Flere svenskere på lægestudiet i Odense - kvotienten stiger

24års regel for svenskere og medicin FTW ~~

Jeg syens også at ideen med at max. antal pladser til udlandske studenter ville være en ide. På den måde kunne man sikre at der blev uddannet nok danske læger(som så senere skal blive speciallæger som er det vi mangler).

http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=467758

Sverige klar til at diskutere lægeproblem

Der var også lidt på dr nyheder 18.30. Helge Sander og den lægelige direktør fra Hvidovre (tror jeg det var) fortalte lidt af det samme der bliver diskuteret her. Det kommer nok igen kl 21.

Hvor mange danskere læser egentligt medicin i Sverige ?? 0, 5 eller 400 ?

Jeg er også tilhænger af ideen om kvote-system - og så kan vi vel også forlange at sverige optager det samme antal danskere som danmark optager svenskere ??

Emnet har desværre været diskuteret de sidste 5-10 år uden at nogen har vil løse problemet.

  1. Man kunne evt. lade hvert EU-land “frigive” 20% af pladserne på universiteterne til ansøgere fra andre EU-lande, resten skulle være forbeholdt hvert lands egen ansøgere.

  2. Den kot skulle administrere AL optagelse i skandinavien, og nordisk råd skulle bestemme antallet af pladser i ALLE de nordiske lande. Man søger så medicin og kan i realiteten blive optaget i hele Skandinavien. Det kræver bare ens optagelsesregler for ikke IGEN at favorisere svenskerne.

  3. når nu EU bestemmer det hele, hvorfor er det så et “EU-KOT” der fordeler ansøgerne i alle EU-landene. Man søger medicin og kan i realiteten blive optaget i hele EU. Man kunne endda gøre det så smart, at man kunne ansøge de videregående uddannelser flere gange om året, istedet for kun 15.marts og 1.juli.
    Det ville får de studerende der havde valgt forkert til HURTIGT at vælge noget andet og videre i systemet. Det er sku da åndsvagt at tale om at få de unge hurtigere i gang og så kun lade dem søge en/to gange om året.

  4. Drop den 1,03(1,08)regel. Den diskriminerer de ældre ansøgere og studenter der ikke LIGE er blet færdig i 2006 og senere.
    Det er rigtig smart at straffe de ældre studenter(hvis man overhoved kan kalde en student fra 2005 ældre?) ved at fjerne 10% af kvote2 pladserne fra 2008 samt at fjerne 1,03/1,08 reglen. De kommer i hvert fald IKKE hurtigere i gang med et studie.

Kalder man også 1,03/1,08 reglen for inflationsreglen i Danmark??? eller er det kun i Sverige?

1,03 reglen virker med tilbagevirkende kraft, så det er også studenter fra før 2006 der kan bruge den.

Der følger et kolosalt administrativt arbejde med ansøgningerne. 40.000 fik plads på uni’er i DK i år. De skal have breve, email, studiekort m.m. og alle de andre skal have et afslag. Der er slet ikke ressourcer til det. Men det ville ellers være smart.

Det skal vel ikke forstås sådan, at man kan bo i KBH og få afslag på en ansøgning til KU, MEN til gengæld blive optaget i München?! :smiley:

Det kunne ligne dem. EU er ikke lige mig!!!

Der vil så ikke være 40.000 der søger hver gang hvis der er optagelse flere gange om år. Det er rigtigt at det medfører mere administration, men jeg tror det lønner(okonomisk) sig i sidste ende.

Jeg ved at studenter fra før 2006 kan bruge reglen, men de var jo ikke helt klar over at der gik “sport” i at spekulere i at tage flere højniveaufag! De kommende(og studenter 2006) har og kommer til at spekulere i reglen. De er NØD til hele tiden at være opmærksom på denne mulighed. Jeg tror det bliver sådan at man sipelthen IKKE kan komme i betragtning til en studieplads på eksempelvis medicin hvis man ikke har tre eller flere højniveaufag.

Studenter før 2006 har ikke valgt tre eller flere højniveauer, det har der ikke været grund til. Og så er det man kan sige at det er deres egen skyld, de skulle havde gjort det, i det mindste for fordybelsens skyld og udfordringen, men jeg tror nu at de studenter(2006) og senere kun har valgt tre eller flere højniveauer fordi de bliver nød til det.

Hygge hejsa! :slight_smile:

Jeg ved godt at man kan spekulere i 1,03 reglen, men som udgangspunkt er der jo ikke meningen at folk der vælger et ekstra A-fag skal ende med et højere snit end dem der ikke gør. Man har jo lavet denne regel for at kompensere for et fald i karaktere (gennemsnittet) hos dem der har et ekstra A-fag, da de jo har flere timer, flere og mere svære lektier.

For eksempel har det været sådan på mit htx at dem der valgte kemi A og Fysik A tit lå lavere end de ellers ville, da lektiemængden - specielt i fysik - var så stor at det gik ud over andre fag. Så denne regel sørgede blot for at disse elever ender med samme snit som hvis de ikke havde valgt et ekstra A-fag.

Men hvis man er lidt smart så ville man (= jeg, der ikke kan bruge 1,03-reglen) have valgt fx Engelsk A (hvor man ikke laver lige så meget som i de andre A-fag)… det opdagede jeg dog først for sent, da jeg lidt bitterligt fandt ud at jeg bare skulle have haft 7-taller i engelsk for at mit snit ville stige med 0,1. Og det er vel netop her at man kan spekulere i det… altså pga at alle A-fag ikke er lige svære og lektiemængden ikke er ens - og det er jo ærglig talt lidt noget fis hehe

Det skal dog lige tilføjes at jeg bestemt er for 1,03-reglen, da det ikke er retfærdigt at folk går ned i snit pga et ekstra A-fag. Synes dog at det er synd og det må være lidt bittert for dem som for mange år siden havde et ekstra A-fag og ikke kom ind på deres ønskeuddannelse (men kunne have med 1,03 ganget på) og som måske har ventet flere år eller måtte kæmpe i kvote 2.

Hvis at svenskerne kommer ud af gymnasiet med et højere gennemsnit end danskere, hvorfor så ikk bare tage de 3 års gymnasie i Sverige? Eller det tæller måske ikke?