Kun 20 (eller 80?) % af nordmænd+svenskere flytter hjem igen

Dette begynder at blive en noget trættende debat, som dukker op med jævne mellemrum. De fleste argumenter har været fremført til det kedsommelige, og egentlig burde jeg være ligeglad, da jeg snart er færdig og indtil videre bliver her i Danmark (men så bliver jeg vel bare beskyldt for at tage en af de gode turnuspladser fra en dansker… :roll: )
Ville bare lige kommentere denne her…

Jeg kender ingen nordmænd der har spekuleret i turnus, har du noget belæg for at hævde dette? Dvs. personlig erfaring, dokumentation e.l? Mit indtryk er at dette, ligesom den “udstrakte” handelen med turnuspladser er noget af en and…

Egentlig ved jeg jeg godt hvad I har brug for… :twisted:

[color=red]MG edit: Ærlig talt kan vi godt undvære det :wink: Vi er helst fri for store billeder i trådene… Sveinar deler ud af tudekiks her[/color]

Vær så god! Kan vi nu komme videre? :lol:

@Sveinar: Folk diskuterer et samfundsøkonomisk problem, og om ikke andet bliver indtil flere fordomme faktisk udryddet…

Men ja til dit sidste spørgsmål, lad os komme videre!

http://www.ku.dk/sa/optag/statistik/opt … al2005.asp

Og så vælger du “Nordiske borgere optaget på de sundhedsvidenskabelige uddannelser” længere nede på siden. Dette tal har ligget fast i hvert fald siden 1998.

Og så kan diskussionen fortsætte…

Der er på lægevid KU 2005 optaget 527. Heraf er 170 fra andre nordiske lande. 170/ 527 = 32,2 %.

Der er optaget 124 svenskere. 124/527 = 23,5 %.
Der er optaget 32 nordmænd. 32/527 = 6,1 %.

PS: Hvad skete der egentlig med Fleksnes ? Han var en hyggelig fyr.

Jeje, greit nok, jeg tok feil! Uansett så er ikke 32 plasser så vanvittig mye sammenlignet med 520 plasser totalt. Mitt inntrykk er i alle fall at det er langt færre nordmenn på semestrene enn antallet plasser skulle tilsi. På mitt semester er vi kun omtrent fem, i alle fall sånn som jeg har fått det med meg.

Nu er det vel hverken noget man reklamere med hvis

  1. man sælger sit turnus nr. til 100.000
  2. trækker dobbelt nr.
    Da det ikke er kollegialt og vi trods alt alle sammen er kommende kollegaer.

Det er da ligemeget! Om det så kun havde været en eneste plads, skulle det stoppes med det samme, hvis det er rigtigt, prisen kun er 22000/år! (Hvilket vi retfærdigvis endnu ikke har set nogen dokumentation for) Man sælger da ikke en vare for under halvdelen af den pris, det koster at producere den!! Og da slet ikke når varen er eftertragtet!

Man kan blot læse det link, som Lechter gav for noget tid siden…

http://www.norden.org/avtal/utbildning/ … utb-dk.asp

Artikel 7

  • Mikkel

[quote=“frold”:3oknafsw]
Nu er det vel hverken noget man reklamere med hvis

  1. man sælger sit turnus nr. til 100.000
  2. trækker dobbelt nr.
    Da det ikke er kollegialt og vi trods alt alle sammen er kommende kollegaer.[/quote]

Der skal være nogle pladser til salg, som alle de sure KU’ere kan købe :o :wink:

Men jeg tror heller ikke, at det drejer sig om så mange. De nordmænd jeg kender har alle taget deres turnus i Danmark.

Udover det tror jeg, at mange svenskere, nordmænd og islændinge (som der er mange af på AU, ihvertfald) hænger ret gost fast i DK efter seks års studie.

Og hvis 22.000 er så utrolig lav en pris fatter jeg ikke, hvorfor Danmark ikke køber pladser i Sverige og Norge.

