Hjælp - Vil ind på drømmestudiet!

det med at læse fag op ændrer jo ikke på snittet hvis det er lukket og du har været til alle eksamener… så du kan stadig læse fag op på et år, som rent faktisk ændrer dit snit, ved ikke at lukke beviset :slight_smile:

[quote=“yesyes” post=79914]Hej igen,

Du mister ikke noget ved ikke at tage til din sidste eksamen… Dit eksamensbevis bliver bare ikke lukket - dvs du bare kan supplerer videre fx hvis du fik en dårlig karakter i kemi b tager du kemi a på vuc et år… eller hvis du fik 7 i musik, så kan du tage på vuc og forbedrer det… og efter du har forbedret alle dine karakter, kan du bede om din syge-eksamen og SÅ lukke beviset… du kan gå fra snit fra 8 til 10,5 hvis det er…

altså det er lidt indviklet at forklarer, jeg FORTRYYYYDER i hvert jeg ikke gjorde det :((((

for at være ærlig; kvote 2 er en bitch… det skal være din final option hvis ikke andet…

jeg overvejer selv udlandet fordi jeg ikke har snit nok og det koster kassen.
så vi bare rådgive dig til studievelederen og spørger om dette.
de vil sikkert “lyve” og sige du skal lukke beviset… men bed dem om at være ærlige da det er din fremtid det handler om…
godnat herfra :-)[/quote]

Godnat.
Men hvorfor Kemi A og ikke Kemi B? hvorfor nævner du gang på gang, at jeg skal få kemi op på et højere niveau? :slight_smile:

Desværre tror jeg ikke, at man kan lave dette trick, som du fortæller mig :slight_smile: Det ville ellers være genialt, men vedr. sygeeksamen så tjek http://www.falko.dk/Eksamen/ReglerOgAdfaerdVedEksamen2
[i][u]"Sygeeksamen gives af rektor, når følgende betingelser er opfyldt:

  1. Du har søgt læge senest på eksamensdagen
  2. Sygdommen er dokumenteret ved godkendt lægeattest, der er afleveret på kontoret senest 1 uge efter 1. sygedag.

Sygeeksamen finder sted senest 4 uger inde i det nye skoleår."[/u] :frowning: [/i]

Så jeg er ‘tvunget’ til at lukke beviset … ?

Mvh. SImon

Wow…du er svær at komme igennem til, Simonn. Og forstå det ikke på en positiv måde, for sådan er det ikke ment.

Egentlig så undrer det mig rigtig meget, at folk bliver ved med at svare dig! Gode tålmodige mennesker vi har på studiet her! :slight_smile:

Det virker egentlig også som om du allerede har besluttet dig for hvad du vil gøre, så hvorfor bliver du ved med at afslutte alle dine beskeder med “…eller hvad skal jeg gøre? :(” . Folk er kommet med nogle fantastiske forslag, som nærmest garanterer dig en plads om ca 2 år, hvis du klemmer ballerne sammen og stopper med at være en diva. Grab a snickers!

Hvis medicin VIRKELIG ER det du brænder for, og denne følelse ikke er en spontan dopamin-kick-åbenbaring over hvor sejt-sjovt det er at være læge, du har fået, efter at ha’ set Scrubs eller House - så hør efter:

Du spilder din tid på kvote 2, du kommer ikke ind! Nogle gør, men nogle vinder også i lotto. Du skal op imod uddannede sygeplejesker, biomedicinere og lignende. Lille ophold med læger uden grænser vil ikke garantere dig det mindste. Der er få heldige der kommer ind, men denne chance er = 0,1 i forhold til de andre muligheder du har! Og du har dem, hvis du læser efter hvad andre har skrevet.

SDU’s MCQ er ikke let, tror næppe heller ej den vil være for dig. Hvis du ikke engang selv kan svare på “hvorfor vil du være læge?” og skal have et eksempel.
Så enten er du ikke sikker på om medicin faktisk er noget for dig, eller så er du en tøsedreng, der ikke tør springe ud i det. Hvilken er det, Simonn?

Har du strenge forældre? Hvad er det du er bange for?

yesyes og andre er kommet med genielle forslag! Og igen, de ville kun virke genielle for dig, hvis du faktisk brændte for at læse medicin. Har du brug for at sige til folk “jeg har et STX eksamensbevis!” eller vil du ind på medicin studiet? Spørgsmålet er faktisk rimelig simpelt. For snakker du med din studievejleder, og spørger ham til 2års HF eller det med ikke at lukke for eksamensbeviset (sejt forslag!), så er jeg sikker på han med glæde vil forklare dig det hele 5 gange, som du har brug for. Igen: KUN hvis du faktisk BRÆNDER for at komme ind på medicin studiet. Og ”det lyder for besværligt” til yesyes’ seje forslag om ikke at lukke beviset, tyder mest på din dovnhed og manglede entusiasme (2 modsatte egenskaber der ellers er essentielle til kvote 2).
Det skal gøre ondt, før det gør godt, siger man vist.

Kan du seriøst ikke fake en sygdom og skaffe en lægeerklæring på det? Det koster kun 400kr.

Simpel måde!

”hej… host host… jeg ligger med 39.0 i temp og har nu kastet op 2 gange. Det er nok roskelidesyge.” – det siger du selvfølgelig med en meget deprimeret, halv-døde stemme. Grunden til host host, så vil personens underbevidsthed opfange at du er syg, og det vil automatisk virke mere troværdigt (selvom hosthost ikke har noget med roskildesyge at gøre. Men det vil ikke blive opfanget) - personen vil så sikkert fortælle dig, at du skal ha’ fat i en lægeerklæring samme dag. Det siger du “ja okay” til, og takke af for denne gang. Lægger på.

Spis så en masse kulhydrater, ring til lægen og sig du har brug for akuttid, og det skal være i dag (pga lægeerkæringen til eksamen).
Du får en tid kl12.40 – løb så en kort tur kl 12.20 til 12.30, ta’ en termokande med varm the i. En gammel tyk trøje på, og lad være med at gå i bad. Red heller ej dit hår.
Mens du venter på din tur hos lægen, drik din varme the, det vil hjælpe dig med at holde dig stadig svedig og varm. Drik meget.

Sig til lægen, at du havde 39.0 og opkast men tog et par paracetamol og ibuprofen for 1 time siden, så du føler, at din temp er blevet lavere. De måler ikke temp rektalt hos privatpraktiserende (hvis lægen overhovedet vil måle det). Og med øretermometer (som i forvejen kan ha’ sine sving i præcisionen) og den ovenfor-beskrevne teknik, kan du ca. få din temp op på 37.4. For lægen vil det allerede kunne indikere et tegn på en betændelsesprocess i din krop. Samt det at du fortæller, at du havde opkast, og det vigtigste! synet over hvor ked af det du er, at du missede din sidste eksamen, lægen vil ikke hesitere 2 minutter med at udskrive din lægeerklæring for at redde din eksamen;;; og dermed få udsat din eksamen og DERMED ikke lukke beviset (synes virkelig stadig det er en geniel idé, yesyes!)
Jeg har forklaret det detaljeret som muligt, Simonn. Og der er sikkert 10 andre ting du kan tilføje, man skal bare være lidt kreativ!

Den lægeerklæringsmetode har jeg selv afprøvet til en forsømt eksamen engang (lang historie). Så det virker, man skal bare være motiveret nok – for i den sidste ende (igen hvis du virkelig brænder for at læse medicin!) burde dét mål være så stor en motivator, at du med hjælp fra din motiverede underbevidsthed vil kunne udføre dette trick til et 12 tal :slight_smile: (se hvad jeg gjorde der?)

Mange mennesker prøver at komme ind gennem kvote 2, fordi de ikke har andet valg. De kan ikke rette på deres karaktere, fordi de er låst fast. Så de kæmper en krig igennem kvote 2. Nogen få er selvfølgelig heldige.
Du på den anden side, har fri mulighed for at komme nemt og sikkert ind gennem kvote 1 om ca. 2 år. Mange vil ønske, at de var i din situation. - Men DU vælger at jage én fugl på taget, mens du har 10 i hånden. Total ulogisk.

Okay en underholdende pause slut, tilbage til biokemilæsningen!

Well said, FatSunny.

