Kommentarer til 'godt turnusnummer haves!'

Jeg har selv før tænkt det sammen, men jeg tror egentlig ikke det kommer til at holde.

Vi taler 1,5 år. Når folk er villige til at betale 175000 “sort” så betyder det vel med andre ord også at den reele lønsforskel skal være mere end de 175000 på 1,5 år UDBETALT - den lønsning kommer aldrig igennem… Der vil komme ramaskrig… Dansk jantelov, forskelsbehandling - oh jeg kan se alle overskrifterne for mig… :frowning:

Jeg er en af dem der står med dilemmaet lige nu. Har mand og 2 børn i københavn, og er højgravid med nummer 3.

Har desuden trukket nummer 353 ud af 360, så for mig er der ingen tvivl om, at jeg kommer til at skulle i turnus 4-6 timer fra københavn.

Jeg er rent ud sagt p*ssed over, at det reelt er umuligt for mig, at få en plads i pendlerafstand fra københavn, fordi vi af økonomiske (det er fuldstændig udelukket, at vi skulle kunne få råd til at låne så mange penge til en plads, når vi i forvejen har en stor gæld og ingen friværdi… prøv lige at tænke på, hvor meget man skal tjene, før de ca 200 k er tjent hjem, og lånet betalt ud) og moralske årsager ikke har mulighed for at købe en plads.

En ting er, at kompensere folk for, at de vælger et yderamt, frem for den plads i københavn de ellers havde mulighed for, og gerne ville benytte. Det har jeg det helt fint med :slight_smile: Men når folk med lavt nummer prioriterer København (eller Odense og Århus), udelukkende med et salg for øje, idet de ingen intentioner har om at ville bo det pågældende sted, ser jeg rødt.

Det betyder nemlig dels, at man skal have et langt lavere nummer, end det burde være nødvendigt, for at sikre sig en plads indenfor pendlerafstand af sin bopæl via lodtrækningen, dels er det da hamrende unfair, at man udnytter sine kollegaers desperation, så man selv på grund af en heldig lodtrækning, kan starte sin lægetid med et par 100 k i foret, mens den uheldige må betale ex 2500 om måneden i 15 år (hvis man ikke har friværdi til et billigere lån), for at kunne blive boende. De penge har man jo først betalt skat af, så vil jeg købe en plads, må jeg finde mig i, at jeg “mister” mange tusinde kr om måneden i rigtig mange år i forhold til andre mere heldige turnuskandidater.

Så ja, får jeg nys om nogen, som udelukkende prioriterer efter at kunne tjene penge, så ville jeg da også alvorligt overveje at melde vedkommende, og håbe på, at vedkommende dels får en lærestreg, dels at systemet bliver lavet om.

Som mor til snart 3, er det begrænset hvor meget jeg har forsket og arbejdet under studiet, ligesom de eneste kontakter jeg har, er inden for et subspeciale, som jeg ikke ville kunne bruge i den sammenhæng. Så jeg ville ikke være særlig attraktiv, hvis man selv skulle søge sin turnusstilling på lige fod med alle andre. Men det vil jeg da hellere, end det nuværende system, idet jeg så bedre har mulighed for, at søge de stillinger, som min familie ville kunne leve med. Det er muligt, at jeg stadig ville skulle flytte, men så bestemte jeg selv, hvorhen, og endnu vigtigere: Hvornår, idet det nuværende system ikke er særlig flexibelt mht til starttidspunkt.

[quote=“mgybel”:vh0sdy62]Nu hvor vi snakker om ulempen for KU vs AU/SDU, så er det interessant at se opgørelserne på SST’s hjemmeside, hvoraf det fremgår, at ca. 25 af kandidaterne fra KU får <5. prioritet, hvor det kun gælder for ca. 10% af kandidaterne fra AU/SDU - og det er over de sidste 4 gange turnusfordeling. Lidt interessant…

  • Mikkel[/quote]

Det er nu mere skræmmende end interessant… Og du har helt ret. Har man læst i Århus, kommer man ikke til at blive tvunget længere væk end Sønderjyllands Amt, hvilket tidsmæssigt er få timer fra Århus, og overkommeligt i pris, når der ikke skal betales for turen over storebælt.

Har man læst i København, risikerer man en tur til Frederikshavn eller Thisted, som tager næsten dobbelt så lang tid, og koster kassen pga broen.

Desuden er der flere kandidater fra København end fra de to andre Universitsbyer, så ser man på antallet af kandidater der tvangsdeporteres i turnus, bliver tallet fra København skræmmende højt, i forhold til Århus/Odense.

Kan sgisme da godt forstå, at dem fra Odense og Århus er imod en SUND-BÆLT ordning, mens Københavnerne klapper i hænderne ved tanken. Men selvom jeg gerne så en sådan ordning, accepterer jeg også, at systemet heller ikke på denne måde ville blive retfærdigt, eller mere flexibelt. Det ville bare ikke længere “kun” gå ud over dem fra København.

Men hvem har lige den gyldne løsning, hvor ingen tvinges til at flytte mod deres vilje, og stadig har mulighed for at få turnus overalt i landet, hvis det ønsker det.

Det er sådan resten af samfundet fungerer, og det fungerer nu meget godt synes I ikke?

Man kommer ind på studiet i kraft af sit arbejde fra gymnasiet el. lign. Man får sine klassifiserede stillinger/slutstilling i de gode områder på baggrund af hårdt arbejde i klinikken, forskningnen og andre steder. Speciallæger tiltrækkes

Måske man fik bedre læger ud i den anden ende hvis ens læsning til ØNH, Med+Kir, Akut pt mv også blev pisket/gulerodet med turnus på Hvidovre frem for Thisted.[/quote]

Jeg fatter heller ikke, hvorfor folk er så karakterforskrækkede. Hvorfor er det så forfærdeligt, at de dygtige får de gode stillinger (læs stillinger i Kbh/Århus)? Inden for alle andre brancher er det realiteterne efter eksamen.

That’s m’ boy! Du argumenterer mod enhver gevinst qua held, intelligens og social baggrund.

Det er ærligt talt en anelse svært for mig at forstå, at flere tilsyneladende accepterer turnusproblematikken i en art resignation - ‘hey, sådan er tingene, så jeg ve’ gern’ betale!’ Inden for de bestående rammer bør det være totalt uacceptabelt at sælge turnuspladser uden om systemet. Alene af den grund, at man har vundet nummeret i en (/¤%&#&) lodtrækning! (Hvilket naturligvis er ‘heldigt’, men omstændighederne er ikke arbitrære).

Jeg læser i øjeblikket en ret spændende - og overraskende lidt nørdet - bog af den amerikanske neurokirurg Katrina Firlik. I periferien beskriver hun det amerikanske turnussystem, og det virker ikke lidt, men meget mere begavet end vores. De (amerikanerne) bliver ikke sendt ud i 4-5 års ørkenvandring (turnus + lalleår). Lidt prægraduat forskning, gode karakterer, godt interview og evt. supplerende forskning, og så kan de være en route til turnusstillingen og speciallægeuddannelsen umiddelbart efter embedseksamen.

Uanset hvordan denne problematik end vendes og drejes (på pudsig vis ofte ud fra ens eget synsfelt), vil der være nogen, der ender i yderområderne. Det er helt urealistisk, at en økonomisk kompensation skulle ændre ret meget andet end, at priserne på gode numre ville falde en anelse. En grund til at priserne efterhånden er så høje, kunne jo også skyldes, at der også blandt lægestuderende (ikke alle, ved jeg) er kommet langt flere penge mellem hænderne. Jeg vil tro, at priserne kommer på den anden side af 200-250 tusine indenfor det næste års tid eller to. Det må jo være fordi, noget har adgang til sådanne midler.

