Hvilken studieretning?

Hej allesammen
Starter på gymnasiet efter sommer, og jeg glæder mig. Ved dog ikke, hvilken studieretning som jeg burde vælge. Jeg vil gerne være læge, og jeg har tænkt på at læse medicin direkte efter gymnasiet, så derfor spørger jeg om hjælp. Jeg kan vælge imellem:
MAT = A
FYSIK = A
KEMI = B
BIOLOGI = C


eller skal jeg vælge:
MAT = A
KEMI = A
FYSIK = B
BIOLOGI = C


eller skal jeg vælge:
MAT = A
BIOTEK = A
FYSIK = B


Jeg håber, at der er nogle, der kan hjælpe.
Mvh.

Jeg havde selv biotek og var glad for det. Flere af de ting vi havde om er gået igen på biokemi-delen på studiet. Men det er vigtigere at vælge efter interesse, da alle studieretningerne fint ruster dig til studiet.

1 Synes om

Synes måske at det er vigtigt at vælge efter interesse og hvor du tror du kan få det højeste snit, som nok er ved de fag man har mest interesse ved + self. adgangsgivende fag.

For man behøver ikke en masse baggrundsviden for at læse på medicin, det skal studiet nok hælde på dig.

3 Synes om

Jeg er næsten lige startet på biotek/mat retningen, selvom jeg originalt valgte kemi/mat.

Jeg lavede en lignende tråd inden mit valg af studieretning, som du kan se her:

I min situation er det sandsynligvis bedre at jeg valgte biotek/mat siden jeg kan vælge kemi og fysik som valgfag og der er en meget god chance for at jeg får kemi som valgfag og hvis jeg er ekstra heldig, så kommer fysik også med. Grunden til det er godt er, 1. Jeg har fået at vide at man primært har kemi på det første semester eller det første år og hvis jeg ikke præsterer ordentligt til mine eksamener, så kan jeg falde tilbage til noget ingeniørarbejde, det er der hvor fysik kommer ind i billedet. 2. Min bror læser til kemiingeniør på universitet og han havde både kemi og fysik på A-niveau, dvs. han kan hjælpe mig.

Mit råd ville være som mange andre siger… Du burde tage det som du interesserer dig mest for, jeg absolut elsker at lære om kroppen og derfor klarer jeg to fluer med ét smæk. Jeg ville frivilligt læse hele min biotek bog, hvis jeg havde tiden til det, men det ville være noget andet, hvis jeg skulle læse min kemi eller fysik bog.

Det ville også være en god idé at finde en studieteknik, som virker for dig. Et godt sted at starte er at lære om “Active Recalling”, hvis ikke du har lært om det endnu. Dog skal du passe på med at lave for lange svar, prøv at del svarene op så meget som muligt. (Du ved forhåbentlig hvad jeg mener når/hvis du har læst om emnet)

Det skal også lige siges at det bare er min mening, det er slet ikke noget du behøves at følge, men jeg tror ikke det kan gøre noget skade, hvis du gør.

Her er også nogle gode og måske spændende links som jeg har “samlet” lidt over alt på siden:

https://www.hubeck-graudal.dk/

https://websurg.com/en/

Jeg vil råde dig til, som de andre også gør, at vælge efter interesse. Det gjorde jeg, og jeg bliver lykkelig(!) når jeg ser, at der er bio eller kemi på mit skemaet, for det er mine yndlingsfag (har dog ikke fysik endnu). Det er super motiverende at have fag man synes er interresante og det øger chancen for at få et godt snit.

Personligt synes jeg at biologi er et relevant fag når det kommer til at studere medicin, det er det sted jeg lærer mest om kroppens anatomi, nedarvning og cellens organeller… hvilet nok er en god ide at have et indblik i, så man kan teste om emnerne er noget for en selv.

Har ikke haft bioteknologi, men det lyder også virkelig spændende, og tænker at sammensmeltningen mellem bio og kemi holistisk set vil styrke din faglig til medicinstudiet.
Vile personligt vælge:
Mat A, kemi B, fys B og bio B
Eller Mat A, biotek A og fys B

Men uanset hvad du vælger giver det adgang til medicin. Held og lykke med at vælge :wink:

1 Synes om

Hej Mohammed

Jeg er gymnasieelev nu, også med tanker og drømme om medicinstudiet efter.
Det, du nævner, var også noget, jeg tænke meget over, inden jeg valgte min studieretning.
HELDIGVIS fik en studievejleder givet mig det gode råd, at vælge efter interesse. Jeg har altid spillet meget musik, og kan allerede en stor del af pensum. Her vidste jeg, jeg ville hive gode karakterer hjem, samtidig med at jeg havde det mega sjovt under min gymnasietid. Derfor valgte jeg musik/matematik A. Jeg vidste musik ville give mig et A-fag, hvor jeg faktisk ville glæde mig til undervisning, og at musiklinjen ville give mig en masse fede oplevelser i gymnasietiden.
Det er lidt et eksklusivt fællesskab, og kan klart anbefales, selvom man ikke kan musik i forvejen!

Og måske åbner retningen ikke op for medicinstudiet i sig selv - men jeg hæver så både fysik og kemi fra c til b i løbet af gymnasieårene - og da jeg har matematik på A kan jeg faktisk komme ind på det.

Så det er utroligt vigtigt at vælge efter, hvad du er god til - men også hvad du ville kunne leve med igennem de 3 år, der skal være nogle af de bedste år i dit liv.

Overvej nogle af de ting - ellers kan man jo altid tage et ekstra fag i et sabbatår, hvis det andet bliver for meget :slight_smile: