STEM: Den nye sundogbælt ordning

Men det villle vel samtidigt ikke være urimeligt at forvente, at man gav hvert “universitet” én samlet stemme for eller imod og derefter kiggede på resultatet. Ellers ville en sådan afstemning vist ikke være helt rimelig jf. KU’s noget højere antal studerende.

Da jeg kiggede lige før, havde 36 mennesker stemt.
19 havde stemt for ordningen, heraf var de 15 fra Kbh!
Altså må man sige, at de studerende er delt i to lige store lejre med et lille flertal til ja-sigerne.
Resultaterne fra Århus og Odense fordeler sig samlet set således at 4 stemmer for, mens 16 stemmer imod.
Med én stemme pr. universitet er der altså rimelig sandsynlighed for,
de to universiteter kan forkaste forslaget uden at være i flertal.
Det begynder at minde om det amerikanske valgsystem…
Og for lige at feje al tvivl af bordet så synes jeg altså ikke, det er særlig demokratisk!

Nikolaj :
Nu er der jo ingen der siger at repræsentanter fra universiteterne skal stemme om noget. Afstemningen herinde er jo bare lidt sjov for at se hvordan vi brugere ville modtage forslaget. Indtil videre tror jeg slet ikke at universiteterne er med på råd.

[quote=“Thp”:38ssjg8e]Jeg har rodet lidt rundt med rejseplanen og fundet frem til følgende:

Forudsætter man at 2 timer hver vej med offentlige transportmidler er maksimal pendle-afstand er der i hver region følgende procentdel der ikke har mulighed for at blive boende:

KU 6-7 %
SDU 35-36 %
AU 26-27 %

[/quote]

Når der er mellem 1/3 og 1/4 chance for, at man trækker et turnussted uden for pendler-afstand,
er det vel ikke så underligt, at de fleste studerende ved AU og SDU er imod ordningen…
Og hvis kun 6-7% ved KU må flytte, kan jeg da godt forstå, de jubler over forslaget!

Noget helt andet er, er det ikke som det er idag med #300+ muligt,
at få noget inden for pendler-afstand fra alle 3 universiteter?

[quote]Noget helt andet er, er det ikke som det er idag med #300+ muligt,
at få noget inden for pendler-afstand fra alle 3 universiteter?[/quote]

:lol: Nej :lol:

[quote=“Thp”:4awwtz2t]Nikolaj :
Nu er der jo ingen der siger at repræsentanter fra universiteterne skal stemme om noget. Afstemningen herinde er jo bare lidt sjov for at se hvordan vi brugere ville modtage forslaget. Indtil videre tror jeg slet ikke at universiteterne er med på råd.[/quote]

Er ny her, har først lært at quote nu… :wink:
Det var ment som en kommentar til Luxus, der skrev at det vel samtidig ikke villle være urimeligt at forvente,
at man gav hvert “universitet” én samlet stemme for eller imod og derefter kiggede på resultatet.
Og der var min holdning bare, at det lignende det amerikanske valgsystem, som jeg ikke anser for værende specielt demokratisk!
Jeg gav et eksempel på, at et mindretal ville kunne forkaste forslaget, HVIS det blev sendt ud til universiteterne.

[quote=“Thp”:n5rprb3k][quote]Noget helt andet er, er det ikke som det er idag med #300+ muligt,
at få noget inden for pendler-afstand fra alle 3 universiteter?[/quote]

:lol: Nej :lol: [/quote]

Nå nå… :oops:
Hvad kræver eksempelvis Nykøbing Falster og Haderslev så af numre?
Hvor kan man se sådan noget henne?
Sundhedsstyrelsens hjemmeside? http://www.sst.dk

Havde lige i farten misset Luxus’s indlæg. Giver dig fuldstændig ret Nikolaj.

Sundhedsstyrelsen offentliggør hvor de enkelte numre er havnet - det vil sige i hvilket amt de er. Hvilket sygehus man ender på kan man ikke få oplyst med mindre man kender en der har oplevet det på egen krop. I den fordeling der offentliggøres i næste uge var der 336 numre så mit gæt er at alt over 270 godt kan kysse Sjælland farvel. :cry:

Okay…
Hvordan fordeles pladserne så intraamtsligt?
For eksempelvis i Størstrøms Amt ligger Næstved, hvortil det tager en time med tog fra Kbh,
men også Nakskov som det vel tager en 14 dages tid til… :lol:
Der er jo ret stor forskel på at få en turnusplads de to steder!

I tråden “Uheldig Lodtrækning” under Turnusbytte skrev McBain,
at han med 271 var havnet i Fakse, mens 238 havde bragt ham til Næstved…
#250 kan vel næppe siges at være noget godt nummer,
men hvis det kan få en til Næstved eller Fakse eller Nykøbing Falster for den sags skyld,
er det vel egentlig ikke så tosset endda…?

Det er helt op til det enkelte amt at fastsætte regler for fordelingen. Jeg ved at nogle amter bruger lodtrækningsnumrene, men de er ikke forpligtet til det.

At folk gerne vil læse i deres hjemstavn, som kunne være et område med lav popularitet o turnuspladser, kunne vel løses ved at give dem mulighed for at bytte deres turnusplads til en i deres hjemstavn. Jeg tror i sidste ende at der vil blive færre og kortere ufrivillige turnusflytninger med den nye ordning…

[quote=“frold”:3boq7p16]Ud fra forestillingen om at man efter 6,5 år studier er vel etableret der hvor man læser er det vel meget fair?
[/quote]

Argh… ud fra hvilket synspunkt…?? Og hvad baserer du det på? synes da ikke, man skal være bundet til ens universitets by og dét område det nu er blevet tildelt… kan da slet ikke se meningen med, at hvis jeg nu kommer fra København og skal studere på SDU, at jeg så “kun” kan vælge at tage min turnus i det område. Det er da helt til grin at man nu skal “straffes” hvis man kommer fra et andet sted i landet og gerne vil tilbage… ret skal være ret… alle lige…

Som sagt andet steds, kan man også antage holdningen

“at det er urimligt at folk der læser i et område ikke kan få en turnusplads i samme område - blot fordi nogle “udefra” kommer og “stjæler” pladsen.”

Jeg synes det er logisk(optimalt) at man sikres en turnusplads nær det sted man har læst for at beskytte folk mod ar komme til en fjern liggende landsdel.

BTW: er der nogle der har en status på sagsangen hos SST?

Frols:

For at stjæle noget skal en anden person eje dette ‘noget’. Ejer KU’erne turnuspladserne i Kbh.???
Som ligeså nævnt tidligere er det, efter min mening, en kæmpe misforståelse, at folk udefra stjæler noget fra nogen som helst. Lad os for een gang skyld slå fast, at turnuspladserne i Kbh. er det mest populære og eftertragtede, men det er da en fejltagelse af rang, at tro, at dette faktum skulle retfærdiggøre at KU’erne tildeles fortrinsret til pladserne. En ændring af dette faktum kræver en holdningsændring blandt de studerende, som jeg ikke finder særlig sandsynlig.
Omvendt er det for mig langt mere skræmmende, at man vil indføre regler, der fratager voksne mennesker retten til at søge at få arbejde, hvor i landet de har lyst!!!

Jeg ved udemærket, at det der kommer nu allerede har været sagt mange gange, men een gang til skulle vi nok kunne klare (nu både i bold og italic): Regionsgarantien forværrer de studerende ved AU og SDU’s risiko for at blive sendt til en fjernt liggende landsdel.
Det ville klæde de KU’ere, som deltager i denne debat, i det mindste at anerkende ovenstående.

Med trods alt venlig hilsen… :?

Undskyld, du kalder dig jo Frold ikke Frols… (Kunne misforstås… Ikke hensigten…) :oops:

[quote]Regionsgarantien forværrer de studerende ved AU og SDU’s risiko for at blive sendt til en fjernt liggende landsdel.
[/quote]

Tror egentlig aldrig jeg har lagt skjul på at det selvfølgelig er en fordel for kandidater der har læst ved KU, og dermed en ulempe for studerende andetsteds. Jeg må dog pointere at for nuværende er der færre KU’ere der får deres ønsker opfyldt - læs: “flere AU’ere og SDU’ere”. Jeg kan ikke helt se hvorfor Sund- og Bæltordningen ikke er et brugbart tiltag i jagten på størst mulig retfærdighed. Føler det lidt som en diskussion mellem MacArthur og Bresnjev - det er sgu svært at enes om andet end at være uenige.

Hvad ved du om hvad der klæder en KU’er? Personligt ser jeg for eksempel ret spiffy ud i tyl! :wink:

Personligt håber jeg det med sundogbælt ordningen…

Man kan vende den igen, igen , igen

Er det rimligt at flere KU’ ere end SDUere eller AUere skal skal flytte langt væk …?

Hvis summen af folk der skal rejse langt nedsættes så må missionen være lykkedes. Hvis pt. 85 personer (fra turnus nr 250#>) skal rejse så langt at de skal starte forfra et nyt sted, hvor de ikke gider være, kan nedsættes til 50 eller mindre, så er det jo fint.

Der er kun en grund til AUer og SDUer er mod ordningen - det er det nu er JER der blivere taberne i det game - mod tidligere os KUere…

[quote=“frold”:31igjhxo]
Der er kun en grund til AUer og SDUer er mod ordningen - det er det nu er JER der blivere taberne i det game - mod tidligere os KUere…[/quote]

Hvordan er Vi/i mere tabere end os andre.??? Alle taber da hvis de kommer et sted hvor de ikke vil være! Forstår da ikke hvorfor at de studerende på Sdu skal kunne tvinges til, som de enseste at tage over bæltet… Alle og jeg gentager alle skal da have muligheden for at “vinde” eller “tabe” en plads enten i KBH eller i Søndejylland…

fedfest:

Tog du dig tid til at læse hele tråden igennem eller sprang du bare i med begge ben?