Hjælp - Vil ind på drømmestudiet!

Fair nok hvis du selv syntes det. Lad mig så sige at jeg på stx fik 00 til musik og 7 i engelsk. Foer ferien her på hf fik jeg til mine tre eksamener tre 12-taller. At man får uduelige karakter i stx betyder ikke at man ikke er god til eksamen. Det hele kommer bare an på ens motivation og selvfoelgelig at man ikke er typen der går i fuldstaendig sammenbrud under pres til eksamen. Er du den type der bliver så nervoes til eksamen at det går ud over praestationen? Hvis ikke, så kan jeg ikke se problematikken nej. Forbered og tolv-tallet er dit.

Hvis du bare sørger for at læse fagene op, og få gode karakter, så behøver du ikke udenlandsophold (hvis du søger på AU)

Jeg synes du skal prøve at kigge på ug.dk og de forskellige universiteters hjemmesider. Det virker ikke helt som om du er så godt inde i det hele, så det ville hjælpe dig :slight_smile:

På de følgende links bør du kunne finde alt du har brug for.

UG Medicin
AAU ansøgnings info
SDU ansøgnings info
AU ansøgnings info
KU ansøgnings info

Vil du kun ind på AU? Ellers er SDU en oplagt mulighed. Der bliver optaget mange flere gennem kvote 2, og dit gennemsnit skal “kun” være over 6 for at komme i betragtning.

Hvorfor er der så ikke flere, der vil læse medicin på SDU? det lyder da meget mærkeligt… men jeg skal sikkert have en masse erhvervserfaring m.m. for at komme ind på SDU, ikke sandt?

Mvh. Simonn[/quote]

Læs mit link om SDU.
Man skal have snit over 6, for at blive inviteret til første runde. Jeg mener der var over 1500 mennesker med til første runde sidste år, så der er ret mange der vil på SDU.

Det er måske lidt at presse den, at sige det er let :wink:

I år var der vist 1500-1600 med til MCQ, og det er kun ca. 300 der går videre. Prøven er desuden også forholdvis svær. I år var grænsescoren 51, og der var 95 spørgsmål.

SDU optager på en anderledes måde end AU og AAU - de prøver at optage studerende der ikke dropper ud på et senere tidspunkt, hvor det på AU og AAU ‘bare’ handler om karakterer (og ikke et ondt ord om det)

Til MMI er det en rigtig god ide, at du er forberedt på at kunne drage fordele og ulemper ved forskellige etiske problem stillinger som fx nakkefoldsscanning og brugerbetaling for fertilitetsbehandling. (De var der sidste år).
Det handler om, at du skal kunne vise, at du kan se tingene fra forskellige synspunkter og diskutere dette. Din egen holdning må gerne komme til udtryk, men det vigtigste er, at du ikke låser dig fast i den, men at du også ser fra de andres synspunkt og på den måde får en god diskussion igang med fordele og ulemper.
Dvs. det er en god ide at læse lidt om hvad der sker indenfor sundhedssektoren.

Ellers er der nogle opgaver med kommunikation/samarbejde, hvor det virkede rigtig godt for mig, at spørge ind til om den anden person havde forstået hvad jeg sagde og at vedkommende endelig skulle sige til, hvis der opstod problemer.

Så er det selvfølgelig også en rigtig god ide, at have forberedt sig på motivations-standen. Her er et par spørgsmål som jeg fik stillet og som jeg syntes er gode at være forberedt på:
Hvorfor vil du være læge?
Ved du hvad en læge laver i dagligdagen?
Hvilken slags læge kunne du forestille dig, at du ville være? (ved godt det er tidligt, men en ide kan aldrig skade)
Vil du kunne fortælle en person, at han/hendes ven/kæreste/mand/kvinde lige er død eller ligger døende?
Det er et hårdt studie, så hvordan vil du have det med at dumpe en eksamen?

Jeg syntes personlig, at det var en meget hyggelig dag. Held og lykke med det :slight_smile:

[quote=“Simonn” post=79899][quote=“Jensvl” post=79898]
1.Hvorfor vil du være læge?
2.Ved du hvad en læge laver i dagligdagen?
3.Hvilken slags læge kunne du forestille dig, at du ville være? (ved godt det er tidligt, men en ide kan aldrig skade)
4.Vil du kunne fortælle en person, at han/hendes ven/kæreste/mand/kvinde lige er død eller ligger døende?
5.Det er et hårdt studie, så hvordan vil du have det med at dumpe en eksamen?
[/quote]

  1. Dette er jo meget individuelt. Jeg har selv taget en bachelor i molekylær medicin og følte mig ikke klar til at beslutte om jeg skulle forske resten af livet. Jeg har også interesser inden for det kliniske felt, så derfor kunne jeg godt tænke mig at prøve det, før jeg beslutter mig. Valget i denne retning kommer af en rigtig stor interesse i kroppen, samt at kunne hjælpe andre (hvilket jo nok er hvad de fleste vil svare). Ellers er der jo også udfordringen i studiet og i arbejdet bagefter, som nogen godt kan lide. (læs presset og arbejdsmængden samt de daglige udfordringer, som kan være komplekse)
  2. Nu er jeg jo kun på 1. semester så kan nok ikke svare helt korrekt + det varierer nok også meget alt efter hvilken læge man er. Men tilse patienter, gennemgå medicineringen af patienter, snakke med pårørende og personale, gennemgå journaler og holde sig opdateret på den nyeste tilegnet viden inden for ens felt osv.
  3. Igen er det meget individuelt. Kun du kan svare på det/ have en ide om det. Men det er som sagt meget tidligt at beslutte sig allerede inden man er begyndt på studiet.
  4. Dette må man være indstillet på at kunne. Det er nok de færreste som syntes det er sjovt, men det er en del af jobbet (for de fleste læger). Har du psyken til at kunne gøre det?
  5. Rigtig mange prøver at dumpe på universitetet og dette er ikke nogen skam. Så det er selvfølgelig ikke sjovt at dumpe, men så er det bare at prøve igen og se om det ikke går.

Angående MCQ;

Det er svært at give gode råd hertil, da det er svært at forberede sig. Man kan dog sige, at ligger dine færdigheder ikke i analysen af den lidt længere dansk tekst (som der er nogle stykker af), så kan du med fordel vente med dem til aller sidst, da de tager lidt tid at læse. Så starte med de kortere spørgsmål og få lavet dem rigtig. Her handler det om at få så mange rigtigt som muligt og denne prioritering kan hjælpe dig. Er der opgaver, som du slet ikke forstår så skynd dig at sætte et kryds, hvor du syntes det ser mest rigtig ud og så er det bare videre til næste opgave. Der er som sagt ikke god tid og den tid man har skal man altså prioritere rigtigt. Husk at der skal svares på alle spørgsmål, så sæt bare nogle tilfældige krydser til sidst, hvis du ikke kan nå at læse alle spørgsmålene.

Hvis du ikke læser så hurtigt eller ikke er så analytisk, kan det være en god ide at træne dette inden. Jeg ligger ikke inde med nogle metoder til hvordan man gør det, men kan man nok godt finde ved en google søgning eller spørge sine gymnasie lærer om de kunne hjælpe en lidt med det.

Der ligger forresten flere tråde herinde omkring MMI og MCQ, som du bør kigge efter og læse igennem. Håber det har hjulpet lidt :slight_smile:

Kære Simon,
Lad mig give dig et godt råd, jeg selv ville ønske jeg havde fulgt da jeg blev student i år.

Jeg har selv en drøm om at læse medicin. Jeg var desværre dum nok til at lukke mit eksamensbevis, og endte med et snit som ikke var højt nok til at komme ind.

Jeg vil råde dig til IKKE AT LUKKE DIT EKSAMENSBEVIS.
Det vil sige: du afslutter 3.g MEN du tager IKKE til den SIDSTE eksamen!
Så kan skolen ikke lukke dit eksamensbevis og derfor vil dit gennemsnit ikke følge dig resten af livet.
Du vil måske ikke få dit bevis med dine medstuderende - men det betyder ingeting! Fordi det der studenter-glæde og sjov vare sgu 1-2 uger så det slut…

Så hellere ikke få beviset nu og vente…
Herefter gør du det, at du supplerer fx kemi på A, og får bedre karakter dér fx på et HF-kursus på VUC. Så slettes dit 02 fra eksamen og du kan blive ved med at forbedre dit gennemsnit, indtil det er højt nok!

Gør det og du vil komme ind året efter du er student.
Drop kvote 2 foreløbig - du konkurrer med 25-30 årige som er uddannede sygepljerske, ergoterapueter osv.

Spørg også din studievejleder ad om det jeg lige har skrevet til dig og giv den gas il 3.g eksamenerne (undtagen den sidste, der melder du dig syg eller lignende!!)
mvh

du lukker ikke dit bevis…
du tager et slags sabbatår, hvor du tager kemi fra b til a-niveau og forbedrer din karakter efter gym… så du tager altså ikke noget om, dvs intet tid gået til spilde… og så lukker du dit bevis med et højt nok snit til at komme ind på kvote 1! :slight_smile: spørg studievjelederen for detaljer :slight_smile:

Hej igen,

Du mister ikke noget ved ikke at tage til din sidste eksamen… Dit eksamensbevis bliver bare ikke lukket - dvs du bare kan supplerer videre fx hvis du fik en dårlig karakter i kemi b tager du kemi a på vuc et år… eller hvis du fik 7 i musik, så kan du tage på vuc og forbedrer det… og efter du har forbedret alle dine karakter, kan du bede om din syge-eksamen og SÅ lukke beviset… du kan gå fra snit fra 8 til 10,5 hvis det er…

altså det er lidt indviklet at forklarer, jeg FORTRYYYYDER i hvert jeg ikke gjorde det :((((

for at være ærlig; kvote 2 er en bitch… det skal være din final option hvis ikke andet…

jeg overvejer selv udlandet fordi jeg ikke har snit nok og det koster kassen.
så vi bare rådgive dig til studievelederen og spørger om dette.
de vil sikkert “lyve” og sige du skal lukke beviset… men bed dem om at være ærlige da det er din fremtid det handler om…
godnat herfra :slight_smile: