Overflyt til KU

Er der nogle i dette forum som selv eller kender nogle der har overflyttet fra et universitet til et andet? Specifikt til KU. Det er stadig medicinuddannelsen der er gældende.
Det drejer sig om på bacheloren.

Det er svært (nærmest umuligt uden forsinkelse) på andre tidspunkter end mellem bachelor og kandidat.
Kender ingen der har gjort det. Man kan til gengæld søge optagelse på ny og på papiret starte forfra, men så søge merit for en masse. På sdu skal man dog have gennemført modul 10 før det rigtigt kan give noget merit.
Det smarteste er nok at vente med at søge overflytning til efter bacheloren.

2 Synes om

Hej @KirurgenmedK

Tak for din besked. Kan du uddybe hvorfor du mener det er umuligt?
Jeg har fundet disse betingelser på KU’s side:

  • Du søger fra en tilsvarende sundhedsvidenskabelige uddannelse.
  • Du har gennemført og bestået, hvad der svarer til samtlige elementer på 1. studieår af den uddannelse, du ønsker overflytning til.
  • Du har tungtvejende personlige grunde, som skal kunne dokumenteres.

Hvis man imødekommer disse, hvorfor skulle det så ikke være realistisk?

Hej,

Jeg tror ikke at det er umuligt, men jeg tror at det er meget svært.
Med formuleringen:

Er det svært at vide hvornår man er parat til at søge. Man skal givetvis have gennemført væsentlig mere end 1 studieår på en af de tre andre universiteters bachelorer før man opfylder det krav.

Dernæst kommer:

Som jo er en tolkning KU laver. Jeg tror at ordvalget her gør at det virkelig skal være nogle gode grunde til at man ønsker overflytning.

Men begge dele er jo noget du kan ringe til dem og få en snak om. Hvis du vælger at gøre det må du meget gerne skrive herinde hvad du får ud af det.

Vh.
KmK

Hej @KirurgenmedK samt alle jer andre.

Jeg havde i går en snak med KU.
Betingelserne for overflyt er således, at der som udgangspunkt skal være plads på det semester, hvor du skal indskrives.
Derudover skal man have bestået, hvad der svarer til 1. studieår på ku. Jeg har sammenlignet og brugt meritdatabase til at beregne, og det er faktisk ikke engang sikkert at man kan opnå 1. studieår elementer på KU ved at studere 3 år på bachelor i hhv. AU, SDU og AAU. Der er rigtig mange fag som afviger i læringsmål. Der kan dog dispenseres fra 1. studieår, hvis der forligger usædvanlige forhold.

Til sidst er det et krav, at man har tungtvejende grunde til overflyt. De har ikke en endegyldig praksis og vurdere individuelt. Derfor SKAL man ikke have et barn der er under 4 år og er syg. De kom med et eksempel med “samvær med børn”, fx skilsmisse, børnene skal ikke tages op af roden og flytte m.m. Men igen, ingen praksis. Det er individuelt.

Fedt at du vender tilbage med opfølgning :+1:

Hvad tænker du om det de siger og din mulighed for at blive overflyttet?