Jeg var selv tæt på at skrive noget i samme dur. Dog er dit forslag mht. sygeeksamen ikke nødvendigt, så vidt jeg ved.

Du er nødt til at forstå, Simonn, at de skrevne forslag godt kan lade sig gøre.

Vi vil gerne hjælpe dig, men du er også nødt til at være lidt samarbejdsvillig. Du bør have nogle ting in mente, når du nu overvejer de fremskrevne metoder. Jeg vil forsøge at udpensle de vigtigste ting:

Med forbehold for småfejl, da jeg ikke er studievejleder, dog efterhånden ret kompetent inden for området:

  1. Ikke alle studievejledere er lige gode. Nogle tager fejl, andre er ikke sikre. Undersøg sagen selv. Læs paragraffer om nødvendigt. Det har jeg brugt en del timer på efterhånden. Alternativt kan du ringe til studievalg i dit område - eller i et vilkårligt område. Det bør i princippet være lige meget. Det er din indirekte kontakt til universitetet - de plejer at have godt styr på sagerne (både optag og gymnasial studievejledning).

  2. Når du går på en gymnasial uddannelse går du op til en mass eksamener. De eksamener du har gennemført, kan du få enten få merit for på andre gymnasiale institutioner (medregnet hf, vuc o.l.). Det vil altså sige, at du kan få dem som enten enkeltfagsbeviser, eller et samlet bevis (som enten er en færdiggjort eksamen eller ej). Hvordan det fungerer med årskarakterer skal jeg ikke kunne sige - men lur mig, om ikke det er præcis det samme system. Point being: Så længe du har afsluttet et fag, så kan du også få et bevis på det.

  3. Du må aldrig undlade at møde op til en eksamen. Frameld dig eksamen om nødvendigt. Dette er jeg 99% sikker på, at det godt kan lade sig gøre. Også selvom du får andet at vide på din skole. Snak med en studievejleder - ikke skolens ledelse (og gerne en ekstern studievejleder, hvis du får andet at vide i første omgang!). Derfor behøver du altså hverken lægeerklæring eller andre smarte tricks.

  4. Du skal have in mente, at der er nogle specifikke regler for, hvornår du må gange dit snit med diverse procenter, hvis du vælger at framelde dig din sidste eksamen. En enkeltfags hf taget på over 2 år får konsekvenser for netop dette. Du må gange dit snit med 1.08%, hvis du har en gymnasial uddannelse på 3 år, eller en hf-uddannelse eller enkeltfags hf på 2 år. Der kan dog i nogle tilfælde gives en form for dispensation i forhold til Team Danmark, sygdom, graviditet, værnepligt o.l…

  5. Opnår du ikke dit endelige snit (selvom du følger de råd, der er givet herinde) har du mulighed for at tage fagene om på en hf-institution, f.eks. VUC. De givne karakterer i disse fag influerer - af åbenlyse årsager - ikke på dit endelige gennemsnit. Inden du får dit endelige bevis, er det dog smartest at tage kemi om, da din nuværende karakter trækker meget ned.

Så det generelle råd herinde er altså:

  1. Enten at framelde dig en eller anden eksamen, som du nødig vil op til. Det behøver ikke at være den sidste. Derefter får du bevis for de eksamener du allerede har gennemført, snakker med en studievejleder på VUC og får meldt dig til de resterende fag du mangler, samt dem du vil forbedre karakter i og sidst gennemfører du fagene og får en hf-eksamen.

  2. Du melder dig til en 2-årig HF og får merit for de fag, du har fået gode karakterer i. Sidstenævnte er muligvis den bedste metode, da du så er sikret bonussen på 8%.

TAK FATSUNNY!!!

og FUCK mit LIV fordi JEG ikke gjorde det!!! :sick: :sick: :sick:

JEG skal igennem kvote-2 FUCKING BØSSERÆS!!! FUCK FUCK FUCK :frowning: :frowning: :dry:

Hejsa Simonn,

Nu har jeg kun læst et par af indlæggene af alle de mange indlæg der er, underholdende, det nok må man sige. hehe :slight_smile:

Men det med at droppe ens sidste eksamen og så tage en HF lyder ikke særlig fedt, men hver mand har vel sin egen mening.
Jeg har nogle spg. til dig, har du tænkt på hvor du vil læse medicin henne i landet ? og kender du til de forskellige institutters undervisnings metoder? - for i sidste ende når man er kommet ind på et studie kan man godt begynde at fortryde det valgte uni, så tænk over hvilket uni du vil ind på.

Tror jeg læste et indlæg hvor du skrev, at du er god til eksamenerne? Og ikke til standpunkts? eller var det omvendt… kan jeg ikke helt huske. MEN back to the point, HVIS du er go til eksamenerne, ville jeg hvis jeg var dig, færdig gøre min STX, hvor jeg så derefter holder et sabbat år, hvor jeg tager de relevante fag for medicin på et fjernstudie på VUC, og hvis du virkelig er SÅ motiveret, og virkelig gerne vil ind på medicin studiet, tager du fagene:

Dansk A
Engelsk B
Matematik A
Fysik B
Kemi B

På fjernundervisning i fx 6mnd, hvis du nu gerne vil arbejde de sidste 6 mnd. af året, ELLER du kan tage fagene på 1 år, og SÅ søge kvote 2 på AU, for de kigger kun på de relevante fags snit, om de er opnået på VUC eller på STX er ligemeget, bare du har en studenter eksamen, og så erstatter de studenter eksamens karakter med VUC enkeltfagenes karakter.

Meeeeen du skal virkelig score høje karakter vi taler 10- 12 og mindst 7 i fagene og have noget erhvervserfaring indenfor sundhedsektoren, det kunne være plejehjem, eller frivillig hjælper for udviklingshæmmet eller andet relateret til medicin.

Håber du forstod mit indlæg, og du må undskylde hvis jeg har gentaget noget fra de andre indlæg, men magtede ikke at læse dem alle igennem… (Så doven er jeg nemlig)

Ps. havde ingen intentioner om at træde nogen over fødderne ved at sige, at droppe STX ikke var fedt.

Go’ dag til alle! :slight_smile:

Hej igen Simonn,

Undskyld, jeg retter lige på mig selv, du behøver faktisk ikke læse ALLE fagene op igen.
Hvis du fx har gode karakter i dansk, engelsk fysik og matematik og det kun er kemi der driller, kan du også bare KUN læse kemi op på 6mnd.

såfremt du har fået 10- 12 i faggennemsnit i de andre fag end kemi, er det jo dumt at du læser dem op igen. :slight_smile:
Men jeg har et par venner som har søgt kvote 2 på AU på den måde, og de havde kun lavet lidt relevant arbejde, men læste så de fag op igen, og blev optaget således.

Altså, du er jo ung, at afslutte en STX med ens kammerater er virkelig noget fedt noget, tro mig, lige nu tænker du at du bare vil droppe ud osv. og at du stadigvæk kan fejre studenter ugen, men det er IKKE det samme uden huen, men det er fedt, kan være jeg lyder total dum, med at skrive at man er ung og man skal nyde det, når jeg selv kun er 19- men igen vi er vel alle så forskellige!

og du skal tænke på du har SÅ mange andre muligheder, og den mulighed jeg forslog, at du læser det enkeltfag op som du har en “svag” karakter i på 6mnd, er bedre end at bruge 2 år på et HF kursus, du kan jo nå at søge ind til medicin efter 1 år! istedet for at du venter 2!

Du skal ikke lade dig påvirke af min mening, jeg fortæller dig bare de muligheder du har. Gør hvad DU føler er rigtig, og hvad DU synes er fornuftigt.

Københavns uni = KU ,Aarhus uni = AU :wink: Odense uni = SDU Aalborg uni = AAU

(Bare så du ikke forvirre andre der læser indlæggene :slight_smile: )

ps. der er masser af frivillig arbejde! hvis du ikke kan finde medicin relateret arbejde i dk. og du kan arbejde frivilligt i nepal, vietnam, osv i 1 måned eller mer!! der får du noget på opleveren, og en masse ny viden. :slight_smile:

Hejsa Simonn,

Jeg kan ikke love dig en studieplads, med mit forslag, men hvor der er vilje er der vej
Ved du hvordan de tager faggennemsnittet på AU ?
De tager fagsnittet således at, hvis du nu har fået 12 i skriftlig og 12 i mundtlig fx engelsk, så er dit fag gennemsnit i engelsk 12… simpel matematik, og sådan gør de med alle de relevante fag, lægger dem sammen og dividere med antal fag!

og du skal se tilbage på, at kvote snittet på AU medicin var 11 sidste år. i år er den på 10,3… så du SKAL have et snit på 11, ville jeg mene for at sikre dig en plads på kvote 2.

