Turnusbytte - hvordan er reglerne?

Hej -

Er der nogen, der kan fortælle mig om reglerne ved et bytte af turnusnumre - f.eks. må man godt bytte med eks. en svensker, der har et godt nummer og alligevel vil tilbage til Sverige? Altså må man godt bytte med en, der IKKE møder op på den dårlige plads?

Jeg har hørt noget om, at man ikke må bytte, så der står en plads tom, men ved ikke om det er korrekt. Kan nogen hjælpe? Og ved nogen, hvad man plejer at udbetale i “dusør” (ja, kald det hvad man vil;-))?

Mange hilsner

Hej Gustav.

Det kan man desværre ikke. For at lave en bytteaftale, skal man skrive en byttekontrakt med de involverede amter, og betingelsen er, at man indgår på lige vilkår. Det vil sige, at man indtræder på de betingelser, der er gældende for den man bytter med, altså at man møder på til sin turnusplads.

-det må man ikke, og det er da også fuldstændigt uanstændigt at gøre det :!:
Man kan ikke bytte nummer som jeg er orienteret, men man kan bytte amt som Theede skrev.

Angående beløb/dusør skal beløbet afspejle(synes jeg) den tort det er at tage det andet amt, og evt. hvor meget man selv skulle have betalt. eks. hvis man skal flytte til Jylland(og tilbage) med alle sine ting og hjem en gang i mellem osv kan det hutigt blive godt over 50 000. Og det er her jeg mener at dusøren er berettige, da mange mener at man bør bytte for sit gode hjerte, men ingen gider jo bytte så, da det bliver en reel stor udgift for dem.

Det er jo netop her kæden hopper af… Som de, der har fulgt med i den tidligere debat ved, er jeg fortaler for at man kan bytte turnuspladser. Det giver ordningen en god grad af fleksibilitet.

Problemet er imidlertid de, der “spiller på flere heste” og trækker turnusnummer i både Danmark og i Norge. De er med til at udhule ordningen.

I øvrigt trækker man ikke turnusnummer i Sverige, men indgiver en motiveret ansøgning.

Man kan vel et eller andet sted også sige at det er med til at udhule ordningen. Hvis man er svensker og gerne vil hjem til Sverige, men for at få turnus der hvor man gerne vil havde skal man måske have nogle kvalifikationer, som man måske ikke har erhvervet, men alligevel sender man en ansøgning. Desværre får man afslag, så er det jo dejligt at have en dansk turnus garanti i baghånden…

Løsning forslag: Egentlig meget nemt - man skal kun kunne søge turnus i et land! Så må man vælge…