Reflekshammer og pencillygte

Jeg skal snart ud og ha købt en reflekshammer. Nogen anbefalinger? Er det for dumt at købe en billig model hos medshop.dk eller er den brugbar nok?

Der har gået nogle rygter om at man visse steder kan få en pencillygte gratis men jeg har glemt hvor… Nogen der kan hjælpe?

På forhånd tak :smiley:

Bare nysgerrig: hvilket semester er du på? - hvornår har man brug for hammeren? :slight_smile:

nu kan jeg se at Carreas læser på SDU men kan da oplyses at hammeren allerde kan komme i bruge på AU på 3. semester

Faktisk blev vi i sin tid bedt om at anskaffe hammeren og lygten allerede på 2. semester, hvor vi lærte at bruge udstyret.

apopov

joeh tja det er sgu da vidst egentlig rigtig nok :slight_smile: … personligt fik jeg heller ikke hamret ret mange mennesker ude i klinikken :slight_smile:

Nu ved jeg ikke om det er standard udstyr på hamre…men hvis du kan få en med en tilhørende nål så har du en to-i-ener… :slight_smile: så kan man stikke i folk og opdage om de kan føle smerte…

Er jeg den eneste der synes at det er super ulækkert, at have en lille nål siddende i spidsen af en hammer, som vel og mærke bliver genbrugt ved hver ny patient. Det er efter min mening vanvittig dårlig hygiejne, tag hellere en ny kanyler hver gang du skal teste smerte sans.

Angående hammeren skal man på SDU bruge den fra 6. semester. Jeg er ikke den store fan af de små metal hammere. Jeg foretrækker de der neurologiske med et langt plastic skaft og et lille rundt hoved. De er lidt upraktiske i lommen, men langt mere brugbare :slight_smile:

ad hammer:

Jeg fik selv anbefalet hammeren med rund gummiskive - den skulle være nemmere og bedre at bruge end de gammeldags - og FADL i århus har en med teleskopstang, så man ikke behøver at have det upraktiske lange plastikskaft stikkende op af kittellommen, når man engang når så langt som til en afdeling i det virkelige liv.
Underviser var dog ikke helt tilfreds med modellen - han foretrak noget, der kunne slå hårdere - men for mig fungerede den udemærket! - men underviser var heller ikke specielt ung, så han har sikkert brugt den samme slags hammer de sidste 40 år, og har ikke i sinde at indrømme kvaliteten ved andre end sin egen :wink:

ad. den genbrugelige nål

Vi fik at vide, at man ikke måtte bruge en evt. nål, der sad i hammeren. Derimod skulle man ved babinski tage en lang vatpind, knække pinden, så vattet var væk i den ene ende, bruge pinden og smide den ud efter endt brug. Således kunne man sikre, at der ikke var bakterieoverførsler patienterne imellem.

God fornøjelse med indkøbene :slight_smile:

[quote]Vi fik at vide, at man ikke måtte bruge en evt. nål, der sad i hammeren. Derimod skulle man ved babinski tage en lang vatpind, knække pinden, så vattet var væk i den ene ende, bruge pinden og smide den ud efter endt brug. Således kunne man sikre, at der ikke var bakterieoverførsler patienterne imellem.
[/quote]

lige præcis … det er heller ikke fedt fx at teste to-punkts-diskrimination med to grønne venflons eller lign. :slight_smile:

Jeg går på 6. semester og vi fik at vide til klinik intro møde at vi bl.a. skal anskaffe os stetoskop, hammer, pencillygte og træsko. Vi skal i klinik fra midten af november :smiley:

Vent med træsko, dem får man ofte på afdelingerne enten automatisk eller hvis man spørger pænt. Det er kun på op det er påkrævet med træsko.

Pencillygte forefindes ofte i medicinrummet eller andetsteds, spørg spl’erne, de er storforbrugere til når de kontrollerer drop mv om natten.

der er flere medicinalfirmaer der venligt sender én en pencillygte hvis man skriver og spørger dem. jeg mener jeg fik en fra Leo Pharma

:oops: good thinking…jeg lader bare nålen sidde i hammeren til den dag afdelingen løber tør for træspatler…

Årh hold da op, det er jo ikke en “nål” der sidder i hammeren, men bare en spids, som kan bruges ved spids/stumt us.
Det er ikke uhygiejnisk, da huden ikke skal brydes (heller ikke ved smerte undersøgelse). Hammeren kan jo bare sprittes af efter brug - ikke mere uhygiejnisk end at stetoskopere to pt. i træk!

Mht. indkøb af hammer, synes jeg selv det er lidt overkill, da jeg aldrig nogensinde vil komme til at bruge den til andet end neurologisk ophold.

Hvis du vil købe noget, så køb et stetoskop (behøver heller ikke være verdens dyreste) og evt. et par træsko (hvis de ikke bliver udleveret på afdelingen)…

Ok mange tak for alle jeres råd :smiley:

Apropos afspritning og stetoskopi… vi lærer jo at vi skal spritte hænder efter hver pt. kontakt, men hvad med stetoskopet, skulle det også sprittes af… det bruger man jo på en pt. og så videre på den næste.

Jeg synes bare ikke jeg ser nogen gøre det… er det overkill, det er jo super vigtigt at have god hånd hygiejne. Jeg ved godt at der også kommer andre bakterier på ens hænder (fra toilet besøg osv.), men afspritningen skal vel også hindre spredning fra en pt. til en anden.

[quote]Skovsen: ikke mere uhygiejnisk end at stetoskopere to pt. i træk!
[/quote]

Nej, men det er også pisse uhygiejnisk :evil: Alt skal sprittes af mellem hver patient. At smække sit stetoskop på en patient med ex. MRSA og så render videre til ti andre patienter og knalde sit inficerede stetoskop på dem er simpelthen uacceptabelt - og det er indiskutabelt :twisted: Alle dem der ikke kan finde ud af det er 100% Assholes

Puha det bliver til mange ting efterhånden: kuglepinden man skriver noter med, bagsiden af blokken man holder i hånden, tasterne på den bærbare og play-knappen på diktafonen. Har jeg glemt noget? Selve reflekshammeren skal vel også sprittes efter 2x refleks tjek.

Eller skal det stå til mål med infektionsriscikoen?

Pasienten er ikke i kontakt med hverken penn eller diktafon…

Alt det som man har kontakt med mere end en patient skal sprites af! Hvorfor er det så svært at forstå? Det nemmeste skridt i retningen af at blive en god læge da drager omsorg for sine patienter er da at sørge for at hygiejnen er i orden. Det er sgu da lige meget om du kan reciterer hele Medicinsk og Kirurgisk kompendium, hvis du render og spreder smitte fra en patient til en anden. Mange nosokomiale infektioner er uhyggeligt lette at forhindre, det kræver bare omtanke fra lægens side.
Vi har da haft mikrobiologi i vores uddannelse, det burde være en selvfølge at spritte stetoskop, reflekshammer og hænder af mellem hver patient. Det tager ikke mere end 2 sekunder :!: