ADVARSEL: Computercity og Soild forsikring løber fra aftaler

Det kan de heller ikke…Forstår ikke du ikke har fået en advokat til at sende en “officielt” brev til dem(se mit tidligere reply)…

med henvisning til forbruger styrelsen hjemmeside:
http://www.fs.dk/jura/fjura/jb00/00060300.htm#632

[quote]6.3.2. Da manglen ved en elektronisk kalender ikke var afhjulpet godt en måned efter indleveringen til reparation, kunne forbrugeren hæve købet

En forbruger købte i februar 1999 en elektronisk kalender for 2.399 kr. Den 9. oktober samme år blev kalenderen indleveret til reparation. Der dannedes streger på skærmen, så det var umuligt at læse. Kalenderen skulle repareres under garantien.
Ved indleveringen blev det oplyst, at reparationen ville være udført inden en uge, hvis skærmen var på lager hos leverandøren. Efter første uge rykkede forbrugeren flere gange forretningen, og den 2. november bad forbrugeren skriftligt om at få en løsning på sagen inden den 9. november. Da denne frist ikke blev overholdt, ophævede forbrugeren ved en fax den 11. november 1999 købet. Nævnet lagde ved sin vurdering af sagen til grund, at forretningen først var i stand til at udlevere den reparerede kalender den 17. eller 18. november 1999. Ved sin vurdering af, hvorvidt perioden fra indleveringen til udleveringen af den reparerede kalender kunne ske, var rimelig, tillagde nævnet det vægt, at der er tale om en kalender, som må formodes at have en vis betydning i forbrugerens dagligdag, og at skærmen, som skulle repareres, ikke kunne anses for at være en teknisk kompliceret komponent i en elektronisk kalender. Under henvisning hertil fandt nævnet, at forbrugeren var berettiget til at hæve købet efter købelovens § 79, da der ikke var sket en udbedring eller omlevering inden rimelig tid. (1999-4031/7-1295) [/quote]

med henvisning til købe loven http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/l_kbl.htm

[quote]Køberens mangelsbeføjelser

§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem

  1. afhjælpning af mangelen,
  2. levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),
  3. et passende afslag i købesummen eller
  4. ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
    Stk. 2. Køberen kan ikke kræve omlevering eller afhjælpning, hvis gennemførelse af den valgte beføjelse er umulig eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssige omkostninger. Der skal herved tages hensyn til salgsgenstandens værdi uden mangler, mangelens betydning, og om anden beføjelse kan gennemføres uden væsentlig ulempe for køberen.
    Stk. 3. Tilbyder sælgeren afhjælpning eller omlevering, kan køberen ikke kræve et passende afslag i købesummen eller ophævelse af købet.
    Stk. 4. Sælgeren skal opfylde krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering inden for rimelig tid, uden udgift og uden væsentlig ulempe for køberen, jf. § 79. Sker dette ikke, kan køberen kræve et passende afslag i købesummen, ophævelse af købet, omlevering eller, for så vidt dette kan ske uden uforholdsmæssige omkostninger, lade mangelen afhjælpe for sælgerens regning.
    § 79. Ved afgørelsen af, om afhjælpning eller omlevering er sket inden for rimelig tid, jf. § 78, stk. 4, tages navnlig hensyn til genstandens art, mangelens beskaffenhed og køberens behov for genstanden, herunder om sælgeren for egen regning har stillet en erstatningsgenstand til køberens rådighed.
    Stk. 2. Køberen kan holde købesummen tilbage, indtil krav eller tilbud om afhjælpning eller omlevering er opfyldt. Må mangelen anses for uvæsentlig, kan køberen dog ikke tilbageholde et beløb, som åbenbart overstiger, hvad det vil koste at afhjælpe mangelen. [/quote]

Da jeg så din henvisning, kontaktede jeg straks Computercity på tlf 35250933, og snakkede med Jonas-tror jeg nok, jeg forklarede sagen, og ledte ham hen til denne side, og forkladere ham at jeg ville ophøve købet med denne afgørelse i ryggen, ellers ville jeg kontakte min advokat!
Så næste træk er at vente på at de ringer tilbage, mens jeg laver en skriftlig “Jeg opsiger hermed mit køb”, som jeg har tænkt mig at aflevere når jeg smutter hjem fra panum idag, hvor jeg vil kræve at på en bekræftigelse på at de har modtaget mit brev.
svend
p.s. Tak for hjælpen, hvis det virker, har jeg penge til at købe en ny PDA, og I har gættet rigtigt, det bliver IKKE hos ComputerCity!

email, fax og gå ned med din opsigelse…

ved en fax får man en bekraftelse…
ved aflervring få en underskrift på at de har modtaget den,
ved email skriv din egen email adresse i CC feltet, så skulle du have bevis på at den er modtaget…

Så er du da sikker… 8)

Jeg er altså ikke så sikker i at du vil få medhold på det grundlag… :cry:

Uden at være haj til købeloven er der lige et par ting jeg mener du skal gøre dig klart.

Det gør en forskel at den pda der nævnt i sagen på forbrugerstyrelsens side var under et år gammel og derfor omfattet af købelovens reklamationsret.

Din pda er købt i 2001 og derfor svjv ikke omfattet af den nye 2 års reklamationsret. Du kan derfor ikke påberåbe dig at ville ophæve købet (af den grund).

Hvorvidt du kan påberåbe dig en mangel som følge af manglende dækning af forsikringen har jeg absolut ingen ide om, men prøv at tale med en advokat.

Man kan også fremlægge det på en anden måde, at jeg har tagnet en udvidet garanti gennem computercity, som jeg har betalt mere for.
En forsikring/garanti som vare 3år fra købsdatoen.
Men jeg kan sagtens også se din pointe, men tager man forhistorien i betragtning, så har jeg en meget stærk sag.
svend

Siger hvem? Dig og din moster? :stuck_out_tongue:

Hverken du eller jeg er advokater. Den smule jura jeg har bevis på ville ikke gøre at jeg turde udtale mig så skråsikkert som du tør gøre.

Jeg kan godt forstå at du er utålmodig (jeg tror at jeg ville have flået hovederne af dem alle sammen sådan ca. nu…), men jeg ville altså lige gøre som Frold først foreslog og tage kontakt til en advokat.

Ole
(Der selvom han stadigvæk sidder på arbejdet ikke udtaler sig for andre end ham selv)

Jeg har rådført mig med en advokat, efter Frold’s besked, som mener at jeg skal prøve først på den nemme måde, ved at ophæve købet skriftligt.
Hvis de nægter, får jeg min advokat til at skrive til deres advokat…
tingene kommer til at tage noget tid.
Hvis det ikke virker, har jeg to muligheder, føre en civilretsag eller gå gennem forbrugerstyrelsen, den sidste mulighed tager 1år og koster omkring 75kr, mens den første kan blive meget dyr.
Men lad os ikke se om de kommer til fornuft.
svend

Super!

Truslen om et civilt søgsmål rettet fra en advokat plejer at gøre indtryk på en del. Omvendt virker de (CC) temmeligt lurvede i kanten.

Hvis der var nogen retfædighed til, havde de da forlængst afhjulpet problemet, enten ved at godtgøre dig beløbet eller give dig en ny enhed af tilsvarende kvalitet.

Jeg krydser ihvertilfælde fingre herfra!

…og priser mig lykkelig over at jeg alligevel ikke valgte dem da jeg købte min pda for et år siden. :shock:

Hey - just a reminder - det er nok ikke nødvendigt at skrive det her, men…

Når du skriver til personer/firmaer som du har et udestående med, så husk altid at sende brevet anbefalet. Det letter bevisbyrden.

[email protected][/i]

Jeg sendte en mail, som Frold skrev, og gik ned i butikken med brevet, hvor jeg fik en kopi med stempel, dato og navn for modtagelse…
Jeg kunne lige se at de begyndte at køre den stil over for mig…vi har aldrig modtaget noget…
Personen fra Computercity som skulle have ringet med en afgørelse igår, ringede sjovt nok ikke…men det har jeg jo prøvet før…
svend

Da CC ikke havde ringet tilbage, benyttede jeg min mobil telefon igen, for at ringe til dem.
Jeg forklarede at Mikael ikke havde ringet tilbage, som lovet.
Jeg blev lovet at Mikael ville ringe til mig om max 10min.
Første og eneste løfte CC nogensinde har overholdt, han ringede tilbage inden for de 10min.
Han nægtede alt, og ville ikke ophæve handlen, på trods at de mange vildledende oplysninger jeg ind til nu var blevet fodret med.
Jeg bedte om navnet på deres advokat samt deres adresse.
Det kendte han ikke, og kunne ikke skaffe før tidligst mandag!
Så jeg bliver nødt til at skrive brevet til hovedkontoret…så kan man håbe at der kommer skub i sagen.
svend

Så her sidder jeg, uden PDA, uden penge og siger velkommen weekend!
Hvis jeg havde ordinationsret, ville jeg udskrive en masse betablokkere og isoptin, for at sænke min hjerterytme. Jeg er godt sur.
Beskeden lød stadigvæk på, at der ikke var nogen tid for hvornår jeg ville få min PDA tilbage!
Tålmodighed er en dyd i CC, på nær når de hæver pengene på ens konto ved køb!

Selv om jeg godt kan se det må være møg irreterende. Så prøv at at tænke på noget andet. En sag som denne kan godt trække lidt ud og det er ikke værd at gå og være sur over.

Nak dem, men slap af…

jeg fik min advokat til at forfatte et brev til dem, så jeg håber at det kommer til at hjælpe…
De har 11dage til at svare…
Men du har ret i at “life goes on”, men det er sku svært ikke at bruge meget energi på noget som man bruger og mangler hverdag, at den ting lige koster 4999kr, hjælper ikke…

Min advokat har modtaget svar fra computercity, og de nægter alt-som om det kunne undre nogen.
Så skal der endnu et brev til…
Men jeg har besluttet mig, jeg vil ikke lade mig kure af Computercity, jeg vil gå i rettet, for at få min penge tilbage, sagen er blevet principel for mig.
God weekend til alle.

mvh
svend

Held og lykke :slight_smile: . Manskulle dog tro det var nemmere bare at give dig en ny dåse :slight_smile:

Kære Alle

Efter alt alt for lang tid, er der sket noget i min lange, kedelige og pinlige sag.
Efter en del skrivelser frem og tilbage mellem min advokat og Computer City, CC, blev der indgået forlig.
Jeg har fået 1250kr i kompensation for vidledende oplysninger fra CC side og den pinlige lange reperations tid.

Jeg havde ellers gået efter at ophæve købet, men hvis jeg skulle have den gennemtrumfet ville sagen nok have kørt i måneder eller år endnu.

Så nu har jeg fået min PDA tilbage, og lidt penge på kontoen, nu er det kun tilbage at afregne for min advokat bistand.

Fra alle os til alle jer, God weekend.
Svend

Hvad måtte du betale for din advokat bistand ?

Naturalier-advokaten er min søster!

ved du så hvormeget det normalt ville have kostet ?