Personligt er jeg med snart 1½ års vikariat erfaring og 2 forksningsprojekter helt klart for fri søgning, men selv en sådan ordning ville jo kræve, at man skal søge alle steder (der er det samme antal turnuspladser, der skal dækkes), og hvis man evt. fik lov til at vente med turnus, til man ved søgning kunne få et acceptabelt sted, er det for mig indlysende, at de i det nordjyske og vestjyske har set deres sidste turnuslæger.

Jeg må blankt erkende, at jeg selv har ladet være med at danne mere base, end jeg kan flytte mig, når jeg skal i turnus, for det har jeg da været klar over helt fra starten kunne blive en mulighed. Det er der så nogen, der har gjort anderledes og nu er meget utilfreds med eventuelle konsekvenser af. Naturligvis skal man som studerende kunne købe hus og få børn osv., men det giver altså nogle begrænsninger i ens liv, og sådan er det så. Tanken om, at siden det er skidt for nogle (relativt få), skal alle andre som minimum have det lige så skidt, er da lidt grim, synes jeg. Jeg har ikke set et eneste forslag herinde, der afgørende ændrer på forholdene, snarere end flytter uheldet fra et sted til et andet, og så er det da efter min bedste overbevisning lige så godt nu.

Da jeg besluttede at søge ind på studiet, ville jeg faktisk helst have læst i 1. Kbh, 2. Århus og 3. SDU, men det var mig ikke muligt at skaffe en rimelig bolig såvel på Sjælland som i Jylland, så jeg prioriterede SDU først. Det er jeg da glad for nu, siden det er så problematisk med turnus, når man er fra Sjælland. Den bacille er jeg ikke blevet smittet af.

Ja, en ting er turnus… Jeg fik et dårligt nummer og flyttede mand og 2 børn, hvor af den ene går i skole, til den anden ende af landet. Vi valgte at købte hus, for at give børnene de samme rammer som vi kom fra og fordi jeg nægter at flytte mine børn en gang til…

Men nu er turnus snart slut og jeg er i gang med overvejelser om specialevalg, og HOV… Hvis ikke jeg vil pendle 4 timer dagligt i 2-3 år, så har jeg kun et valg… Almen medicin…

Så turnusnummeret rækker altså meget længere end 1½ år, især for os med børn… Eller i hvert fald for børnene.

Jeg har forslået dette før: Hvorfor gør vi ikke som i Norge, hvor kandidater med skolebørn for en af deres 3 højste prioriteter opfyldt???

Fordi det at have eller få børn ikke er en særlig situation

‘Kære Studmed.00’

Du skrev, at du aldrig har fået tilbudt 175.000 kr for dit nummer. Pudsigt - for det sagde du ellers i telefonen!!!
Din udenomssnak med at ville tage pause/få barn har absolut intet med salg af sit nummer at gøre! - Har du først solgt dit nummer (formedelst 175.000 eller evt højere bud), så er det da fuldstændig ligegyldigt, om du vil holde pause/få barn!
Uærlighed bringer sindene i kog.
Til andre læsere af dette: Det er selvfølgelig påstand mod påstand. Men overvej i det mindste dette: Hvem har motiv for at tale sandt; og hvem har motiv for det modsatte?
Har ikke mere at bidrage med i denne debat. Men vi er heldigvis nogle, som har gjort en god gerning ved at sætte fokus på de brodne kar i turnussystemet (…).

Med hensyn til debatten om at skulle sendes til yderamter, så er statistikkerne entydige, som andre allerede har nævnt.
Desværre fortrænges KU’ere af OU’ere med bedre numre. Det er isoleret set i orden. Men det er grotesk, at en KU’er sidder i toget fra København og PASSERER Odense, for at fortsætte til Sønderjylland til sin turnusplads.
Øst-vest-grænse eller ej: Dette er sgu ikke rimeligt!
Hvis turnus-systemet skal være noget, så må det være lige slemt for alle og ikke næsten-ok for nogle og frygteligt for andre (KU’ere).
En løsning kunne måske være at sætte et max-antal kilometer/transporttid på, som en turnuskandidat må acceptere. Dén ordning ville dæmme op for problemerne med, at KU’ere også skal dække Sønder-/Nordjylland, hvorimod det samme jo ikke gælder for AU’ere/OU’ere m.h.t. Bornholm/Lolland-Falster.

Det er såmænd ikke mere urimeligt, at en sjællænder turnerer i sønderjylland end, at den fynbo gør det. For mig ser det ud som om, en del KU’er bare ikke vil flytte. Men hvad det lige er, der for Jer til at tro, at vi fra Fyn eller Jylland ikke flytter, ved jeg nu ikke. Mig bekendt er der da en pæn del, der flytter pga. turnus.

Jeg tror ikke, at nogen er diciderede uenige i, at nuværende ordning ikke er god, men hvis vi skal have en chance for at få universel opbakning til at ændre, må en anden ordning nødvendigvis være til alles fordel. Så nytter det ikke noget i evindelighed at forsøge at argumentere for, at sjællændere er så frygteligt dårligt stillet i forhold til os vest for bæltet. Der vil da aldrig blive opbakning til en anden ordning, såfremt den favoriserer sjællændere, børnefamillier, husejere eller økonomisk dårligere stillede på bekostning af andre. Det må da være indlysende.

Vi er fælles om at være kede af at skulle til yderområderne, men det er svært at se, hvordan den situation bedres, med mindre turnus derude afskaffes, og det forekommer mig ikke realistisk.

Hensigtsmæssigt ville det være at flytte fokus fra isolerede problemstillinger til det overordnede problem samt at forsøge at finde en løsning, der er i alles favør. Selv kan jeg ikke rigtigt komme på andet end den fri søgning, fordi det i hvert fald gør, at kriterierne for turnussted afgøres af andet end uheld i lodtrækning. Ved at lade kvalifikationerne tælle for opnåelse af turnusplads, får vi alle lige muligheder for at påvirke vores chancer… med mindre vi pga børn ikke har tid til at forske og arbejde samt studere sig til gode karakterer, eller man som almindeligt begavet må knokle sig til bare rimelige karakterer og derfor ikke har tid til at forske og arbejde, eller man ikke har nogle gode kontakter indenfor sundhedsvæsnet, eller, eller, eller…

Min pointe er, at uanset hvad, vil der være nogen, der mod deres vilje må tage turnus i yderområderne. Om det er sjællændere, jyder eller fynboer er underordnet. Om de har børn og hus er mindst lige så underordnet. Stillingerne skal besættes.

Der kan jo ikke findes en løsning som er perfekt for alle. Sund-og-bælt ordningen ville minimere ulemperne for KU men være en dårligere løsning for AU og OU. Statistikken taler klart for at det er KU som har de største ulemper ved den nuværende ordning og en mere retfærdig fordeling af transport tiden vil være resultatet af Sund-og-bælt.
Flertallet bestående af OU og AU vil til alle tider blokerer for ændringer der vil være en forværring af deres egen situation, og ikke se på mindretallets problemer.
Eneste måde dette kan ændres er hvis sundhedsstyrelsen blander sig. FAYL er splittet i holdning og de afstemninger der har været på studmed viser det samme. KU går ind for sund-og-bælt men løsningsmodellen bliver blokeret af AU og OU.
En sund-og–bælt løsning behøver ikke at betyde en fra KU ikke kan tage til Hjørring hvis det er det de vil, men en garanti for at man ikke bliver smidt til den anden ende af landet på samme måde som man ikke bliver tvunget til Færøerne og Grønland.

Ordningen kunne bestå i at man valgte mellem de tre områder, som universiteterne er underlagt. Hvis der er 20 fra KU der vælger AU/OU området er der 20 pladser som folk fra AU/OU kan tage på baggrund af hvem der internt har lavest turnus nummer. Det ville skære i mulighederne for at folk bliver desperate for at købe en anden plads og derved sænke motivationen for det modbydelige taktiske valg af pladser med henblik på salg.
Al fordeling vil efterfølgende ske på nummer basis internt i de tre regioner. Der vil stadig være basis for salg, men markedet vil være betydeligt minimeret.

Jeg sidder her og kommer til at tænke på, hvorfor sundhedsstyrelsen overhovedet tillader, at man kan bytte turnuspladser?
Nu er der folk, som spekulerer i penge og vælger en god plads blot for at videresælge den. Hvis det var umuligt at bytte turnuspladser, ville videresalg ikke kunne ske og derfor ville der ikke være idé i at optage en plads i f.eks. pendlerafstand fra Kbh, hvis man alligevel ikke vil bruge den…
Det ville medføre at flere mellemnumre kunne få deres ønsker opfyldt.
Jeg tvivler på at nogen bytter deres gode pladser væk gratis alligevel, så et forbud imod bytning ville da helt klart bremse den fordækte handel.

Så vidt jeg er orienteret, har SST allerede én gang forkastet muligheden for en regionsordning. En sådan ordning vil jo også fratage fynske og jyske studerende med sjællandske rødder at få turnus i nærheden af deres famillie. Der er endda et ikke helt ringe antal pendlere i Odense, som forbliver boende på Sjælland under studiet, og de vil således også miste muligheden for turnus i nærheden af deres hjem. Det synes mig ikke rimeligt. Dertil vil personer som eks. jeg, ikke have mulighed for at få turnus i hovedstadsområdet, såfremt jeg skulle ønske det, og den mulighed vil jeg da helst beholde.

Jeg tror ikke, at det er særligt sandsynligt (uanset hvor meget KU’er vedbliver hænge fast i den model), vil blive en realitet. Der er alt for meget modstand fra alt for mange.

Ved at forbyde bytning af turnuspladser vil det naturligvis blive umuligt at få kompensation. Men hvem vil det helt ærligt være en fordel for? Der vil da bare være endnu flere fra KU, der vil skulle flytte. Det vil selvfølgelig gøre nattesøvnen på retfærdighedens pude mere rolig, men i praksis er der ingen fordel i det. Jeg tror ikke på, at handlen er så voldsomt udbredt. Personligt kender jeg ingen, der har solgt deres numre trods det, at de har haft rigtig lave numre. Så længe der ikke er et reelt overblik over omfanget, er det helt absurd at se bytteriet som et større problem. Jeg synes, at den vedblivende snak om regionsordning og bytteriet flytter fokus fra problemet og løsningen.

Problemet er, at der skal dækkes turnuspladser i yderområderne. De pladser skal også dækkes af KU’er, og al den stund, der erflest studerende fra KU, vil der helt enkelt også være flere derfra, der ikke får deres første prioriteter opfyldt, da flest herfra sandsynligvis vil ende i yderområderne.

Der er ikke noget frugtbart i at fokusere på KU’er som et særligt udsat folkefærd, fordi det ikke er virkeligheden. Al snakken om statistik etc. er ren manipulation.

“regionsordning. En sådan ordning vil jo også fratage fynske og jyske studerende med sjællandske rødder at få turnus i nærheden af deres famillie.”
Vel ikke mere end københavnske studerende med rødder på Fyn/Jylland… Og som KU’er kan jeg gøre dig opmærksom på, at der er rigtig mange studerende på KU fra både Fyn og Jylland. Så jeg ser ikke, hvordan regionsordningen skulle kunne fratage fx fynske studerende fra Sjælland muligheden for at bytte med sjællandske studerende fra Fyn?

“Ved at forbyde bytning af turnuspladser vil det naturligvis blive umuligt at få kompensation. Men hvem vil det helt ærligt være en fordel for?”
Det vil da i høj grad være en fordel for alle dem, hvis numre får en lavere rang, fordi der spekuleres i valg af amt, da bytte ordningen betyder, at en med dårligt nr. (og mange penge) køber sig til en plads foran ham med middelnummeret.

“Problemet er, at der skal dækkes turnuspladser i yderområderne. De pladser skal også dækkes af KU’er.”
Hvem har påstået andet, og siden hvornår er Lolland-Falser ikke blevet til et yderområde? Så vidt jeg ved, ligger det ligeså langt fra Kbh, som Thisted gør fra Århus!

“Der er ikke noget frugtbart i at fokusere på KU’er som et særligt udsat folkefærd, fordi det ikke er virkeligheden.”
Jeg mener sgu, at der er stor forskel på, om man skal tvinges til at pendle 2 eller 4 timer. Men du har naturligvis lov til at være uenig.

Det ville være en fordel for alle os normale medicinstuderende, der hverken har lyst til at forlange beskidte penge eller betale dem.

Omvendt så er byttemuligheden kun en fordel for de brådne kar.

Undskyld min retorik, men det er altså min opfattelse af den sag… :oops:

kan man lave en lov om at det er forbudt at bytte for penge? - lissom det er ulovligt at sælge feks. koncert billetter til mere end de er værd.

Måske kunne man lave en turnusordning med indbygget kompensation. F.eks. betydeligt højere løn, betalt transport, fri bil eller hvad der kræves.
Dette kunne financieres ved lidt dårligere løn til de, der er i turnus de attraktive steder.

[quote=“django”:ivbu54c6]Måske kunne man lave en turnusordning med indbygget kompensation. F.eks. betydeligt højere løn, betalt transport, fri bil eller hvad der kræves.
Dette kunne financieres ved lidt dårligere løn til de, der er i turnus de attraktive steder.[/quote]

Jeg tror ikke det vil holde - vi taler om en betydelig kompensation som jeg tidligere skrev…

Forestil dig hvad du selv skulle have for frivilligt at tage imod thisted eller sønderborg eller bornholm…

Bortset fra at man til nød kan pendle mellem odense og sønderjylland i bil.

Man må forvente at man bor det sted man studerer, er andet tilfældet har man nok sat sig godt ind i ulemperne ved det. Man kan læse medicin 3 stede godt fordelt ud over Danmark. Vælger man at læse i Kbh er det nok fordi det er deromkring man gerne vil have hjemme. Vælger man Odense må man forvente det samme. Er man nødt til at vælge Odense pga. for høje krav i Kbh/Århus, må man tage det med.

[quote]Problemet er, at der skal dækkes turnuspladser i yderområderne. De pladser skal også dækkes af KU’er."
Hvem har påstået andet, og siden hvornår er Lolland-Falser ikke blevet til et yderområde? Så vidt jeg ved, ligger det ligeså langt fra Kbh, som Thisted gør fra Århus! [/quote]
Der er et meget begrænset antal medicinske pladser i Nakskov, og så er der praksis tilbage på Lolland som man ikke kan pendle til. Men Nyk F kan man så vidt jeg er orienteret godt pendle til.

Salget kunne let forbydes med en central bytteordning, hvor man tibyder sin plads mod plads på andre prioriterede hospitaler. Det eneste det vil begrænse er vennetjenester mellem reele venner, og hvor mange er der af dem? Det kunne SST indføre i løbet af 1 måned hvis de ville.

Alternativt turnusfordelingssystem
Det eneste der holder I min bog er 2 årlige kvalificerede søgninger til SST. Man sender én ansøgning til SST, som så sender videre til ens 1. prioritet (amtslige videreuddanenelsesrådene eller hvad der nu kommer med regionerne). De har en uge til at tage dem de vil have, og har man ikke fået job hos nr. 1 sendes den videre til nr 2. Efter 13 uger eller mindre er alle fordelt.

Der vil være et problem og det er at man vil være tilbøjelig til at tage vikariater, og det vil blive nærmest umuligt at komme til de gode steder umiddelbart efter eksamen på normeret tid, men det burde kunne løses.

Fangede ikke helt essensen i dit forslag - kan du uddybe det :roll: