Specialernes dag

Der bliver afholdt specialernes dag i Aarhus fredag d. 27 oktober. Det er en mulighed for måske at komme valget af speciale lidt nærmere.

Program for dagen

Hvis linket ovenfor ikke virker, da jeg er en total hat til den slags er her et copypaste link:

http://www.videreuddannelsen-nord.dk/Sp … rogram.htm

vh

Michael

Jeg har netop deltaget i et lign. arrangement i Odense - det var okay… stor varians på oplæg, men…

… men hvad?

men ikke så meget. Det var bare en lidt blandet fornøjelse. Jeg savnede info om hvor mange points skal jeg have for dette speciale i det givne amt, eller hvad var deres erfaringer med det…

Jeg er lige glad med at høre hvad en alm. mediciner laver - det ved jeg - jeg vil vide hvor mange point det kræver at starte i

  1. en intro stilling
  2. en hovedudd.stilling

Det fik jeg ikke i det alm. medicinske oplæg. Det kunne dem der holdt det heller ikke oplyse…

Jeg troede at dagen var minded mod os turnuslæger, men det virket mere minded mod studerende i starten af deres kandidatdel.

Måske det bare var min oplevelse…

Det kræver ingen point at starte i en intro - den søger man bare, og så kan afdelingen selv bestemme, hvem de vil ha’…

  • Mikkel

Det var så ikke sådan det blev fremlagt.

Det kræver typisk 2-3 points at starte i en intro i fyns amt og 4-5 for selve hoveduddannelsen…

Der har du misforstået noget, eller også har foredragsholderen. Hoveduddannelsesforløbet skal søges centralt og ansøgerne prioriteres i forhold til deres kvalifikationer. Et hoveduddannelsesforløb er en pakke bestående af flere forskellige stillinger på flere forskellige afdelinger, både i grundspecialet og i nogle beslægtede specialer.

Disse kvalifikationer omsættes til en pointskala, således at kvalifikationerne kan måles på en kvantitativ skala (læg mærke til paradokset!).

Hvilke aktiviteter, der giver hvilke point, varierer fra Selskab til Selskab. Blandt andet er der en betydelig forskel på antallet af krævede operationer fra Selskab til Selskab.

Introduktionsstillingen besættes decentralt uden om diverse udvalg og omfatter kun 1, nogle gange 2 afdelinger, og er af 1 års varighed. Introduktionsstilling er IKKE nogen garanti for at få et hoveduddannelsesforløb.

Hvis nogen påstår, at det kræver 2-3 point at starte i introduktionsstilling, så skal det formodentlig tolkes på den måde, at der til nogle givne introstillinger i eftertragtede specialer (og her taler vi altså ikke om psykiatri) er så mange kvalificerede ansøgere, at man skal have noget med i bagagen.

Disse kvalifikationer vil dog blive vægtet KVALITATIVT, dvs. at 1 uges undervisning af SOSU-assistenter ikke tæller lige så meget som medforfatterskab af originalartikel.

Det kringelede kan læses på
http://www.sst.dk/Uddannelse/Laeger/Spe … px?lang=da

Jamen jeg skal da heller ikke påstå andet :smiley: