Turnussalg - moralsk forkastelig?

[quote=“Christie”:8saz7w4y]>snuden:

Du nævnte tiligere phd-blokkene. Men jeg er altså forvirret. Er det stillinger der annonceres udenom turnusnumrene - og i givet fald hvor? Eller indgår de på lige fod med de øvrige turnusblokke i "prioriterings-cirkus’et?

Synes i hvert fald ikke, der er kommet meget information ud om dem - måske I har hørt mere i Odense eller København?[/quote]

Er ikke 100 % inde i ordningen, men så vidt jeg har forstået, er man igennem turnus-PhD ordningen sikret en turnusplads i den by hvor man skriver PhD. Og det må da siges at være meget fedt, hvis man har trukket nr. 330! Iøvrigt er man sikret lægeløn imens man skriver PhD.

Til Snuden:
Hvis man virkelig ikke kan rykke teltpælene op, som du siger, bør det så ikke være dispensationsgrund. Det synes jeg faktisk.

Ang. personligt kendskab til problemet:
Jeg kender én person, der har givet sin plads væk, da vedkommende gerne ville et uattraktivt sted hen (hjem til familie), og havde et fremragende nummer. Dette var gjort i troen på at det var en god gerning, hvilket er ærgeligt. Men det er jo faktisk også svært at gennemskue urimeligheden.

Herudover kender jeg en, der har byttet sig til en attraktiv plads under lignende omstændigheder.

Jeg kender også folk, der, pga. folk som mine førstnævnte venner, lige netop ikke kunne få den sidste plads på sjælland, som deres nummer ellers ville have tilladt.

[quote=“farmer”:bitl19vd]Til Snuden:
Hvis man virkelig ikke kan rykke teltpælene op, som du siger, bør det så ikke være dispensationsgrund. Det synes jeg faktisk.

Ang. personligt kendskab til problemet:
Jeg kender én person, der har givet sin plads væk, da vedkommende gerne ville et uattraktivt sted hen (hjem til familie), og havde et fremragende nummer. Dette var gjort i troen på at det var en god gerning, hvilket er ærgeligt. Men det er jo faktisk også svært at gennemskue urimeligheden.

Herudover kender jeg en, der har byttet sig til en attraktiv plads under lignende omstændigheder.

Jeg kender også folk, der, pga. folk som mine førstnævnte venner, lige netop ikke kunne få den sidste plads på sjælland, som deres nummer ellers ville have tilladt.[/quote]

Nå, men så er vi to, der ikke kender nogen, der har solgt el. købt. Der skal da nok være nogle få stykker, der har tuskhandlet lidt i krogene, men mon ikke al den snak om mange penge osv. er endnu en Panum-myte?! Alle kender én som har hørt om én… men ingen kender nogen personligt!

Tro mig, der er folk, som prøver sælge deres pladser for priser i omegnen af 70.000kr (igen personligt kendskab). Men samtidig er der disse folk, som gerne “vil gøre en god gerning” gratis. Så vælger man nok helst den gratis udgave.

Ja, jeg synes også at man burde søge sin turnusstilling, frem for at få den tildelt.

Det kunne også være ansættelsesudvalgene ville foretrække ansøgere der ikke skal igang med 3 x barsel, lige så snart eksamen er i hus!!!

Det er også det der kan bekymre mig med den nye phd-ordning, hvor man kan blive i universitetsbyen så frem man vil tage en phd-grad… Jeg har en fornemmelse af at det ikke nødvendigvis er de mest ambitiøse og forskningsivrige studerende, der vil vælge denne turnusform???

Farmer:
Jeg forstår udmærket din noget teoretiske pointe - jeg er bare ikke enig med dig.

PhD-blokke:
Så vidt informationen fra SST er indtil nu skal man selv finde en egnet klinisk vejleder på et hospital i region øst. Efter udarbejdelse af målbeskrivelse for PhD-stillingen kan man søge om at få godkendt PhD-stillingen af SST så man kan udgå af lodtrækningsrækken. Grunden til at informationsniveauet er lavt udenfor Kbh er at der i første omgang er tale om en forsøgsordning der udelukkende kører i Region Øst. SST planlægger at implementere ordningen i Århus og Odense på et senere tidspunkt.

Tja…

Ved at kigge rundt på http://www.turnus.dk kan man da få en idee om at folk spekulere i turnuslodtrækning.

eks: opslag nr 258

Haves: HS området
Ønskes Fyn/Jylland

Så mangler der bare at der med småt står pris 100.000 kr - for det nogle af jer vil kalde svie og smerte…

Måske var det ikke så dumt med priotering ingen man træk nr…pludselig ville folk priotere nærområdet/ønskeområdet frem for anden økonomisk spekulation.

Men den måske kommende bælt ordning vil da også løse de problemer…

En anden idee var aktiv tilmelding, således at hvis man har trukket nr så skal man også tage turnus i Danmark.

[quote]Haves: HS området
Ønskes Fyn/Jylland[/quote]

Kan jo også være at vedkommendes prioteter er ændret siden da!

Måske, men der er MANGE ønsker om at bytte nordjylland og thisted til HS/Kbhamt med løfte om kompensation, så markedet for at handle et godt nr er klart tilstede.

Frold: Som tidligere nævnt vil forudgående priotering ikke eliminere spekulation. Århus eller Kbh vil altid kunne afsættes i bytte for udstederne, så for at følge tråden, vil det stadig være “risikofrit” at priotere universitetsbyerne højest. Jeg har dog svært ved at sætte mig ind i en sådan tankegang, men det er så en anden snak.

Ang bælt ordningen:
Optimal for KU,
neutral for SDU men vil nok mindske lysten til at flytte fra Sjælland til Odense (hvad mange gør)
nitten for AU da de får sygehusene med klart mindst søgning.

Generelt tror jeg ikke på at indføre mere tvang og færre valgmuligheder, og så er aktiv søgning vel det eneste tilbage.

Hvorfor ikke belønne de dygtigste studenter med et bedre turnusnummer, i stedet for at belønne de dygtigste sortbørshandlere?

Til THP:
Hvordan kan du være uenig med en ordning, der er mere fair over for alle?
Skulle det f.eks. være muligt at indbetale 50.000kr til sundhedsstyrelsen inden lodtrækning for at kunne være sikker på at få sin førsteprioritet?

Farmer:
At forstå et argument er ikke det samme som at være enig i konklusionen.

[quote=“McBain”:2l9301hg][quote]Haves: HS området
Ønskes Fyn/Jylland[/quote]

Kan jo også være at vedkommendes prioteter er ændret siden da![/quote]

Ja, ja, men det lugter af fisk…

[quote=“frold”:3ra40b7b][quote=“McBain”:3ra40b7b][quote]Haves: HS området
Ønskes Fyn/Jylland[/quote]

Kan jo også være at vedkommendes prioteter er ændret siden da![/quote]

Ja, ja, men det lugter af fisk…[/quote]

Tja, måske…

Hej alle. Og tak for den manglende kritik af mit indslag! :cry:
Her er et fiktiv regnestykke.
1.
Jeg er en glad nordmand, der har fået nr 80, og kan derfor få HS. Jeg savner dog min mor og ville derfor gerne hjem alligevel til norge. Så jeg sælger lige mit nummer(Er det bare et vandrerygte, at de kan det?)

  1. Jeg er en glad dansker, der har fået nr. 80, og får så HS, Men da jeg er fra alborg, vil jeg gerne hjem og bytter lige min plads for 100k.
    Jeg har selvfølgeligt beholdt min lille lejl. i kbh. Så kan jeg jo også “FRA(be)-DRAGET”. Jeg trækker så lige følgende fra i skat. 365 dage a (399kr + 171kr) = 208k. hvilket svarer til omkring de 100k i hånden,
    Så den lille dansker har lige tjent 200k for at ikke løfte en finger, og den danske stat har også lige tabt 100k.

Er det ikke dejligt at vi kan få ondt i vores røv over de andres sorte arbejde, når vi selv kan spekulere i det.
Mikkel :twisted:

Skal vi nu ikke lige holde et fuldstændigt lovligt skattefradrag ude af diskutionen… Går selvfølgelig ud fra at du skaffer dig af med din lejlighed i København mens du er i Nordjylland - eller fungerer dine høje moralske standarder kun på andre?

[quote=“mizard”:30kugaiz]Hej alle. Og tak for den manglende kritik af mit indslag! :cry:
Her er et fiktiv regnestykke.
1.
Jeg er en glad nordmand, der har fået nr 80, og kan derfor få HS. Jeg savner dog min mor og ville derfor gerne hjem alligevel til norge. Så jeg sælger lige mit nummer(Er det bare et vandrerygte, at de kan det?)

  1. Jeg er en glad dansker, der har fået nr. 80, og får så HS, Men da jeg er fra alborg, vil jeg gerne hjem og bytter lige min plads for 100k.
    Jeg har selvfølgeligt beholdt min lille lejl. i kbh. Så kan jeg jo også “FRA(be)-DRAGET”. Jeg trækker så lige følgende fra i skat. 365 dage a (399kr + 171kr) = 208k. hvilket svarer til omkring de 100k i hånden,
    Så den lille dansker har lige tjent 200k for at ikke løfte en finger, og den danske stat har også lige tabt 100k.

Er det ikke dejligt at vi kan få ondt i vores røv over de andres sorte arbejde, når vi selv kan spekulere i det.
Mikkel :twisted: [/quote]

Det må ikke være rart at være dig… misundelsen lyser jo fosforgrønt ud af dit indlæg.

Tager jeg meget fejl, eller er du fra “små kår”?

[quote=“Snuden”:bwu95zu8]
Det må ikke være rart at være dig… misundelsen lyser jo fosforgrønt ud af dit indlæg.

Tager jeg meget fejl, eller er du fra “små kår”?[/quote]

Skal vi ikke finde en anden tone!!

Jeg synes ikke altid dine ord er lige velvalgte…

Du har selvfølgelig ret, Frold. Er bare lidt for træt til at være diplomatisk.

Hejsa Igen igen.
Det er da dejligt for dig at du kan se bort fra almen tone, og så gå efter manden. det eneste jeg mener er at jeg er godt træt af et system som så bevist undertrykker muligheden for at få det som vi har kæmpet få under vores studie, og det er en god løn for det store ansvar vi i reliteten står med.
Og nej, jeg er bestemt ikke fra specielt dårlige kår, men tak fordi du spørger.
mikkel

Snuden
Jeg bliver trist over at vide, at een mine kommende kolleger kan vælge en så nedladende, hoverende og latterliggørende tone i sine indlæg. :frowning:

Men, som det er hentydet tidligere, er det er nok kun fordi du kan gemme dig bag en anonym maske 8) , at du tillader dig at tale så meget ned til andre her i forummet. :?:

Bare et par eksempler: Du rakker folk ned, blot på baggrund af, at de ikke er færdige med deres studie når de nærmer sig de 30, du kalder folks referencerammer for “Grønspættebøger” - og en bemærkning som:

  • den er simpelthen FOR langt ude i mine øjne.

Vil du være rar at højne niveauet lidt fremover - så vi alle kan have glæde af at være her?

-det var bare det jeg ville sige - nu har jeg vist fået luft :!: