Udlandsophold!

Jeg starter på SDU 1.Feb. så jeg ved godt dette spørgsmål kommer lidt tidligt, men hvornår (efter hvilket semester, er det når man er færdig med bachelor delen.??) kan man komme på udlandsophold??

Du behøver ikke vente så længe… IMCC arrangerer bl.a. prækliniske ophold i udlandet, hvor du bare skal sende en ansøgning så ordner de resten for dig, hvis du er så heldig at få en plads. Det er dog ikke alle lande du kan søge, men du kan jo også selv arrangere en præklinik (har selv været i selvarrangeret præklinik på færøerne), du skal bare huske at der er visse krav til et ophold og at du skal kunne få det godkendt af fakultetet eller dekanen! Ellers ligger det kliniske ophold på 6. semester og her kan du også søge gennem IMCC. Held og Lykke!

Når man tager på præklinisk ophold får man det så merit overført, eller skal man så læse det ekstra i den sidste ende? Dvs der er et fast tidspunkt i studiet hvor vi kommer/ kan komme på udlandsophold? (hvordan ser det ud med USA eller England, ved godt det sikkert er utrolig efterspurgt! eller hva?)

Tænker du på klinikophold eller fag, som biokemi, fysiologi etc?

IMCC har kun med klinikophold at gøre…

Vedr. at tage fag på andre universiteter i udlandet, så har de enkelte universitet samarbejds aftaler med andre uni’ er. Kontakt ect. studievejl omkring mere info.

Sagt på en anden måde: Hvad indebærer det at komme på klinikophold i udlandet? Det med at tage fag siger jo lidt sig selv :slight_smile:

FSU: Som sagt - du skal søge gennem imcc (http://www.imcc.dk).

For at kunne arbejde som læge i 3. verdens lande, skal du have bestået 8 sem., du kan tage dit prækliniske ophold i Danmark, Sverige, Norge, Finland, Færøerne… Dit første normale klinikophold kan du således tage i udlandet - er det på 6. sem.? Tjek http://www.ku.dk

Hvad det indebærer at komme på klinikophold? Tja, ansøgning til imcc, overfør gebyr til imcc, godkendelse af ansøgning (?), tildeling af plads ved lodtrækning…

Jeg går ud fra, det er dette, du søger:

http://www.imcc.dk/?groupID=5

Tak Niemann, men det med IMCC, vidste jeg godt. Men hvad sker der på sådan et klinikophold, kommer man på et hospital eller hvordan foregår det?

Hej FSU.

IMCC tilbyder to typer exchange-ophold i udlandet.

  1. Professional exchange som er et ophold på hospitalsafdeling. Klinisk (for fase 2 studerende) hvor du er på klinisk afdeling som f.eks. intern medicin og Præklinisk (fase 1 studerende) hvor du er på præklinisk afdeling som f.eks. fysiologisk afd.
  2. Research exchange er et ophold for alle medicinstuderende uanset semester og består af et forskningsophold hvor du deltager i et projekt.

IMCC tilbyder desuden også PIT-ophold, som er længerevarende ophold (3-6 måneder) i troperne (Uganda, Indien osv). Og man kan også tage på klinik ophold i Grønland. Disse ophold kan man vist deltage efter 8. sem på KU.

Jeg foreslår at du snakker med en af de frivillige på IMCC kontoret. De er utrolige flinke og dygtige til at hjælpe. Det er også dem der arrangerer dit ophold i udlandet.

Først tillykke med optagelsen på SDU :slight_smile:

Med hensyn til at læse konventionelt i udlandet (altså fag som fysiologi mm.) er det ikke så lige til som det kunne lyde - har jeg fundet ud af… Opbygningen af uddannelsen i Odense er jo sådan, at man næsten ikke afslutter noget større fag på blot et semester, men i stedet har faget over to eller flere semestre… Det betyder i praksis, at når man vil til udlandet og læse skal man enten finde et uni, der vil sammensætte en fagpakke, der svarer til et semester på SDU… eller acceptere at man får lavet noget gevaldigt rod i studieplanen med rokationer, sære semestre og meget andet til følge… Selv har jeg egentlig opgivet at komme til udlandet på andet end klinikophold - desværre :frowning: men hvis det kan lade sig gøre alligevel er jeg da lutter øre…

hygge!

Hauge

Ellers kan man jo forske i udlandet - og slå masser af fluer med et smæk
Men at starte studiet først er vist ingen dårlig ide. :wink:
Sofie