Studiestart: februar 2010 på SDU

[quote=“Mohammed E.”:3f5pwgoc]Pænt go’dav til jer alle. :slight_smile:

Jeg hedder Mohammed, og jeg starter minsandten ogs’ til februar. Jeg glæder mig utrolig meget til at komme i gang og til at lære de skønne medicin studerende at kende. Jeg har boet i Odense hele livet og kan derfor stolt udråbe mig selv som værende pærefynsk. :stuck_out_tongue:
Nu kommer mange af jer ude fra, og nogle har aldrig besøgt Odense, så hvis i har spørgsmål til byen, er i velkomne til at spørge.

Angående SPV kurset; er der nogen, der ved, hvornår FADL afholder det næste kursus? Jeg kan se på deres hjemmeside, at tilmeldingsfristen til det sidste kursus var i september, hvilket nok har været i forbindelse med sommerstart. Er jeg gal på den, hvis jeg gætter, at det næste bliver engang i februar? Som nyudklækket student tror jeg, at det vil være en fordel at komme i gang med et sådant kursus så tidligt som muligt i studiet. Nu har i også snakket om, at man kan tage kurset andetstedshen, men vil man kunne få vagter gennem FADL, hvis man ikke tager det hos dem?

Mange hilsner

Mohammed[/quote]

Fadl starter stadig løbende kursushold mener jeg. Da vi startede (feb09) var der noget introaften med fadl, hvor vi fik et skema over holdstart og der var forskellige hold vi så ku melde os til - alt afhængig af hvornår på modulet og hvilket modul vi ville tage det på. Jeg tog kurset på modul 1, og det passede meget fint, da der ikke var vildt meget at læse. Ellers er modul 3 en rigtig fin anledning, da det er vildt chillern med en meget begrænset læsemængde i forhold til modul 2.
Der er også medikom og dynamed man kan tage det hos, men det kender jeg ikke så meget til. Jeg har været rigtig tilfreds med fadl, men er sikker på de andre også er gode alternativer. Tror den store forskel er at i FADL melder du dig ind i deres fagforening. Det er lidt dyrt, men det meste kan trækkes fra i skat. Som bonus kan man også spille gratis badminton i OBK…uhh yeah!

Sakset fra nyhedsbrev november i Odense.

SPV- kurser i januar
Opslag med tilmelding vil ligge på nettet først i november.

Til dem der muligvis endnu ikke ved det er der blevet oprettet en facebook gruppe: http://www.facebook.com/#/group.php?gid … 218&ref=ts

Hej allesammen og et GIGANTISK TILLYKKE med at i er kommet ind på ikke blot det sejeste studie, men også det bedste studiested !

Jeg hedder Marc og jeg skal være tutor for (ihvertfald) nogle af jer, det bliver episk :wink:

Først og fremmest vil jeg sige at det er en helt vildt fed idé at i mødes og laver noget sightseeing, for at hjælpe lidt med planlægningen kan i bruge det her link: http://whenisgood.net/3aaq4i gå ind på det, Skriv jeres navn (bare fornavn) og tryk på alle de dage i kan, så samler hjemmesiden det hele sammen og så kan man se hvor flest kan. For at det ikke skal gå helt i sig selv må i hellere gøre det lidt hurtigt :slight_smile: Husk at trykke “Send response”.

Ang. bolig, SPV kurser og sådan noget vil jeg lige citere en tidligere tutor og en af mine gode kammerater: (mine tilføjelser i [color=#FF0000]rødt[/color])

Det originale indlæg findes her: er-du-optaget-pa-sdu-t16779.html?hilit=sarup

Hvis i (som mig) er for dovne til at læse hele Studieordningen igennem inden i starter så kommer her en lille gennemgang af hvad i kan forvente af bacheloruddannelsen. Vi opdeler på SDU tingene i moduler som svarer til halve semestre med hver deres eksamen(er).

[ul]
[li]Modul 1: Sørger for at alle har de nødvendige basale færdigheder fra gymnasiet, fokuserer meget på kemi og cellebiologi (og lidt fysik). Derudover kommer studiestartsopgaven til at fylde meget.[/li]
[li]Modul 2: Fokuserer på hardcore cellebiologi, histologi (vævslære, se f.eks
http://www.youtube.com/watch?v=eLpynp35i7U&feature=channel) og embryologi (udviklingslæren for det tidlige foster). På modul 1 og 2 har man desuden undervisning i “Akut beredskab”, som er en fin måde at sige førstehjælp på, det kan i godt glæde jer til :slight_smile: .[/li]
[li]Modul 3: Handler om genetik og videnskabsteori. Er et ægte party-modul! Der er meget lidt kød på modulet så enten skal i smugstarte på modul 4 eller holde fest i et par måneder :wink: [/li]
[li]Modul 4: Her begynder uddannelsen for alvor at føles som en lægeuddannelse! Undervisningen handler om bevægeapparatets anatomi, altså knogler, muskler og ledbånd i tusindevis, det er et rigtigt hårdt, men også meget belønnende modul! I løbet af modulet er der også praktisk undervisning, så lige pludselig kan man give et kvalificeret bud på hvorfor ens gamle far altid har ondt i ryggen.[/li]
[li]Modul 5: Hjerte og Lunger. Her begynder SDU’s studieplan at stråle, undervisningen beskriver hele kredsløbssystemet, både i biokemiske, fysiologiske (=~funktionelle), anatomiske og histologiske termer. Når du er færdig med det modul begynder du at forstå hvad de laver på intensiv.[/li]
[li]Modul 6: Gastrointestinalkanalen, eller som jeg foretrækker at kalde det, mund-til-røv modulet :smiley: Her beskrives hele tarmsystemet (i den brede forstand), på samme termer som modul 5, det er i øvrigt et gennemgående tema.[/li]
[li]Modul 7: Hormoner og Farmakologi. Læren om kroppens interne kommunikation og hvordan vi kan gribe ind i den, efter min mening et skidegodt modul og lidt mere afslappende end de 3 foregående.[/li]
[li]Modul 8: Nyre, Nyre og Nyre! Det lyder sindsygt, men den er god nok, et helt modul tilegnet nyrerne, og der er faktisk rigeligt at tage sig til :slight_smile: På modul 7 og 8 har man også undervisning i objektiv undersøgelse, altså hvordan man bruger et stetoskop, et blodtryksapparat, lægger kateter, venflon osv.[/li][/ul]

Puha, det blev lidt af en rabler, jeg tror at jeg stopper nu inden jeg overvælder alle (inkl. mig selv).

Hvis i gerne vil vide noget om hvad som helst, ja jeg er også ekspert i uzbekiztans roe-kultur, så skriver i bare!

Mvh og endnu engang et hjerteligt velkommen
Marc T. K. Nielsen

Hey! skide godt initiativ med sådan en mød hinanden sightseing før introdagene… Men nu lige for at være praktisk kunne vi sætte deadline for at finde en dato for dette skønne arrangement til efter den 15 december hvor vi får svar på om vi er kommet på et af fadl holdene og hvilket… bare så man ikke sætter sig på en dato hvor man evt skal på det fadl kursus…

mange lange hilsner Mads :doc:

Det synes jeg er en god idé, og hvis i ikke har været inde og trykke på de dage i kan være med endnu, så skynd jer lige at gøre det inden d. hvad-skal-vi-sige… 16. kl 18!

PS: Det er ikke fordi jeg ikke vil hjælpe, men jeg synes selv i skal have helen æren for det her arrangement, derfor vil jeg gerne overdrage resultaterne fra “afstemningen” til en af jer, så hvis en af jer har overskud til 10 minutters ekstra organisering så skriv lige til mig :wink:

PPS: Linket er stadigvæk http://whenisgood.net/3aaq4i

Hej alle nye studerende og tillykke med pladsen!

Jeg sælger et par bøger der bruges på 1. modul på SDU:

Landowne, David: Cell Physiology
Helt som ny, utrolig velholdt. INGEN overstregninger.
Pris hos Studenterboghandlen: 248kr
Sælges for: 175 kr

Dansk Røde Kors: Førstehjælp
Sælges for: 50 kr

I er velkomne til at sende en sms til 26284621 eller skriv en besked til mig herinde.

Mvh Cecilia

Hej kommende studerende.
Jeg tænkte høre hvis det er nogen af jer der ikke har fundet et godt sted at bo.

Jeg flytter nemlig ud i midten af januari fra en smuk lejlighed på 113kvm som jeg deler med 2 andre medicinstuderende og den ligger på Olaf Ryesg. 3

Lejen er på 2467 dkk eksl. el

Hvis nogen er interreseret vil jeg gerne fortæl mere!

Vh//Andreas

Til information;

Der er nu oprettet rummet RUSrum_v10 på elearn. Her findes yderligere information om studiestarten samt mulighed for at stille spørgsmål. Rummet er tilgængeligt for alle jer nye samt alle jeres sociale tutorer.

Der ligger også kontaktinformation på undertegnede, som i er velkomne til at kontakte med eventuelle spørgsmål. Se under /RUSrum_v10/Tutorerne.

Glæder mig gevaldigt til vi alle mødes over en øl.

  • Frederik

haha

Tjek info om førstedagen… Jeg føler mig da SÅ meget mere oplyst:)

Hold da op :o … Jeg håber at der følger en opdatering snart…

Hvis I synes der er mangler, så er I velkomne til at skrive enten på RUSrummet, til min mail eller her.

Men det er ikke meningen I skal vide alting inden i møder op :slight_smile:

Kan I fortælle noget om, hvor man skal møde til morgenmad 9.30 den 29. januar?

Venligst
Jens

Fra rushæftet;

  • Kl. 09:30: Dørene åbnes, gå ind af universitetets hovedindgang og følg tutorernes fægtende anvisninger.
  • Kl. 10.00: Dagens program tager sin begyndelse med praktiske informationer omkring studiestart, samt repræsentanter for flere forskellige studenterorganisationer der brænder efter at fortælle dig om det de har at byde på.

Hello! My name is Sandy and im also accepted to study laegevidenskab in Odense. I really have to apologize for not writing in danish but it would be to embarassing, im not ready yet but soon i hope :smiley: I have never been in Odense before and i am really looking forward to it. It would be great to get to know a few of my fellow students, if anyone has time i would vbe very glad :slight_smile: Also i have a bit trouble finding information about the introduction that starts the 28:th january, at what time should we be there? I understand danish so feel free to reply in danish :slight_smile:

Med venlig hilsen
Sandy :smiley:

Hej, Sandy

09:30 ved Uni’s hovedindgang eller lokale U55. Ved hovedindgangen er tutorer, der kan vise vej til auditoriet.

Der skulle være mulighed for enten at møde nogle af dine kommende medstuderende - bl.a. vha. http://www.facebook.com/search/?q=medic … 5087609218
Jeg kan ikke rigtig selv engagere mig før fredag, hvor jeg har mine sidste eksamener. Men derefter skal man jo nok ud at have en enkelt øl eller noget :wink:

I øvrigt, Jens; Så først lige nu, at du spørger til morgenmad på førstedagen. Det er ikke en del af programmet.

Okey thank you so much i really appreciate it :wink: cant wait :slight_smile:

/sandy

@FSloth, nej jeg spørger til morgenmad på andendagen, fredag den 29. januar. Antag venligst, at folk rent faktisk har læst al materiale og information tilgængelig, når de giver sig tid til at stille et relevant spørgsmål. Mon ikke vi dog finder ud af det torsdag.

Jeg spørger dog af praktiske årsager. Har en date med min dimission på uni fredag kl 13. Af mat. virker det til at morgenmam godt kunne være ude hos tutorer fx. Der står kun, vi skal mødes til O-løb ved Flakgunhaven 1200 hours.

Ellers btw tak for hjælpen trods alt. Du er vel ikke by chance i familie med Anæstesioverlæge Sloth på Skejby?
Jens

Jens; Beklager misforståelsen. Det går nogengange lidt hurtigt med at læse det hele midt i eksamenlæsningen og de fleste spørgsmål knytter sig normalt til 1. dagen.

Morgenmad på andendagen arrangeres på de respektive hold i bliver inddelt i. Det er ca. 25 ‘nye’ og 4 tutorer. Planlægningen heraf kommer til at foregå i løbet af de næste dage, hvorfor det ikke er muligt at sige noget videre præcist om tidspunkter. Oftest mødes man 9-10ish et sted med plads til 25-30 mennesker - kollegiekøkken, hos en tutor eller andet.
Herefter mødes alle holdene i Flakhaven til O-‘løb’ med forskellige opgaver i Odense midtby. Dette tager formodentlig ca. 3 timer.

Informationerne er dog forbundet med en vis usikkerhed. Planlægningen af de forskellige arrangementer er uddelegeret blandt tutorerne og samles først i løbet af næste uge. Ovenstående er derfor baseret på forrige rusforløb.

Jeg kan ikke forestille mig andet end det vil være muligt for dig at deltage i morgenmaden på dit hold for derefter at tage til dimission. Tillykke i øvrigt.

Håber det kan bruges. Hvis der er andet må du endelig spørge.

Sandy; Glad to be of assistance. If there’s anything else I can do for you please don’t hesitate to ask.