Optagelse på medicin

Hejsa.

Er der nogle der kan give nogle gode råd til hvordan jeg bedst kan blive optaget på medicin? Er matematisk student 2003 med et snit på 8,8. Har 1 års studierelevant erhversarbejde og har nu planer om at tage på højskole, da jeg ikke regner med at blive optaget i år. (Har dog stadig et lille håb om, at jeg bliver en af de heldige der fåren plads. Hammeren falder i næste uge.)
Har kigget lidt på Rønde højskole som er studieforberedende til medicinstudiet, idet man her kan tage en sygepleje/medicin linie. Nogen der kender til denne højskole eller har hørt om den? Andre gode forslag til hvordan jeg kan forbedre mine optagelses muligheder til næste år?
Tænker også på at tage kemi på B niveau og lave noget frivilligt arbejde for rødekors på nogle af landets sygehuse.
Er der nogle der har andre forslag?

Til jer der er blevet optaget igennem kvote 2. Hvad har i gjort for at blive optaget her igennem.

Søger gode råd.

1 Synes om

Hej HR.
Hvad er det for noget studierelevant arbejde du har lavet, hvis jeg må spørge. Jeg kender ikke Rønde højskole, men det lyder som en god ide, hvis du tager en sygepleje/medicin linie. Fysikkurset og friviligt arbejde lyder ligeledes godt.

Jeg blev optaget igennem kvote 2. Jeg havde kemi og matematik på B-niveau samt biologi på A-niveau. Men manglede fysik. Første år efter gymnasiet tog jeg fysik B-niveau på GSK (4 timer, 4 x om ugen, i 4 måneder). Desuden har jeg arbejdet indenfor hjemmeplejen (RIGTIG GOD IDE). To semestre på sygeplejeskolen blev det også til. Udover det diverse friviligt arbejde. Arbejdede også som kontaktperson i kommunen for en ung dreng (prøv og spørg rundt i de forskellige kommuner om de kan bruge dig).
Har du de point der kræves (70 den gang jeg søgte), så har du langt større chance for at blive optaget. Herefter gælder det levnedsbeskrivelsen! Meget vigtigt at skrive en god levnedsbeskrivelse. Få evt. hjælp af en medicinstuderende eller læge.

God fornøjelse og håber du bliver optaget.
MVH Singh

Jeg må hvor pessimistisk det end lyder, sige at 8.8 lyder til at jeg ville satse en anden vej.

Med de nye tendenser, med ingen optag ved kvote 2 og ved at flere og flere søger ind, så tror jeg godt du kan glemme det.

I stedet ville jeg starte på universitet, læse f.eks. til tandlæge og senere søge om overflyttelse, så lære man også noget og spilder ikke tiden med lige gyldige ting. En vigtig erfaring, som ikke kan læres andet sted, er at man lære at tilegnes sig enorme mængder data…Anatomi har tandlægernes hvis også noget af…

Alt andet lige tror jeg man har større chance for at blive flytte fra et sundhedsfagligt studie til et andet, end det er at komme ind med dit snit og så samtidig spilde 2 år på det.

Du kan også starte på sygeplejestuet.

Jeg er også kvote 2, da jeg kun kunne komme ind på K1 ved SDU, men kom ind ved første forsøg.

Jeg havde fået de fleste point i forsvaret hvor jeg var værnepligtig menig i 8 måneder og konstabel også i 8 måneder. Jeg aftjente værnepligt som OP-sygepasser ved forsvarets sundhedstjeneste og var sygepasser/konstabel på infirmeriet ved Jydske Dragonregiment. Derudover havde jeg lavet lidt foreningsarbejde i gymnasietiden og et par måneder som pedel/pædagogmedhjælper.

I forsvaret mødte jeg to flinke værnepligtige reservelæger som hjalp mig med at skrive en god levnedsbeskrivelse - uden tvivl har de en del af æren for at jeg blev optaget. I levnedsbeskrivelsen er det vigtigt ikke kun at fokusere på ens “optagelseskvalifikationer” men også på de personlige aspekter - hvad er dine interesser og hobbyer og evt. parforhold mm.

Det lyder som en rigtig god ide med det omtalte højskoleophold, og jeg kan stærkt anbefale dig at tage kemi på B-niveau (ihvertfald hvis du søger ind på KU) Også det frivillige røde kors arbejde lyder godt -både mht. til point og levnedsbeskrivelse.

Jeg er ikke sikker på at det er anbefalelsesværdigt at søge ind på odontologi-studiet og så søge overflyttelse - jeg ringede til studievejledningen på medicin/KU inden jeg færdiggjorde min KOT-ansøgning (endte med kun at søge medicin-KU), og studievejlederen frarådte mig at blive optaget på odontologi gennem K1 for så at søge overflytning - hun sagde det var svært at blive overflyttet og at man så kunne blive “fanget” på et studie man ikke gad.

Er det ikke først i 2007 den afskaffes - og der kan nå at komme en mere uddannelsesvenlig regering inden da, så K2 ikke afskaffes alligevel. Lige efter vlgsejren efteråret 2001 standsede den nuværende regering jo en forsøgsordning på medicin der skulle have været i kraft fra sommeren 2002, hvor der kun ville være en slags K2. Så en ny regering vil også kunne standse de nuværende planer om at afskaffe K2

Så scor dig nogle point, søg ind på K2 og håb på en ny regering :wink:

held og lykke !

Hej Singh
Har arbejdet med handicappede i udlandet i 8 måneder og arbejder pt. herhjemme i Danmark i hjemmeplejen. Så jeg mener selv at mit erhversarbejde er utroligt studierelevant, og i højeste grad er noget jeg vil få glæde af senere hen.
I hvor mange omgange måtte du hen og søge ind og hvor lang tid brugte du?
Du skriver at man muligvis skulle få hjælp af en medicinstuderende eller en læge til at skrive min motiverede ansøgning, men hvordan kan man komme til det? Fik du selv hjælp til dette?
Er dybt frustreret over at systemet er sådan indrettet at man kun kan blive optaget hvis man har snittet til det. Andet er næsten dybt umuligt. Heldigvis er SDU anderledes indrettet. Et snit fra gymnasiet siger intet om din faglige og praktiske kunnen.
Dybt frustrerende at kvote 2 nedlægges i 2007, men heldigvis så længe ud i fremtiden at jeg forhåbentligt på det tidspunkt er blevet optaget.

Tak for svaret og hjælpen!

Tak for svaret. Dejligt at høre fra nuværende medicinstuderende om deres optagelses procedure. Jeg tror også at det er de personlige aspekter jeg mangler at få med i min ansøgning i år. Det er utroligt svært at vide hvad de vil have.
Har du andre gode råd til en god levnedsbeskrivelse?

I forsvaret mødte jeg to flinke værnepligtige reservelæger som hjalp mig med at skrive en god levnedsbeskrivelse - uden tvivl har de en del af æren for at jeg blev optaget. I levnedsbeskrivelsen er det vigtigt ikke kun at fokusere på ens “optagelseskvalifikationer” men også på de personlige aspekter - hvad er dine interesser og hobbyer og evt. parforhold mm.

[quote=“HR”:2yrg5y5c]Det er utroligt svært at vide hvad de vil have.
[/quote]

Der er en klassisk fejl… tænk på hvor mange de læser…

Det er ikke hvad de vil have - det er hvad du kan tilbyde!!

Jeg har faktisk stadig min levnedsbeskrivelse liggende. Skriv din email eller send den til mig på [email protected], så sender jeg dig en scanning af min levnedsbeskrivelse til dig. (jeg gider altså ikke taste den ind :wink: )

Angående hvad de gerne vil have - det er medicinstuderende der er med til at udvælge hvem der bliver optaget, så det er også med at skrive hvorfor du vil være en god, spændende og stabil “kollega” - som Frold siger : Hvad du kan tilbyde.

Måske vi kunne ligge den på studmed.dk hvis du ikke havde noget imod det?

Heh. Den kunne vel godt doneres til en levnedsbeskrivelses-ide-samling hvis en sådan blev oprettet (hvis navn og cpr blev slettet fra toppen).

tjaa… jeg stiller da også gerne min levenedsbeskrivelse til rådighed…

bortset fra det så var det min indtryk at de på SDU K2 kiggede efter meget forskellige ting… bl.a. var de ret glade for mit frivillige organisationsarbejde (jeg sad i bestyrelsen for DGS i et års) og for mit studiearbejde (som egentlig ikke var studierelevant, men sjovt - Experimentarium)

Derudover tror jeg at jeg scorede ret godt på at fortælle dem, at jeg var top motiveret efter et års afbrud i studier (har læst fysik i et år), samt at jeg efter en tænkepause bedyrede at jeg selvfølgelig kunne have gennemført fysik hvis jeg havde sat min røv i sædet og lært min matematik… (jeg hader 5-dimentionale vektorrum og tensorregning!!!)

egentlig tror jeg det var det der gjorde udslaget og så det at jeg var motiveret for at flytte fra KBH til Odense for at læse netop medicin…

Med hensyn til snittet fra gymnasiet, så tror jeg sagtens at 8,8 kan bruges - jeg havde kun 9,0 og kom jo da ind - jeg har godt nok ikke set de nyeste optagelsestal, men alligevel - vil man flytte til Odense, så er der altid en mulighed :slight_smile:

hygge og god “sommer”

Hauge

[quote=“hauge”:3jhzdbd8]tjaa… jeg stiller da også gerne min levenedsbeskrivelse til rådighed…
[/quote]

Det vil jeg da meget gerne have :smiley:

http://www.studmed.dk/viewtopic.php?p=2517#2517

Hauge : Genialt med din levnedsbeskrivelse - den er meget forskellig fra min (og god og interressant at læse).

Min er vist præget meget af min dengang militariserede hverdag, og de administrative breve/dokumenter jeg skrev :wink:

Hej Venner…

Jeg går og venter på den 28. Juli for at bekræfte min optagelse på SDU.

Hvad mere får jeg egentlig afvide på onsdag??? Hvilke bøger jeg skal købe?

Pas godt på jer selv…

PS: Frold, jeg sender lige min levnedsbeskrivelse på et tidspunkt. Skidego´ idé at andre ka´se hvad man skal lægge vægt på i sådan én.

HR:
Som sagt er de glade for at man har arbejdet indenfor hjemmeplejen. Ml. gymnasiet og medicinstudiet var jeg ude i 2 år. Første år brugte jeg på at opfylde optagelseskravene (fysik på b-niveau). I første omgang blev jeg ikke optaget p.gr.a. manglende point (og en dårlig levnedsbeskrivelse), men blev optaget på sygeplejestudiet.
Jeg fik hjælp til levnedsbeskrivelse af en stud.med. som dengang læste på 11. sem (er turnuslæge nu). Så hvis du kender en der gider at bruge tid på at hjælpe, ville det være en rigtig god ide. Men du kan sagtens klare dig uden.

Frold:
Er dybt uenig med dig! Et snit på 8,8 burde efter min erfaring ikke volde al for store problemer. Jeg havde et snit der var lavere end det, og jeg kom da ind. Og jeg har indtil videre klaret det udmærket på studiet. Det er blevet sagt før at snittet fra gymnasiet siger ikke ret meget om hvor godt man kommer til at klare sig. Så HR, tab ikke håbet. Det burde være muligt for dig at komme ind på medicinstudiet.

Venlige hilsner.
Singh

God bless you my friend… hehe
Ej, det er sku rart med lidt opbakkende ord - det kan man bestemt bruge, når man står og skal vælge sin fremtid og måske ikke kan komme ind på en K1.

Frold er dog også realistisk på en måde, så han skal ikke slagtes herfra :wink:

Sy dine opsparede penge ind i din madras og vent til du har været på rustur - Dine rusvejledere vil sikkert gennemgå bog-mulighederne til 1.sem.

Helt klart dejligt med nogle opbakkende ord til os, som er så usikre på om vi bliver optaget på drømmestudiet.

Please… Jeg vil ind. Vil gøre alt for det. Utroligt frustrerende man ikke bare kan komme ind, når man har så stor en vilje og motivation for at komme igang.

Kun 3 dage til vi får svar! Uhhhhhhhhhhh det bliver spændende!

Er lagt op…

Klumme af K. O. Kyvik - bla. kvote 2 ansøgningers faldgrupper
http://www.studmed.dk/cms_view_article.php?aid=29

Den kan sikkert også sætte nogle tanker igang hos den kommende ansøger til studiet…

Jeg er lidt nysgerrig: Hvad er den gennemsnitlige alder for vinterstarterne på medicin?