Om at læse medicin i udlandet

Hej
Lige kort om mig. Jeg dimitterede fra gymnasiet tilbage i 2017 med mit eneste ønske at læse medicin. Det gik mig egentlig meget fint da jeg læste i gymnasiet. Jeg var engageret og fuldt dedikeret. Ville formentlig også være kommet ind på medicin via kvote 1 samme år, havde det ikke været for en fatal næstsidste eksamen der ødelagde de ambitioner fuldstændigt.
Nu er jeg så ved at søge ind via kvote 2 på samtlige universiteter for fjerde gang, og jeg kan med absolut sikkerhed godt udelukke SDU allerede. Men med realiteten at jeg måske igen ikke kommer ind, har jeg følt det absolut nødvendigt at søge andre veje, nemlig udlandet. Jeg har forstået det sådan på andre, at flere østeuropæiske lande tilbyder medicinuddannelser svarende til bachelor og kandidat. Mit problem er nu, at jeg simpelthen ikke kan finde tilstrækkelig information på nettet. Desuden har jeg forsøgt at kontakte universiteter i flere lande via nogle sites der skulle virke som mellemmand mellem ansøger og universitet, men også her uden held. Er der nogen her der har viden om den slags og jeg villig til at hjælpe?

Jeg ved godt, at det ikke er spor brugbar info, men er efterhånden blevet desperat som årene går. Prøvede at læse noget “lignende” til medicin på SDU, men endte med at forlade studiet noget nær et dusin gange værre tilpas end da jeg startede.

Jeg dimitterede i år, men havde allerede på forhånd bestemt mig, at hvis mit gennemsnit ikke var tilstrækkeligt ville jeg søge kvote 2 og i udlandet. Jeg er så blevet optaget i Riga, Letland og anvendte indledningsvist Studentum.dk for at undersøge mulighederne og efterfølgende Studyforabetterfuture.com som mellemmand. De var enormt hjælpsomme og desuden omkostningsfrit.
Du skal være opmærksom på, at udenlandske universiteter kræver tuition fees og tilbyder ofte ikke finansiel støtte.
Må jeg desuden spørge, hvad dit gennemsnit fra gymnasiet?

1 Synes om

Hej MRoss

Tillykke med optagelsen. Jeg skal vist lige have undersøgt det andet link. Jeg havde ellers prøvet at komme i kontakt med universiteterne igennem Studentum, hvor jeg endnu venter på svar.
Det jo selvfølgelig ikke spor sjovt at skulle hoste op med pengene, men det er en smal pris at betale for at kunne læse sin drømmeuddannelse.

Har et snit på 9,5, tror det blev noget omkring 10,3 med hurtigstartbonussen, som selvfølgelig er afskaffet nu.

Tak for svar.

Du kan naturligvis altid tage KBU i Danmark og kan søge udlandsstipendium på kandidatdelen.
Endvidere skal du være opmærksom på, at hvis du søger uden for Norden, modtager du kun SU de sidste 48 måneder af uddannelsen og skal således selv formå at finansiere de 2 første år.
Hvordan gik det til unitesten de forrige år samt nuværende år? Hvad er dit fagsnit i relevante fag?

Nu er jeg ikke sikker på i hvilken kontekst du mener.

Men mig bekendt er KBU noget du skal søge om - så der er en ubekendt. Desuden kan reglerne og andet være lavet om gange flere om 6 år - både til din fordel, men så ganske også den anden vej.

KBU kan vel først tages efter kandidaten eller hvordan? Jeg har ikke vildt meget overblik over hvordan det fungerer, skal jeg ærligt indrømme.

Mit fagsnit ligger ligger på 9,3, som jeg har sammenlagt for bioteknologi A, matematik A, dansk A, Engelsk B og Fysik B.

Hvorfor ikke supplere med kemi B på VUC så? Det koster 550 kr. hvis du ikke har haft faget i forvejen.
Alternativt kan du jo også læse de fag du allerede har haft som enkeltfag for at forbedre fagsnittet, eller køre selvstudie og gå til en ny eksamen og prøve at forbedre. Selvstudie koster også 550 kr., mens det er en hel del dyrere at læse enkeltfag, omkring 20-25.000 pr. fag - men det er jo stadig billigere end en hel lægeuddannelse i udlandet, især hvis du kun behøver at forbedre den ene fatale eksamen, som du nævnte.

Jeg sætter selv pt alt ind på at få et drøngodt snit i de relevante fag og supplerer 3 fag via gym.supplering (sproglig STX) og kører selvstudie i dansk og engelsk.
Det er nemlig så heldigt at karaktererne ikke kan trække dit snit ned, hvis de bliver dårligere end de først erhvervede, er jeg ret sikker på at have læst mig til.
Så der er ikke meget at tabe ved at prøve, andet end en 550 kr. (evt. gange 1-5) :slight_smile:

Ved ikke hvor du har informationen med de 20-25.000 pr. fag ved HF-enkeltfag. Jeg har betalt 550 kr. for at deltage i et fag jeg allerede har bestået :slight_smile:

Der er også kommet en ny regel omkring at supplere. Er man blevet student i år, så betyder det, at hvis man får en dårligere karakter så tæller det med i ens gennemsnit.

Hvis man har en videregående uddannelse er der fuld deltagerbetaling på op til 25k pr fag alt efter undervisningsformen. Man kan dog stadig være selvstuderende og slippe med de 550,-

Det er sandt at der er andre regler for nyudklækkede studenter - jeg tog blot udgangspunkt i det der gælder for spørger, som lyder til at have været færdig med gymnasiet i flere år.

Det med de 20.000-25.000 kr. for enkeltfag kan muligvis være blevet ændret for nylig, men man kan læse sig til prisen på ethvert VUC’s hjemmeside, og dertil ved jeg det fra en studievejleder på Randers HF og VUC og fra administrationen på Aarhus HF og VUC, som jeg går på lige nu.
Også at det er landsdækkende, det er simpelthen en regel, nok fordi regeringerne generelt er imod suppleringsforløb og karakterforbedring.

Har du taget det samme fag på samme niveau? Ellers kan det også være deri forskellen består; du kan godt læse fx kemi B op hvis du allerede har C-niveau, til de 550 kr., men ikke samme niveau én gang til uden merpris.

Arh ja, havde ikke lige set at trådstarter var færdig i 2017, undskyld for det :slight_smile:

Ligesom anatomimiskmask skriver, så mener jeg kun det er gældende for dem, der allere har en videregående uddannelse.

Jeg skal selv læse engelsk op, fra c-b, og har allerede bestået faget på b, og jeg har kun betalt 550 kr for det :smiley:

Ah ja, der har vi forskellen, selvfølgelig - jeg har en kandidat i forvejen :slight_smile: havde jeg ikke lige tænkt på

1 Synes om

Hej alle

Der var egentlig lige en undren der slog mig. Kommer min ansøgning til et udenlandsk universitet til at påvirke min kvote 2 ansøgning?

Hvordan påvirke? Ser ikke hvordan der ville være nogen sammenhæng mellem din ansøgning til et udlandsk uni og dine ansøgninger til danske uni’er.

Tænkte bare om min kvote 2 ansøgning kunne nægtes, hvis der vides at jeg også søger i udlandet. Idk, måske overkomplicerer jeg det.

Det bliver den ikke. Ville i hvert fald ikke give mening hvis den blev.

1 Synes om

Hej
Jeg læser selv medicin i Plovdiv, Bulgarien efter jeg fik afslag sidste år. Det er en af de billigere løsninger i Europa da det “kun” er 8000 euro om året.

1 Synes om

Hvordan er det at læse medicin i Bulgarien mht. eksamen?

Synes ikke der er så stor forskel på eksamen i Bulgarien i forhold til Danmark. Det er selvfølgelig anderledes nu hvor det hele foregår digitalt men ellers er det fint nok. Uddannelsens kvalitet er ikke på samme niveau som i Danmark men man lærer de samme ting.

Er uddannelsen af ringerer kvalitet mht. faciliteter og klinik eller hvordan mener du?