Turnus skæres ned til ét år og andre ændringer

“Ventetiden fra kandidat til turnus (nu op til 6 mdr.) nedbringes. Turnus skal som udgangspunkt påbegyndes umiddelbart efter opnåelse af kandidatgrad, dog senest efter 3 mdr.”

http://www.laeger.dk/portal/page/portal … dsId=23952

Hmm… nu er jeg godt nok ikke nået særligt langt og har ikke forstand på alt det med ph.d og turnus osv… men det lyder umiddelbart ikke særligt rart at man tvinges til at starte i turnus inden for 3 måneder efter man er blevet kandidat :frowning: … det betyder vel at man fx ikke kan tage ph.d’en inden turnus eller hvad man nu vil lave.

Jeg er helt enig med frold i at de her ting blot får folk til at bruge længere tid på at blive kandidater, for man kan vel godt lave ting som forskning mm inden man er blevet kandidat som kan give point/tælle med når man søger et speciale? Men man må jo bruge 12 år i alt på at blive færdig med batchelor + kandidaten så der er jo massere tid at hente der :wink:

[quote]… det betyder vel at man fx ikke kan tage ph.d’en inden turnus eller hvad man nu vil lave.
[/quote]
Det kan man da sagtens. Man kan da bare udskyde de sidste eksamener på studiet mens man laver en ph.d. (eller tage de sidste par semestre sideløbende over et par år). Eneste krav er at man er cand. med. ved forsvaret som fx kan ligge en måned efter embedseksamen. Kender da et par stykker der har gjort det.
…there’s always a way! :smiley:

Under alle omstændigheder ender det jo med den rene speciale tobola de næste mange år når vi nu ikke en gang ved hvad der giver point mere…

Gerontopsykiatri går til…

Laver man en Ph.D. får man halvandet år ekstra inden man skal vælge speciale - men, hvis man har stillinger, så man opbygger klinisk erfaring, så får man ingenting. For mig virker det blot som endnu et eksempel på, at forskningen har fået en for stor plads i virket som læge, på bekostning af det kliniske arbejde.

  • Mikkel

[quote=“mackie”:3gatrz3g]
Hmm… nu er jeg godt nok ikke nået særligt langt og har ikke forstand på alt det med ph.d og turnus osv… men det lyder umiddelbart ikke særligt rart at man tvinges til at starte i turnus inden for 3 måneder efter man er blevet kandidat :frowning: … det betyder vel at man fx ikke kan tage ph.d’en inden turnus eller hvad man nu vil lave.[/quote]

Jeg har slet ikke læst det på den måde… jeg har læst det som en krav til regionerene om at nye kandidater ikke skal gå op til et halvt år inden de starter i turnus. ALtså et tiltag til gavn for os. Jeg er sikker på at man, ligesom nu, vil kunne skyde turnus hvis man først vil tage en Ph.d.

Jehu skrev ovenfor, at han fra en “pålidelig kilde” har, at der stadig blot er tale om et forslag.

Er der nogen, der ved om 4-års reglen reelt er blevet gennemført, dvs. om FAYL/DADL/FADL er gået med til denne nye praksis? Det virker ret utænkeligt at vores foreninger ville have gået med til noget sådant uden at rådføre sig med sine medlemmer!

Jeg syntes også, det med den pålidelige kilde lød spændende! Men når det er offentliggjort på læger.dk, må man vel forvente, aftalen er indgået…?

Fra FADLs pressemeddelelse 10. april:
Foreningen af Danske Lægestuderende (FADL) tager kraftigt afstand fra regionernes nye udspil til afhjælpning af speciallægemangel. “Der er tale om et voldsomt indgreb i de kommende lægers personlige frihed og ret til at planlægge deres eget liv”. […] FADL anbefaler, at regionerne fjerner forslaget og i stedet indleder en konstruktiv dialog med lægeforeningen om en afhjælpning af speciallægemanglen til gavn for både patienter og sundhedspersonale.
… og det har de så gjort ved at hælde en ordentlig bunke affald ud over deres yngste og kommende kolleger.

Der er dog meget lidt information om hvad det egentlige indhold af aftalen er. Jeg sidder mest og tænker over hvilke konsekvenser det får for de nyuddannede og næsten færdige læger. De kommer ud i et marked der er mættet af folk med højere kvallifikationer, da de har brugt adskillige år på at samle point/udvikle deres faglige profil. Man kan ikke fortænke de læger i uddannelsesudvalget for at vælge dem. De er mere kvaillificerede. Folk der fra indførelsesdatoen +/- 5 år kan godt vende sig til tanke om psykiatri i vestjylland eller almen praksis på Lolland.

Fra pålidelig kilde har jeg følgende:

  1. Det er ikke et udspil det er en aftale

  2. FADL er imod aftalen og vil komme med mere i den kommende uge

  3. YL har ikke tænkt sig at gøre mere og er “tilfredse” med aftalen og de agter i hvert fald ikke at gøre mere i den sag.

Man må - desværre - huske at YL’s medlemssamensætning er anderledes end FADL’s. YL består af reservelæger, 1. reservelæger og afdelingslæger, hvoraf en stor del er eller allerede er i gang med en hoveduddannelsestilling eller har flere års anciennitet i form af erhvervede “points”.

Man kan så skuffende spørge sig selv, hvor man så har YL når de i en åbenlys sag som denne ikke beskytter de “svageste” - os uden anciennitet og de kommende YL - men bare ryster på hovedet og siger nå… Skal jeg alligevel ende med at blive fagpolitisk engageret!. Min politiske vurdering (sikken jeg kan Mr. Kaare R. Skov :stuck_out_tongue: ) er at vi ikke har hørt det sidste i denne sag… Mette Worsøe du skuffer mig!! YL i skuffer mig! Pampermikler!

tværtimod. Nu har man 3 år til at lave ph.d… Hvad med dem, der vil være post doc og måske bruge 5-7 år på forskning. Her bliver man tvunget til hurtigt at smutte tilbage til klinikken. I forvejen er forskningen blevet svækket af ph.d. ordningen, hvor man hylder korte projekter i stedet for kontinuerlig længerevarende forskning.

Jeg synes det er sært at der ikke er kommet flere detaljer. Rygter om at man mister muligheden for at viddereuddanne sig, hvis man overskrider 4-års grænsen er meget bekymrende!

Og hvorfor er FADL så langsomme om at udtale sig???

Nok fordi det er frivillige ulønnede medstuderende der sidder i FADL. Og fordi der har været Lægemøde og Yngre Lægers Repræsentantskabsmøde, hvor dem med “oplysningerne” nok har siddet.

Jævnfør ugeskriftet i fra i dag, udtaler Mette Worseø, at aftalen ER indgået og at det med de fire år IKKE var til forhandling jvf Løkke-manden. Så endnu engang har medlemmerne af YL fået en god strakt langemand fra…vores egen forening…

Ad Veneficium.
Kan ikke lige se hvorledes YL har givet en langemand til medlemmerne, når regeringen har nægtet at diskutere de fire år. Skal YL så bare være et vredt barn og stille sig et hjørne og surmule? Eller er det så ikke bedre at de indgår i forhandling med regeringen og forsøger at få så meget gennemført som muligt.

Ud fra hvad jeg kan læse i Ugeskriftet i denne uge er det eneste der er noget l… ved aftalen de fire år, fra man bliver kandidat til man skal være i gang med sit hoveduddannelsesforløb. I mine øjne ser det ud som nogen gode tiltag for de uddannelsessøgende læger.
Følgende er fra denne uges ugeskrift:

• Ventetiden fra kandidat til turnus (nu op til seks mdr.) nedbringes. Turnus skal som udgangspunkt påbegyndes umiddelbart efter opnåelse af kandidatgrad, dog senest efter tre mdr.

• Turnus får en varighed på et år (i dag 18 mdr.) fordelt på seks mdr. i to specialer.

• Flere specialer inddrages i turnus. Andel af årgang, der får turnus i almen praksis, styres af dimensioneringen og uddannelseskapaciteten i det enkelte speciale. Opfyldelse af målbeskrivelsen betyder, at nogle specialer ikke kan kombineres i et turnusuddannelsesforløb. Der udarbejdes nærmere regler for, hvilke specialer der kan kombineres i turnusforløbet.

• Der etableres en elektronisk turnustilmeldingssystem, som muliggør, at turnuslæger opnår mulighed for umiddelbart at vælge et konkret turnusforløb.

• Antallet af uklassificerede stillinger nedbringes og erstattes af klassificerede uddannelsesstillinger eller faste stillinger.

• Dimensioneringen af uddannelsesstillinger strammes op bl.a. ved en hyppigere opdatering og opfølgning med henblik på at sikre, at det aftalte antal stillinger etableres.

• Det sikres, at der på alle afdelinger er udarbejdet uddannelsesprogrammer, og at alle læger i uddannelsesstilling har godkendte individuelle uddannelsesplaner.

• Evaluering af kvaliteten på de enkelte uddannelsesafdelinger styrkes ved en strammere opfølgning med større konsekvens for afdelinger, der får en utilfredsstillende evaluering. Samtidig hermed offentliggøres og synliggøres evalueringer af uddannelsesstederne.

• Der skal være en forstærket vejledning fx vedr. specialevalg.

Men så er der selvfølgelig punktet om de fire år:
• Der indføres en fireårsfrist fra start på turnus til påbegyndt hoveduddannelse. Fristen kan forlænges ved barsel (automatisk), godkendt ph.d. (med halvdelen af tiden) og ved langvarig sygdom (dispensationsansøgning).

Som flere har gjort opmærksom på mangler der en redegørelse af hvad konsekvensen skal være, hvis man ”overskrider” de fire år. Men der mangler speciallæger og der vil der fortsat gøre mange år frem i tiden, så jeg har svært ved at se hvilken konsekvens der bliver tale om. Men det kan jo være det bliver afklaret i ugens løb. Og hvad med overgangsordninger? Uanset hvordan man vender og drejer det vil der komme uddannelsessøgende læger i klemme i mellem de to uddannelsesforløb. Man må bare håbe at man kan etablere en overgangsordning således at så få som muligt kommer i klemme.

Speciallægemanglen betyder at regeringen vil svinge pisken uanset hvad Lægeforeningen og YL siger, og i forhold til Regionernes udspil som var helt f….d up så er ovenstående langt mere spiseligt. Og der er mange dele af aftalen der skal belyses før jeg ønsker at stille mig op i det skingre kor af brokkehoveder.

Jeg er mest ærgerlig over at jeg skal 1½ år til Bornholm og ikke kan nøjes med 1 år :wink:

lige hurtigt link
http://politiken.dk/indland/article291327.ece

Kære Jehu,

Jeg mener ikke man skal stille sig i et hjørne og skrige, men man må fandme sige fra når folk får skåret i deres ret til frit at vælge hvad de vil arbejde med. Grunden til der er flaskehalse er, at man ikke har haft uddannelsesstillinger nok. Fint at man vil gøre noget ved det, men hvad bliver konsekvensen, hvis de ikke gør. Hvad er det lige lægeforeningen vil gøre hvis disse tiltag ikke opfyldes.

Og jeg synes det er en langemand, når man ikke har debatten med sine medlemmer omkring en så vigtig ting. At bøje nakken og sige nå for pokker jamen så siger vi da det…Hvad er mere ikke til forhandling?

Den 37 timers arbejdsuge…
Højere løn…
Kravene omkring vagtværelser…
Hviletidsbestemmelser…

Vi er i en mangelsituation hvor vi burde være i stand til at opnå forbedringer, og ikke forringelser. Og dette er en forringelse!

Iøvrigt ked af du skal til Bornholm, Jehu

Hilsen

Risom

Lige præcis vi er i en mangelsitaution og hos alle andre faggrupper ville dette medføre forbedringer. Men næ nej for lægers vedkommende er det noget helt andet; de skal altid indordne sig! Efter min mening er det simpelthen ufatteligt, at ingen snart gør noget. Danske lægers vilkår er jo allerede i forvejen langt dårligere i forhold til de andre nordiske lande…

GRRR! Med lidt simpel matematik kan jeg regne ud, at jeg kommer til at sidde lige fluks i klemmen mellem de to ordninger!!!
Så Kære Danmark - i har enten fået jer:

  1. en ny evighedsstuderende (den kandidatudd. kan hurtigt løbe op i 6 år med phd, lægevikariater mm)
  2. mistet en læge til udlandet (hvor jeg er mere ønsket og er bedre betalt! I sidste fald, tak for Øresundsbroen så jeg nemt kan komme et smut hjem og benytte mig af velfærden!)

For det kæmpe kontigent vi smidder i nakken på FADL, regnede jeg så absolut med at de pressede citronen og udnyttede lægemanglen, og om ikke længe kunne varsle lønstigninger, Sund-og-bælt-turnusordning og alt det andet vi har sukket for i årevis…
KOM SÅ IND I KAMPEN FADL!!!

mht Yngre Læger - så er jeg dælme SKUFFET! Nu har i siddet og samlet point - og så passer det er Jer udemærket at næste generation får en klods om benet el hvordan??? Hey - vi er jeres kollegaer!!! Vi har højst sandsynligt drukket en lille pils nede i fredagsbaren sammen!!! hmmm!!! Gider I ikke lige ligge jeres private egoer på hylden for en stund, og kæmp en kamp for vores alle sammens uddanelse??? Tag FADL i hånden og KOM IND I KAMPEN!!! (mig bekendt har i flertal - så det burde ikke være så svært…!?)

Jeg vil personligt selv gerne hurtigst muligt igennem udd. inkl speciallægeudd. - men jeg vil sq ikke kæmpe om pladsen med nogle der har kunne kvalificeret sig i adskillige flere år og jeg vil ¤#%%&**"#“¤¤¤%&?`*^” ikke tvinges til et nitte-speciale!!! England har prøvet det og har intet godt fået ud af det - så jeg synes det er en rigtig dårlig ide at lade Danmark være næste forsøgsdyr!

nåh det var lige hvad jeg kunne presse ud af min byld!!!
Håber at se lidt aktion!!

[quote=“Lotus”:36utz6cj]For det kæmpe kontigent vi smidder i nakken på FADL, regnede jeg så absolut med at de pressede citronen og udnyttede lægemanglen, og om ikke længe kunne varsle lønstigninger, Sund-og-bælt-turnusordning og alt det andet vi har sukket for i årevis…
KOM SÅ IND I KAMPEN FADL!!! !![/quote]

Hvordan skulle FADL udnytte lægemanglen? FADL’s problem er, at de ikke repræsenterer færdige læger og derfor ikke bliver taget alvorligt. Lønstigninger blev forhandlet hjem sammen med pension ved sidste overenskomstforhandling. Sund- og Bælt-ordningen var imod FADL’s uddannelsespolitik.

[quote=“Lotus”:36utz6cj]
Jeg vil personligt selv gerne hurtigst muligt igennem udd. inkl speciallægeudd. - men jeg vil sq ikke kæmpe om pladsen med nogle der har kunne kvalificeret sig i adskillige flere år og jeg vil ¤#%%&**"#“¤¤¤%&?`*^” ikke tvinges til et nitte-speciale!!! England har prøvet det og har intet godt fået ud af det - så jeg synes det er en rigtig dårlig ide at lade Danmark være næste forsøgsdyr![/quote]

Jeg er meget enig i resten, og tolker egentlig mest ovenstående som et udtryk for frustration. Frustration som jeg mener, er meget rimelig at føle lige nu! Det er ikke sjovt bare at være en lille, ubetydelig brik i Lars Løkkes onde spil!

Vil også sige det nok er lidt unfair at bebrejde FADL - til gengæld skulle man synes det stik modsatte om YL…