Praktiserende læge / "hospitals" læge

Hej :wink:

Jeg sidder her og undrer mig lidt over hvem der tjener mest: En speciallæge på et sygehus eller en praktiserende læge (hvis vi antager at de hat arbejdet lige mange år) ?

På forhånd tak :slight_smile:

hvilken type privat praktiserende speciallæge?
alm. medicin, intern medicin, psykiatri?

Well anyway den privat praktiserende tjener - hvad jeg har hørt - klart mest!

Mange overlæger=speciallæger på hospitals afd. har dog også jobs uden for sygehuset. Eller henviser pt. til sig selv. Det sidste er vist et ømt emne. Har da hørt historier om hospitalslæger der henviser til sig selv og benytter afd. udstyr og sekretære…men det skal man vist ikke sige højt!

I de gode, gamle dage (dengang AMI’erne lå på hospitalet i 6 uger), havde overlægeforeningen, mig bekendt, en overenskomst, som tillod dem at have egen praksis fra hospitalets lokaler/faciliteter. Det var der vel egentlig ikke noget odiøst i, sygehusejerne sagde jo ja til det, vel givetvis ud fra en betragtning om, hvad der kunne svare sig.

Men for at vende tilbage til emnet, så tjener en alment praktiserende læge mellem 400.000 og 1.000.000 kr om året, afhængigt af vedkommendes flid og økonomiske evner. En overlæge indplaceres afhængig af ansvar/kvalifikationer etc. på løntrin sidst i 40’erne og op i 50’erne, hvilket betyder årsløn på 450.000 og opefter, uden at jeg skal kunne give det nøjagtige tal.

kort: en praktiserende læge tjener flere penge end en speciallæge på sygehus.

Den praktiserende læge har vel også en masse udgifter som en hospitalslæge ikke har - husleje/afdrag, sekretær, rengøring, diverse grej til klinikken etc…

Er de trukket fra i ovennævnte tal?

[quote=“aporskrog”:32ksvidq]Den praktiserende læge har vel også en masse udgifter som en hospitalslæge ikke har - husleje/afdrag, sekretær, rengøring, diverse grej til klinikken etc…

Er de trukket fra i ovennævnte tal?[/quote]

Ja, da…hvad tror du ikke en omsætning er hos en praktiserende læge?

500kr pr. pt.`?
4 pt. i timen.
Åbent fra 9-16 minus en time til frokost giver 6*4=24 - okay, så lad os sige 20 pt pr dag.

Det giver en daglig omsætning på 20500=10.000kr altså en årligomsætning med 21 dage om måneden 12 mdr om året = 2112*10.000 ~ 2.5mill

til gengæld må livet i praksis resten af livet være dødens pølse!

Tja, det kommer vel an på specialet og praksisen. Jeg kan da i øvrigt godt forstå at man, når man er omkring de 50, ikke længer gider hospitalsarbejdet, men heller vil styre sin egen hverdag, og til langt bedre løn. Resten af (arbejds)livet er jo så heller ikke så langt.

Sveinar

Tja, det kommer vel an på specialet og praksisen. Jeg kan da i øvrigt godt forstå at man, når man er omkring de 50, ikke længer gider hospitalsarbejdet, men heller vil styre sin egen hverdag, og til langt bedre løn. Resten af (arbejds)livet er jo så heller ikke så langt.

Sveinar

ok - indrømmer at mit spørgsmål ovenfor var lidt tåbeligt… :slight_smile: Økonomi er sgu ikke noget der interesserer mig så meget, hehe

Jeg er sgu også mere i tvivl om om jeg har lyst til at arbejde resten af livet på et sygehus, men sådan er vi jo heldigvis forskellige

[quote=“frold”:gmvq8yn9]

Ja, da…hvad tror du ikke en omsætning er hos en praktiserende læge?

500kr pr. pt.`?
4 pt. i timen.
Åbent fra 9-16 minus en time til frokost giver 6*4=24 - okay, så lad os sige 20 pt pr dag.

Det giver en daglig omsætning på 20500=10.000kr altså en årligomsætning med 21 dage om måneden 12 mdr om året = 2112*10.000 ~ 2.5mill[/quote]
Nej, så godt er det nu heller ikke. Et pt i praksis giver som konsultationshonoar ca 110 kr for en konsultation, og så er der nogle tillægsydelser (blodprøver, mikroskopi mv) men det er nu ret sjældent at man udskriver en regning på 500,- for en patient.
I den praksis jeg var omsatte vi for ca 10-13000 dgl men 3 læger, en sygepl og en sek. Ud over dette kommer grundhonoraret, som jeg ikke kan huske beløbet på, men det er vist ikke det vilde.
Efter hvad jeg har hørt har praktiserende læger i snit en årsløn lige under 1000000

MVH

Joachim

[quote=“joachim”:24clona4]
Nej, så godt er det nu heller ikke. Et pt i praksis giver som konsultationshonoar ca 110 kr for en konsultation, og så er der nogle tillægsydelser (blodprøver, mikroskopi mv) men det er nu ret sjældent at man udskriver en regning på 500,- for en patient.
I den praksis jeg var omsatte vi for ca 10-13000 dgl men 3 læger, en sygepl og en sek. Ud over dette kommer grundhonoraret, som jeg ikke kan huske beløbet på, men det er vist ikke det vilde.
Efter hvad jeg har hørt har praktiserende læger i snit en årsløn lige under 1000000

MVH

Joachim[/quote]

Jeg er også blevet klogere siden… :wink:

Overlægerne på sygehuse kan godt tjene op mod 1 mill om året. Det afhænger af de aftaler, de kan presse igennem til deres lønforhandling. Nogle steder er det jo købers marked… Bornholm fx. Her var gennemsnits overlægeløn 90000/mdr hvis jeg husker rigtigt.
Hvis man henviser til sig selv…Man kan jo ikke bare henvise i en lind strøm og så hæve honorar efter forgodtbefindende. Operationer afregnes efter DRG-takst, og kun hvis det primære arbejdssted (hospitalet) ikke selver op til deres forpligtelser om at behandle inden for de POLITISKE fastsatte rammer. Men dt er en anden snak.