  • de kigger meget på karakter på AU, men fra ministeriets side har de fået klager over at de ikke ser på erhvervserfaring, hvilket er blevet et af de “nye” krav på AU optagelses metode, så hav også hellere det, så er du ihvertfald på vej til medicin. :slight_smile:

Mvh Nabiat

Hehe… du stiller bare spørgsmål, og vi prøver vel at svare på dem vi kan svare på herinde. :slight_smile:

Hmm… umiddelbart tror jeg ikke du kan finde en uddannelse som er medicin relateret på under 2 år…, måske social og sundhedshjælper, er det ikke 14mnd ?? MEN det må du ikke hænge mig op på.

Men altså, du skal huske på, hvis du uddanner dig som sygepasser, er der også en chance for at du kan blive udsendt, og blive en skydeskive for ja, the bad guys dernede i den store sandkasse. ved jeg ikke om du har psyke til i så ung en alder ? - men det afgøre du selv.

Men altså, hvis du fokuser MEST på karakterene! så når du langt! og så frivillig arbejde til sidst… Men du ved bedst kære Simon.

  • Go aften til dig også :slight_smile:

Det synes JEG du skulle gøre. Men DU skal gøre hvad DU synes.

Så længe du får nogle gode karakter, så faggennemsnittet er pisse højt (undskyld sproget), så er det jo kun godt.

Jeg kan anbefale at du kan finde et afløser arbejde ved en hjemmeplejen eller er lærervikar på en skole for udviklingshæmmet, du udvikler virkelig din personlighed med sådan et arbejde, og du får virkelig lært hvad tålmodighed er!!
Du kan nemt finde et afløser arbejde ved hjemmeplejen i sommerperioden, jeg blev selv student i sommers, og valgte at holde sabbat år, og fandt et afløser arbejde ved hjemmeplejen i sommers, og arbejder der stadigvæk flere gange om ugen, mens jeg læser de relevante fag op for psykologi studiet :wink: (Vi er jo næsten i samme båd!)
Men arbejdet er hårdt, meeeen du får også et lille indblik på liidt medicin, især hvis du er sammen med en sygeplejske, men det kan også gå psykisk ind på dig, at skulle arbejde med ældre demente, men der er også unge demente… Jeg synes selv det er hårdt psykisk, at arbejde ved hjemmeplejen pga. at der kan være nogle ældre sexfikseret mænd… Men fysisk synes jeg ikke det er hårdt.

Mit navn er Etiopisk, er Etiopier.

Tak Frold og alle de andre founders af dette forum.

Det er sjovt, du møder SÅ mange forskellige personligheder. Mange ældre vil jo gerne dø osv. og så er det der du kommer ind med dine sociale kompetencer, og trøster dem og muntrer dem op, snakker med dem og gør dem glade ved at være der for dem…
Men, det er så trist at se at man selv bliver gammel en dag, og har brug for hjælp… Det gik personligt ind på mig de første 2 uger jeg arbejdede der, det blev så personligt at jeg græd, efter arbejde… Men med tiden lærer du at håndtere dine følelser, ellers er det bare mig, som er for følsom og sentimental eller hvad man kalder det… hehe :blush:

Altså, hvis du er en good looking guy, så kan damerne også finde på at flirte lidt, har jeg fået at vide fra en af mine mandlige kollegaer, de er rigtige glade for mændene som også arbejder som hjælper, sååå man ved aldrig.
Men de ældre sexfikseret mænd er oftes demente, så du kan ikke rigtig blive sure på dem… eller jeg kan ikke, men man skal bare sige fra, og så makker de ret. MEN der er nogen som ikke er demente og sexfikseret…
det… er… bare… nasty.

Frold og en masse andre har lavet det her forum! og mente du skulle takke dem og dem som har givet dig råd her på MedStud. :slight_smile: