Regeringen vil sløjfe krav om mere end 10 i snit?

Hej

Jeg læste lige denne artikel som handler om bekæmpelse af karakterræs og regeringens nye lovforslag om uddannelserne som blev præsenteret under folkemødet denne weekend. Jeg kan ikke linke artiklen herinde åbenbart- noget med ny bruger eller noget?:/. Mettes forslag lyder på at ingen videregående uddannelser skal kræve et højere snit end 10. Og at folk med 10 og over skal vurderes gennem en fagspecifik optagelsesprøve for hver uddannelse. dvs. en person med 10 i snit har lige så store chancer som en person med 12 i snit.

Jeg syntes det lyder mærkeligt og jeg forstår ikke hvordan det skaber mindre pres? altså bliver presset og konkurence attituden ikke bare flyttet over til den fagspecifikke optagelsesprøven for uddannelserne? så man skal have 10 i snit OG tag en eller anden test.

Tror i forslaget bliver vedtaget? Jeg har 11 i snit og har kæmpet hårdt for at få det og nu vil jeg gerne tag et sabbatår og forhåbentligt komme ind i 2023. Jeg havde regnet med at tag sabbatår med god samvittighed - altså imens jeg ved at jeg er “garanteret” en plads. Nu er jeg squ i tivivl. Fordi ift regeringens forslag skal jeg tag endnu en test. Eller tror i at hvis det bliver vedtaget at det først bliver implementeret efter 2023?. Ligesom de gjorde med afskaffelse af hurtig startbonus. Det blev jo vedtaget i 2018 men blev først sat i gang i 2020.

Kom med jeres tanker og ideer omkring dette. Jeg ved ikke helt om jeg syntes det fair…

Hej

1. Det er et udelukkende en overvejelse. Jeg nægter at tro på at det bliver indført - og slet ikke under MF’s regeringstid. Hvis der sker et skifte til blå blok, vil det ryge i vasken.

2. Hvis det skulle indføres, vil det først blive engang i 2025.

Så du kan med ro i sindet tage dit sabbatår :slight_smile:

Personligt tror jeg slet ikke på det.

Hejj

puha det var en lettelse at høre en andens mening. Tak for det!
Jeg håber hellere ik det bliver til noget, da jeg ik ser det gode i det? altså i forhold til stres og karakterræs.

men ja jeg tænker også at hvis det bliver vedtaget skal universiterne have nogle år for at forberede sig osv og plus der skal også være penge til alle de tests osv. (og det mange penge!).

Jeg tror hellere ikke på det.

Ja netop.

7-trins-skalaen/12 trins-skalaen var også rigtig mange år undervejs før den blev endegyldig vedtaget.
Derudover som du selv nævner, kræver det RIGTIG mange ressourcer at indføre optagelsesprøver eller andre metoder, hvis ansøgertallet overstiger pladser (hvilket altid er gældende for medicin)

Jeg tror slet ikke på at det er realistisk :slight_smile: og hvis det mod forventning bliver en realitet, har jeg læst at det først i 2025 kan implementeres.

Jeg tror rigtig mange i år tager et sabbat år. Verden er åbnet op, og vi er godt på vej mod normalen. Du kan trygt tage dig et sabbat år og søge ind næste år, hvor du med dit flotte snit helt sikkert er garanteret :slight_smile:

Hej Drl92

Hvorfra ved du at det først vil blive engang i 2025 det indføres?

1 Synes om

Nu er det KUN et udspil. Et udspil kræver opbakning. RV støtter ikke forslaget.
Derudover er det ikke engang sikkert, at forslaget når at blive taget op inden næste valg.
Det er et større puslespil. Man kan på INGEN måde få dette etableret i løbet af 1-2 år. MF har selv været ude og sige, at en mulig gennemførelse af forslaget vil tage et par år. Jeg fortolker “et par” år som værende 2025-2026.
En ting er at det bliver vedtaget, en anden ting er hvornår det kommer i drift.