Studiet generelt

Hej…

Som mulig “kommende” medicin-studerende indenfor 1-2 år har en tanke strejfet mig gentagende gange: har man overhovedet tid til at “nyde” livet overhovedet i de 6-7 år, den grundlæggende udd. til cand.med. varer?

I forlængelse af ovenstående ville det være dejligt, hvis nuværende studerende på studmed.dk kunne beskrive deres hverdag eller lign., så man kan få et indblik i livet som med.studerende.

På forhånd tak

Som studerende er forskellige ligeså er hver dagen…

Man kan klare sig gennem studiet på 1000 måder… Dette semester havde jeg f.eks. klinik med en af landet bedste badminton spillere - der netop var hjemvendt fra en turnering og efter de 14 dages klinik skulle til en ny i Canada mener jeg. På en eller anden måde er det lykkedes ham at komme langt i studiet og hans kodeord er nok - deciplin + og god dialog med klinik udvalget!

Tit tænker jeg hvordan er jeg dog kommet så lang, for deciplin er ikke noget jeg har haft meget af… Jeg har lavet alt for meget, eller hvad selve studiet angår alt for lidt…

Jeg tror at jeg de første 5 semester har jeg sammenlagt været til max. 20% af undervisningen - læste i Odense, boede halvt i Kbh.
Men det er klart at jeg så har valgt den taktik at jeg de sidste 1,5 måned så også læste 8-10 timer…
Op til første års prøven var jeg max presset og der læste jeg nogle dage fra 8-21, og man kan når man skal…Jeg kunne ikke idag, men der er min læserytme også noget sundere og emnerne sjovere - synes jeg…
Jeg har aldrig fået gode karaktere - altid mellem 6-8, men jeg har hellere aldrig dumpet noget.

Mit indtryk er at der er folk der lever og ånder for dette studie og som ikke laver og tænker på andet. Det kunne jeg ikke. Det synes jeg er snævert, omvendt synes de sikkert at jeg er skødeløs og tager for let på det.

Intet facit er det rigtige men uanset hvad man vælger, så kan man ikke komme uden om at man skal være flittig - i hvert fald op til eksamen.

Her kan du se timeplacering i odense:
http://www.studieguide.sdu.dk/studier/i … =9&id=1825

Her kan du se deres forslag til en typisk uge…
http://www.studieguide.sdu.dk/studier/i … =9&id=1826
Følger man det, så skal man sgu nok få 10+

Der er tid til det man vil…Jeg bliver nok aldrig tutor :oops:

Tak for svaret…
Nu sidder jeg som uviden student og tænker: “Er han tilfreds med 6-8-taller i karakter?” ##> hvordan foregår det egentlig mht. karakter - kan du blive læge uden 9-10-11-13? (skal ikke læses som provokerende men mit spørgsmål kommer af ren nysgerrighed, for i gymnasiet var det jo vigtigt at få høje karakter)

:slight_smile:

Heh. Når dumpeprocenten er på ~40% (f.eks. 4.sem KU) er man lykkelig bare man får 6 eller over. Jeg stiler altid bare efter at bestå, og har også en del 7-taller (som jeg er lykkelig for)

Og ja - man kan godt blive læge uden tocifrede karakterer, på din autorisation fra sundhedsstyrelsen står der vel intet snit fra universitetet.

Du skal nok også regne med at dit snit falder en del når du starter på medicin, det kan overhovedet ikke sammenlignes at få 8 på gym og 8 på uni.

Angående tidsforbruget er det mit indtryk at det er svært at klare sig igennem 2.-5. semester KU uden at dumpe, hvis man bruger en del tid på ekstracurriculære aktiviteter - men sommeren 2005 bliver der gennemført en reform af de meget udskældte 1.-5. sem på KU, som burde gøre det mere humant.

Personligt har jeg svært ved at få tid til noget som helst ved siden af studiet (når jeg nu skal se mit daglige ER og Simpsons afsnit :roll: ), men jeg håber det bliver anderledes nu når 1.del/5.sem jo er overstået (hurra!). Jeg bor også sammen med min kæreste og bliver derfor heller ikke helt kulret - som man måske kunne blive hvis man sad alene på et lille værelse og læste døgnet rundt.

Er dumpe procenten virkelig på 40%. Hold da op…
Men nej eftersom jeg har hørt er der ikke meget tid ved siden af studiet. Det er vel også sådan at man ikke kan nå at læse alt hvad man skal.

Hvordan er det med tilrettelæggelsen af undervisningen? Det meste er vel forelæsninger og selvstudium. Er der hjælp at hente hos lærere mht. læsestoffet?

Er der nogle der kan sige noget om hvilket uni der skulle været godt at læse på. Hvad siger jeres erfarringer jer. Studiestrukturen skulle jo være forskellig fra uni til uni.

Ja så er der 2 dage til vi får svar… Men med et snit på 8,8 kommer jeg ikke langt i år. Tror jeg må tage et år mere. Desværre.

HR: Underviserne er meget flinke og altid klar til at hjælpe. Jeg har selv benyttet dem meget op til eksamen, hvor jeg har skrevet emails til dem eller selv mødt op. Jeg har aldrig oplevet at en underviser ikke havde tid til mig. Desuden er medicinstuderende generelt meget hjælpsomme, så hvis du har spørgsmål f.eks. omkring hvilke bøger du skal købe så spørg endelig.

Jeg har altid læst på KU, ved ikke hvordan SDU/AU er ift. KU.

Lad vær med at tage håber bare fordi du ikke kommer ind i år. De to år jeg brugte udenfor klasseværelset efter gymnasiet har jeg aldrig fortrudt, og jeg havde brugt flere år på det, hvis det var nødvendigt.

[quote]Hvordan er det med tilrettelæggelsen af undervisningen? Det meste er vel forelæsninger og selvstudium. Er der hjælp at hente hos lærere mht. læsestoffet?

Er der nogle der kan sige noget om hvilket uni der skulle været godt at læse på. Hvad siger jeres erfarringer jer. Studiestrukturen skulle jo være forskellig fra uni til uni.[/quote]

I Odense har man vel omkring 6-8 timers forelæsning om ugen og tilsvarende mange eksaminatorie timer på 1. semester.
Så vidt jeg husker, så er der eksaminatorie timer i almen histologi og kemi/biokemi og forelæsninger i anatomi og kemi/biokemi.
For mit eget vedkommende fandt jeg ud af, på 2. semester, at forelæsninger slet ikke var noget for mig. Jeg sad stort set og sov det meste af tiden og fik ikke rigtigt noget ud af dem. Så de er droppet.
Eksaminatorierne er for det meste gode og det er der man kan hente hjælpen. Underviserne er for det meste også klar på, at besvare spørgsmål.

Jeg er glad for, at læse på SDU. Jeg kan godt lide studieordningen med integrerede eksaminer osv. Men det er svært, at udtale sig om når jeg nu ikke har læst andre steder.

Den ligger deromkring på 4. sem KU, men mange eksamener har selvfølgelig noget lavere dumpeprocent. 40% er det værste jeg har hørt om på medicin.

Jeg læser på KU og er da også glad for det. Hvilken studieordning der er den bedste må være svært at sige hvis overhovedet muligt - det er vist et spørgsmål om hvad man kan lide.
Jeg kender ikke så meget til AU og SDU udover hvad man kan finde på nettet og hvad jeg har hørt fra folk der studerer der. Men det virker umiddelbart som om at :
AU´s nye studieordning ligner meget de gamle studieordninger,
KU´s nye studieordning er moderne med integrerede organkurser osv. men ikke helt gennemført (dog bliver 1.del reformeret sommeren 2005)
SDU’s nye studieordning er moderne (se ovenfor) og lyder til at være velgennemført. (men ligger i Odense :slight_smile: )

Hvis jeg skulle søge ind nu og se helt bort fra geografi tror jeg, at jeg måske ville hælde mod SDU. Men det er vel en meget individuelt hvilken studieordning man ville foretrække.

Helt klart JA! Bare for at nævne et eksempel, kan jeg huske at vores gennemsnit på 1.årsprøven (anatomi mm.) på min årgang var 6,5! Det siger bare lidt om hvor på skalaen størstedelen ligger. (Det skal lige siges at vi brugte hele skalaen, lige fra 00 til et enkelt, men meget imponerende 13-tal.)

For at skrive lidt til de andre ting der er blevet spurgt om, så kan jeg kun svare for SDU. Jeg har været meget tilfreds med studieordningen. Den giver dig mulighed for at bytte om på fagene, så de passer dig. I hvert fald fra 2-5 semester. Hvis du ikke vil læse 24-7 så er der også plads til dig :lol:
Jeg har fx taget den lidt med ro, og lagt et halvt år til 1.del så alt ikke kommer til at dreje sig om bøger.

Men for at give et alt afgørende råd, så vil jeg sige at det er vigtigt at huske på at der findes et liv udenfor studiet!
Det er vigtigt at holde fast i venner mm, som ikke har noget med medicin at gøre, ellers kan livet hurtigt dreje om det ene emne!

Når det er sagt, skal alle I der søger ind have held og lykke!
Det er et virkeligt fedt studie med en masse muligheder i.