Det er underligt, som prognosen lige pludseligt har ændret sig… Og ret så kraftigt endda!!
Daværende sundhedsminister Arne Rolighed svarede i Folketinget d. 14/3-2001, på spørgsmålet fra Kristian Thulesen Dahl om udvidelsen af den danske lægestab, at:

“Til spørgsmålet fra hr. Thulesen Dahl, om denne tilgang af nordiske studenter på vore universiteter vil få nogen betydning for vores lægemangel fremover, tror jeg ikke - i det overordnede skøn, jeg anlægger - at det får den helt store betydning. Vi har også kendskab til, at det, at der kommer nordiske studenter herned og optages på vores lægekandidatuddannelse, kan føre til, at ganske mange bosætter sig i Danmark, idet de stifter familie, får venner og ting og sager. En nylig undersøgelse viser, at når vi tager sundhedspersonalet generelt, er det over 50 pct., der forbliver i Danmark. Det tror jeg ikke gælder på lægeområdet. Der er det antagelig noget under 50 pct., men ganske mange bliver i Danmark.”

http://www.folketinget.dk/Samling/20001 … /S1726.htm

For 4 år siden regnede ministeren altså med, at noget under 50% af de udenlandske studerende blev i Danmark efter uddannelse. Idag regner Sundhedssyrelsen med at 80% bliver! Det må da siges at være noget af en forskel!

Hvis jeg forstå denne tråd korrekt så er der en masser danskere der er utilfredese med at nordmænd og svenskere får deres uddannelse gratis i DK (eller ihverfald billigt), og de så flytter hjem efter embedseksamen.
Hvis vi virkelig mener seriøst at dette er et problem, bliver vi vel også nød til at forholde os til de danske læger der flytter til udlandet efter embedseksamen eller turnus, det er vel principielt samme problem. Personligt regner jeg med enten at flytte til udlandet lige så snart min turnus er overstået, og så er jeg vel ikke et hak bedre end de norske og svenske studerende? Bliver vi så ikke som samfund tvunget til at sige, at der skal gælde samme regler for universitets studerende som forsvaret, nemlig at når man får en lang uddannelse gratis ex. pilot skal man arbejde ex. antal år for forsvaret. Det må vel blive konsekvensen? Umiddelbart ikke noget jeg bryder mig om.

[quote=“madpe01”:3q431voh]Hvis jeg forstå denne tråd korrekt så er der en masser danskere der er utilfredese med at nordmænd og svenskere får deres uddannelse gratis i DK (eller ihverfald billigt), og de så flytter hjem efter embedseksamen.
Hvis vi virkelig mener seriøst at dette er et problem, bliver vi vel også nød til at forholde os til de danske læger der flytter til udlandet efter embedseksamen eller turnus, det er vel principielt samme problem. Personligt regner jeg med enten at flytte til udlandet lige så snart min turnus er overstået, og så er jeg vel ikke et hak bedre end de norske og svenske studerende? Bliver vi så ikke som samfund tvunget til at sige, at der skal gælde samme regler for universitets studerende som forsvaret, nemlig at når man får en lang uddannelse gratis ex. pilot skal man arbejde ex. antal år for forsvaret. Det må vel blive konsekvensen? Umiddelbart ikke noget jeg bryder mig om.[/quote]

Så mener jeg ikke, du forstår tråden korrekt!
Jeg mener, det er en diskussion om, hvordan vores fremtidige arbejdsstyrke kommer til at se ud. Det er rigtigt nok, at tråden tog en drejning, men læg venligst mærke til at der blev diskuteret prisen på de pladser, den norske stat køber i Danmark - svenskerne er stort set ikke blevet nævnt!
Så jeg synes ikke, man (som jeg oplever nogle nordmænd har gjort her) kan sige, det drejer sig om utilfredshed, misundelse, fremmedhad eller hvad ved jeg! Det er vel meget fornuftigt at have en eller anden idé om, hvor mange læger vi kan forventes at råde over i fremtiden?

Er I helt sikre på at den svenske stat ikke betaler for de svenske studerende i Danmark ?

Det mener jeg i det store hele du har ret i…

Der er dog væsentlig forskel på at få en gratis uddannelse som (skatte)borger i et land, og derefter rejse udenlands - og så komme helt udefra, til et land man ingen tilknytning har til, få en gratis uddannelse, og derefter rejse hjem igen.

Økonomisk er det et usundt princip, men først og fremmest er det ødelæggende for sygehusvæsenet i Danmark, der allerede nu må importere polakker og tyskere - hvordan ser det så ikke ud, når en stor del af de færdige kadidater rejser udenlands straks de er færdige…

Umiddelbart er det ikke nogen dårlig idé at lave et antal års arbejdsforpligtigelse i DK efter studietiden - et problem er blot, at det har vist sig ikke at holde vand i forbindelse med Forsvarets pilotuddannelse - her har flere piloter fået rettens ord for, at det er meget begrænset hvor store erstatninger Forsvaret kan kræve, hvis man ikke udfører sine 10 år (eller hvor meget det nu er…)

  • Mikkel

Det er sgu sådan jeg ser turnusordningen som den er idag… Så ikke mere af den slags, tak!!

Videnskabsministeriets bud på, hvor mange udenlandske studerende der bliver i Danmark efter endt uddannelse:

http://www.videnskabsministeriet.dk/cgi … oc_type=45

Tallene ser igen anderledes ud end SST’s…

[quote=“Nikolaj”:oy8f4s82]
Tallene ser igen anderledes ud end SST’s…[/quote]
SSTs tall var vel for læger. Den linken du legger ut her er for alle utdannelser, ikke bare medicin.

[quote=“anja_”:2dazf3aa][quote=“Nikolaj”:2dazf3aa]
Tallene ser igen anderledes ud end SST’s…[/quote]
SSTs tall var vel for læger. Den linken du legger ut her er for alle utdannelser, ikke bare medicin.[/quote]
I know… Men Tabel 3 og 4 viser tallene for kandidater i sundhedsvidenskab, og så har vi da trods alt indsnævret det en hel del!

Man kan da bare lade være med at tage turnus, hvis man ikke ønsker at arbejde i Danmark, så mere pligt er det heller ikke… :wink:

  • Mikkel

Det er vel ikke problemmet er :

  1. det presser kvotienter op
  2. I har et højt frafald
  3. skyld i turnus spekulering med dobbelt nr. trækning - altså trækning i DK og NO.

Find selv på flere… vi kan lave en anden tråd om fordelene… :smiley: [/quote]

Det du nevner i punkt 2 og 3 er simpelthen forkert. Nordmænd har det laveste frafald i det danske lægeuddannelses-system ift. Dansker og Svensker.

Turnusspekulering??? Det må du uddybe. Er det noget man har skyld i? Det er jo i så fald kun en fordel, for hvis nordmanden eller svenskeren får en turnusplads der hjemme, overlader det jo en mulighed for at andre med dårligere nummer kan få sit ønske opfyldt.
Videre vil jeg lige nevne at man i Norge idag har 500 danske læger organiseret via bla. vikarbureauer der arbejder i Norge, medførende en lønsudgift på langt over 4 ganger normalt niveau.
I tillige er der fuldt muligt for danskere at ansøge om turnus i Norge og Sverige, så her kan jeg ærlig talt ikke se problemet.

Når det er sagt er det jo heller ikke de norske studenter der er problemet. Bare ved SDU er antall norske studenter synket med en faktor 3 siden 2000, og de optages idag i kvoterede systemer hvor der tilføres et årlig beløb på 22000 kroner til den danske statskasse fra Norge. Dette er langt over den almindelige kostnad for et års uddannelse af den lægestuderende.

Mit forslag er simpelthen at der

1)indføres tvungen turnus i DK, så får vi noget tilbage i form af minimum 1 års arbejdskraft. Vil sandsynligvis medføre at flere vil ´knytte flere bånd til DK.

Indførelse af fælles karaktersystem er et must, ellers vil der aldrig blive retfærdighed ml svensk og dansk optagelse.