STEM: Den nye sundogbælt ordning

Hej Frold

Nu håber jeg ikke, du synes det er for meget, at jeg trækker din egen overflytning fra SDU til KU efter 1. del frem, men

er det ikke lidt for nemt at tale for regionsbinding, når du tidligere selv er flyttet rundt mellem universiteterne (dvs mellem regionerne) og dermed har benyttet dig af at systemet er flexibelt på det niveau?

Skal man følge din tankegang hele vejen, er du nu extra[I] på KU. I sidste ende kan det betyde at en anden person, der oprindeligt blev optaget på KU, kan blive presset væk fra (eksempelvis) Københavns Amt, fordi du også vil indgå i spillet om turnuspladserne her.

Frold, jeg har intet imod at du blev overflyttet efter 1. del, men kan du ikke se hvor langt ude vi ender med alt det her gradering af uretfærdighed , snak om “tyveri” af turnuspladser og KU vs SDU + AU?

Personligt er jeg ikke engang i klemme, hvis regionsbindingen kommer, men alligevel tror jeg på, at vi (stud. med.'erne) er bedst tjent med et system, der giver mulighed for at bevæge sig rundt i landet.

Martin

Det står jo til stadighed læger frit for at søge stillinger hvorsomhelst i såvel Danmark som udlandet. Det ændres jo ikke på grund af en ændring af turnusfordelingen.

Du skriver at systemet giver mulighed for at bevæge sig rundt i landet - det er vist en sandhed med modifikationer eftersom man trods alt kun har et sted at tage hen, nemlig der hvor Sundhedsstyrelsen siger.

Jeg er enig i det sidste. I virkeligheden diskuterer vi det ene skodsystem i forhold til det andet.

Nu bevæger jeg mig lidt uden for topic, men eksempelvis har sverige aktiv søgning, jeg har læst artiklen her på siden, men er der andre der kender til deres system? Jeg har hørt at de har ventetid fordi der bliver oprettet for få pladser.

[quote=“MG”:1ptyuwvl]Hej Frold

Nu håber jeg ikke, du synes det er for meget, at jeg trækker din egen overflytning fra SDU til KU efter 1. del frem,[/quote]
Nå det er da helt i orden - jeg har intet sted på dette forum lagt skjul på at jeg er overflytter.

Næ, det ser jeg sådan set ikke et problem i. Som tidligere nævnt ønsker jeg en nedsættelse af de svært udheldige deportioner. Så sker der et samlet fald i dem, så er missionen som tidligere nævnt lykkedes - mener jeg…

Næ, for jeg blev placeret i amtet så sent at alle havde fået deres pladser. Dette skyldes at man som overflytter får meget sent besked om man er overflyttet. HVilket faktisk var det et irritationsmoment på 7. -8. semester da jeg ikke stod på de lister underviserne havde - da de var sendt ud inden jeg kom på :wink:

Næ, læs ovenstående… men jeg kan sagtens se tankegangen. Men som de fleste studerende ved SDU og AU også gør - så tager jeg udgangspunkt i hvor jeg står/er nu.

Du skal vel hjem til Kolding og det er det vel også gode odds for? Men vi er nogle der ikke vil til Kolding - derfor ser jeg sundogbælt ordningen som min sikkerhed for ikke at komme til Kolding - No offence…

Jeg tror MG sigter til at man kan flytte fra et universitet til et andet så længe man er studerende, men med regionsbinding kan man ikke flytte når man skal tage sin turnus. På den måde kunne man sige at du, ved at flytte mens du er studerende, “tager” en turnusplads fra en Københavner.
Det er måske ret nok, men der er trods alt ikke så mange som vælger at skifte universitet, og dem der gør det er gerne dem som i forvejen har større tilknytning til det sted de flytter til end det de flytter fra.

Efter at have været fire måneder i vikariat der kan jeg kun støtte det sidste :twisted: Nej, det er et hyggeligt nok sted, men jeg tror ikke jeg gad have turnus der :slight_smile:

Sveinar

Frold:

Vi er nogle der gerne vil til Kbh. - derfor ser jeg sundogbælt ordningen som min sikkerhed for aldrig at komme til Kbh. - No offence, men sammenfaldene er slående…

Ps. Det er ikke hver dag det sker, men ** har jo fat i en god pointe… Ikke Frold? :roll:

/Jacob LN

Lige til din oplysning… Hvis man bor i KBH og skal møde på Kolding sygehus, så kan man tage toget kl. 5.30 og to timer og elleve minutter senere er man på Kolding banegård… Men hvis man bor i Århus og skal møde kl. 8 i Thisted eller Frederikshavn, så skal man tage hjemmefra kl. 3.55 for at være fremme til tiden…

Helt ærligt… I må sgu da se at tage Jer sammen, Københavnere… Hvor er solidariteten henne? Det hjælper i hvert fald ikke på forholdene omkring turnus-fordeling at vi studerende nu er delt i to lejre. Vi bliver nødt til at arbejde sammen, istedet for blot at hytte vores eget skind.

Den har jo ikke været der i alle de år hvor i er blevet forfordelt…

Indtil nu ved vi jo reelt set ikke særligt meget om den ordning.

Det er i hvert fald sådan debatten er nu! Og ingen kigger ud over egen navle - men det er jo set før.

Hvis vi virkelig skal råbe op, så må vi finde et fælles alternativ og arbejde mod det. Men som det kan læses i anden post er holdninger der lige så delte. http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=1305

Nogle mener turnusordningen er god som den er. Nogle støttede min tanke med økonomisk gevist til de der frivilligt tager yderamter. Andre går ind for aktiv søgning, så det er lidt svært at arbejde mod noget.

Indtil da kan man som ikke-solidarisk, egoisisk, snæver synet, provokerende og navle beskuende KU studmed jo glæde sig over sundogbælt ordningen…

[quote=“Thp”:28tghmyu]fedfest:

Tog du dig tid til at læse hele tråden igennem eller sprang du bare i med begge ben?[/quote]

Jaja Okay… jeg tager den til mig… :wink:

Og hvis man bor i København og skal møde klokken 8.00 i Thisted skal man tage toget klokken 00.30… Og hvad så? Hvis vi skal liste alle rejsetider op bliver det sgu en lang debat.

Hvis du har læst de indlæg hvor jeg har forsøgt at påvise at flertallet af turnuskandidater vil have gavn af ordningen kan jeg ikke se hvordan du mener at jeg er usolidarisk. Og at beskylde mig for at hytte mit eget skind er da vist ikke helt i tråd med virkeligheden - jeg har fået mit turnusamt. Jeg skal som Københavner til Viborg amt med et af de højeste numre i amtet, det vil højst sandsynligt sige Thisted. Med andre ord står jeg ikke til at få nogen som helst gavn af den ordning som vi med rette endnu ikke ved bliver indført. Ikke desto mindre vil jeg, indtil det er vist at ordningen ikke gør at færre skal flytte, holde på at den er en forbedring af turnusordningen, idet flertallet af turnuskandidater tilgodeses.

Tak for støtten Jacob… Jeg havde et af mine lyse øjeblikke :lol:

Og videre til Frold. Egentligt gider jeg ikke træde mere i det, men du undlader at forholde dig til det, jeg skrev længere oppe; nemlig at du på din egen måde også kan ende med at “hugge” en plads i København, fordi du som overflytter ikke bliver fanget af regionsgarantien (hvis den kommer osv). I et tænkt eksempel (rimeligt langt ude men alligevel) kan du til den tid være heldig i lodtrækningen og presse en anden stud. fra KU væk fra HS eller Københavns Amt.

Forstå mig ret. Det er helt i orden, hvad du gør, men ovenstående hører bare med på “regningen”, når du argumenterer for at bønderne (mit ordvalg, ikke dit!) stjæler pladser på Sjælland.

Nå ned på jorden igen! Som shigella kunne jeg også ønske mere solidaritet på tværs af universiteterne, men tror desværre ikke vi når til enighed om meget andet end at kun få vil til yderamterne (heller ikke undertegnede).

Martin

Jeg må indrømme, at jeg egentlig er rimelig ligeglad med, hvilken turnusordning der til enhver tid eksisterer. Man kunne sige, at de studerende, der gider involvere sig i debatten generelt set er velfungerende - altså studerende der nok skal klare sig lige meget hvad.

Vi medicinstuderende er egentlig ret forkælede, hvad jobmuligheder angår. Vi går direkte ind på arbejdsmarkedet uden overhovedet at komme til en egentlig ansættelsessamtale. Som det er nu er man sikret arbejde, bare man har gennemført studiet, hvadenten man er kompetent (fagligt, socialt m.m.) eller ikke. Stort set alle andre “akademikere” har udsigt til arbejdsløshed eller adskillige ansættelsessamtaler og langvarige jobsøgninger med mindre de tilhører den bedste 1/10, der head-huntes til stillingerne og som frit kan vælge på alle hylder pga. deres kvalifikationer.

Principielt vil systemet, efter min mening, ikke tage skade af lidt overproduktion af kandidater.

Jeg synes dog det ville være rimeligt at vide, hvilken turnusordning der gælder INDEN man starter på studiet.

I så fald vil der nok være en del studerende fra SDU og AU, med gode karakterer og/eller gode kvote-2-kvalifikationer, der vil søge til KU og dermed presse et tilsvarende antal studerende (studerende der går rundt på Panum nu) til SDU og AU. Turnusordningen vil derfor betyde, at kun de bedste (karakterer) studerende kommer til KU, ligesom overflytning måske vil blive endnu sværere at praktisere end nu - KU vil reelt kunne vælge kun at vælge de studerende, der har klaret sig godt. Det har jeg i princippet ikke noget imod. Vi mangler et eliteuniversitet i Danmark og nogel elitehospitaler? :wink: Folk i Kbh. tjerner i gennmsnit flere penge end i resten af landet - hvorfor skulle de så i princippet ikke have ret til bedre sundhedsydelser? :wink:

København, Jyllands hovedstad, er sikkert et godt sted at være for nogle, men jeg mener ikke at KU, som studiested, har gjort sig fortjent til den forfordeling af studerende, der består og dermed er cost-effective for universitetet, det medfører.

Så til alle jyderne, der gerne vil til Kbh. I må jo til at kvalificere jer, så i kan overhale sjællænderne indenom, når der skal søges introduktionsstillinger.

Jeg vil egentlig gerne høre fra AU og SDU’erne, hvorfor de så gerne vil til de Københavnske sygehuse??
Det er mit indtryk, at der ved de mere perifert beliggende hospitaler er bedre læremuligheder, fordi man ikke står på tæerne af andre turnuslæger og stud. med’er.
Desuden er leveomkostningerne i København og omegn kæmpestore i forhold til provinsen, hvor man kan få en villa med have for samme pris som en 2-værelses på Vesterbro.
Hvorfor er København så eftertragtet med mindre kæresten/ægtefællen kun kan få job i hovedstadsområdet? Eller hele familien og vennekredsen bor der og man ikke kan undvære dem mere efter 6 år hjemmefra?

Du svarer jo mere eller mindre selv på dit spørgsmål.
Det forekommer mig at holdningen blandt nogle af debattørerne her i tråden er, at de AU’ere og SDU’ere, der udviser den uanstændighed at søge turnus på Sjælland, kun gør der for at skabe irritation og personlig tragedie blandt KU’ere, eller i det mindste udfra en kræmmermentalitet om at tjene penge på sit eget held og andres ulykke.
Jeg tror nu at de AU’ere og SDU’ere der søger turnus i hovedstadsområdet, gør det med lige så reelle intentioner som KU’erne.
Det synes jeg godt man kunne tage at tænke lidt over :!:

Tak for svaret Baron. Jeg var bare nysgerrig over, hvorfor de Københavnske pladser i visse indlæg i denne tråd bliver betegnet som “de bedste”. Om det var pga. tilknytningsforhold til Kbh. eller om det bare er mere spændende/lærerigt/tjekket/? at være i hovedstaden end i provinsen :blink1:
Jeg hentyder ikke til at “AU og SDU’ere er uanstændige og kun prøver på at skabe irritation og personlig tragedie”. Til gengæld er sandheden jo, at der bliver skabt personlig tragedie etc. ved at KU’ere må flytte fordi AU/SDU’ere vælger turnus i Kbh. Ligesom hvis jeg valgte turnus i Århus og derved “skubbede” en AU’er med ægtefælle og børn til Ringkøbing.

Målet må vel være at begrænse tragedierne mest muligt. Også tragedien at en Københavner, der har læst i Odense ikke kan vende tilbage til hele familien i Kbh.
Ville det så være en løsning at kigge på folks tilhørsforhold til regionen og fordele herefter? Jeg ved at det ville blive helt absurd tungt rent administrativt, så det er vel ren utopi :cry:

Jeg må nok tilstå at jeg ikke ser det store problem i at have en sundogbælt ordning. Problemet opstår hvis man trækker ordningen ned over hovedet på folk der allerede er begyndt på studiet. Hvis en ordning nu kom på plads, og blev implementeret hos de kommende studerende, ville man vide hvad man gik ind til. Således kan man søge efter det universitet, hvor man føler man gerne ville i turnus. At Kbh så måske ville udvikle sig til et “elite universitet”, fordi så mange ville søge, er så en anden side af sagen. Men umiddelbart synes jeg det ville være at begrænse skaden, at sige “du kan længst komme til sjællands yderhospitaler”, frem for “du kan komme til hele Danmark”. Lidt på samme måde som at søge klinikudvalg til 6.sem på KU (der nu viser sig ikke at holde vand alligevel).

Jeg må sige at når jeg nu ikke kunne få turnus i Århus amt, eller i pendleafstand, så er jeg da lykkelig for at jeg trods alt kunne søge Sønderjyllands amt, hvor jeg oprindelig kommer fra, og hvor mine børn har 4 bedsteforældre… Det ville ikke have været muligt med “sund og bælt”-ordningen…

For AU-studerende er den foreslåede ordning 100% loss. Vi har i forvejen “regionsgaranti” - intet problem i at komme til Nordjyllands, Viborg eller Ringkøbing Amt hvis det er det man vil. Det eneste der bliver ændret for os er at vi MISTER muligheden for at søge andre steder hen - det være sig Sønderjylland, Fyn eller Sjælland.

Der er en underskriftsindsamling i gang på AU mod ordningen…

aporskrog:

Hvis AU’ere allerede har “regionsgaranti” - hvorfor skal vi KU’ere så ikke også have det?

Thp - fordi vi ikke nødvendigvis føler en dyt mere tilknytning til Thisted, Frederikshavn, Ringkøbing, Tarm og Lemvig end I gør…

Og fordi en AU’er kan have ligeså reelle grunde (familiære etc) til gerne at ville i turnus på Sjælland som KU’ere. Det er ligesom om alle KU’ere herinde tror at AU’ere og SDU’ere der vil til Sjælland kun gør det fordi de synes det lyder fedt at kunne gå i byen i Kbh hver weekend + for at genere KU’erne…