Hvad skal jeg tage? (studieretning/valgfag på gym)

Hej igen,
Som sagt i mit forrige opslag, så er jeg lige startet på gymnasiet, dvs. at jeg er i gang med grundforløbet lige pt. og at jeg snart skal til at tænke over hvilken studieretning og hvilke valgfag jeg gerne vil have.

Jeg har læst i et andet opslag at man ikke burde fokusere så meget på biologi, ift. til Biotek A og Mat A studieretningen (hvor der er flest timer i mit tilfældre), men i stedet fokusere på kemi og de fag som man kan løfte op til et højt niveau og som man også forventer at få gode karakterer i.

Jeg kan vælge imellem følgende studieretninger:

  • Bioteknologi A | Matematik A
  • Matematik A | Fysik A
  • Matematik A | Kemi A

Jeg kan vælge imellem følgende valgfag:

  • Matematik A 125 timer
  • Fysik A 125 timer
  • Kemi A 125 timer
  • Engelsk A 125 timer
  • Teknologi A 125 timer
  • Samfundsfag B 125 timer
  • Tysk C 75 timer
  • Mediefag C 75 timer
  • Programmering C 75 timer
  • Statik & styrkelære C 75 timer
  • Statistik C 75 timer
  • Astronomi C 75 timer
  • Psykologi C 75 timer
  • Erhvervsøkonomi C 75 timer

Lige nu tænker jeg ud fra det jeg har læst og hørt at jeg tager Matematik A og Kemi A, fordi det er det som man får sværest ved på det første semester (kemi) og man lærer rigeligt biologi i forvejen hen over uddannelsen.
Derfor ser det ud til at det er unødvendigt at tage Biotek A og Mat A som kun giver mig mulighed for maks. 3 valgfag, hvorimod at Mat A og Kemi A vil give mig mulighed for 5 valgfag og så kan jeg vidst også løfte 2 fag op til A-niveau, det er jeg dog ikke helt sikker på.

Jeg vil sådan set bare gerne sørge for at jeg har karaktererne til at komme ind hvor jeg vil, heldigvis ser det lige pt. ud som om at AAU er det uni med det laveste krav mht. karakterer og det er selvfølgelig også der hvor jeg helst vil hen indtil videre, primært pga. deres cases, PBL og tidlig praktik

  1. Tag den studieretning, hvor du kan få det bedste snit og det samme med valgfag. Det er det vigtigste, hvis du går på gym og ønsker at starte på medicin. Du skal bare have de relevante adgangskrav, så er det fint

  2. Alt det du skal kunne på medicin, lærer du alligevel på studiet, og derfor - sålænge du har de relevante adgangskrav har du basis på plads. Du behøver slet ikke at tænke på, at du skal være særlig klog inden start. Folk starter typisk efter 1-3 sabbatår og kan huske nul og nix, fordi det er bedre at koble af og starte frisk og motiveret end at læse hele sommeren før studiestart. Man lærer hurtigt på studiet, at det er vigtigere at være motiveret end at konstant at være forberedt, til punkt og prikke - for at forhindre udbrændthed på studiet, som måske er det mest vigtige

1 Synes om

Er det langt de fleste der tager sabbatår og er det virkelig så vigtigt at have 1-3 år til at koble af og ikke bare sommerferien?

Jeg har også selv tænkt på at tage et sabbatår når dagen kommer, men jeg er bare bange for at jeg dumper pga. jeg ikke kan huske det jeg skal og dermed bliver demotiveret, som så ender i at jeg ikke kan læse alle de timer som jeg har brug for.

Jeg kan kun tale for KU, fordi der går jeg selv

Hvis man starter direkte efter gymnasiet (i hvert fald på KU), så bliver man vinterstarter. Hvis man har holdt 1 sabbatår, bliver man sommerstarter. Så du “skal” holde 6 md sabbatår for at starte på KU, hvis du starter direkte. Man bliver godt introduceret til fagene fra starten og man bliver lært stille og roligt op, hvor man gennemgår alt det basale. Selv molregning bliver genopfrisket for én på 1 semester, som man har på C-niveau på gymnasiet. Du skal slet ikke være nervøs for det, fordi hvis man yder en god indsats gennem hele semesteret (og ikke brænder ud ved at være for ihærdig) klarer man den. Et godt tip er de forskellige kompendier fra Munksgaard og Aspiri, som går igennem kernepensum i punktform, hvori man supplerer det med bogen, så man fanger det væsentligste og kan bestå fint - og med en god karakter endda. ALT hvad du skal kunne findes i litteraturen opgivet til det pågældende semester