Hjælp - Vil ind på drømmestudiet!

Har fået svar.

1: Din kemi eksamen er låst nu, og tæller med som adgangsgivende, men da niveauet ikke er højt nok til at komme ind på medicin skal du supplere det op på B.
Hvis du søger kvote 2 på AU og AAU er det dit snit i det adgangsgivende fag der tæller, hvilket vil sige at det er Kemi B karakteren der tæller i den sammenhæng.

2: Det vil hjælpe betragteligt på en motiveret ansøgning til KU at have lavet frivilligt arbejde, og hvis du kan få et ret pænt snit i de adgangsgivende tæller det ikke ned i hvert fald. Jeg tvivler dog på at det er “nok”, du skal i hvert fald være meget overbevisende for at få tilbudt en af de få studiepladser et halvt år efter at have afsluttet gym, men intet er umuligt.

3: Så vidt jeg kan se mangler du kun kemi C -> B, det kan gøres som sommersupplering med GSK, hvis du vil hæver karakterer i forhold til din kvote 2 ansøgning på AU og AAU kan du tage dem som enkeltfag og hæve din karakter på den måde.

Hvor meget ved du om kvote 2 på SDU? Det er umiddelbart det “nemmeste” måde (det må endelig ikke misforstås) at komme ind på, i din situation.

Hov ja der står jo B!
Ja du kan godt tage dine fag om når det gælder kvote 2, det er rigtigt forstået :slight_smile:

Det er en meget god idé at ville læse fagene op, for at få bedre karakter, og du kan sikkert få nogle accelererede forløb. Jeg synes alligevel du skal søge kvote 2 på SDU og tage til Multiple Choice Test, om ikke andet er det en oplevelse.

Jeg søgte selv kvote 2 på SDU til i år, og kom videre fra første runde, jeg var dog 5 point under i runde to, men kom heldigvis ind i kbh.

Søg alle universiteterne både kvote 1 og 2, i 2008 faldt snittet meget brat, og var så vidt jeg husker nede på 6.7 for standby på SDU.

Jeg har kun en HF-eksamen, så ved slet ikke om følgende gælder for gymnasiet. Men på HF var det sådan, at så længe man endnu ikke havde afsluttet sin gymnasiale uddannelse kunne man frit tage et eller flere fag om og dermed forbedre karaktererne.
Kan du ikke tage den kemieksamen på VUC FØR du afslutter 3. g - og dermed få den til at tælle med på dit eksamensbevis?

Alternativt kunne du jo droppe ud af gymnasiet før du er færdig, og derefter bruge et år på de fag du vil forbedre - og så til sidst stykke en HF-eksamen sammen fra alle dine fag (mix fra gymnasie og HF). Min HF eksamen er netop et mix fra begge typer ungdomsuddannelser. Jeg tog sideløbende det etårige Mat A sammen med en gymnasieklasse, dvs det var ikke et krav at alle eksaminerne stammede fra et reelt HF-kursus.

Bare en idé, men måske det ikke længere er lovligt at gøre den slags.

Optagelsen i forhold til Kvote 2 er forskellig fra universitet til universitet.

  1. AU optager på baggrund af karakterene i de adgangsgivende fag, uden forskellig vægtning og uden diverse bonus. De tager relevant uddannelse, arbejde mm. med i deres beslutning, men karakterene vægter højest.

  2. AAU fungerer på samme måde som Århus i forhold til karakterne. De ville vist optage på en ny måde, men er ikke sikker.

  3. SDU har to optagelsesprøver; multiple choice hvor ca. 300 går videre fra, og multiple mini interview hvor der bliver tilbudt optagelse til ca. 150

  4. KU hvor der bliver bedømt ud fra en motiveret ansøgning. Der vægtes forskellige ting, og det kan ses inde på KUs hjemmeside.

Ud fra hvor du helst vil hen (og måske synes er mest overskueligt) kan du vælge hvilken vej du vil gå. På KU er en anden relevant videregående uddannelse god at have. Det kan være bachelor i molekylær kemi- eller biologi, eller en uddannelse som sygeplejerske. Samtidig er frivilligt arbejde godt at have.

Hvis du gerne vil ind på AU, så er det bare at tage sig sammen, og få læst fagene op igen og få gode karakterer.

Der er mange veje at gå :slight_smile:

Drop ud af gymnasiet, tag en HF og kæmp for det. Så er jeg sikker på du nok skal få gode karakterer!

Jeg tror helt klart det er den bedste/nemmeste løsning.

Du vil ikke hoere på det, men her må jeg altså gentage det råd som du har fået af de andre herinde. Det bedste du kan goere er nemlig også efter min mening at simpelthen bare droppe ud og soege ind på en HF institution. Dit foerste år på gymnasiet taelder som tiende klasse, og det er derfor reelt kun 2.g og 3.g som har vaeret til spilde.

Jeg ved ikke hvor du bor i landet, men på den HF som jeg går på er det muligt at opfylde samtlige adgangskrav til laege-studiet, altså Mat A, Kemi B, Fysik B etc. Den ligger på frederiksberg i kbh. Du kunne derfor evt. hvis laege-studiet VIRKELIG er det du braender for evt. proeve at flytte til kbh og melde dig ind på min HF-uddannelse. Med lidt hårdt arbejde er du hvis du vaelger denne mulighed sikret en plads på laege-studiet, frem for soege kvote to og HÅBE på at du kommer ind. En anden fordel med HF er at du med Mat A for lov til at gange dit snit med 1,03 og efterfoelgende så som alle andre steder med 1,08 hvis du melder dig ind på den vidergående uddanelse inden to år. Drop ud, proev at finde lejlighed i kbh, flyt, meld dig ind på kurset, lån laererboeger og laes op til 1 HF.

og det er IKKE enkeltfag, men et to årigt forloeb med fast klasse og det hele.

Jo, det er lettere at opnå et højt samlet snit via en to-årig HF sammenlignet med et 3-årigt gymnasieforløb (især hvis du er god til mundtlige eksaminer).

Men på HF kan man jo stadig tilrettelægge forløbet så man får de “relevante” fag på samme niveau som i gymnasiet (mat, kemi, fysik, biologi) - og fx. mat A, kemi B og fysik B er jo nøjagtig det samme uanset om det er fra gymnasie eller HF. Bøgerne, pensum og ofte også lærerne er de samme!

Du er i den “heldige” situation, at du endnu ikke har afsluttet en gymnasial uddannelse og dermed endnu ikke er låst fast af et potentielt dårligt gennemsnit! Synes derfor du skal bruge nogle dage på at undersøge det med HF nærmere… hvis du har afsluttet nogle “mindre relevante” fag med ok karakterer (samfundsfag, religeion ect) kan du få merit for disse fag på dit HF forløb og dermed have mere tid til de andre fag.

Tænk over det, for denne løsning kan i sidste ende vise sig at være en hurtigere vej til lægestudiet.

[quote=“Simonn” post=79862]

Jeg vil self. prøve at søge ind alle steder både i kvote 1 og kvote 2. Hvordan kom du ind på KU (du må have haft gode karakterer i fysik, mat, engelsk, dansk & kemi siden du kom ind på KU). Men hvordan kunne du komme ind på KU direkte fra gym uden at have erhverserfaring eller udenlandsophold (Må du ikke kunne have, siden du gik på gym) [/quote]

Jeg kom ind på Kvote 1 på KU, men fordi jeg ikke kendte mit snit da jeg søgte ville jeg dække alle baser og søgte også kvote 2 alle steder.

Jeg kan kun give de andre ret.

Om man vil, så honorerer HF dem, der generelt klarer sig godt til eksamen.

Skal man stille det meget firkantet op (dog i kontrast til hinanden), så kan man sige:
Er du knap så god til at gå til eksamen, men flittig til at få lavet dine lektier og villig til at være aktiv gennem 3 år på gymnasiet, da er dette det rette for dig.

Er du derimod god til at generelt at forstå et pensum, og derved god til ta gå til eksamen uden de store problemer, da er HF langt den bedste løsning. Selvfølgelig kan du også godt være ihærdig på HF, men det er på ingen måde ligeså krævende af dig, da du jo kun bliver bedømt én gang - og ikke gennem et helt forløb.

Ovenstående skal selvfølgelig forstås ud fra konteksten - du stræber efter et højt gennemsnit.

Jeg kan godt forstå, at tanken om at skulle droppe ud virker meningsløs, da du slet ikke kan vænne dig til tanken. Men som de andre ligeledes foreslår, så bør du overveje det. Når du selv har fået styr på tankerne, så tag en snak med de personer det får indflydelse for (dine forældre, studievejledere, lærere etc.).

Jeg rationaliserer ud fra det faktum, at du alligevel overvejer først at søge ind i år 2014. Hvis medicinstudiet virkeligt er det du brænder for, så må du tro på os. Du skal jo gøre op med dig selv, om du kan få et tilstrækkeligt højt gennemsnit på HF - ellers er snakken jo irrelevant.

Du skal i hvert fald have et held og lykke med på vejen. Du må endelig stille flere spørgsmål, hvis du skulle komme i tanke om andet. Efterhånden har jeg ret godt styr på konsekvenserne af de muligheder du har, samt diverse reglementer.

Når du nu alligevel regner med at soege kvote to foerst i 2013, ser jeg det meget mere fordelagtigt for dig at i stedet bruge tiden på hf der ligeledes tager 2 år. Her er du med bonusser på 1.03 og 1.08 naesten garanteret en plads, imodsaetning til hvis du vaelger kvote to.

Mht. enkeltfag på hf så har jeg ingen erfaring. og ja hf udbyttet er den samme som stx, hvis altså du vaelger mat A, fysik B og kemi B som valgfag. Til gaengaeld bliver du så på hf sparet for spansk/tysk/fransk samt idraet. Historie er ydermere på B niveau og ikke A som jeg erfarede at det var på stx. Hvis der er nogle fag som du har klaret dig godt i på stx (eksl. kemi, biologi, geografi, historie, religion, samfundsfag) så kan du ydermere få merit for det pågaeldende fag.

Tag dog med i din betragtning at du vil have mange timer om ugen på hf, hvis du vaelger de naturvidenskabelige valgfag og matematik på A niveau. Min uge skema her på anden år består af 37 timer mens foerste år var lidt mere overskuelig. Til gengaeld kommer du så forhåbenligt ud med et snit og masser af bonus og i sidste ende en langt bedre mulighed for at komme ind.

Så har du godt nok mange fag du skal til at laese på, du kan lige så godt tage hele pakken så.

Du rejser ud og arbejder for laeger uden graenser og supplere yderligere denne med andet relevant arbejde. Her må du minde dig selv om at mange andre vil goere det praecis samme. Mange har tilmed flere år på en relevant universitetsstudie med i bagagen. men hvem ved, måske er du så pokkers heldig at du alligevel kommer ind… toer du satse?