respektive (nye, byttede) afdelinger, så underkendes byttehandelen; uagtet en evt større pengesum i.f.m. bytningen.
Dette faktum har jeg tjekket med SST så sent som i denne uge.
Hvad end der findes af argumenter for/imod dette, så er det SST, som har beslutningskompetencen i disse sager og dermed det sidste ord!
Er nogen i tvivl efter dette indlæg, kan jeg kun opfordre dem til at kontakte SST.
Et rent salg - som det er tilfældet ovenfor - vil i praksis blive annulleret. D.v.s. pengene er spildt.

Diskussioner frem og tilbage om dette eller hint…:

Vi er flere som ikke vil acceptere, at nogen tilmelder sig turnus med kun salg for øje (d.v.s. ikke har tænkt sig at bruge pladsen, men kun tilmeldte sig i håb om at få et godt nummer, som kan omsættes til penge). Og der er ingen rysten på hånden, når det gælder indberetninger desangående. Lad os igen slå fast: Regulære byttehandler (inkl. store kompensationer) er helt i orden! - Som et tidligere indlæg anfører: Det er analogt med boligmarkedet.
Men som kolleger må man sgu ikke tage r… på hinanden!

Jeg er fuldt ud forstående for Sports reaktion. Dog håber jeg, at denne fokus på denne del af turnusproblemet vil dæmme op fog de givetvis meget få tilfælde. Det er helt og komplet usmageligt og gennemført ukollegialt at trække turnusnummer for at sælge det og ikke selv tage turnus.

Hvorvidt en anmeldelse i praksis er muligt, stiller jeg mig dog noget tvivlende overfor. Om det er kollegialt eller ej, vil jeg heller ikke dømme på, men jeg ville blive fuckin pissed, hvis jeg skulle give et 6 cifret beløb for en turnusplads, jeg alligevel ikke kunne få, fordi sælger ikke ville have min turnusplads.

[quote=“sports”:1ujfgqd2]Hej igen

Lad mig først slå én ting fast: Naturligvis er alt sandt i mit tidligere indlæg. Så er dét sat på plads.
[/quote]
Det er ikke alt hvad du har skrevet som er sandt (medvirkende årsag til at dine indlæg er redigeret). Men lad nu det ligge…

[quote=“sports”:1ujfgqd2]Med hensyn til turnus-bytte, så er jeg åbenbart nødt til endnu en gang at slå fast: Møder begge bytteparter ikke på deres respektive (nye, byttede) afdelinger, så underkendes byttehandelen; uagtet en evt større pengesum i.f.m. bytningen.
Dette faktum har jeg tjekket med SST så sent som i denne uge.
Hvad end der findes af argumenter for/imod dette, så er det SST, som har beslutningskompetencen i disse sager og dermed det sidste ord!
Er nogen i tvivl efter dette indlæg, kan jeg kun opfordre dem til at kontakte SST.
Et rent salg - som det er tilfældet ovenfor - vil i praksis blive annulleret. D.v.s. pengene er spildt.

Diskussioner frem og tilbage om dette eller hint…: [/quote]
Der er forskel på ‘i princippet’ og ‘i praksis’. Den rigtige formulering i dit sidste udsagn bør være at byttehandlen ‘i princippet’ annulleres hvis begge parter ikke møder op (det siger SST). Det store spørgsmål er om den også ‘i praksis’ aflyses? Realiteterne siger faktisk noget andet, sports.

Hej Studmed.00

Med fare for at dette indlæg slettes, så skal jeg blot oplyse om, at nærværende i skrivende stund ER anmeldt til Sundhedsstyrelsen i Danmark, som vil orientere det relevante amt/sygehus (i henhold til prioriteringen) og sikre, at den rette person dukker op.

Der arbejdes i øjeblikket på juraen omkring det at gøre underskriften i.f.m. en turnusbytteerklæring bindende, således at handelen annulleres, hvis ikke begge bytteparter møder op på de byttede afdelinger; d.v.s. at bytningen annulleres og pengene er tabt! (jvf. ovenstående)

Lad dette være et vink med en vognstang til alle med urene hensigter.

PS: SST bakker helt og holdent op omkring dette. Moralsk holder det vand, så spar os for ukvemsord og andre superlativer desangående. Vi vil ikke acceptere, at systemet undermineres! -Og vi gør noget ved det.

Har I overvejet konsekvenserne af jeres vendetta? Vil nye (og skrappere) tiltag for alvor hindre spekulation i turnussalg eller vil det blot medføre at sælgerne ikke fortæller, at de forlader dk?

Hvor vidt er vi hvis tilstanden går fra 2 vindere -> 1 vinder og 1 taber?

Måske er det lige på plads at slå fast, at studmed.dk ikke får royalties fra salg af turnuspladser :lol:

Er helt enig i de kraftige reaktioner, der kom på den oprindelige annonce… Finder det fuldstændig usmageligt, at man på den måde misbruger systemet og pisser på sine medstuderende, det er ukollegialt! Og jeg må give flere ret i, jeg heller ikke vil have skrupler ved at henlede Sundhedsstyrelsens opmærksomhed på annoncerne her på Studmed.dk, og jeg håber sgu’ ikke at det kan give problemer for sitet…

Jeg er enig i, at det er et råddent system, da det sætter nogle i en kattepine, som det kan være overordentligt vanskeligt at komme ud ad - men, det bliver ikke bedre, når man forsøger at omgå systemet udelukkende med egen vinding for øje, og så ovenikøber forsøger at give indtryk af at ville hjælpe (læs udnytte at andre er kommet i en skidt situation).

En gang imellem var det ønskeligt, om BT ville læse lidt på denne side, så de kunne se, at ikke alle lægestuderende synes, at det er i orden, når der handles med turnuspladse, som de ellers skrev i deres artikel (eller var det Ekstrabladet)

  • Mikkel

PS. Kære Moderatorer, er det ikke overkill at begynde at fjerne indlæg i denne debat? der er intet af det, som jeg har læst her, der er værre end mange andre indlæg. Hvis nogen mener, at de vil gøre SST opmærksommer på at handel med turnuspladser sker - så lad dem dog sige det her på siden, og hvis ikke alt er helt korrekt ifølge jeres bog, så hvad? hvis det var et kriterium, så skulle I slette halvdelen af alle indlæggene…

Der blev også for noget tid siden sat retningslinjer omkring “sletning” af indlæg - hvilket ikke skulle ske, istedet kunne indlægget låses, eller komme med en “pæn” hentydning, hvis der blev brugt sprog der ikke er værdigt…

Ved ikke hvad der ligger til grund for denne her heller