Turnus i udlandet?

En ting der undrer mig… Er det ikke også ganske meningsløst at læse medicin i Danmark, når man nu allerede er så afklaret om at man vil være læge i Guds eget land.

Glædelig jul, Frederik

Man kunne, ganske givet uberettiget, spekulere på om det mon er den gratis uddannelse, der trækker…? Herefter kan man så sige farvel og tak og drage udenlands for at tjene penge :slight_smile: Men, nu skal man jo ikke være uretfærdig…

  • Mikkel

Frederik:

Jeg overvejede også at søge ind i England eller USA, men at bestå diverse prøver og opgradere kemi til A-niveau ville tage 1 år, da jeg ville misse ansøgsningsdatoen. Det var ganske enkelt lettere at starte på studiet i Danmark.

Mgybel:

Tja, mine forældres samlede skattebetaling pr. år svarer let til et helt medicinstudium. Mener du virkelig, at jeg har noget at have dårlig samvittighed over?

By the by, there is no such thing as a free lunch.

Det anede mig at nogle ville føle sig truffet :slight_smile: iøvrigt har dine forældres skattebetaling intet med sagen at gøre… det har derimod resten af dit eget livs skattebetaling, men det er jeg bange for at du ikke kan se.

Det er et frit land vi lever i, og derfor har man ret til at gøre som man vil, men hvis alle tog en gratis uddannelse og derefter drønede udenlands, så var der ikke noget, der hed Danmark længere.

Vi kan dog hurtigt blive enige om, at man ikke skal stå i evig taknemmelighedsgæld til det danske samfund fordi man har fået en gratis uddannelse, hvis man ikke bliver behandlet ordentligt, så må samfundet også betale prisen - og jeg må da indrømme, at i lighed med mange andre så er min grænse ved at være nået med fireårsreglen (men heller ikke før nu).

  • Mikkel

Mgybel:

Medmindre du kan argumentere for det - så nej, jeg kommer næppe til at indse det. Faktum er, at havde jeg været amerikaner, ville mine forældre qua mindre skattebetaling kunne forsørge mig gennem mine studier.

Men jeg kan udmærket følge din tankegang. Jeg når blot ikke samme konklusion, da jeg muligvis er bare en anelse mere liberal end dig… :wink:

Det er et stigende problem, såfremt man skal tro MSM, at udlændinge drager til Danmark alene for at tage en uddannelse, hvorefter de rejser til et land med en mere favorabel skattepolitik. Derfor er det for nylig blevet diskuteret, om den danske model er holdbar i længden. Egenbetaling har mange fordele (bl.a. færre humanister) og er uden social slagside, jf. Danmark med England og USA.

Godt nytår!

Niemann: “Faktum er, at havde jeg været amerikaner, ville mine forældre qua mindre skattebetaling kunne forsørge mig gennem mine studier.”
Er du sikker på, at bare fordi man er amerikaner, så har ens forældre råd til at forsørge en gennem medicinstudiet? Jeg er ikke sikker på, at det er alle amerikanere, der har de muligheder.

øhh; hvordan kan egenbetaling være helt uden social slagside?

[quote=“Sofus”:1929e151]Niemann: “Faktum er, at havde jeg været amerikaner, ville mine forældre qua mindre skattebetaling kunne forsørge mig gennem mine studier.”
Er du sikker på, at bare fordi man er amerikaner, så har ens forældre råd til at forsørge en gennem medicinstudiet? Jeg er ikke sikker på, at det er alle amerikanere, der har de muligheder.[/quote]

Nu er medicinstudiet i USA jo ikke forbeholdt folk der har penge.
Langt hovedparten af de amerikanske medicinstuderende låner til at betale både tuition og leveomkostninger de 4 år de læser medicin. Lånet er nemt at få, for de har god mulighed for at betale pengene tilbage.

[quote=“Skovsen”:3fj8mvvp]
Nu er medicinstudiet i USA jo ikke forbeholdt folk der har penge.
Langt hovedparten af de amerikanske medicinstuderende låner til at betale både tuition og leveomkostninger de 4 år de læser medicin. Lånet er nemt at få, for de har god mulighed for at betale pengene tilbage.[/quote]

Men for at komme så langt, skal man vel også lige klare sig igennem 4-års college. Det bliver jo også hurtigt dyrt. Der er selvfølgelig altid mulighed for at få scholarships og andet. Men penge skal der til.

[quote=“Fredster”:1ypqwaw7][quote=“Skovsen”:1ypqwaw7]
Nu er medicinstudiet i USA jo ikke forbeholdt folk der har penge.
Langt hovedparten af de amerikanske medicinstuderende låner til at betale både tuition og leveomkostninger de 4 år de læser medicin. Lånet er nemt at få, for de har god mulighed for at betale pengene tilbage.[/quote]

Men for at komme så langt, skal man vel også lige klare sig igennem 4-års college. Det bliver jo også hurtigt dyrt. Der er selvfølgelig altid mulighed for at få scholarships og andet. Men penge skal der til.[/quote]

Nej, men er du overhovedet nået så langt som med. school, så har du klaret dig ganske glimrende i high school og college. Gode karakterer i high school får dig ind på et godt college (og gerne med noget af det betalt).

Lånene skal så afbetales senere, men som læge i USA tjener man også noget mere end man gør i Danmark (selvom timelønnen nok ender på nogenlunde det samme)…

“Nu er medicinstudiet i USA jo ikke forbeholdt folk der har penge.
Langt hovedparten af de amerikanske medicinstuderende låner til at betale både tuition og leveomkostninger de 4 år de læser medicin. Lånet er nemt at få, for de har god mulighed for at betale pengene tilbage.”

Men så er det jo stadigvæk ikke forældrenes skattebetaling, der har noget med sagen at gøre, men ens egen tilbagebetaling. Jeg er enig med Mikkel.

Hvis i gerne vil læse lidt mere om det at være læge rundt om i verden, så havde ugeskriftet et julenummer, hvor de kom lidt omkring, England, USA, Australien, Sverige, Luxenbourg med mere…

http://www.ugeskriftet.dk/portal/page/p … MA_2007_51

Kig under “Status artikler”

[quote=“Sofus”:1skv7kko]“Nu er medicinstudiet i USA jo ikke forbeholdt folk der har penge.
Langt hovedparten af de amerikanske medicinstuderende låner til at betale både tuition og leveomkostninger de 4 år de læser medicin. Lånet er nemt at få, for de har god mulighed for at betale pengene tilbage.”

Men så er det jo stadigvæk ikke forældrenes skattebetaling, der har noget med sagen at gøre, men ens egen tilbagebetaling. Jeg er enig med Mikkel.[/quote]

Hvordan ser du sammenhængen mellem min kommentar om AMERIKANSKE studerende i USA, og Mikkels kommentarer om at betale for den uddannelse man har fået i Danmark?

Min første indlæg var egentlig en kommentar til diskussionen mellem Niemann og Mikkel om hvorvidt det er rimeligt at tage en gratis uddannelse i DK for derefter tage til USA for at arbejde som læge. Niemann svarede at det var rimeligt nok fordi hans forældre havde betalt skat i DK. Det jeg mener er bare, at hvis diskusionen handler om hvorvidt det er rimeligt at tage en gratis uddannelse i DK, når man alligevel har tænkt sig at bosætte sig i USA, så har ens forældres skattebetaling ikke noget med sagen at gøre, det har tilgengæld ens egen tilbagebetaling, om det så er via skat eller det lån, som du nævner, at de fleste medicinstuderende i USA benytter sig af.

Men ud fra de forudsætninger kan man lige så godt argumenterer, at hvis mine forældre tjener mange penge i DK (og betaler meget i skat), så har de betalt for min uddannelse xMANGE…
Lidt som, hvis jeg havde velhavende forældre i USA der betalte både college og medical school?

Nu er der jo ikke den store flugt af læger fra Danmark til USA (nok mest begrænset af kvalifikationsbesværet med USMLE), men hvis man har globalisering i tankerne, så handler det i lige så høj grad om at de danske arbejdsgivere (i dette tilfælde hospitalerne) skal gøre det mere attraktivt at arbejde her, end i udlandet.

If you want to become a badass hero surgeon juggernaut and not afraid of long hours, go to the States. There are many living legends over there, if you get the opportunity to train under Dalashaw, Spetzler, Sehkar etc then you are pretty much set for life.

That is, if you want to do neurosurgery…

Well yea, I’m only acquainted with heroes of neurosurgery although I’m sure there are plenty to pick in other fields as well.

Good luck, God bless!

“Men ud fra de forudsætninger kan man lige så godt argumenterer, at hvis mine forældre tjener mange penge i DK (og betaler meget i skat), så har de betalt for min uddannelse xMANGE…
Lidt som, hvis jeg havde velhavende forældre i USA der betalte både college og medical school?”

Det var også lidt sådan jeg forstod Niemanns indlæg, men man har jo ikke selv valgt at have velhavende forældre eller forældre, der betaler meget skat. Dog er der nok ikke det store problem med flugt af læger fra DK til USA.