Optagelse på medicin

Jeg tror udannelsesstederne ligger utrolig stor vægt på levnedsbeskrivelsen. Har idag modtaget den glædelige nyhed at jeg er blevet optaget på AU gennem kvote 2. Regnede på ingen måde med det, da jeg kun havde 8 måneders studierelevant erhverserfaring fra England med i min ansøgning. Havde allerede lagt planer for mit kommende år, og hvordan jeg bedst kunne skrabe flere point sammen. Så jeg fik et kæmpe chok idag da jeg fik brev fra AU. Men det var til stor stor glæde :smiley:

Jeg er student 2003 så jeg har ikke været længe om at kvalificere mig. Så jeg tror mit optag i høj grad har noget at gøre med, at jeg virkelig i min ansøgning har fået dem overbevist dem om, at jeg mener jeg er egnet og kvalificeret i forhold til det at læse medicin og blive læge.

Jeg ønsker jer alle held og lykke. Giv ikke op. Hvis i har viljen skal i nok komme ind.

Kristian: Jeg har endnu ikke taget kontakt til dem for at høre hvorfor jeg ikke kom ind, men regner med at gøre det i morgen. Den type studie man tidligere har fulgt tæller i første omgang ikke noget, men hvis man når til at de læser ens levnedsbeskrivelse så har man jo en god håndfuld slagkraftige argumenter for hvorfor de skal vælge en :wink:

Jeg skriver lige så snart jeg ved hvad jeg kunne have gjort anderledes.

Tillykke med optagelsen HR! Jeg tænkte på, hvad lavede du helt præcist i England, og vil du evt. ikke skrive en privat besked til mig om det - hvis du altså gider hjælpe en, der skal i gang med K2 forberedelserne :slight_smile:

Allright :smiley: Det er rart at vide :slight_smile: Jeg har skrevet en mail til studiesekretariatet, men de møder først på arbejde igen på mandag. Derfor har jeg imorgen tænkt mig at ringe til Indskrivningskontoret…så må vi se hvad de siger til det :slight_smile:

Tru dem med at klage til dronningen, så ska de nok få fingeren ud af røven :smiley:

:lol: thanx for forslaget, B :slight_smile: …ja, hvis man dog bare vidste hvad der lige præcis ville overbevise dem… :roll: :?

:slight_smile:

:slight_smile: Du kan evt. arbejde til feb og tjene nogle penge, så du kan uddanne dig under luksuriøse forhold :smiley:

Ok jeg har nu talt med studiekontoret og det er mega surt; jeg havde 13 point, men det krævede 14 point for at blive overvejet. Problemet var at jeg på en eller anden måde ikke har fået dokumenteret noget organisatorisk arbejde hvorved jeg kunne have fået 15 point og i det mindste haft en bedre chance. Det er 100% min fejl og der er ikke noget at gøre ved det nu, men en mega bummert som jeg slet ikke selv kan forstå. :frowning:

Jeg må bare prøve igen næste år :confused:

Hejsa og tillykke til de af jer, der er kommet ind…

Jeg mener jeg så, at en af jer manglede 0,1 i karaktergennemsnit. Jeg kender til to eksempler fra sidste semesters optagelse, hvor studerende er blevet optaget med 9,3 selvom kravet var 9,4 (SDU februaroptagelsen 2004).

De regnede ikke selv med at være kommet ind, men kom ind alligevel…?

Det kan i jo lige tykke på… Der må jo være tale om en eller anden form for forskelsbehandling bag lukkede døre. Hvad skal der egentlig til for at komme ind med et snit, der ikke kvalificerer en til at komme ind?

Jeg ved ikke om det var alle med 9,3, der alligevel kom ind eller om det kun var nogle af dem.

Tillykke til alle de heldige, og held og lykke til dem der må prøve igen.

[quote=“JKO”:3vfttj25]Jeg fik desværre afslag i dag på kvote 2 ved AU, så det er temmelig surt da jeg havde håbet at den yderst relevante uddannelse jeg pt. er igang med ville have hjulpet mig mere end den har gjort.
[/quote]

:slight_smile: Hej JKO
Jeg vil råde dig til at søge ind på SDU næste år, da der her optages 50 % på kvote 2. Jeg er selv blevet optaget der på kvote 2 i år primært pga at jeg har en bachelorgrad i folkesundhedsvidenskab :slight_smile:

Og jeg tror da at Odense er en dejlig by, det er ihvertfald mit indtryk :smiley:

Hej til alle!

Jeg kom ind på AU med studiestart februar og glæder mig meget til at komme igang. Mht. alderen er jeg selv 18 år - men jeg synes da ikke 22/23 er gammel…? :smiley: Kender fx en der er 27 der skal til at begynde til september.
En bemærkning vedr. optagelsesbrevet: troede der var lidt mere med - pensumliste eller lignende, men det var der slet ikke. Så tænkte på om der er nogle der har en pensumliste for AU, eller om den ændrer sig år for år?

Mange hilsner fra Agnethe

God sommer

JKO: Det var ærgerligt med de sidste par point. Selv havde jeg 14 point, og jeg mener min levnedsbeskrivelse var ok, omend en anelse lang, så jeg tror den faldt på manglende studierelevant arbejde. Jeg må se at få ringet derned, når jeg engang har fri inden for åbningstiden…

Held og lykke næste år til alle de der prøver igen
og
Tillykke til dem der er kommet ind

Frederikke: Hehe ja det vil nok være en god ide, men jeg bor sammen med min kæreste som også læser her i Århus, så det vil blive lidt svært at få det til at hænge sammen for slet ikke at tale om at flytte til Odense. :wink:

Kristian: Ja det var surt at jeg ikke lige fik holdt overblik over min ansøgning. Det er garanteret det manglende studierelevante arbejde som har gjort at du ikke kom ind, men så er det godt at du får lidt tid til at rette op på det :slight_smile:

Er der een der læser i Odense, der kan fortælle hvor tit man SKAL møde op til undervisning de første semestre? Bare sådan cirka hvor mange dage om ugen.

JKO: Kunne du ikke få det til at hænge sammen med at pendle til Odense? Jeg havde selv planlagt at pendle fra Aalborg til Århus hvis jeg var kommet ind. Jeg bor sammen med kæresten og hun læser selvfølgelig i Aalborg.
Men okay, når jeg engang er kommet ind på medicin, har hun sgu nok fået sin kandidat :?

Tjo kunne jeg nok, men jeg vil nødig vanskeliggøre mit studie mere end højst nødvendigt, men jeg sætter klart Odense på som anden prioritet næste år :wink:

På første semester mener jeg, at man har omkring 12-16 timers mødepligt i forbindelse med en studiestartsopgave der skal laves. Og alle disse timer ligger vist nok i september (ca. 1-2 dage om ugen).
På 2. semester har man mødepligt til 80% af undervisningen i præhospital behandling, for at bestå, men ellers ikke mere (1 nogle gange 2 dage om ugen over 1½ måned tror jeg).
På 3. semester har man, så vidt jeg husker, 4 timers mødepligt til en fysiologi-øvelse.
Jeg mener det er alt, man skal møde til de 3 første semestre.

Håber det var svar nok!!!

[quote=“Sobriquet”:3qnfien6]Hejsa og tillykke til de af jer, der er kommet ind…

Jeg mener jeg så, at en af jer manglede 0,1 i karaktergennemsnit. Jeg kender til to eksempler fra sidste semesters optagelse, hvor studerende er blevet optaget med 9,3 selvom kravet var 9,4 (SDU februaroptagelsen 2004).

De regnede ikke selv med at være kommet ind, men kom ind alligevel…?

Det kan i jo lige tykke på… Der må jo være tale om en eller anden form for forskelsbehandling bag lukkede døre. Hvad skal der egentlig til for at komme ind med et snit, der ikke kvalificerer en til at komme ind?

Jeg ved ikke om det var alle med 9,3, der alligevel kom ind eller om det kun var nogle af dem.[/quote]

Den kvotient der opgives er en skæringskvotient / garantikvotient. Hvis kvotienten er 9,5 betyder det at alle med 9,5 er kommet ind - men det betyder også at folk med 9,4 er kommet ind - bare ikke alle med 9,4 kunne komme ind for det var der ikke pladser til.

Palantas>

Så langt tror jeg de fleste er med. Det der er interessant at vide er jo hvordan man finder ud af hvem af dem med 9,4 der skal optages.

Hmm…

Jeg blev også optaget til februar.
Den 28. November bliver jeg 21, så jeg synes det er lidt surt at starte dér…men alligevel helt okay. Når jeg hører, at flere af dem der skal begynde er sidst i tyverne, så får man en lille trøst alligevel.

Til dem der er kommet ind: Stort tillyke.

Til dem der VIL ind: Mist ikke håbet, det skal nok lykkes til næste år. I mit iver efter at komme ind på studiet har jeg erfaret, at man kommer sgu ind, hvis man vil (og tager de helt rigtige erhvervserfaringer).
…derfor, vær ikke bange for at brase ind på et sygehus og spørge om arbejde…

Jeg håber inderst inde, at medicin-studiet vil gavne os alle personligt og fag-mæssigt. Jeg er begyndt at tænke over hvad man egentlig skal prioritere væk fra sin hverdag, når man er på vej til at blive læge. Jeg kan ikke forestille mig, at nogen vil tage det her med lethed. Folk vil blive syge, folk vil tabe håbet og folk vil dø omkring os, når tiden kommer. Derfor er det også vigtigt, at vi som kommende læger sætter os godt og grundigt i hvilken situation vi har bragt os selv ind til. Det handler ikke om fester og rusture, det handler om at vi må være indstillet på, at der ligger en barsk virkelighed efter studiet og venter på os…
…derfor, så håber jeg inderst inde, at vi alle har gjort et godt valg med dette studie, at vi ikke kun går ind til det her fordi “det ku være fedt”. Tro mig, der vil komme et gavaldigt stort pres på vores skuldre en dag. Er vi klar til at takle dette?? Jeg er sikker på, at alle har gjort sig nogle tanker omkring emnet…vi må være gode til det vi laver, samtidig med at vi selvfølgelig skal have det sjovt på studiet.
Til alle dem der mener, at dette er noget romantisk pladder: helt klart, det er det også, men der er noget ved det…

Endnu en gang, tillykke til os allesammen.