Læringsmål og taksonomi

Hej!
Jeg starter på SDU her den 1. februar, og jeg har ikke kunne holde mig selv tilbage med at læse… helt specifikt har jeg læst det der står på ‘studieordningen’/‘odin’ (det der anbefales at der bliver læst inden en forelæsning).

Samme sted kunne jeg finde forelæsningens læringsmål, f.eks:

Cytologi: Cytoplasma og organeller
Læringsmål: A2-A16.
Hvor læringsmålet A5 er:
A5. Angiv at der findes mange forskellige celletyper i forskellige organer og væv (niveau 1)

Mit spørgsmål går på, hvor dybdegående ens viden skal være, altså hvor grundig skal man kunne læringsmålet, når niveauet kun er et. Og hvor mange taksonomiske niveauer operer man egentligt med på medicinstudiet?

Nu når jeg har jer, hvilke notesprogrammer bruger i (overvejer selv at bruge Notion).

Og inden en forelæsning, tager man så noter… eller læser/skimmer man ‘lektien’ (naturligvis meget forskelligt, men hvad er normen og jeres anbefaling?).

Får sikkert svar på disse spørgsmål ved studiestart, dog er jeg simpelthen bare så nysgerrig :smile:

Tak for Jeres tid!

Jeg bruger Notion og skriver noter ved at lave spørgsmål til de forskellige emner, hvor jeg så gemmer svaret under en toggle. Det fungerer super godt!

Mht. læsning ville jeg ikke gide at skriver noter, før jeg havde haft forelæsningen og evt. holdtimen (eller hvad det nu hedder på SDU). Så har jeg nemlig styr på, hvad det vigtigste er. Men jeg er heller ikke meget for at læse bøgerne i det hele taget… Mit bedste råd er nok, at du prøver nogle forskellige læserutiner af.

1 Synes om

Hey, tusind tak for svar.

Det med toggle-funktionen var også planen her haha, jeg har gjort det ved de første par noter, og det virker ret godt!

Går ud fra du kender Ali Abdaal :grin:. Ved hjælp af toggle-funktionen laver du active-recall ikk’? Implementerer du også spaced repetition eller er det for vanskeligt i praksis?

Lige præcis :wink: Jeg bruger spaced repetition i den forstand, at jeg skriver ned, hvornår jeg sidst gennemgik emnet, hvor godt jeg har styr på det, og hvor mange gange jeg har repeteret det i alt.

1 Synes om

Kunne snakke i timevis, så vil kun forstyrre dig med et par spørgsmål mere :sweat_smile:… hvor langt er du i studiet og hvad vil dit bedste råd være :grin:?

Og igen tak for din tid!

Jeg har lige afsluttet 1. semester, så ikke særlig langt :slight_smile: Og mit bedste råd er nok at lade være med at hænge fast i, hvordan man ‘bør’ studere. Du skal gøre det, der virker for dig. Og repetition er ikke kun noget, man gør i eksamensperioden, det kan man gøre allerede fra starten.

2 Synes om

Igen tak for din tid! Det var rart lige at få det slået fast, fra en der selv er inde i det🙏🏻

Jeg tilslutter mig lige fanklubben af Notions toggle-funktion. Active recall og spaced repetition har fungeret fantastisk. Jeg er også lige blevet færdig med 1. Semester (dog på KU), og jeg var også meget ivrig med at læse forud inden semesterstart fordi jeg havde al litteraturen. Det gav dog lidt bagslag i at jeg ofte var i gang med at læse og tage noter til emner der lå forud for undervisningsplanen. Det gjorde at jeg ikke rigtig var så aktiv og havde tendens til at “sjuske” til forelæsningerne, fordi jeg jo “havde lært det allerede” på egen hånd. Jeg endte med at genlæse det meste af pensumlitteraturen igen i forbindelse med forelæsningerne alligevel. Det gjorde jo at jeg fik genopfrisket emnerne hvilket var gavnligt senere hen, men det gjorde mit semester lidt rodet og stresset - og intentionen var det modsatte. Hvis du kan få adgang til tidligere eksamenssæt, så kan du danne dig et indtryk af hvor fyldestgørende der skal svares på de spørgsmål/emner der indgår - der hjalp mig meget.

1 Synes om

Det virker umiddelbart virkelig godt ja! Og så det lidt sørgeligt at jeg først har opdaget denne læringsmetode13 år inde i min skolegang :frowning:. Oh well… og tak for advarslen i forhold til ikke at læse for meget forud, selvom det er meget fristende, så tror jeg du har fuldstændig ret.

Tidligere eksamenssæt har jeg fået et par links til, det virker lidt overvældende at jeg skal kunne alt det om hvad der føles om lidt. Tror nu nok det meget normalt at have den følelse, som ny universitet studerende (håber jeg da haha). Ikke desto mindre er det i hvert fald en god idé, det med at kigge (og teste sig selv) i gamle eksamenssæt.

Og mange tak for hjælpen!

1 Synes om

Jeg bliver lidt nysgerrig. Hvad er det for en studiemetode “active recall and spaced repetition”? Den lyder spændende :slight_smile:

Det er helt vildt spændende, jeg linker lige til en video med lægen ‘Ali Abdaal’, som studerede på Cambridge University… han forklare det rigtig godt. Ydermere understøtter han sine påstande med videnskabelige artikler.

Active recall:

Spaced repetition:

Han har lavet en masse andre fænomenale videoer, jeg kun kan anbefale du også ser.

Og hvis man ikke har set Marty Lobdell, så gør det da lige, han har også mange gode pointer :slight_smile:

Hvis du stadig er i tvivl, efter at have set videoerne, så skriv endelig.
Så vil jeg gøre mit bedste for at forklare :grin:

2 Synes om

Jeg bliver lidt interesseret i, hvordan I rent faktisk gør i praksis? Hvor tit repetere i? Hvordan laver i jeres active recall? Og hvornår, under forberedelse, forelæsning eller holdundervisning? På forhånd mange tak :smiley:

Jeg anvender notesprogrammet Notion, hvori der er en “toggle-funktion” (søg på toggle-list Notion), dvs. du kan skrive et spørgsmål og derefter gemme svaret med toggle-funktionen (altså hvis du trykker på spørgsmålet, så dukker svaret op).

F.eks er et af mit detaljerede læringsmål til en bestemt forelæsning “Du skal kunne forskellen mellem prokaryoter og eukaryoter”.

For så at lave dette til en note, vil jeg stille det som et spørgsmål i stedet for.

Hvad er forskellen mellem prokaryoter og eukaroter? - herefter vil jeg gemme svaret på spørgsmålet inden i selve spørgsmålet, ved brug af toggle-funktionen.

Fordi, her kommer det smarte, hvis jeg så skal kigge på noten igen (dagen efter f.eks) så tvinger jeg mig selv til, at ræsonnere mig frem til svaret (hvilket også kaldes active-recall😁). I forhold til repetition, så har jeg endnu ikke lavet en repetitionskalender, men der er mange bud online, til hvordan sådan en skal se ud.

Alt mit ævl skal lige tages med en gran salt, er som sagt først lige startet i dag og qua det har jeg ikke arbejdet med disse studieteknikker særligt meget.

  • og der tages forbehold til stavefejl m.m!
    Venlig hilsen en træt Mikkel :slight_smile:

Hvordan det helt praktisk fungerer bedst for den enkelte, er svært at svare på og må prøves og justeres efterhånden. Ali Abdaals skillshare kursus omkring studieteknik er guld. Alternativt kan det også findes (dog mere spredt) på hans youtube-kanal. Jeg har personligt fundet frem til at 2 x active recall, adskilt af hhv. 2 og 3-5 dage fungerer bedst for mig. Så når jeg at få tingene integreret inden emnerne skifter i forelæsningrækken. Andre vil måske kunne klare sig med færre genkaldelses-sessioner hvis deres retention er i top - dem man anser for at have “klæbehjerne”, og andre skal bruge flere.

Den her graf repræsenterer den gennemsnitlige hukommelses/glemmekurve. Det handler om at indsætte dine genkaldelses-sessioner så du bryder kurven før du glemmer for meget. Du har sikkert en god ide om hvor mange gange du skal gennemgå noget før det sætter sig fast.

1 Synes om

Min egen praskis er som følger:

Før forelæsning: læsning af foreslået litteratur + omskrivning af centrale pointer til spørgsmål + svar ved hjælp af Notions toggle-funktion. (1-2 dage før forelæsning)

Under forelæsning tilføjelse til centrale punkter i notion toggle funktion.

Efter forelæsning første gennemgang af active recall. Jeg forsøger at genkalde mig svarene på de spørgsmål jeg har fået genereret før og under forelæsningen. Hvis jeg kan, forenkler eller præciserer jeg de svar jeg har i mine toggles undervejs.

2. Active recall session finder sted 3-5 dage efter “efter forelæsning”. Her prøver jeg at lade være med at åbne mine toggles, også efter jeg har svaret på dem i hovedet. De spørgsmål hvor jeg har mest lyst til at åbne, (fordi jeg ikke er helt sikker på om mit svar er rigtigt) flytter jeg et andet sted hen i dokumentet og gennemarbejder.

Jeg glemte at nævne at jeg faktisk har en 3. Active recall session, men den er mere en slags revision. Jeg prøver at lave en 3. Session når emnet er færdigbehandlet på semesteret og man skifter til et nyt. Lige for at sikre mig at det stadig sidder, og så jeg kan give min hjerne fri til at fokusere på noget ny information.

Udover dette system har jeg altid godt kunne lide at “lege” underviser for mig selv. Jeg filmer ofte mig selv foran et whiteboard hvor jeg gennemgår centraler emner. Det er fantastisk øvelse og det giver en meget præcis indikation om hvor der er huller i ens formåen

Jeg håber at det giver lidt inspiration.

5 Synes om

Tusind tak for den udførlige beskrivelse! Virkelig fornemt :smiley: Håber det er okay, at jeg stille lidt flere spørgsmål. I forhold til at dine spørgsmål, hvor mange skriver du cirka? Tænker hurtigt, at det bliver uoverskueligt, hvis man har 100 spørgsmål til hver forelæsning. Jeg ved godt, at det er virkelig individuelt :slight_smile: Formulerer du spørgsmålene undervejs? Eller stopper du op efter nogle afsnit, og formulerer 5-10 spørgsmål?
Jeg synes også idéen med, at undervise sig selv er virkelig tillokkende. Mit spørgsmål er bare, hvordan når du dog det hele? :smiley:

Håber det er okay, at jeg har smidt en helveds mange spørgsmål efter dig :wink:

Ali beskriver vist ikke hvor mange spørgsmål han stiller - men der er en god video hvordan han forklarer hvordan han bruger active recall og notion. Han laver faktisk en kalender i google sheet og der skriver han emner som fx hjertet, nyrerne osv. En dato gennemgår han fx hjertespørgsmål via toggle funktionen - en anden dag nyrerne osv. Han forklarer. Hvis han fx efter en uge ikke kan hjertet særlig godt markerer han med en farve fx rød i google sheet. Næste uge er han måske bedre og markerer med en anden farve fx grøn og ugen efter kan han det måske på rygraden og herefter giver han google sheet feltet en tredje farve. Det er essensen i active recall og det mener han der er evidens for og viser nogle psykologiafhandlinger. Dvs. han bliver åbenbart ved sådan til han har tjek på tingene. Men noget andet er - på AAU bruger man jo PBL-undervisning og der laver man meget case arbejde og deri ligger der jo rent faktisk noget active recall - selvom PBL-undervisning jo egentlig mere er interactive recall. Men notion og toggle funktionen er da virkelig smart - men han siger jo også at hans video’er er financieret af notion flere gange. Hvordan man vil bruge active recall er vel op til den enkelte, også om man vil bruge notion eller noget der er endnu bedre. Man skal vel mere tænke på at hukommelsen falder med tiden og at desto flere gange man benytter active recall desto hurtigere lærer man sit stof. Men for at vende tilbage til dit spørgsmål. Man kan jo stille uendelig mange spørgsmål om fx hjertet lige fra biokemi til fysiologi og anatomi - men jeg tænker at det vil være logisk at starte med de mere overfladiske spørgsmål for derefter at gå dybere ned i stoffet. Når det så er sagt så skal man jo huske på det som man får at vide fra universitetet - nemlig at man skal kunne læringsmålene til eksamen så derfor skal man jo fokusere på at dine spørgsmål opfylder læringsmålene - jo mindre man skal huske desto nemmere og læringsmålene er et must. På AAU har man læringsmål både til hver forelæsning og dem til eksamen og de kan godt være lidt forskellige, man skal bare huske at de er et must og det er dem der er i fokus!
En anden ting er - husk Ali også er blevet millionær i pund på sine youtube videoer og at de er meget kommercielle (bias) også selvom han bruger psykologi-afhandlinger til at underbygge at han har ret og at han siger de er evidensbaseret(frækt). Jeg har ikke selv læst dem - men hvis man kan finde dem på pubmed eller ligende så er de jo peer review i det mindste. Jeg syntes bare man skal være lidt mere kritisk - hvis active recall fungerer for dig så er det vel vejen frem. Vi er jo alle forskellige skal man huske!

Det er helt ok :slight_smile: Det kræver lidt øvelse, men man kan ret hurtigt få formuleret sine spørgsmål mens man læser litteraturen. Man kan ligesom komme ind i en rytme med at tænke forklarende spørgsmål ind i det pensum man sidder med. Nogle gange er det meget fakta/hukommelsesbaseret (udenadslære) og her bruger jeg ofte bare “hvad er…” og hvis det er mere komplicerede processer, så prøver jeg at finde de koncepter jeg har brug for at forstå for at kunne huske dem. For eksempel behøver jeg ikke at forstå hvad de 20 aminosyrer hedder - jeg skal bare huske dem. Omvendt er det vigtigt at jeg forstår hvordan negativ feedback fungerer og ikke bare huske begrebet. Så kunne spørgsmålet være - “hvad ville der ske hvis man pludseligt fjernede en negativ feedback mekanisme”. Det tvinger mig til at reflektere over hvilken funktion den negative feedback egentlig har på et givent system.

Det bliver ret mange spørgsmål, alt efter hvilket emne der er tale om og 100 stk til en forelæsning forekommer, men er ikke normalen. Gennemsnitligt laver jeg måske 50-70 spørgsmål, men det varierer meget. Ofte kan man ved 2. gennemgang, forenkle og sammenslå mange af de spørgsmål man har lavet i mere elegante formuleringer, så bliver det mindre uoverskueligt. Her har det også hjulpet at blive lidt ferm til at bruge Notion, så man kan holde styr på sine noter og spørgsmål. Nogle emner er værre tidsmæssigt end andre, men det er nok forskelligt fra person til person hvor lang tid det vil tage at forberede sig til en 45min forelæsning. Jeg bruger selv ca. 2 timer inden og 30-60min efter. Det synes jeg fornuftigt nok tidsforbrug der ikke efterlader mig helt balret.

1 Synes om

Hvorfor skal hans indtjening på YT med i ligningen?

Det lyder også rigtig fornuftigt - jeg kommer netop i tanke om at Ali også snakker om at han bruger flashcards i sine notion videoer. Pointen er vel at der er mange måder at komme frem til sit mål på og at man bør finde den måde der passer individuelt!

1 Synes om