Kun 20 (eller 80?) % af nordmænd+svenskere flytter hjem igen

Sundhedsstyrelsen fastholder, at kun omkring 20 procent af de nordmænd og svenskere, som uddanner sig til læge på de danske universiteter, kan ventes at vende tilbage til deres hjemlande. Dermed er der ikke risiko for øget speciallægemangel i Danmark, mener Sundhedsstyrelsen.

Nye tal fra Sverige og Norge viser, at omkring 80 procent vil rejse hjem, og det vil i årene frem til 2025 give 1462 færre læger i Danmark end hidtil antaget.

  • Jeg kan godt forstå bekymringen, men det er ikke en frygt, vi deler. Jeg er ikke i tvivl om, at tallene fra Sverige og Norge er overvurderet, siger Marit Buccarella, specialkonsulent i Sundhedsstyrelsen.

ritzau/

Hvor svært kan det være?
Hvor mange af de svenske/norske læger der blev færdige for 5 år siden er taget hjem?

Om ikke andet så glæder jeg mig til Bornholmslønninger på yderhospitaler som fx. Glostrup, Hvidovre og Herlev 8)

[quote=“frold”:2en5t5nt]Jeg er ikke i tvivl om, at tallene fra Sverige og Norge er overvurderet, siger Marit Buccarella, specialkonsulent i Sundhedsstyrelsen.

ritzau/[/quote]
Jeg er ikke i tvivl om, at tallene fra Sundhedsstyrelsen er undervurderet, siger Nikolaj Gram, medicinstuderende i Odense.

  • Kraftigt endda!

@RuneMaagensen:
Jeg tror, billedet ser noget anderledes ud, da der ikke var særlig mange svenskere og nordmænd, der blev uddannet i Danmark for 5 år siden. Meget få gør jo, at svenskerne og nordmændene ikke kan hænge sammen i de ghettoer, vi ser nu, men er tvunget til at intergrere sig. De er dermed også meget mere sandsynlige for at blive at landet. Sådan er situationen ikke idag!
Måske kunne man se på klinikfordelingen…? Mit indtryk er, at MANGE udenlandske studerende selv formidler deres praktik i hjemlandet. Hvis de gør det, er der måske ikke så stor chance for, de bliver i landet, når de ikke længere er tvunget til det.
Men kig på Jeres egne semestre… Kunne I forestille Jer at 80% blev og kun 20% rejste hjem??? Det kan jeg i hvert fald ikke!

Og slet ikke hvis man begynder og overvejer hvor mange danskere der også kunne finde på at søge væk fra dette højre drejet samfund og dårlige sundhedssystem…

Da jeg gerne vil alm. medicin - finder jeg denne tråd meget spændende:

http://www.ugeskriftet.dk/2005/121305/L … S46862.htm
Det kan danmark slet ikke tilbyde…

Og

http://www.studmed.dk/viewtopic.php?t=12862

Gratis uddannelse og sundhedsydelser til alle borgere. Bistandshjælp tæt på miniomumslønnen. Velhavende indvandrere der ikke har arbejdet i 30 år. Det lyder da ikke særlig højredrejet ?

Uden at have nogen tal på det, så stiller jeg mig meget tvivlende overfor, at der skulle have været få skandinaviske studerende i DK for 5 år siden?

Nu kan jeg heller ikke finde nogle konkrete tal, og det er der måske en grund til, men for at være uddannet læge for fem år siden, skal man være optaget i 1994 eller før… Og jeg kan ikke forestille mig, der blev optaget nordiske studerende i nær samme omfang dengang som nu!

Norske studenter har studert i København i lange tider. Faren til en venn av meg, som forsåvidt studerer på Panum nå, studerte her for en god del år tilbake. Uansett så regner jeg med at de fleste flytter tilbake til Norge og Sverige etter endt studiegang.

Nu er det vel heller ikke meningen med dette nordiske samarbejde at de studerende senere skal blive i landet, blot at de skal have adgang til at studere i hele norden.

At danskere så ikke har samme mulighed skyldes det omregningssystem der er nævnt tidligere. På den måde lever Norge og Sverige ikke rigtig op til deres del af aftalen.

Det er vist denne aftale:
http://www.norden.org/avtal/utbildning/ … utb-dk.asp

Det er vel to forskellige ting…?
Norge har købt deres pladser her i Danmark, fordi de mener, det er billigere at betale for at uddanne deres læger her end derhjemme i Norge. (Og så må man vel også gå ud fra, de regner med at mere end 20% vender hjem!) Sundhedsstyrelsen burde derfor ikke medregne disse studerende, de der ideelt set bare er oprettet det flere studiepladser, som Norge vil betale for.
Anderledes forholder det sig med Sverige, der er et EU-land. Kender ikke rigtigt til noget nordisk samarbejde, men det er måske fordi, jeg er dansk…? :wink: Svenskerne optages altså på lige fod med danskere, hvilket nordmændene ikke gør! Og eftersom dette antal ikke kan reguleres, er det vel det, der er det interessante i denne sammenhæng; Hvor mange svenskere rejser hjem?

@gorjan:
Jeg ved godt, at Norge længe har betalt for pladser i Danmark, men mit indtryk var, at de i de seneste år har købt flere pladser…?
Se ovenfor, ideelt set burde det ikke være noget problem - ikke økonomisk i hvert fald!

@Nikolaj: Jeg vet ikke om det er flere plasser i omløp i dag enn før, men det virker som om det er langt fra alle tilgjengelige plasser som brukes uansett. Det skal være 15 plasser per inntaksår på KU, men det ser ut til å være langt færre nordmenn på Panum enn det.

Ja det tror fa’en de mener, at det er billigere - de giver kun 22.000 per år for at have en medicinstuderende - skal vi ikke gætte på, at vi er lidt dyrere end som så.

Derfor, det er langt billigere at få den danske stat til at betale for at uddanne læger end at gøre det selv - specielt når man har så mange penge, som Norge har liggende på kistebunden (undskyld til alle nordmænd, men jeg kan altså ikke se, hvorfor I ikke bruger nogle af oliemilliarderne til at uddanne læger m.v.).

  • Mikkel

@mikkel: Det er ikke “bare” å grave fram penger fra oljefondet. Bruken av oljepengene må stå i samsvar med resten av forbruket i landet. Jeg er nå ingen økonomiekspert, men jeg gir min tillit til at staten forvalter oljepengene på den riktige måten. Den danske stat kan godt kjøpe plasser i Norge til de samme pengene, og om de nå ikke gjør det er det deres eget problem. Avtalen mellom Norge og Danmark gir sistnevnt full rett til å kjøpe opp plasser i Norge på lik linje som plassene vi har her er kjøpt. Jeg kan ikke forstå hvorfor du er så bitter over at det ikke kun er dansker på danske universitet?

Det er vel ikke problemmet er :

  1. det presser kvotienter op
  2. I har et højt frafald
  3. skyld i turnus spekulering med dobbelt nr. trækning - altså trækning i DK og NO.

Find selv på flere… vi kan lave en anden tråd om fordelene… :smiley:

Hvis det er sandt, man kan købe pladser i Danmark for 22000/år, så bliver jeg også bitter, for det er da den rene underskudsforretning!!! Hvis det virkelig passer, er det da en aftale, vi skal have afviklet så hurtigt som muligt! Det er jo under halv pris af, hvad man regner med, det koster at uddanne en læge!

@gorjan:
Mener du virkelig, der er langt færre end 15 optagne nordmænd på KU om året???

[quote=“frold”:2cfros4f][quote]

  1. det presser kvotienter op[/quote]
    Feil når det gjelder de norske studenter. Vi har våre egne kvotienter å forholde oss til og er i konkurranse bare med andre norske.

[quote]
2. I har et højt frafald
[/quote][/quote]
Har du noe dokumentasjon eller egen erfaring? Jeg er godt nok ening; men det er bare av egen erfaring; og det gjelder svenskene, ikke de norske.

Men det er måske tide med en ny tråd? :wink:

Når det gjelder oljefondet har våre foreldre krav på pensjon derfra, dessuten, hvis man bruker for mye oljepenger, stiger renten, og det blir mindre gunstig for næringslivet…

Det er ikke bare en sekk med penger man kan forsyne seg av uten konsevenser. Det er dessuten ikke noe politisk ønske om å utdanne flere leger i Norge, det har allerede blitt kuttet i norske utenlandsplasser i England og Australia som ikke har blitt erstattet med plasser i Norge.

Fra sundhedstyrelsen lægeprognose - der generelt er spændende læsning kan læses:

http://www.sst.dk/publ/publ2003/laegeprognose.pdf Side: 12 og frem

Optaget af studerende på baggrund af en udenlandsk adgangsgivende eksamen ved de tre sundhedsvidenskabelige fakulteter er steget markant i perioden 1995-2002. Særligt andelen af norske og svenske studerende er øget betydeligt. Siden 1995 er antallet af norske og svenske studerende optaget ved de danske sundhedsvidenskabelige fakulteter
steget fra 30 til 267 i 2002, svarende til henholdsvis 3,9% i 1995 og 24% i 2002.

Svenske studerende udgjorde i 2002 15,4% af alle optagnemod 8,5% nordmænd. Det fremgår af tabel 3, at det især er Københavns Universitet, som har oplevet en kraftig stigning i antallet af studerende med udenlandsk statsborgerskab. 34% af de medicinstuderende havde i 2002 udenlandsk nationalitet, hvoraf hovedparten kommer fra Norge eller Sverige. På Syddansk Universitet i Odense havde 24% af de studerende udenlandsk baggrund, mens den tilsvarende andel for Aarhus Universitet var 25% .

Blandt de udenlandske studerende kan der konstateres et større frafald end for de danske studerende, idet frafaldet det første studieår er opgjort til 25% mod ca. 8% for danske studerende.

@nikolaj: inntak av nordmenn er begrenset til 15 plasser om året på KU, samt 5-10 i Århus og Odense. De siste tallene er jeg ikke helt sikker på, men det er mindre enn 10 studenter per år.

Af lægeprognosen tabel 3 side 13 fremgår det at der i 2002 blev optaget 38 nordmænd (mod 111 svenskere) på studiet i København svarende til 19 pr semester hvis det er ligeligt fordelt! Desuden fremgår det at der i 2002 blev optaget 31 ved AU og 26 ved SDU - så dine tal er ikke rigtige - men måske svarende til de der møder op trods plads…