Kommentarer til 'godt turnusnummer haves!'

LOL, Så er der dømt Rocker-moral. :wink: Politiet/myndighederne er ikke vores fjender, og lovene er ikke lavet for at skade os (må vi da håbe :wink: )

Jeg er helt enig med Sports (havde nok ikke selv haft drive/lyst til en anmeldelse - men er etisk enig)

Det lyder godt at SST er ved at arbejde på en ændring, så at sælger skal møde op på den anden afdeling. Det vil sætte en stopper for de udlændinge som ser det danske turnussystem som en tombola, hvor man kun behøver at tage pladsen hvis den er god, eller kan sælge den.

Nej forskellen er at VIL man død og pine til Kbh kan man bare læse sine lektier i gym. Værsgod nem og logisk udvej.

VIL man død og pine blive boende i Kbh, Odense eller Århus er man nødt til enten at:
Være Fætter Højben
Sørge for at få et barn, mand/kone, mor/far som ligger for døden eller lign og hvor behandlingsmulighederne kun er det respektive sted.
Spare 250.000 kr sammen, og gå uden om systemet.

Værsgod, 1 yderst umulig, 1 yderst ubehagelig og sidst men ikke mindst 1 umoralsk løsning. Men det er jo også det samme.

Det der med studiemiljøet holder ikke en meter. Der er konkurrence i gymnasiet, og alligevel er studiemiljøet bedre end på medicin.

Hvis nu det stemmer som statistiken indikerer, så er kandidater fra KU dårligere stillet end de øvrige, da de i snit får en lavere prioritet opfyldt end kandidater fra OU og AU. Dette er procentvis, og har således ikke noget med det højere antal studerende ved KU.

Som du selv siger:

Hvis nuværende ordning er mest til gene for dem fra KU, og hvis det samme antal uønskede stillinger skal besættes, så vil enhver ordning der forbedrer vilkårene for kandidater fra KU forringe dem for de øvrige.

Som du dermed indirekte siger, der vil ikke komme støtte til en ny ordning fra jer i vest, med mindre den vil komme til at favorisere jer yderligere…

Ok, hvad i alverden laver alle svenskerne, nordmændene og islændingene så i Danmark, hvor nogle endda tager turnus??? De kunne tilsyneladende død og pine ikke komme ind på studiet derhjemme. Det kunne måske være en mulighed at sende alle udlændingene til hjemlandet i turnus, eller lade dem tage yderamterne?

Meget usympatisk tanke, men vel ikke meget værre end, at jyderne og fynboerne skal tage skidtet?

Jeg vil prøve at være lidt mere alvorlig.

Jeg er langt fra sikker på, at den fri søgning ville løse problemet. I så fald ville sjællænderne få konkurrence af fynboer og jyder, der af den ene eller anden grund gerne vil til hovedstaden. Og der er sikkert mange velkvalificerede herovre også. Det vil altså betyde, at endnu færre sjællændere vil kunne få de attraktive turnuspladser i hovedstadsområdet.

Personligt er jeg helt klart for den fri søgning, men hvis den skulle have nogen mening indenfor det nuværende system, måtte man naturligvis søge til alle sygehuse, da der skal dækkes i yderområderne også. Men jeg er ret sikker på, at børnefamillierne vil komme endnu mere i klemme, da det alt andet lige er vanskeligt for dem at opkvalificere sig. Der er sikkert ikke så mange af dem, der har en masse vikariaterfaring eller har lavet en masse forskning. Det vil måske endda komme til at betyde, at det vil være en stor ulempe at være i en børnefamillie, når man læser på KU.

Det er nemlig helt korrekt. Så selvom jeg ikke helt vil udelukke den fri søgning, så er det netop pga ovenstående, at den heller ikke bare lige er værd at vælge i stedet for den nuværende ordning.
Og hvordan undgår man med den frie søgning, at storbyerne får rene “elite” hospitaler, mens yderområderne får alle de mindre gode læger??
[size=2](For selvom der er fri søgning efter turnus, så gør lodtrækningen ved turnus vel alligevel, at der i øjeblikket kommer bare en lille geografisk spredning af de gode/mindre gode læger.)[/size]

Det er lige præcis også sådan jeg indtil videre har forstået de fleste indlæg vestfra.

Det er for mit eget vedkommende helt korrekt. Der er jo en grund til, at jeg helst heller ikke vil til et yderområde herovre, og min grund kan jo være lige så god som Jeres. Jeg vil ikke stå imod en ordning, der ikke forringer mine egne muligheder, men jeg vil da selvfølgelig ikke støtte en ordning, der indskrænker dem. Det tror jeg da ikke er så svært at forstå, eller…

Jeg må for Gud ved hvilken gang pointere, at en ændring af systemet må have en bred opbakning, og det har regionsordningen ikke, og jeg tvivler meget på, at vi i vest vil støtte en ordning, der ensidigt favoriserer sjællændere. Jeg går da heller ikke ud fra, at I vil støtte en ordning, der yderligere forringer Jeres muligheder?? Vi herovre er heller ikke særligt begejstrede for at komme til Thisted eller Ringkøbing, så det på den vis klart, at vi helst deler den byrde med Jer fra øst.

En ændring af mulighederne for at bytte pladser vil alt andet lige betyde, at nogle få flere hos Jer måske vil kunne få en bedre plads, men det vil desværre ikke rykke ved, at der stadig er en del studerende herovre fra, som gerne vil have turnus i Jeres region, ligesom der heller ikke vil opstå flere turnuspladser i øst. Jeg kan ikke helt forestille mig, at der er turnuspladser nok til Jer i Jeres region, så det er vel næppe løsningen set fra den vinkel.

Det har nu nok noget med antallet af studerende at gøre alligevel, sammenholdt med den relativt store koncentration af attraktive turnuspladser. Det vil altå sige, at der er et væsentligt større sammenfald af de første prioriteter i øst, end der er i vest. I er i større indbyrdes konkurrence om de samme pladser, hvilket jo også støtter op om, at der ikke er turnuspladser nok til Jer, der hvor I gerne vil være.

Så er spørgsmålet om vi taler antal studerende eller studiesteder - der er en forskel :wink:

Hvis vi ser på antal studerende tror jeg godt en sundogbælt ordning til afstemning blandt alle studerende ville kunne blive gennenført… jeg tror også du finder tilhængere blandt SDU’er og AU’er…

Ja, der er en forskel. Hvis det drejer sig om studiesteder, vil der være 2/3 flertal for ikke at ændre til KU’ernes fordel, mens flertallet vil blive mindre men stadig til stede, hvis det afgøres på antal studerende. Men det handler vel heller ikke om, hvilken holdning der er flest støttere til, men snarere at finde en løsning, som de fleste vil være mindre utilfreds med end den nuværende.

Og det må vel være den flest stemmer for?

Jeg kan ikke helt se din logik!

Ja, og der er vel flest studerende i Odense og Århus lagt sammen over for København?? Så vil det jo ikke gøre den store forskel, om det afgøres på den ene eller anden måde. Og der jo iøvrigt ingen, der siger, at noget som helst kommer til at blive afgjort ved en afstemning. Det er jo bare noget rosenrødt demokratisk pladder, som SST vel ikke ligefrem har tradition for at udøve. Jeg har i hvert fald aldrig haft muligheden for at stemme i det regi

Det er jeg faktisk ikke så sikker på…

Men ja, tror nu heller ikke det vil ende sådan…

Jeg synes det er svært at finde den bedste løsning for alle…

Det er utroligt svært at finde en acceptabel løsning, men jeg tror, at det vil have en chance, hvis alle tager et realistisk udgangspunkt, hvilket en ændring til KU’s fordel alene bare ikke er.

Dr. EVIL: Hvis vi levede i en verden, hvor folk (ligesom du) udelukkende stemte for eget bedste (som du jo angiver, at du vil gøre), så forstår jeg ikke, hvorfor ikke alle læger stemmer for at sænke skatten (= flere penge i egen lomme og færre til andre). Jeg ser ikke, hvorfor AU og OU ikke med det samme går ind og ændrer turnusordningen, så studerende vestfra direkte får fortrinsret til alle de bedste nr. (når nu de har flertal for det). Og hvorfor ville ikke næsten alle danskere fx stemme belastende indvandrere ud af landet, osv osv osv.
Alligevel fungerer verden ikke sådan. Jeg kan ikke fortælle dig hvorfor, men det er faktisk de færreste, der som dig udelukkende vil stemme for eget bedste. I hvert fald, som jeg ser det.

Det er da sikkert ikke det eneste, du ikke forstår, Pernole. Jeg har prøvet ihærdigt og på en pæn måde at forklare det for dig, men jeg kan jo ikke forstå det for dig, Hvis du selv er så storsindet, kan jeg da ikke forstå, hvorfor du har så ondt af den nuværende ordning, som du tror, er så god for vi andre. I øvrigt er der ingen, der skal stemme om noget som helst. Det må være noget, der foregår oppe i dit hoved. Der er heller ingen, der har stemt om den nuværende ordning.

så så Pernole, der er ingen grund til at blive grov.

Desuden har han jo fat i en pointe, idet sund-og-bælt ordningen jo med et slag ville gøre alle AU’eres chance/risiko for et skod amt temmeligt meget større, alt imens KU’ernes ville blive forsvindende lille (så mange pladser er der vel heller ikke på falster)

Du må undskylde at jeg kom til at bruge ordet stemme og ikke støtte, hvis forskellen er stor for dig. Beklager.
Og du tager fejl, når du konkluderer, at jeg er “så storsindet” - jeg stemmer fx selv for (= støtter) tanken om lavere skatter. Og det med at den nuværende ordning skulle være så god for jer andre, den står du selv til regnskab for! Det har jeg ikke påstået. Det jeg mener er, at den for jer er bedre på unødig bekostning af andre.
Venligst undlad at konkludere usande ting om mig. Som sagt undskylder jeg, at jeg skrev forkert, da jeg skrev stemmer og ikke støtter. Men jeg mener ikke, at det burde give anledning til den tone.
Jeg ønskede egentlig bare at henlede din opmærsomhed på, at vi ikke rigtig kommer videre i verden, hvis alle kun støtter noget til deres egen fordel. Således har jeg også netop selv holdt døren åben for en ordning med fri søgning, selvom den ikke rigtig vil gavne mig (da jeg ikke tror jeg ender blandt eliten).

GGGGGG du er i hvert fald underholdende, Pernole. Jeg skal nok lade være med at debatere det mere med dig, for jeg er da ikke ude på at genere dig heller.

Hehe. Tak for dit sarkastiske indlæg. Tænkte selv, at jeg ikke ville svare på dine indlæg, da jeg (heller) ikke gider høre på den negative tone. Kan dog ikke lade være :oops:

Men godt vi er enige :smiley:

Jeg bliver bare lidt knotten/forvirret, når du både skriver, at du udelukkende vil støtte en ordning til fordel for dig og samtidig et andet sted skriver, at alle skal tage et realistisk udgangspunkt.
Men hvis det kan lade sig gøre, at finde en løsning, der bliver bedre for alle, så er jeg da bestemt åben. Jeg tror bare ikke det findes :frowning:

Man kunne jo også droppe turnus helt og lade de enkelte specialer selv definere, hvad de har brug for. Så får vi også hurtigere nogle speciallæger uddannet