Ny FADL overenskomst

Hej Ida Tjell,

Det er et godt spørgsmål du stiller.

Det er nok lidt teknisk (jeg bruger dine afrundinger): På lønsedlen opgøres det i forholdet 1 til 2, således at de 2 kr hedder “arbejdsgiverbidrag” mens den sidste 1 kr hedder “egetbidrag”.

Alle 3 kr er taget fra lønforhøjelserne, dvs. selvom man måske kunne forledes til at tro, at de 2 kr er “vundet”, så er de betalt gennem forhandlingspuljen.

Efter sigende gør man det på denne lidt indviklede måde, fordi det har indflydelse på beregning af forskellige offentlige ydelser, såsom kontanthjælp mm., men det betyder reelt ikke noget for os som medicinstuderende.

Uden pensionsordning får du (før skat og arbejdsmarkedbidrag) 129 kr i løn, men med 1 kr + 2 kr pension får du (før skat og arbejdsmarkedsbidrag) 126 kr i løn. Beløbet giver altså det samme.

Så desværre… vi har ikke fået noget forærende.

Spred det gode budskab. Stem nej til pension og få 2,7 % i lønforhøjelse.

Simon Krabbe, medlem af repræsentantskabet i FADL, Københavns Kredsforening

Som jeg kan forstå på Jill så er pensionsopsparing en generel udvikling på arbejdsmarkedet, og vi kan gå glip af fremtidige lønkroner, hvis vi står udenfor…
Hvis det er tilfældet, kan jeg godt forstå nødvendigheden i at vi bliver nødt til at oprette pensionsopsparing.

Jill:
Men er det ikke muligt selv at administere sin pensionsoparing, f.eks. gennem sin bank…??? Efter at have undersøgt markedet ved jeg, at man kan få langt bedre forhold en det LPK tilbyder…

Slettet på baggrund af:

Kære Frederik,

jeg forventer P.Mikkelsens indlæg underskrevet af mig bliver fjernet omgående.

Det er en intern mail der ikke hører til på siden. Desuden er den taget totalt ud af kontekst.

På forhånd tak

Bjarne S. Worm

[quote=“P_MIKKELSEN”:261y0x05]Slettet på baggrund af:

Kære Frederik,

jeg forventer P.Mikkelsens indlæg underskrevet af mig bliver fjernet omgående.

Det er en intern mail der ikke hører til på siden. Desuden er den taget totalt ud af kontekst.

På forhånd tak

Bjarne S. Worm[/quote]

Vil du uddybe dette, Bjarne? Tak!

[color=blue]Edit frold: jeg har slettet indlæget der spørges til - se ovenfor[/color]

… og vi siger tak - konkurrencen afsluttes med en stensikker vinder:

Hr. hoved formand Bjarne Skjødt Worm - en sand mester i eskapisme, Hurra, hurra

Og tak for at lede os, de frustrerede, tilbage på vejen i form af den klare, lysende foreningsfølelse (uhh, hvor jeg fryser).

Nu er alt godt, godt - så længe heltene, tappert, bekæmper fjenden som ustandseligt stiller spørgsmål, fremfører personangreb og skepsis. Men ingen har noget at frygte - bare du betaler dit kontigent, taler new speak og beder til fadl-guden.

sk®ål!

[color=blue]::MG edit:: hvis ikke du har noget konstruktivt at tilføje så hold fingrene fra tasterne! [/color]

Grundet offentliggørelsen af en intern mail har jeg redigeret lidt i nogle indlæg…

Lad den nu ikke debatten blive for ophedet og hold jer venligst til for og imod på en saglig måde…

God ro og orden tak!

