Ny FADL overenskomst

Med alt respekt, det kan da ikke være vanskeligt, at lave et overslag over, hvor dyrt det bliver for LPK… de kan lynhurtigt se, hvor mange der tager FADL vagter og hvor meget de tjener - det ændrer sig nok ikke meget fra år til år, så at de skulle være nødsaget til at lave et worst-case scenario, det kan jeg ikke se…

Iøvrigt er det da fint, at man om 10 år kan få 15% i pension, men ville det ikke være lige så rart, at få 15% i lønstigning, og så selv vælge, om man vil bruge pengene på pension? det er trods alt medens man er studerende, at man har brug for pengene - specielt hvis man ikke har så mange af dem…

  • Mikkel

Øh, jeg ved sgu ikke helt, hvad du snakker om. Det jeg personligt skrev i lørdags og rykkede for mandag; det var der blevet spurgt om onsdag. Altså rykkede jeg mandag for svar på et spørgsmål stillet af en anden bruger allerede onsdag!!!
Endvidere skriver du, at man åbenbart ikke kan/vil checke sin studmed debat udenfor tilsyneladende normal arbejdstid (= hverdage fra 8-16). Men da spørgsmålet var mindet på fortalere generelt, hvoraf mange er studerende, så arbejder man vel oftest (og bruger studmed.dk) udenfor normal arbejdstid end ellers… Hvorfor skulle dit indlæg ellers være sendt kl. 00.56!!

(og hvor blev så svaret på spørgsmålet i øvrigt af…)

Og så har jeg forresten en nyt spørgsmål: Det blev nemlig skrevet, at fx sygeplejerskerne nu var oppe på 12.6 %. Jeg vil derfor høre, hvor mange år der er gået, fra de tilmeldte sig pensionsordning og til i dag? (bare så man kan få en ide om fremtidsudsigterne).

Men Men: Det lyder langt hen af vejen som, at I fortalere føler, at hele debaten er et personligt angreb mod jer. Men jeg tvivler på, at det er tilfældet. Det eneste de fleste her ønsker (tror jeg) er nogle konkrete svar på forskellige spørgsmål så man kan se, om man skal svare ja eller nej. Desværre bliver der i indlæggene fra fortalerne aldrig rigtig svaret på nogle af disse spørgsmål, men i stedet kommer der en hel masse udenoms snak. Og netop dette er med til at pifte en stemning op - nok mest fordi udenomsn snak vel er et udtryk for, at man ikke rigtig kan besvare spørgsmålene tilfredsstillende.

Selv håber jeg fortsat på en sober debat, hvor studerende for og imod kan få afklaret deres spørgsmål omkring overenskomsten. Så godt ord igen 8)

[size=2](vi kunne selvfølgelig også allesammen gribe knoglen og telefonstorme fadl som anbefalet - men mon ikke de ville blive en smule trætte, når nu man her kan nå en hel masse studerende på en gang)[/size]

Er der forresten nogen der ved, om pensionsaftalen vil give mulighed for at flytte en eksisterende pensionsopsparing over i LPK, og derved spare gebyret det andet sted?
Selv har jeg nemlig en pension hos PFA, som der dog ikke bliver indbetalt til. Til gengæld bliver der alligevel trukket årligt gebyr. Den situation må der være en hel del andre studerende, der sidder i.
Ville man således bare kunne betale gebyret hos LPK i stedet, ja så giver det jo helt ny mening at skulle stemme ja.
Men er det en mulighed??

Det mener du. Som jeg har forstået blandt andet fra tidligere indlæg har man i FADL bedt LPK om at lave disse bergeninger. Det ville de ikke, da der ville være for meget gætteri.

Hvad er bedst. Det er jo netop kernen i denne diskussion. Om man vil selv eller lade det hele ske automatisk når man er vagttager. Der er argumenteret for og imod begge holdninger. Nogen af argumenterne er mere spekulative end andre. Spørgsmålet som jeg mener man bør stille sig selv er om man ønsker at løfte pensionsopgaven kollektivt for at give kommende medlemmer af FADL mulgihed for en endnu bedre overenskomst end den nuværende - som i forvejen er god, hvis vi ser bort fra den aktuelle pensionsordning.
Og jeg mener at vi har en rigtig god overenskomst. Der er stadigvæk tale om lønstigninger og lønnen er stadigvæk god - jeg vil gå så vidt at sige at vi får en rigtig høj løn for det arbejde vi udfører. Og jeg tror ikke folk vil gå ned i løn pga pensionsordningen.

Til Pernille (Pernole)
Det pågældende spørgsmål du henviser til bliver stillet onsdag eftermiddag, så jeg mener stadig at min pointe er gældende (se indledning i tidligere indlæg). Jeg glemte måske at uddybe, at en del spørgsmål er af en så teknisk karakter, at et svar kræver at en “FADL-tekniker” har set på svaret først. Disse “teknikere” er ansatte i FADL, og de forventes ikke at bruge deres fritid på at monitorere en debatside. Jeg er ked af at det ikke fremgik tydeligt nok af mit indlæg. Hertil skal tilføjes at der var Hovedbestyrelsesmøde i foreningen i går, hvorfor ”teknikerne” ikke var at træffe, da de deltager i sådanne møder.

Jeg er dog ikke den rette til at komme med et svar på dit spørgsmål, da jeg ikke er i ekspert i hverken overenskomst eller pension. Det er stadig hovedforeningen der ved mest og derfor vil jeg igen opfordre til at man sender tekniske spørgsmål direkte til FADL’s Hovedforening på mailadressen [email:1bigqgsn][email protected][/email:1bigqgsn]. For at gøre det lidt lettere har jeg nu sendt følgende mail til Hovedforeningen, så vi kan komme videre i denne diskussion:

[i]Hej FADL, Hovedforening.
I forbindelse med den debat der er i gang på http://www.studmed.dk, er der fremkommet nogle spørgsmål til pensionsordningen, som jeg håber I kan svare på.

  1. Det er blevet skrevet, at sygeplejerskerne nu var oppe på 12.6 % i pension. Jeg vil derfor høre, om i ved hvor mange år der er gået, fra de tilmeldte sig pensionsordning og til i dag?
  2. Hvordan er man stillet i forhold til pensionen hvis man tager få vagter, og kan det lade sig gøre at få en konsekvensberegning, hvis man på et år tager: 1 vagt (8 timer), 6 vagter (48 timer), 12 vagter (96 timer) og 48 vagter svarende til 4 vagter om måneden (i alt 384 timer).
    Hvis det ikke er muligt at konsekvensberegne det, hvilke parametre er i så fald så usikre, at det gør regnestykket usikkert ?
  3. Er det muligt at flytte en eksisterende pensionsopsparing over i LPK, og derved spare gebyret det andet sted? Eksempelvis hvis man har en pension hos PFA som der ikke er indbetalt til i flere år, men hvor man stadigvæk betaler det årlige gebyr.
    Med venlig hilsen
    Gordon Jehu[/i]

Når de har svaret skal jeg nok poste det i dette forum. Så kan vi jo fortsætte debatten derfra.

:up:

@Jehu: Tak for dine indlæg. Det er noget nyt for FADL at blive debatteret i cyberspace, og det er korrekt at både medlemmer som ikke-medlemmer har mulighed for at deltage / kigge med. Men hvad, debat er sundt, og jeg tvivler nu stærkt på at ikke-medlemmer bruger tid på denne tråd. Hos FADL selv skal man lede længe efter debat om overenskomsten;

http://forening.fadl.dk/?context=1&module_type=Bb&modInstId=1830&active_tab=

Det sjove er at man på FADL’s egen debat også kan oprette indlæg uden check af identitet :wink:

Har du stemt? Ellers er det sidste udkald. FADL’s overenskomster er lige nu til afstemning blandt medlemmerne. De indeholder denne gang noget helt nyt. Et flertal i FADL er nemlig blevet enige med sig selv om, at de vil bruge en stor del af forhandlingspuljen på at opstarte en obligatorisk pensionsordning.

Disse penge havde været brugt langt bedre på lønforhøjelser.

Problemet med at opstarte en pensionsordning er, at administrationen nødvendigvis er uforholdsmæssigt dyr, fordi vi ikke tjener i nærheden af en færdiguddannet læge, og derfor kommer vi alle til at have meget små beløb stående på hver vores konto. Det er ikke særligt ”visionært”, men egentlig bare udtryk for ”dårligt købmandskab”. Det er ikke i hverken nuværende eller kommende medlemmers interesse.

Et beregningseksempel viser, at f.eks. dem, der tjener 30.000 kr om året skal sætte ca. 2 % af deres løn ind til pension (i stedet for at få dem i løn), det giver 600 kr om året. Men alle skal betale et årligt gebyr på 288 kr. Prøv lige at veje det på tungen: 288 kr i gebyr om året. Jamen så forsvinder alle pengene jo næsten, tænker du. Og du har helt ret. Efter 5 år har du betalt 3.000 kr ind, men der står kun 1.422 kr tilbage på pensionsopsparingen. Og de 1.422 kr rykker ikke rigtigt, vel? Ikke nok til et hus i Italien…!

Det er ikke opsparing. Det er nedsparing.

Stem nej til overenskomsten. Så må FADL gå tilbage og sige, at vi ikke vil bruge pengene på pension. Pengene skal gå til lønforhøjelser i stedet for. Amtsrådsforeningen og H:S har sagt, at de er ligeglade med, om vi bruger pengene på løn eller pension.

Til Morten Andresen og Jesper Olsen: Jeg har fundet en side til jer, hvor I kan se pensionsindbetalingerne som læge (ca. 4.000 kr om MÅNEDEN): Pension i Yngre Læger

[i]Med venlig hilsen

Simon Krabbe, medlem af repræsentantskabet i FADL, Københavns Kredsforening[/i]

PS:

I bund og grund er det nok følgende betragtninger fra FADL-Forum, der udtrykker det politiske budskab klarest:

Det må som udgangspunkt ikke være rationelt at spare op til pension allerede som studerende, da man i den livsperiode har en lav indtægt. Hvis enkelte studerende har lyst til at spare op, så skal de være velkomne til det. Derimod er det dybt problematisk at tvinge alle medlemmer af FADL til at gøre dette.

FADL kan ikke med god samvittighed tage en del af lønnen fra sine medlemmer, og samtidigt administrere pengene så dårligt. En politisk elite har desværre den holdning, at samtlige medlemmer ”af princip” er bedst tjent med pension, også selvom vilkårene er ringe, og langt de fleste bare vil have hele lønnen udbetalt. Dette kan ikke være vejen frem.

Så derfor kære medstuderende: Kræv din lønforhøjelse og stem nej til en administrativt dyr ”obligatorisk pensionsordning”.

Det er dette, som er temmelig vanskeligt for mange af os at gennemskue, hvorfor er det lige, at det skulle give en bedre overenskomst fremover, når vi betaler pengene ind på en arbejdsgiverordning fremfor at få dem udbetalt? For arbejdsgiveren er det lige fedt, der er ingen forskel for dem - for dem, der er en krone da en kroner, hvadenten den går på lønkontoen eller til en pensionsordning…

Hvis jeg skal være helt ærlig, så synes jeg, at det er et lidt søgt argument, at det skulle gøre det nemmere, at få mere i posen fremover, hvis vi har en pensionsordning - jeg kan simpelthen ikke se logikken i det! og jeg må sige, at der er ikke nogen der har formået at gøre det klart, hvorfor det skulle være tilfældet.

  • Mikkel

[quote]PS:

I bund og grund er det nok følgende betragtninger fra FADL-Forum, der udtrykker det politiske budskab klarest:

Det må som udgangspunkt ikke være rationelt at spare op til pension allerede som studerende, da man i den livsperiode har en lav indtægt. Hvis enkelte studerende har lyst til at spare op, så skal de være velkomne til det. Derimod er det dybt problematisk at tvinge alle medlemmer af FADL til at gøre dette.

FADL kan ikke med god samvittighed tage en del af lønnen fra sine medlemmer, og samtidigt administrere pengene så dårligt. En politisk elite har desværre den holdning, at samtlige medlemmer ”af princip” er bedst tjent med pension, også selvom vilkårene er ringe, og langt de fleste bare vil have hele lønnen udbetalt. Dette kan ikke være vejen frem.

Så derfor kære medstuderende: Kræv din lønforhøjelse og stem nej til en administrativt dyr ”obligatorisk pensionsordning”.[/quote]

… Altså dit eget udsagn i FADL-forum! Kunne du ikke lige gentage dine argumenter endnu engang Simon. Er ikke sikker på jeg så dem de første 5 gange du postede dem her i tråden :blink2:

Forstået…

:zip:

…angående mit gule kort fra MG

  • taksa. Mit indlæg var ikke en slags gåde og var absolut blottet for konstruktivt indhold. At MG ikke kan gennemskue indlæggets relevans for tråden, er vel fair nok, men fordi man ikke længere er studerende - så er det vel ikke forbudt at spørge?

Men hvordan kan man i aktuelle tråd bidrage (gennem tasterne) på en konstruktiv facon? Kilometervis af spørgsmål er postet - er tallene korrekte, hvad er konsekvenserne osv. - alle i “go’ ro & orden”, men svarerne til spørgerne matcher mildest talt ikke hverken spørgsmålenes kvalitet eller relevans.

Hvad der imidlertid syntes mere interessant, er baggrunden for spørgsmål angående betydningen af og eventuelle alternative resultater af overenskomsten.

Tidl. i tråden er det anført at tidspunktet for nærværende urafstemning, ikke kunne ha’ være planlagt anderledes (bedre), end her, midt i eksamensperioden fordi det siger reglerne. Forklaringen er naturligvis korrekt, men nævnte regel forhindrer ikke afholdelse af urafstemning i fx sommerferien - fadl sku’ blot ha’ bedt om under overenskomstforhandlingerne at udskyde AFSLUTNINGEN til et passende tidspunkt.

  • denne slutning er ikke forbeholdt genuine genier & atomfysikkere, men er ganske simpel, ja nærmest banal.
    Årsagen til at urafstemningen alligevel afholdes nu, må være én af to muligheder: Ubevidst/manglende eller bevidst planlægning. En tredje faktor er naturligvis forhandlingsmodparten, men det er svært at forestille sig at modparten afviser et krav om at tilpasse afslutningen af forhandlingerne under hensyntagen til eksamen/ferie.

De manglende svar på de stillede, yderst relevante spørgsmål her i tråden foruden den respektløse ageren overfor spørgerne og øvrige fadlmedlemmer, understøtter desværre fornemmelsen af en bevidst strategi hos ok-udvalget - ja det virker nærmest som om man er indigneret over den blotte tilstedeværelse af spørgsmål - det står jo (på hver eneste side) i fadl-forum, at resultatet er godt, godt.!

Omkring Simon K’s regneeksempel og ok-udvalgets respons herpå, kan det nævnes, at hvis hans økonomi-evner har svigtet ham (det tvivler jeg stærkt på), så burde et legitimt modsvar vel som minimum indeholde et korrigerende regneeksempel, i stedet for gentagne personangreb, benspark over knæhøjde mm.
Den anden (heldigvis endnu ikke dræbende) del af ok-udvalgets “argumentation” er udsagn om det latterlige i at anvende tallene i Simon K’s opstilling til noget som helst / beskrivelsen af opstillingen som worst-case.
Det sidste først: det er ikke worst-case - det er ENESTE case fordi det er forsømt at understøtte propagandamaterialet med andet end varm luft. Foruroligende er det dog, at der som konsekvens af denne afvisning af rimeligheden i at anvende taleksempler som beslutningsgrundlag for stillingtagen til den i særklasse dyreste del af overenskomsten, gemmer sig spørgsmål om hvorvidt der overhovedet er basis for at beskrive indførelsen af en tvungen pensionsordning som en generel fordel for fadl. Hertil må det vel efterhånden siges at de involverede parter både har fået chancen og haft gentagne forsøg, men også at de indtil nu, storstillet har fejlet, hvorfor den hårdt kæmpende Simon K’s fremstilling må antages at være reel og det p.t. mest fyldestgørende beslutningsgrundlag.

I den forbindelse vil jeg gerne spørge Simon K om du af ok-udvalget blev opfordret til at bidrage til fadl-forum med din mindretalsudtalelse eller om det var nødvendigt at overbevise og argumentere for at få bragt et debatindlæg i HF’s “nyheds & debat-blad”?
I indlægget citeres i øvrigt LPK med følgende: “med de små indbetalinger, der er lagt op til for de lægestuderende, vil en forholdsvis stor andel heraf gå til administration. Sådan er det. Jeg kan tilmed ikke afvise, at det årlige gebyr vil blive sat i vejret” - ja nogen hårdt pumpet støvsuger-dørsælger-salgstale kan man vel næppe beskylde LPK for her at levere… - HVORFOR mon ?

En anden spøjs vinkel på overenskomsten med de gigantisk mange fordele, er spørgsmålet om betydningen af lønstigninger med tilbagevirkende kraft (1.52% fra 01.04 '05 plus 1.39% fra 01.01 ‘06). Hvis den ekstra lønpose føres tilbage til indtjeningsåret - er det så bare sur røv til dem som har afstemt deres indkomst til fribeløbet - altså at man potentielt set, ka’ se frem til en venlig hilsen i en rudekuvert fra SUstyrelsen…? (forventningens glæde er som bekendt den største…)

Til slut den om dagspressen, virkeligheden, fremtiden og om at blive voksen.

  • dagspressen skulle angiveligt ha’ skrevet noget om at danskere undervurderer deres pension. Eller også over-vurderede de den, ka’ ikk lige huske det, men anyway, dagspressen har også skrevet om masseødelægelsesvåben i Irak. De er dog siden dukket op som passager på airforce one…
    Pointen er, at en sådan henvisning til dagspressen ikke har nogen plads i en argumentation, for-eller-imod, nye tiltag i en overenskomst; hvilken avis - hvilken baggrund, årsag, faggruppe - det er i bedste fald forstyrende men med risiko for at fordreje debatten. Under alle omstændigheder er det beskæmmende.

Gad vide hvor mange gule kort dette indlæg er værd :slight_smile:
[I]

[color=blue]::MG edit:: Såmænd ingen :wink: og for at svare kort på de spørgsmål du rejser; 1) du må godt spørge 2) du må godt debatere[/color]

Nej… Efterregulering tæller i det år pengene udbetales. Dvs. hvis der udbetales efterregulering for de sidste par år i indeværende år tæller det som indkomst i 2006.

Altså ingen SU problemer, hvis blot vi stemmer ja, og får overenskomsten i hus i tide til, at man evt. kan nå at fravælge SU i år… :wink:

Men gad vide hvornår efterreguleringen ville komme, hvis vi stemte nej… Laaange udsigter…

Hej med jer

Jeg har nu prøvet at læse de sidste mange indlæg siden sidst jeg var på studmed (undskyld, men jeg har ikke så meget tid til internet i øjeblikket!) og skal nok prøve at svare så godt jeg kan. Jeg synes det er en super-vigtig diskussion, og derfor er jeg glad for at der er nogen der er interesseret i at sætte sig ind i de forskellige problematikker omkring pension! Forresten, hvis jeg glemmer at svare på noget, er det en fejl, og ikke fordi jeg ignorerer spørgsmålet. Og jeg undskylder allerede nu at det nok bliver et langt indlæg. :wink:

For god ordensskyld: LPK = Lægernes Pensionskasse

Pernole skrev: Men jeg undrer mig stadig over, hvorfor der ikke i et eneste af indlæggene fra fortalerne af overenskomsten er kommet en tilbagemelding på de mange kommentarer om, hvordan man står stillet, hvis man ikke tager så mange vagter…?

Undskyld! Det var ikke noget jeg med vilje undladt

Mht. de personer der kun tager nogle få vagter: Det mener jeg vil vise sig via urafstemningen. Det kan være der er nogle som ikke tager så mange vagter, men som gerne vil betale ca. 24 kr per måned for at stå på ventelisten til LPK’s boliger. Derfor vil jeg ikke sige hvad der er bedre eller værre for de der ikke tager ret mange vagter. Det må de fortælle ved at sætte deres stemme.

Desuden er der meget forskel imellem at tage sine gennemsnitlige to vagter som udenbys 12-timers nattevagter eller 8-timers indenbys hverdags-dagvagter, så bare fordi man kun tager nogle få vagter, betyder ikke at man ikke tjener en del alligevel…

Det vigtigste (synes jeg) er, at FADL, både under urafstemningen og når den kender til udfaldet af urafstemningen, informerer om hvad pensionsordningen indebærer, så medlemmerne selv kan bestemme om, hvordan de vil forholde sig til det.

Vest skrev: Men er det ikke muligt selv at administere sin pensionsoparing, f.eks. gennem sin bank…??? Efter at have undersøgt markedet ved jeg, at man kan få langt bedre forhold en det LPK tilbyder…

Tja, det kan du godt, men det er en anden pension. De kan ikke direkte sammenlignes, da der er forskellige vilkår. Den som LPK tilbyder – og som lægerne har – er en ratepension der udbetales livsvarigt (hedder skattekode 1), mens dem du kan få i en bank er enten en ratepension på 10 år med senest udbetaling ved 85 år (skattekode 2) eller også en kapitalpension (skattekode 3).

De er lidt svære at sammenligne pga. forskellige regler og rammer omkring dem, men jeg prøver lige at fortælle lidt for at give lidt en overblik over de ting vi har gjort vores bedst at sætte os ind i.

  • Dels er der – som skattekoderne henviser til – forskellige skatteregler. Hvis du sætter pengene ind på en ratepension, er det hele fradragsberettiget, mens du ”kun” kan indbetale op til 43.000 kr. skattefrit per år ind på en kapitalpension. Desuden skal man betale 40% i skat når man bliver pensionist hvis man har sparet op i en kapitalpension mens man skal betale almindelige indkomstskat af en ratepension. Der er også forskel på hvilken slags fradrag man får – kapitalpension giver ikke fradrag fra topskat. Det er vist ikke så væsentligt for lægestuderende, men er måske væsentligt at tænke over når du bliver læge og fortsat vil investere penge i sin pensionsordning.

  • LPK’s pension er en gruppeforsikring, så vores gruppe skal hvile i sig selv, og administration deles kun imellem os og sættes op eller ned afhængig af hvor dyrt vi er som gruppe. Det er noget Finansstyrelsen holder øje med, så LPK (eller anden pensionsselskab for den sags skyld) har ikke mulighed for at dreje op og ned efter forgodtbefindende. Der er nogle andre regler der gælder for ikke-gruppe-pensioner.

  • LPK’s pension fortsætter når man bliver læge uden at det koster at flytte den, mens hvis du investerer i banken, vil du komme til at betale administrationsomkostninger to steder. Det plejer nemlig ikke at kunne betale sig at flytte pensionsopsparinger – og faktisk mener jeg at vi fik at vide at man ikke kan flytte penge fra en almindelige 10-års ratepension eller en kapitalpension over til en livsvarigt ratepension, men kun den anden vej.

  • Hvis du sparer op som studerende, får du større udbetalinger end ellers – dette mærkes tydeligst hvis du tidligt i din karriere får brug for udbetaling af invalidforsikring eller din ægtefælle/samlever(?) får brug for ægtefællepension ved din død. Forhåbentlig ikke noget nogen af os oplever, men alligevel væsentligt.

FADL regner med at arbejde for – og mener det er realistisk! – at vi får mange af de samme vilkår som læger har. Vi bliver jo en hel del medlemmer i LPK, og vi er kommende kollegaer om meget få år.

Derfor er ikke sådan at vi bare sidder tilbage og accepterer de vilkår der er blevet forhandlet ved denne overenskomst, men vi har jo mulighed for dels at forhandle større indbetalinger hver 3. år ifm. overenskomsterne og har løbende mulighed for at forhandle aftaler om andre tilbud igennem pensionskassen, herunder invaliditetsforsikring, livsforsikring, at komme til at stå på lige fod med lægerne i boligkøen – eller hvad medlemmerne nu ellers ønsker at vi arbejder for af fordele.

Ifm. en arbejdsgiverbetalt overenskomst er det også muligt at lægge mere til side end den minimum procent og på den måde undgå at have to forskellige pensionsopsparinger med to administrationsgebyrer.

Det skal vist skrives ind i overenskomsten at man har mulighed for at vælge at arbejdsgiveren tager en større procent til side. Jeg er jer desværre svar skyldig om dette er blevet skrevet ind i denne overenskomst, men det er da noget vi kan spørge sekretariatet om.

[i]Vest skrev: Hvis man vælger senere at arbejde uden for den offentlige sektor og således ikke er omfattet af lægernes pensionskasse vil man stå med en meget lille pension i Lægernes pensionskasse, som man kan vælge at få udbetalt mod gebyr og 60% i skat… Alternativt kan man vælge at få tilsendt en oversigt en gang om året som informerer om, hvordan opparingen langsomt bliver spist op af de 288 kroner årligt i gebyr…

Jeg har selv under gymnasietiden arbejdet i et supermarked, hvor jeg havde en tvungen pensionsoparing… Jeg havde sammenlagt indbetalt over 5000 kroner, men hvert år skulle jeg betale omkring 500 kroner i gebyr, så saldoen blev bare mindre og mindre for hvert år der gik.

Jeg valgte så at opsige kontoen og blev mødt med krav om gebyrer og strafskat på 60%, men til sidst fik jeg da tilsendt en check på 1200 kroner…

Principielt synes jeg ideen om pension er udemærket, men står man tilbage med en masse klat-pensioner hist op pist går det hele til gebyrer… [/i]

Helt enig!!! Jeg har selv oplevet det samme, og har derfor selv haft det som krav at det skulle være gebyrfrit at flytte sine penge over til LPK når man blev læge for at jeg ville stemme for.

Derfor var vi jo ikke særlig interessante for andre pensionsselskaber – de kunne kun få os i nogle få år i studiejobs og kunne ikke tage en stor administrationsgebyr når vi ville flytte pensionen over til LPK og kunne heller ikke blive ved med at ”spise” resten med gebyrer.

Og vi stillede krav om at det skulle være en gruppeforsikring, hvilket betyder at vi skal administrationsmæssigt hvile i os selv, og derfor var der heller ikke så store muligheder for at tjene penge på os.

Derimod er det helt logisk at vi som lægestuderende kommer til at ligge i LPK. Selvfølgelig vil der altid være nogle få som ikke kommer til at opspare i LPK, men et kæmpe flertal kommer til at gøre det.

Af de der starter på medicin, er der ca. 80-85% der bliver færdig. Af de der bliver færdig, bliver ca. 85% af disse speciallæger. Dvs. der er mindst 68-72% af de mulige medlemmer af FADL som kommer til at få indbetalinger på deres konto i en lang række år (og endnu flere der i hvert fald får indbetalinger ifm. turnus selv hvis de ikke arbejder videre inden for det offentlige bagefter).

Vest skrev: Er der evt. mulighed for, at man selv kan administere sin pensionsordning…??
Oprettede man selv en kapital- eller ratepension i en bank kunne man slippe for de 288 kroner i gebyr…

Tja, slippe for gebyr kan man vel aldrig. 288 kr. er jo heller ikke et fast beløb, men er det beløb det bliver sat til det første år. Det endelige gebyr beregnes fra år til år afhængig af hvor dyr vores gruppe er.

Du er altid fritstillet til at oprette en pension – de forskellige pensionsmuligheder forklares bedre lidt senere i denne skrivelse. Men når du i forvejen synes det er problematisk med ”klat”-pensioner har jeg svært ved at se hvorfor du helst vil at FADL arbejder for at lave endnu en ”klat”-pension i banken… Det er netop det FADL gerne vil hjælpe deres medlemmer undgå!

Desværre kommer det dog først til at have rigtig betydning når vi efter næste overenskomst har forhandlet et højere pensionsbidrag – det indrømmer jeg.

Men (varsel: nu kommer min egen personlige holdning) som studenterpolitiker igennem 5 år og FADL-politiker igennem 3 år er jeg blevet mere og mere bevidst om hvor heldig vi er, at der har været nogle tidligere lægestuderende der har været fremsynet nok at sikre gode vilkår for os!

Hvis ikke de havde gjort det – hvis ikke de stod sammen og strejkede og betalte kontingenter og brugt massive mængder af tid og energi på FADL og på at oprette FADLs virksomheder – ville vi slet ikke have de vilkår vi har. Alt kan nemlig ikke gøres op i kroner og ører. Det ville være ærgerligt for os hvis tidligere lægestuderende kun havde tænkt på hvad der kunne betale sig for dem, for så var FADL aldrig blevet til den forening den er i dag.

Jeg mener heller ikke at vi blindt (uden at tænke os meget grundigt om) skal smide rundt med penge i den tro at vi hjælper den næste generation af lægestuderende. Vi skal selvfølgelig tænke os godt om!

Men det synes jeg vi gør ved fx at stille krav om at pensionen skal opspares i eller overflyttes gebyrfrit til den pensionskasse som de aller-allerfleste FADL-medlemmer kommer til at spare op i alligevel når de er færdige som læger.

Personligt mener jeg at vi skylder vores fremtidige kollegaer at blive ved med at investere på forskellige måder i FADL sådan at den forbliver nutidigt og stærk og kan forblive ved med at sikre gode vilkår. Jeg mener ikke at vi kan tillade os bare at nyde de fordele uden at sikre at der også er fordele til fremtidige kollegaer – og de ting som opfattes som gode fordele ændrer sig igennem tid.

Selv mener jeg at en pensionopsparing vil være en rigtig god fordel for vores fremtidige kollegaer!

(I øvrigt vil jeg ønske at alle medlemmer kom med god ideer om hvordan FADL kan udvikles til at være en endnu bedre forening!)

[b]Ønsker du, at du allerede nu havde en arbejdsgiverbetalt, livsvarig ratepensionsordning på 13+%? En som ikke skal flyttes når du bliver læge?

Så bør du stemme ja for at sikre at dine fremtidige kollegaer får den mulighed du ville ønske du havde haft![/b]

Det er også begrænset hvad det kommer til at koste dig:

Dr. Evil skrev: Umiddelbart vil jeg dog ikke tro, at pensionsindbetalinger i henhold til forhandlingsresultatet kommer til at betyde forskellen mellem champagne og skummetmælk til frokosten i alderdommen.

Selv kigger jeg sådan på det: Umiddelbart vil jeg ikke tro, at pensionsindbetalinger i henhold til forhandlingsresultatet kommer til at betyde forskellen mellem champagne og skummetmælk til frokost i løbet af studiet – men for din kommende kollega kan de måske godt komme til at betyde forskellen mellem champagne og skummetmælk til frokost i alderdommen. :wohow:

Med venlig hilsen – og godnat! :zzz:

Jill Rachel Mains
Formand for FADLs Århus Kredsforeningen
Medlem af Hovedbestyrelsen

Ad JRM

Det er da glædeligt, at FADLs aktive her på siden deltager i debatten og besvarer sprøgsmål. Samme iver ville jeg meget gerne se i FADLs eget dabatforum, hvor spørgsmål kan stå ubesvarede hen i månedsvis!!

Ligeledes glædeligt er det da, at JRM er enig med mig, at den pensionsordning, vi nu skal stemme om, ikke kommer til at betyde nogen som helst forskel for vores pensionisttilværelse. Naturligvis ville jeg da ikke have noget imod at have en pesionsopsparing svarende til +13%, så hvis I kan forhandle det hjem, skal I da endelig gøre det. Det er bare ikke det, vi skal stemme ja eller nej til lige nu!! Det er vel heller ikke muligt for FADL at garantere, at pensionsordningen indenfor de nærmeste år kommer op på de procentsatser, endsige at de vil kunne øges i det hele taget. Det er vel blot spekulation og gode intentioner. Dem kan jeg desværre ikke få renter af på en evt. pensionsopsparing :wink:

Hvorvidt “folket” ønsker eller ikke ønsker pensionsopsparing, ved jeg af gode grunde ikke noget om, men for mig ville det da være rart med en valgfri ordning og ikke en obligatorisk ordning. Hvad de fremtidige overenskomsters forhandlingsoplæg kan indeholde for at være i overensstemmelse med medlemmernes ønsker, kan jeg kun meget, meget kraftigt opfording til at spørge medlemmerne. Såfremt FADL inden forhandlingerne havde spurgt medlemmerne, hvad de ønskede (højere løn og ingen pension eller lidt højere løn plus pension) og havde givet et reallistisk bud på, hvad de forskellige udfald kunne få af konsekvenser, kunne vi nu have undgået en masse debat og udelukkende forholdt os til, om forhandlerne havde opnået gode vilkår indenfor medlemmernes ønsker.

Det med at spørge medlemmerne inden der bliver handlet, er vist ikke sædvanligt, men det kunne være et friskt pust og måske endda en god hjælp til politikerne.

Men hvad skal vi med en pensionsordning på 13%, når vi alligevel ikke når at spare mange penge op? det er nu vi har brug for penge, og kun de færreste har råd til at spare særlig meget op - hvad er det så lige der er galt i, at vi ikke kan få lov til at vælge pensionsopsparingen fra - og lønstigningen til? Lige meget hvad vi gør, så vil det for langt de fleste lægestuderende alligevel kun være peanuts sammenlignet med hvad der bliver sparet op efter man er ude på arbejdsmakedet - og gruppepensionsordningen kommer vi med i alligevel, når vi bliver læger.

Så, medmindre man tjener 350.000 om året - eller er medicinstuderende i 15 år, så bliver det ikke til en skid på den pensionsordning - heller ikke selv om det bliver sat i vejret.

Personligt vil jeg hellere have 13 % i lønstigning over de næste år fremfor 13% sat ind på en pensionsordning.

  • Mikkel

Hej igen.
Det er da fint, at man vil hjælpe fremtidens medlemmer til en højere løn, men jeg mener, det skulle have været forklaret bedre i fadlforum, hvordan pensionen ville føre til dette. I det hele taget bedre kollektiv info om projektet, så alle fadl medlemmer ikke behøver kontakte fadl enkeltvis. Hvis jeg har forstået Simon rigtigt, kan man strejke, hvis man er utilfreds med sin løn, og behøver derfor ikke pension for at få en god løn (nu og fremtiden). Hvad mener I andre i fadl om dette?
Jeg forstår ikke helt fordelen ved ancienniteten, når de andre medlemmer også har øget anciennitet. Er det ikke et stort flertal af de medicinstuderende, der er medlem af fadl?
Jrm skriver, at 68-72% af fadlmedlemmer kommer til at få indbetalinger til deres konto en lang række år. Hvad med de 30%, der ikke gør?
Selvom formålet med pensionen måske er godt, synes jeg ikke måden det har forløbet på er godt, fx at folk, bliver sure, når man stiller spørgsmål, eller hvis nogen i repræsentantskabet mener noget andet end de andre. Selvfølgelig skal man ikke altid kun tænke på sig selv eller kun tænke på de øjeblikkelige konsekvenser, men også de langsigtede. Men derfor synes jeg stadig at man bør informere de nuværende medlemmer grundigt om konsekvenserne af pensionen både for dem selv og andre, nu og i fremtiden.
Venlig hilsen Sofie Strømgaard.

Hej

Jeg har med interesse læst debatten og funderer over hvad jeg skal stemme.
Jeg kan udemærket snuppe argumentet om 12-15% mere i løn.

Jeg tror bare der er et problem. Hvis vi skulle have den lønstigning ville det for VT’er betyde at vi fik mere i grundløn end en sygeplejerske. Da vi jo i forvejen er knyttet til de andre offentlige ansattes lønstigninger tror jeg at det vil være temmeligt svært at få presset en sådan lønstigning igennem. Politisk vil det være helt uacceptabelt hvis vi en voldsomt højere løn end en sygeplejeske med 30 års erfaring.

Så hvis vi får en pension skulle det være for at den skulle stige til 12% ved næste overenskomst.

ang aciennitet er det fløjtende lige meget - det skulle kun være for at få adgang til at søge boligerne allerede som studerende - evt presse LPK til at investere i billige studenterboliger.

[i]Dr. Evil skrev: Det med at spørge medlemmerne inden der bliver handlet, er vist ikke sædvanligt, men det kunne være et friskt pust og måske endda en god hjælp til politikerne[/i]

Det er ret sædvanligt at vi i FADL løbende orienterer om hvad der bevæger sig – især på vores hjemmeside, men også i de lokale blade og selvfølgelig også til GF og pr. brev og semesterhæfter og hvad der ellers nu eksisterer i de forskellige byer.

Og det har vi selvfølgelig også gjort denne gang!!!

Vedr. overenskomsten var der et indlæg i Acuta nr. 1011 i marts 2005 på side 25 om overenskomstforhandlinger om at FADL var i gang med at indsamle krav og at alle kunne skrive deres forslag til krav til FADL via en blanket på FADLs hjemmeside. (Der var også tilsvarende i København og Odense, men jeg er som bekendt fra Århus.)

Og faktisk fik vi også en hel del tilbagemeldinger – flere end sædvanligt!

Det er disse der dannede grundlag for de lister over overenskomstkrav som vi har brugt til forhandlingerne.

I øvrigt gør vi som FADL-politikere vores bedst til at løbende orientere om hvad der sker sådan at medlemmerne har mulighed for at give deres meninger til kende. Generelt er det dog ikke så tit at vi får de store tilbagemeldinger.

Det er nemlig meget svært at få et større antal studerende til at tage stilling før der foreligger noget helt konkret og næsten besluttet som risikerer at påvirke dem personligt. (Og dér er det oftest de utilfredse som reagerer højlydt, mens de der synes at det er fint med ændringerne og de der er ligeglade ikke siger så meget.)

Så det jeg prøver at sige er at vi gør det bare så godt vi kan!

Mvh Jill

(Formand for FADL i Århus og medl. af FADLs Hovedbestyrelse)

[quote=“Suppli”:8dffb4fs]
ang aciennitet er det fløjtende lige meget - det skulle kun være for at få adgang til at søge boligerne allerede som studerende[/quote]

Det kan du godt! Det er sådan at man kommer i kø efter alle lægerne, men før deres børn. Men det er helt sikkert at FADL vil arbejde for at FADL-medlemmerne får vilkår på lige fod med lægerne.

[quote=“Suppli”:8dffb4fs]

  • evt presse LPK til at investere i billige studenterboliger.[/quote]

God ide! :up:

Det skal bare samtidig være en god investering så dine penge forrentes.

[quote=“Sofus”:3biweqf0]
Hvad med de 30%, der ikke gør?[/quote]
(Mange af falder fra ret hurtigt, så det er ikke 30% af dine nuværende medstuderende, men 30% af dem du startede studiet med. Det var bare for at få nogle realistiske tal på bordet.)

Man kan vende det om og spørge sig selv om man skal lade være med at sørge for bedre vilkår for de 70% fordi 30% ikke vil ende med at få helt de samme fordele.

Hvor stor en procentdel skal være inkluderet for at det er så mange at FADL skal tage hensyn til dem?

(Jeg har ikke selv nogen endegyldigt svar.)

En forening er jo en samling af personer der har noget tilfælles. Men der vil altid være nogle der ikke har helt så meget tilfælles som andre…

[quote=“Sofus”:3biweqf0]
Selvom formålet med pensionen måske er godt, synes jeg ikke måden det har forløbet på er godt, fx at folk, bliver sure, når man stiller spørgsmål, eller hvis nogen i repræsentantskabet mener noget andet end de andre. Selvfølgelig skal man ikke altid kun tænke på sig selv eller kun tænke på de øjeblikkelige konsekvenser, men også de langsigtede. Men derfor synes jeg stadig at man bør informere de nuværende medlemmer grundigt om konsekvenserne af pensionen både for dem selv og andre, nu og i fremtiden.[/quote]
Helt enig, Sofus!

Selvfølgelig skal alle have lov til at have deres egne meninger - og alle skal også vise respekt for andre og for andres meninger uanset om de er enige eller ej! (Det håber jeg også jeg selv jeg har udvist.)

Jeg kan kun beklage at nogle interne uenigheder er kommet til udtryk på dette forum ifm. diskussionen og er kommet til at farve debatten. Heldigvis er I jo blevet sparet for det meste af det - det kan I bare være glad for! :lol:

Mht. at informere er der faktisk lagt rigtig meget arbejde i det, at orientere vores medlemmer på en grundig, balanceret og forståelig måde så I kunne være i stand til at lave en informeret beslutning. Men selv om vi troede at FADL Forum opfyldte disse mål, viser det sig at det desværre har været lidt for internt alligevel. Det kan vi kun beklage!

Det eneste jeg kan sige er at vi er almindelige lægestuderende der laver dette arbejde ved siden af studiet, så helt perfekt og fejlfri er vi - desværre - ikke.

Mvh Jill