"Olde-kolde-holdet"

Jeg har hørt at man på AU samler de ældste optagne på et “olde-kolde-hold” (åndssvagt navn).

Hvor gammel skal man være for at blive placeret på sådan et hold?

Det er KU også begyndt at gøre for et par år siden.
Faktisk en meget god ide…

Der er ikke en aldersgrænse, det afhænger af, hvor mange “gamle” der søger, når universitetet holdsætter på 1. semester.

Mener de “plejer” at være 30+

[quote=“CKU”:pt2h7asa]Jeg har hørt at man på AU samler de ældste optagne på et “olde-kolde-hold” (åndssvagt navn).

Hvor gammel skal man være for at blive placeret på sådan et hold?[/quote]

Nu har ikke gået på omtalte hold… men jeg kender flere der starte på det og mener at de var ca. mellem 26 og 38. Jeg kan huske at den ældste på mit hold var 25 år.

Jeg har egentlig også undret mig over denne opdeling. Ved ikke om de mener at de ældre har mere til fælles og at de derfor vil fungere bedre sammen, end hvis der kom kom en på 35 på et hold med studerende på 20-22 år :roll: Man kan selvfølgelig tænkt sig at der er nogle af de ældste der måske ikke vil være så socialt aktive som de helt unge, men at en på 28 ikke skulle være det er lidt at sætte folk i bås… på den anden side blev holdet slået sammen med et “almindeligt” hold på 4 semester (nemlig mit gamle hold) og nu er de så nærmest spredt fra alle vinde… så det er nok ikke det store problem (det har jeg i hvert fald ikke indtrykket af at det var fra dem som gik på det).

Jeg går selv på AU’s olde-kolde-hold, der startede i september 2005, og jeg var lige fyldt 27, da vi startede.
Den yngste på holdet var 24, og den ældste 34 - en naturlig begrænsning er der selvfølgelig for den ældste på holdet, men holdet er forholdsvist ungt i forhold til andre olde-kolde-hold.
Jeg tror ikke, at der er andre specielle kriterier for at komme på holdet, end at være de ældste på studiet. Man kan også før studiestart ønske at blive sat på et andet hold. I så fald ville jeg kontakte studiekontoret umiddelbart efter, du har accepteret pladsen på studiet, og bede dem om at tage hensyn til dit ønske om at komme på det ene eller andet hold.

Det at starte med nogen på sin egen alder er fint nok. Men folk er jo forskellige, og jeg kunne selv have startet med nogle på 21 uden at det gjorde den store forskel. Mange vil dog foretrække nogle på sin egen alder, da de er ved at være lidt satte med børn, mand, hus, bil etc., og bevæger sig i en verden, der følger dette. Jeg synes, at det rare ved olde-holdet er, at de fleste har prøvet at studere noget i forvejen - således har ca. halvdelen på holdet en BA fra andet studium - så slipper man for al for megen studiestartsforvirring.

Det rent upraktiske ved olde-holdet kan være, at der bare ikke er så stor festtilslutning - pga. børn og andre interesser - så hvis man lige er flyttet til byen, så ville jeg prøve at blive sat på et yngre hold for det sociale elements skyld - skal dog sige, at jeg har det ganske udemærket på olde-holdet, selvom jeg flyttede til byen ved studiestart - og jeg har lært nogle rigtig søde mennesker at kende.

Det rent praktiske i et olde-hold er, at det ofte er studerende med børn, og undervisningen bliver tilrettelagt således, at det er muligt fx. at hente børnene om eftermiddagen.

Jeg blev i sin tid overflyttet til “olde-holdet” efter eget ønske, da tiderne som nævnt var mere forenelige med børnehentning!

Den forklaring jeg fik af Else (den evigt irritable, men overraskende hjælpsomme kontordame på anatomisk inst.) var, at man ganske kynisk samler alle de ældre studerende på ét hold, da de har den suverent højeste frafalds% for det første år. :twisted: På 3. semester bliver resterne af hold 1 fordelt på de øvrige hold.

Selvom mange tog det personligt, viste det sig at holde stik: Ud af 25 var vi kun 7, der gik videre… ØV!

Så til eckmann: Skidt med det sociale - du kommer sandsynligvis alligevel på hold med en masse nye om et semester eller to! :cry: / :lol:

Det fungerer på samme måde på KU - i hvert fald da jeg startede. Her er olde-holdet fra min studiestart også opløst nu (blev det vist efter 2. eller 3. semester).

Var selv på et semi-olde hold - og det har været cool! :up:

  • Mikkel

Bliver de forskellige hold udelukkende fordelt efter alder, eller er det også lidt tilfældigt - bortset fra det der olde-hold?

ja, det er mit indtryk. Vi begyndte som hold 110, og var de absolut yngste. Så var der hold 101, som var de ældste, alt imellem fulgte også mønsteret. Så ja, jeg tror det er alderen de holdsætter efter.

I århus har jeg indtryk af at det er tilfældigt… på mit hold var der et par stykker der kom lige efter gymnasiet… de fleste havde været ude i 2 år og så var der et par stykker der havde studeret eller været ude i 3 år.
At lave holdene på den måde giver en god dynamik…

Jeg har kun netop søgt om optagelse på KU til februar pga. barsel - Der nævnes i eckmanden’s indlæg, at man før studiestart selv kan bede om at komme på et “olle-kolle-hold”? -> Hvordan bærer jeg mig ad med det?
Selvfølgelig skal jeg vel vente til jeg får brev om optagelse, men nu alligevel rart at være forberedt på hvad jeg skal gøre når den tid kommer :wink:
På forhånd tak,
Deborah

Man er altid velkommen til at ringe ind til hende der styrer holdsætningen- eller komme derind personligt… så vidt jeg husker hedder hun vistnok Bianca, hende der styrer holdsætningen på 1. og 2. semester.

Jeg ringede derind inden at jeg skulle starte og hørte om muligheden for at komme sammen med andre på min egen alder - og det lykkedes så - det er desværre helt rigtigt at hold med ældre stuerende bliver fuldstændigt splittet op i løbet af de første par semestre.

Men fordelen er klart at vi stadigvæk har meget nær kontakt selvom vi efterhånden er fordelt på 6 forskellige semestre, og vi ses stadig flere gange om året, og har det rigtig godt sammen.

Jeg har da bestemt heller ikke noget problem med at gå på hold med kun yngre, men kan nogle gange godt få følelsen af, at de er de helt unge der synes at jeg er en gammel krage - hvilket jeg jo selvfølgelig også er ved at være :slight_smile:
Men når man nu har børn, ja så studerer man nok lidt anderledes end andre - ikke at det er værre tværtimod, så vil jeg mene at når man har børn så er man virkelig tvunget til at strukturere sin hverdag og dermed sin læsning, hvilket jeg kun har oplevet som en fordel.

Selvfølgelig bliver børn da syge, og det tager selvfølgelig ens tid - hvilket det også skal.
Men med børn bliver man hele tiden mindet om at der også er andet i livet end bare bøger, hvilket faktisk er meget rart ind imellem.

Nå men anyways - prøv at kigge på SIS om ikke du kan finde en e-mail adresse til Bianca Houlind (tror jeg nok hun hedder) og skriv da en forespørgsel.
Jeg kan kun anbefale det - du bliver ikke isoleret på olde-kolle holdet med mindre at du selv ønsker det, desuden er stemningen altid meget afslappet på et hold med ældre studerende, og folk føler sig ikke så presset af karakter-ræset - som jeg desværre har oplevet på andre hold.

Er der nogen der ved om man også samler de ældre studerende på et såkaldt “olde-kolde hold” på SDU???

og gælder det både vinter og sommerstartere?

[quote=“Maria H”:okr3j9xl]Er der nogen der ved om man også samler de ældre studerende på et såkaldt “olde-kolde hold” på SDU???

og gælder det både vinter og sommerstartere?[/quote]

Det er ikke noget der har eksisteret tidligere og jeg har ikke hørt, at det skulle være opretet nu.

[quote=“Maria H”:224no3nx]Er der nogen der ved om man også samler de ældre studerende på et såkaldt “olde-kolde hold” på SDU???

og gælder det både vinter og sommerstartere?[/quote]

Der var i hvert fald ikke i 2004 hvor jeg startede

Tusind tak for svar siam.
Dog et enkelt spørgsmål til; SIS? Jeg er jo stadig noget ny i termerne, jeg satsede og prøvede sis.dk og røg videre til statens institut for strålehygiejne - nok ikke dér Bianca sidder og roder med olde-kolle hold tænkte jeg :wink:

Men om ikke andet, tak for tålmodigheden.

Siden hedder sis.ku.dk.
Men det gør den så alligevel ikke, de skifter til medicin.ku.dk.

Hende du skal have fat i hedder Bianca Houlind. el.l.

http://www.sis.ku.dk

Se det kunne jeg jo egentlig have sagt mig selv :wink: - undskyld og rigtig mange tak

:slight_smile: Nej det tager lige lidt tid inden man kommer ind i alle de forskellige sites der er tilknyttet til panum/medicinuddannelsen

http://www.sis.ku.dk

Prøv eventuelt også siden http://www.sund.ku.dk det kunne også være en mulighed.

Har lige kigget lidt rundt, og kunne se i MOK (vores egen mediciner-avis) at det er en kvinde ved navn Gitte Birkbøll tlf: 35 32 70 92,der står for holdsætningen af bla. 1 semester.