Det kan du ikke jf. den aftale, der ligger på FADL’s hjemmeside:

FADL - Pension

Du har ret i, at vilkårene er dårlige. FADL havde faktisk en længere proces med at spørge en række pensionsselskaber, hvad de kunne tilbyde. Alle trak sig dog, fordi de kunne se, at det ikke ville være rentabelt hverken for dem eller de lægestuderende, forvi vi som studerende har små beløb og derfor er dyre i administration. Dvs. alle, bortset fra Lægernes Pensionskasse…

Spred det gode budskab. :wohow: Stem nej til pension, så slipper du for det årlige gebyr på 288 kr og får 2,7 % i lønforhøjelse.

Simon Krabbe, medlem af repræsentantskabet i FADL, Københavns Kredsforening

Det kan godt være, det kan udtrykkes på en mere sofistikeret måde, men jeg mener stadig, at det med at folk ikke selv kunne finde ud af at vælge, var en meget underlig begrundelse for at træffe en kollektiv beslutning, som tvinger alle til en pension, som ikke er til gavn for alle. Jeg erkender, at jrm´s forklaring måske er et relevant argument for at gøre ordningen kollektiv. Men jeg synes stadig ikke ordningen tager hensyn til de, der ikke tager så mange vagter.

Hvis man ikke må komme med personlige angreb mod navngivne personer, hvad er så P_MIKKELSENs indlæg i forhold til Simon? Og er det specielt sobert at kalde Simons udtalelser for “spekulative” eller “udelukkende for at manipulere”? Hvad mener man med det? Hvad mener du med at Simon undergraver arbejdet? Han har vel lov til at sige sin mening, selvom han udgør et mindretal i repræsentantskabet. Selvom man udgør et mindretal, har man vel stadig rettigheder.

Og hvorfor er det forkert, at de 10%, der tager få vagter, taber på pensionsordningen?

Selvfølgelig skal man skelne mellem de medicinstuderende, som er medlem af fadl og de, der ikke er. Jeg ved ikke hvad de præcise tal er, men jeg har indtryk af, at det er et stort flertal, der er medlem af fadl. Det må vel betyde, at det kun er det mindretal, der ikke er medlem, der kommer bag i køen til en bolig. Dermed kan det vel kun ændre beskedent på ens position i køen i forhold til de andre på listen. Så jeg forstår ikke hvordan fordelen kan være så stor.

Hvis man har arbejdet med pensionsordningen i to år, synes jeg måske godt man kunne have gjort lidt mere for at formidle det til medlemmerne på et tidligere tidspunkt, da jeg mener det er et stort skridt at indføre en obligatorisk pensionsordning (om det er et skridt i den rigtige eller forkerte retning kan diskuterers). Selvfølgelig kan man bare møde op til mødet, som er åbent, men det vil vel sjældent være sådan, at samtlige fadlmedlemmer møder op til et overenskomstmøde (eller hvad det nu hedder). Og som sagt troede jeg overenskomstmøderne kun handlede om løn og tillæg og var ikke klar over, at der blev diskuteret tvungen pension. Måske kunne man have skrevet lidt om det i fx mok eller valg mok, når nu man alligevel bruger ressourcer på at få trykt og sendt et blad. Hvis I vil det bedste for medlemmerne og mener pensionsordningen er det bedste for medlemmerne, så må I jo sørge for tilstrækkelig forklaring og information samt tid til at tænke over det, til at medlemmerne kan erkende, at det er det bedste for dem. Man må jo regne med, at medlemmerne også gerne vil være med til at bestemme, hvad der er det bedste for dem (da det nu en gang drejer sig om voksne mennesker og ikke 2-årige). Derfor er det vel også rimeligt, at man stiller spørgsmål, hvis der er noget man ikke forstår. Hvis pensionsordningen virkelig er det bedste, må det vel også kunne lade sig gøre at overbevise medlemmerne om det, til trods for at Simon har en anden mening. Men det kræver jo også tid for det enkelte medlem til at sætte sig ind i det og overveje, hvad man skal stemme.
Venlig hilsen Sofie Strømgaard

Jeg undrer mig stadig over, hvorfor der ikke fra fortalerne af overenskomsten er kommet et eneste konkret svar på, hvordan man står stillet, hvis man ikke tager så mange vagter…?

Der må da være nogen, der har foretaget nogle beregninger, inden forhandlingerne blev afsluttet!

Efter min mening - efter at have gravet lidt i pensionsmarkedet - så er det ligemeget om man tjener meget eller lidt, så er FADLs pensionsordning nitten!

  • Tjener man kun lidt er den for dyr i administration.
  • Tjener man meget, så kan man gøre det meget bedre med en privat pensionsopsparing (f.eks. i Lægernes Pensionsbank), hvor man bl.a. selv kan styre hvor man vil placere pengene, så man kan løbe højere risiko, hvis man vil have et højere afkast.

Så, summa summarum, lige meget hvordan man drejer den, så er FADLs ordning noget skidt!

  • Mikkel

Til Bjarne S Worm, Morten Andreasen og Jesper Olesen

Kunne I give mig nogle svar på spørgsmålene

1: Bjarne, hvorfor må Simon ikke fremfører hans mening på studmed, han svarer konstruktiv og har en god pointe. Hvad er forkert og spekulative ting i hans beregninger ?

2: Har jeg forstået rigtig, at det brev, som p_mikkelsen offentligjorde ikke er skrevet af Bjarne S. Worm, som er formand for hele fadl, men er et falsum ?

3: Hvordan kan det være, at det kun er fadl-folk, som syntes pensionsideen er god ?

4: Hvorfor er det forkert, at de som tager 10 % færrest vagter taber på pensionsordningen ?

Det kunne være dejligt at få et svar, så jeg ved hvad jeg skal stemme til overenskomsten på et informativt grundlag.

Til Frold og MG: Nu står det naturligvis jer frit for at indføre lige præcis den censur, I finder passende - det ændrer dog ikke ved, at det er hamrende barnagtigt (pardon).

Frold skrev:

“Grundet offentliggørelsen af en intern mail har jeg redigeret lidt i nogle indlæg…”

Frold, siden hvornår er PET begyndt at stemple FADL’s interne e-mails - og hvorfor? Hvad er det, I skjuler? Huxi Bach er på sagen.

MG skrev:

“hvis ikke du har noget konstruktivt at tilføje så hold fingrene fra tasterne!”

Toplækkert. Om noget er konstruktivt, er en smagssag - MG’s.

Ad den besnærende overenskomst: I min optik kan FADL hverken bortforklare eller rimeliggøre, at de ønsker at indføre en formynderisk pensionsordning, der ikke kun er latterlig i sin størrelse - men et bureaukratisk helvede. Jeg skal anbefale alle at arkivere den… Jeg mener: stemme nej!

[quote]Frold skrev:

“Grundet offentliggørelsen af en intern mail har jeg redigeret lidt i nogle indlæg…”

Frold, siden hvornår er PET begyndt at stemple FADL’s interne e-mails - og hvorfor? Hvad er det, I skjuler? Huxi Bach er på sagen. [/quote]
Jeg skjuler ikke noget. Jeg synes blot det var rimligt at slette “indlæget” efter en henvendelse om at det var en intern mail og ikke var minded dette forum.

Kald det censur eller ej.

Hvad skulle jeg ellers gøre? Jeg synes da ikke det var et urimligt krav…

Nu nåede jeg at læse det slettede indlæg, og jeg ser det at slette indlæget som unødvendig censur fra din side Frold. Du burde have besindet dig og ladet debatten køre. I øvrigt synes jeg overhovedet ikke at tonen er blevet for hård i forhold til emnets vigtighed. Det er vel meget naturligt at der ryger en finke af panden!

jeg læste også indlæget, og jeg synes det er helt iorden at det blev slettet. hvis en mail man har skrevet til en anden person uretmæssigt bliver postet på et site (uanset hvilket og i hvilken sammenhæng) bør man kunne få dette fjernet.

iøvrigt synes jeg også at tonen er ok. det er vigtige sager, og jeg er selv ret forvirret :blink2:

Skal man iøvrigt stemme til både SPV/VT- og lægevikar-urafstemingen?

  • Mikkel

Jeg har også et par spørgsmål til Bjarne Skjødt Worm, Morten Andresen og Jesper Olsen:

1. Har I rent faktisk prøvet at regne lidt efter på det? Kan det virkeligt betale sig at bede 4.500 FADL-medlemmer betale 288 kr hvert år? Det er nærmest hovedregning for mig, at det er ca. 1,3 mio. kr ud af vinduet. Gentager: 1,3 millioner hvert år!

2. Hvorfor ligger der ikke officielle beregningseksempler på FADL’s hjemmeside endnu? Medlemmerne må da vide, hvad I beder dem stemme ja til?

3. Hvor meget sætter læger typisk til side til pension i løbet af deres tid på arbejdsmarkedet? Gør et par tusinde kroner overhovedet fra eller til i denne sammenhæng?

PS: Til alle jer derude. Det må være på tide med en lille meningsmåling. Hvad er I mest til? Pension? Lønstigninger? Ja eller nej? (Der stemmes selvfølgelig både for SPV/VT og for lægevikarer, alle FADL-medlemmer skal altså stemme om begge to, pensionsaftalen er den samme). Jeg kan sige med sikkerhed, at alle venter spændt på resultatet inde i FADL…

@nuya: Så vidt jeg har forstået er mailen ikke et falsum, men derimod blot en intern FADL mail kopieret ind i et indlæg. Det snød også mig i første omgang, da det ikke fremgik af teksten hvor den kom fra (fx at det var en mail).

@Niemann: Jeg har ikke slettet noget i teksten på genuines indlæg & så kan man vel dårligt kalde det censur? Vi moderer så lidt som overhovedet muligt på studmed.dk (og tro mig det er lidt) ud fra den tankegang at vi vil værne om ytringsfrihed (store ord - i know). Jeg har ingen intention om at beskytte FADL eller lignende, faktisk mener jeg det her er en rigtig god debat! Det er lykkedes at få de etablerede FADL politikere på banen, og det tager jeg som et tegn på at siden her opfylder sin funktion. Debatten har kørt fint, og vi behøver ikke interne FADL mails som ekstra krudt lige her og nu :wink:

Så langt så godt! Overskriften på tråden er

og idag var der så et indlæg jeg tolkede som helt ude af kontekst - det er selvfølgelig altid en vurderingssag, men jeg kan ved nærlæsning igen ikke for min død regne ud, hvad det har med den nye overenskomst at gøre…

Så vidt jeg har forstået, er de 2,7% af grundlønnen, som vil blive afsat til pension under den kommende overenskomst kun en start. Ved de næste overenskomst-forhandlinger kan vi så kræve, at arbejdsgiveren skal betale mere, og mere igen ved de næste osv. Og på den måde vil vi en dag komme op på de 10-15% af lønnen i pension som andre arbejdstagere har opnået.
Altså vil vi som er medicinstuderende nu ikke få så meget ud af ordningen, mens fremtidens medicinstuderende vil være dem, som virkelig kan få gavn af ordningen.

Er det rigtigt forstået?

Jay-C

Som de fleste nok er bekendt med var det helligdag i torsdags. De fleste ansatte og en del studerende valgte at holde fri om fredagen og er først vendt tilbage i dag mandag. Hav det in mente inden man kræver svar på spørgsmål stillet om lørdagen og som der rykkes for om mandagen. En del lægestuderende har et liv ud over studmed.dk.

Til Simons seneste indlæg

ad beregningseksemplet med 1,3 mio kr. ud af vinduet
Som jeg har forstået det, er der tale om en administrationsomkostning. Og du lægger op til, at dette tal vil gælde hele tiden, fremover og altid.
Når LPK ikke ved hvor mange indbetalende medlemmer af FADL der reelt er tale om, og hvor meget disse medlemmer indbetaler, er de nødt til at sætte administrationsomkostningen på max det første år – altså 288 kr. Men året efter kender de den egentlige omkostning og skal derfor korrigere administrationsbeløbet derefter.
Problemet med din argumentation er at du præsenterer worst case scenariet – at administrationsomkostningen vedbliver med at være 288,- år efter år. Det bliver næppe tilfældet. Men LPK kan selvfølgelig ikke garantere at det sættes ned, da de er nødt til sætte startbeløbet efter
worstcase scenariet.
Jeg vil desuden tro at de kan modregne det de har taget for meget det første år fra det de tager året efter, således at administrationsbeløbet bliver mere reelt – det sidste er spekulativt, men det er der jo så meget i denne debat der er.

ad: at lægge beregningseksempler ud på FADL’s side.
Jeg er enig i at det umiddelbart er en god ide at lægge beregningseksempler ud på hjemmesiden, såfremt de vil være afklarende. I dette tilfælde er det dog mit indtryk at beregningseksempler vil være alt for spekulative, og derved misvisende. Igen vil der være alt for mange ”hvad nu hvis”. Dette vil betyde at der vil fremkomme alt for mange regneeksempler til at det kan give et reelt beslutningsgrundlag og forvirre mere end afklare, medmindre man selvfølgelig ønsker at fastholde postulatet at worst case scenarier altid opfyldes. Det gør de heldigvis ikke altid.
Jeg vil dog medgive at aftalen ikke er helt i top de første år, men i overenskomstforhandlinger må man nogen gange vælge at tænke langsigtet og gøde jorden så man senere kan høste frugten. Det er det der kernen i pensionen.
Som en lille sidebemærkning så ved jeg ved ikke hvornår du, Simon K, har bedt Hovedforeningen om at lægge tal ud på hjemmesiden, men i dette forum nævner du det selv først lørdag, hvorfor det er lidt tamt at brokke sig over det ikke er sket når personalet der skal gøre det først er mødt i dag – og gerne skulle nå at regne på disse eksempler inden. At konklusionen nok bliver at det er for spekulativt og der derfor ikke kommer nogen konkrete beregninger ud på hjemmesiden er en anden sag.

ad Hvor meget sætter læger typisk til side til pension.
Har du sendt dette spørgsmål til Hovedforeningen i FADL eller forventer du at FADL som forening skal svare på spørgsmål der stilles i et åbent forum der ikke har noget med FADL at gøre?
Mange af de spørgsmål der stilles i denne debat er rigtig interessante, men hvis man forventer et reelt svar bør det enkelte medlem af FADL sende spørgsmålet til Hovedforeningen som så må svare på det når de kan. Deres mail er [email:1wdwk6yi][email protected][/email:1wdwk6yi]. Det er selvfølgelig op til en selv om man vil poste sit spørgsmål på siden når det er sendt, men man skal ikke forvente at en forening svarer på åbne spørgsmål i et debatforum der er åbent for ravl og krat. Man kan så vælge at offentliggøre svaret når man har fået det eller brokke sig over at de er lang tid om at svare – spørgsmålet er så hvad er lang tid? Der er en tendens i dette forum til at tro at komplicerede spørgsmål kan besvares fra den ene dag til den anden, ja nogen gange forventes svar efter 20 minutter.

ad meningsmåling
Hvad skal formålet med en meningsmåling være. Studmed.dk differentierer ikke mellem medlemmer af FADL eller dem der ikke er medlem eller om de er medicinstuderende i det hele taget. Den vil være fuldstændig ubrugelig i denne sammenhæng.

Til sidst vil jeg opfordre folk til at stemme. Hvis man synes debatten har været forvirrende og ikke ved hvor man skal sætte sit kryds så kan man altid vælge at stemme blankt. Det er bedre end at smide konvolutten ud og er også med til at sende et signal til FADL.

Så stem blankt hvis du synes at både ja og nej siden i denne debat er en flok klaphatte! :smiley: