Flere svenskere på lægestudiet i Odense - kvotienten stiger

[quote=“Dr. Lechter”:38ellfbx]Udsigt til lægemangel
Af HELLE TOUGAARD og HENRIK VINTHER OLESEN
Andelen af svenske medicinstuderende på danske universiteter vokser. Konsekvensen kan blive øget lægemangel. Universiteterne, lægerne og sygehusejerne er bekymrede. Minister rejser sagen i EU.

http://www.jp.dk/indland/artikel:aid=3862826/[/quote]

Jamen så vil jeg stifte mere gæld - pengene skal jo nok komme hjem igen :wink:

Den manglende opfølgning på det nævnte problem kommer kun os der er færdige og jer der er under uddannelse til gode økomisk, så må vi se hvad det kommer til at betyde for arbejdsmiljø med mere. Og samfundet, de syge, ja, de kan ende som den store taber.

Men lad os nu se…

Spørgsmålet er om det rent faktisk betyder en økonomisk gevinst…

Lønningerne ligger fast i overenskomsten, og vi har en lortedårlig fagforening, der er styret af gammeldags værdier om at arbejdet som læge bærer lønnen i sig selv.

Så kunne man måske hive noget hjem på overarbejde - men, man kan kun arbejde så meget… mange steder arbejdes der allerede over 60 timer per uge for at få afdelingerne til at hænge sammen. Det er alligevel de færreste, der holder til det i lang tid.

  • Mikkel

PS. Uden på nogen måde at have negative følelser overfor andre nordiske studerende, så mener jeg altså, at 25% er et kæmpe problem, når så mange herhjemme afvises. Det er sjofelt og umoralsk, og jeg fatter ikke, at vi i Danmark finder os i det!

jvf http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=770746/

Unge fra de skandinaviske nabolande tordner frem på medicinstudierne i København, Århus og Odense. De helt nye tal fra den Koordinerede Tilmelding til de videregående uddannelser viser, at i år besætter de 402 ud af i alt 1.167 pladser.

Sum 34%

Heri indgår og Norge, men det ændre jo ikke ved faktum at for hver svensker eller nordmand - en mindre dansker. Jeg siger ikke summen skal 0, men hallo!!

Hertil skal lægges af svenskere har et klart større frafald end danskere.

Nu sker der endeligt noget.

Den danske regering vil nu starte en sag i EU og rejse problemet for EU-kommissionen, sagde videnskabsminister Helge Sander i radioavisen her til morgen.

Svenskere optager hver fjerde lægestudieplads, og på lægeuddannelsen i København er det 42%, der har svensk pas!

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2006/07/28/065342.htm

42% er en fuldstændig absurd værdi, det er næsten halvdelen, det er jo fuldstændig vanvittigt.

jensmand, nej det er 42% ikke mere ikke mindre :lol: :wink:

42% :shock: Det er godt nok sindsygt mange – og det alene svenskere! Fint nok at der bliver brug for læger i DK, men det øger kun den akutte mangel – og det må da give dårlige arbejdsforhold. Fx den akutte mangel på onkologer i DK – et seriøst spændende fag, men ingen gider være onkolog fordi der er så stor mangel på samme. Man ved ens arbejde bliver damage control istedet for fagligt udfordrende – det ender med at man kun søger specialer der ingen mangel har? så må vi jo bare søge speciale i Sverige, og lade polakkerne og tyskerne tage de danske :wink:

jensmand, nej det er 42% ikke mere ikke mindre :lol: :wink: [/quote]

hehe :bash:

Nu synes jeg igen at det bør nævnes at den lægemangel der snakkes så meget om, eksisterer på speciallægeplan, og ikke som mangel af nye unge cand. med. … men det ændrer jo ikke på at halvdelen … jeg mener 42% er alt for mange, i mine øjne i hvert fald.

Netop, Jensemand!!!

En vigtig pointe, der desværre ikke er nået frem til særligt mange udenfor de medicinstuderendes rækker…
Politiken citerer idag dekan for det sundhedsvidenskabelige fakultet i Københvn for at foreslå at man optager 50 studerende MERE hvert semester. Det er da nærmest vanvid, så bliver der mere rift om klinikpladser, længere ventetid på turnus etc. Absolut ikke en løsning på det aktuelle problem, men bare flere pladser til svenskerne og en forringelse af uddannelsen. Jeg græmmes!!!

håbløse hilsner

Rasmus

Politiken skriver altså andre tal:

http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=467598

De siger, at det er 42% nordiske studerende, 34% af disse er svenskere. Iøvrigt en markant stigning siden sidste år, der skyldees at flere svenskere end danskere har haft 3 højniveaufag og derfor har kunne drage fordel af den nye regel med at forhøje snittet med 3%…

Nyheder i sagen:

http://www.dr.dk/Nyheder/Politik/2006/07/28/113921.htm

Jeg forstår altså ikke hvorfor både dekan på sundhedsvidenskab i Kbh, og for den sags skyld også en sundhedsøkonom fra SDU udtaler at det kan forstærke en eventuel lægemangel… jeg ved vores alle sammens fagforening FADL, i hvert fald tidligere har modarbejdet oprettelsen af et sundhedsvidenskabeligt fakultet i Ålborg pga. at der netop uddannes for mange cand. med. efter SDU også begyndte at uddanne læger … hvis det er tilfældet hvorfor råbes der så vagt i gevær af “eksperter” med henblik på mangel af cand. med. … forstår ikke debatten må jeg sige.

Efter hvad jeg har forstået, så er der færre mulige karakterer i Sverige end i Danmark. Det betyder, at et dansk interval mellem 9-11 automatisk bliver omregnet til 11 for svenskere. Derfor bliver det logisk nok lidt nemmere at få de høje snit.

Hehe, de er altid hurtige med et forslag:

DF: Arbejdspligt til svenske læger

28-07-06: 14:18 | af: olst

Udsigten til at udenlandske studerende - især svenskere - vil optage op imod halvdelen af pladserne på de danske lægestudier, får nu Dansk Folkeparti til at foreslå syv års arbejdspligt efter endt uddannelse i Danmark.

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-4574154.html

Ja, det er så typisk DF - man kunne måske finde en bedre løsning og en løsning der var muligt og lovligt…

[quote=“frold”:2e4i6dpp]Ja, det er så typisk DF - man kunne måske finde en bedre løsning og en løsning der var muligt og lovligt…[/quote] :lol: :lol: :lol:

Hehe - ja man bliver forundre af og til, ikke?

Ikke mere vat-nisseri, i kulminerne med dem :slight_smile:

De kan sq selv få 7 års arbejdspligt… I sandholm… elller sibiriens arbejdslejre… :twisted:

(DF - ikke svenskerne…)

Nu begynder I vel også snart at hyle op om fremmedhad, xenofobi og dårlig debattone ? En svensker er jo kun en ven man ikke har mødt endnu :slight_smile:

Nej det er næppe praktisk gennemførligt eller rimeligt for en svensk studerende. Men det vil sikkert gøre andelen af svenskere mindre.

Jeg er tilhænger af at der indføres en kvote for svenskere (som det vist er tilfældet for nordmænd). Dvs at svenskerne konkurrerer om de pladser der på forhånd er tildelt svenske ansøgere.

Det er dog fedt at nogen tager sagen op i EU.