Kvotienterne 2006: 10,0 (KU), 9,7 (AU) og 9,8 (SDU)

Hmm så ser det ud til der noget jeg havde misforstået?

Jeg mente at kvotienten var en absolut indikator, med andre ord at alle med 10,0 var sikret optage, mens nogle med 9,9 så også kom ind…

Ja, det ved jeg ikke noget om, det var bare fordi jeg sad og læste denne artikel. http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=770756/

[quote]Den målrettede indstilling gav sig også tilkende, da han som tusindvis af andre håbefulde universitetsansøgere smed sit ansøgningsskema i postkassen tidligere på året. Der stod kun én ting - lægevidenskab. Resten af skemaets syv pladser til 2. og 3. og så videre prioriteter stod tomme.

»Det er jo det her, jeg drømmer om, som jeg har kæmpet for og har været så meget igennem for,« siger Howraman, og forklarer, at han føler sig rimeligt sikker på at komme ind med sit snit på 9,7.

Det hjælper desuden Howraman, at han går direkte fra gymnasiet til universitetet uden svinkeærinder. De nye regler, som regeringen har gennemført for at få folk hurtigere gennem uddannelsessystemet, betyder nemlig, at han får ganget sit karaktergennemsnit med 1,08, så han ender på 10,5. [/quote]

Hvor jeg først grinte lidt da jeg tænkte sikken fjols der med “kun” med 9,7 vælger kun at prioritere een ting nemlig medicin KU, men længere nede stod der så hans snit ville blive korrigeret til: 10,5.

Men jeg må nok sige jeg ikke er helt dus med KOT systemet mere… den tid er forbi jeg står et andet sted i livet nu :smiley:

Frold: Jeg er 99% sikker på at man ikke kan gangamed 1,08 endnu… vi diskuterede det nemlig i et andet forum og der blev linket til en eller anden officiel side, hvor der stod at det først var om nogle år. Mon ikke der er nogen herinde der kan finde et link?

  • Du kan se det på http://www.kot.dk.. hovedtal… der er en del steder hvor der opgives en kvotient og en alder… vi havde også en diskussion for lidt siden hvor vi snakkede om det… jeg troede nemlig der var fejl på KOT’s tal da international buisness stod til at være 10,0 og eftersom jeg kender en som søgte ind med 10,0 ikke kom ind troede jeg der var fejl… indtil nogen fortalte om det med alderen… som jeg så også bagefter kunne se fremgår af KOT’s tal :slight_smile:

Så må konklusionen være at den arrogante adfærd Howraman i artiklen ligger for dagen - var ganske dum… jeg får smilet tilbage… :oops:

Har lige læst på ug.dk, at adgangskvotienten angiver dem med det lavestesnit, der er kommet ind = ikke nødvendigvis alle. Og så sorterer de efter alder, og da jeg kun er 18 år, er mine odds ringe. Hold op hvor er jeg ked af det nu. Jeg var overbevist om 10,0 måtte være nok. Men i det mindste har jeg søgt standbyplads, så jeg MÅ da være sikret adgang næste år, hvis jeg søger igen. Right? Og så nytter det ikke noget at tage sorgerne på forskud vist. Må vente på det pokkers brev.

Godt jeg fandt det her:

“Ordningen træder i kraft fra optaget medio 2009. Ordningen evalueres efter 4 år.”

s. 60 http://www.fm.dk/db/filarkiv/15159/velfaerdsaftale.pdf

Dagenes Berlingske Tidende rapporterer, at 402 af de 1.167 pladser er blevet tildelt svenskere og nordmænd. Sidstnævnte modt. ca. 60 pladser efter en aftale mellem Danmark og Norge.

Helge Sander forklarer d.d., at problemet er EU-lovgivning, idet der skal være fri udveksling af studerende. Det er umiddelbart svært at forstå, eftersom England har forbigået denne lovgivning med kvoter til udenlandske studerende ved flere universiteter.

En del af problemet er sikkert det svenske karaktersystem, der umuliggør de famøse lige vilkår, for hvad er højere end topkarakteren?

Og hvad angår hele denne problematik, ydermere kvote 2-fjolleriet, har man i England o.a. lande længe haft succes med såkaldte “skills and aptitudes”-tester, der vurderer ansøgernes intelligens og viden og indgår således som en faktor i optagelsesproceduren. Sidstnævnte implicerer bl.a. samtale og motiveret ansøgning ved søgning til de mere populære udd. og/eller universiteter. I Danmark sværger vi dog til kvote 2 og “alle er lige gode”… Bvadr…

Ida_N : nu kan det jo altså godt være at den er 9,9 hvis folk er født før… og det kan også saftens godt være at alle med 10,0 er optaget… men vi skal bare lige have fat i KOT’s egne tal for at være sikre.

Nogen der ved hvornår de kommer på?

Jeg krydser fingre så. Men som du sikkert ved, så er man jo lidt nervøs inden man har fået det brev. Håber snart tallene kommer på.

Ida_N: Jeg kan gælde dig med at KOT’s hovedtal er kommet på og at kvotienten er 10 præcis… ikke noget med alder, så hvis du har 10,0 må du være kommet ind :smiley:

http://www.kot.dk/ (hovedtal 2006)

Ja, jeg venter også på brevet… kender folk der allerede har fået deres i dag… snyd!

Det er kun på AU at det med alderen får en indflydelse… men på den gode måde:

Lægevidenskab 9,6 for folk født efter 02.86 og standby: 9,6

Dvs at der nok er folk som troede de fik en standbyplads som bliver optaget med det samme alligevel :smiley:

Hvofor: fordi man har skruet et godt studie sammen i Odense.

[quote=“Bjerg”:1qc5xi78]

Hvofor: fordi man har skruet et godt studie sammen i Odense.[/quote]

Enig… omdømmet er blevet bedre, ligesom studiet :slight_smile:
og måske en lille ting, men det er bestemt også billigere at bo i odense, hvor man stadig kan få 40-50m2 i centrum til ca. 3K om måneden :smiley:

Jeg er bare så glad for at jeg kom ind. Men jeg har devsærre ikke råd til ruskurset. Æv

Hvofor: fordi man har skruet et godt studie sammen i Odense.[/quote]

Een ting er studiemiljøet … en anden ting af de færdiguddannede læger, og jeg tror det er lidt tidligt at konkludere på det endnu … her vil jeg også blot nævne en tidligere post på dette site der viste at løn-niveauet for cand. med udannet ved AU og KU var væsentligt højere end det på SDU.

Skynd dig skriv, når du hører noget (Ida)… Krydser sgu fingre… surt med 10.0 i snit hvis du ikke kommer ind… men mon ikke du har en heldig stjerne over dig… Jeg sender al min positive aura til dig…

JUBII! Jeg kom ind. Jeg har fået en plads med start i februar '07. Jeg er så glad lige nu! Tillykke til alle jer andre og god sommer 8)

Tillykke Ida! Så skal vi jo starte på samme tid. Måske vi kommer på samme hold :smiley: Har lige bekræftet min bekræftelse pr. SMS - haha hvor fedt! Har også lige sendt bekræftelsespapiret fra KU afsted med billede og underskrift… sikke en dejlig dag det er i dag :smiley:

Over 10 i snit og 43% svenskere !

Der er sgu kommet nye boller på suppen i Kbh.
Men tillykke til jer der kom ind.

Ja, nu kan man snart købe köttbullar i kantinen :stuck_out_tongue: