Turnus i udlandet?

Det er ikke det store problem, og hvis det var, ville der nok blive sat en politisk stopper for det.
Heldigvis lever vi i et frit land, med mulighed for ind og udrejse (nogenlunde) som det passer os…
Lidt for at provokere:
Er det også forkasteligt at folk bor i Malmö og kører til deres arbejde i København i en Ferrari?
Skal amerikanske læger der kommer til Danmark og arbejder have deres skolepenge tilbage?

Vi lever heldigvis i et frit land, jeg synes da heller ikke, at det er forkasteligt at tage hverken til Malmø eller USA, eller hvor man nu vil hen. Jeg er heller ikke tilhænger af stavnsbåndet. Min pointe var bare, at jeg ikke synes ens forældre har noget med sagen at gøre. Hvis lægeflugt blev et stort problem, ville det måske være rimeligt nok at indføre klausul (hvis man vil have uddannelsen betalt af staten), ligesom der er på pilotuddannelsen, men så skal det være en kontrakt man laver med folk inden de starter uddannelsen.

Jeg vil aldrig kunne acceptere, at der bliver indført tjenestepligt som læge i DK (mere end der er i forvejen…). Man skal huske at Forsvarets stavnsbinding af piloter er blevet noget udvandet, idet den erstatning Forsvaret kan kræve af ‘deserterede’ piloter er blevet væsentligt nedsat ved en dom for et par år siden.

Som med alt anden tvang er det ufatteligt, at man er så fantastisk fantasiløse, at man ikke kan finde positive incitamenter - det siger mere om de der finder på, end om de man forsøger at holde på, men det hjælper os desværre ikke :frowning:

  • Mikkel

Jeg mener da også, at positive incitamenter er at foretrække, men hvis der ingen andre muligheder var, og hvis det var en aftale man indgik på forhånd, ville jeg dog mene, det var mere rimeligt end fx 4 årsreglen. Jeg ved dog ikke om det er så mange læger, der tager til udlandet, at det er et reelt problem, men det kan da være, det bliver det med 4 årsreglen.

[quote=“Casp”:1em3m8zm]Har også undersøgt lidt på området vedr. turnus i udlandet.

Fra Sundhedsstyrelsen, har jeg fået bekræftiget at de acceptere turnus ophold i udlandet. EU-lande, men også 3. land som det hedder, fx New Zealand.
Dette dog betinget af de danske krav til turnus bliver opfyldt. Dvs. man stort set alle steder skal hjem igen og tage praksis delen.

Kan dog ikke finde meget info om hvordan man søger i andre lande, bortset fra den gode artikel om turnus i england. Så hvis der kommer nye oplysninger om fx New zealand eller andre ikke skandinaviske land så skriv endelig om dem her!!![/quote]

Ang. accept af turnus/KBU afholdt i tredjelande: Er der nogen der ved, om det, Casp skriver, har ændret sig over de seneste par år?

Er der fx større sandsynlighed for at få godkendt KBU afholdt i udlandet, nu hvor KBU ikke nødvendigvis indebærer almen praksis?!

turnusguide-til-storbritannien-t17504.html