Mulighed for at studere medicin

Hej
Jeg brænder for at studere medicin. Det er mit livs drømme. Men jeg kan ikke opfylde mit livs drømme i Danmark pga. adgangskraven. Da jeg i mit gymnasium tid kæmpede med livstruende sygdom som kostede mange kræfter men jeg afsluttede min student eksamen med et middel snit.
Men det stopper mig ikke med at opnå mit livs drømme nemlig at studere medicin. Derfor har jeg søgt udlands. Jeg har kigget på nogle muligheder fra bl.a. Polen og Ungarn som har en høj kvalitet men det er en lille smule dyr. Jeg har også hørt om Rumænien men ved ikke ret meget om undervisnings kvalitet.
Jeg håber i kan besvare mit spørgsmål:
Er det muligt at start på en anden naturvidenskabelig uddannelse i Danmark. Så senere i uddannelse skifte til Medicin?
Er der nogen af der ved noget om hvordan det er at studere medicin i udlandet f. eks Rumænien.
Er det muligt at søge studielåne til sin uddannelse ca. 100 000 kr.
på forhånd tak

Har du prøvet kvote 2 på Syddansk Universitet? Der skal man bare have 6,0 i snit - men man skal klare sig rigtig godt til optagelsesprøverne for at klare cuttet.

Så vidt jeg ved er der ikke nogen anden naturvidenskabelig uddannelse som giver direkte adgang til medicinstudiet, men hvis man eksempelvis har en bachelor i en medicinrelateret uddannelse kan man muligvis søge om dispensation, og måske være heldig :wink:

Jeg syntes du skal tage en snak med en studivejleder på én af universiteterne, før du giver Danmark helt op. Hvis du har et middel gennemsnit fra gymnasiet, så er det ikke helt umuligt at komme ind. Men snak med en studievejleder, de vil helt klart kunne hjælpe dig videre!!

Mig bekendt er der ingen uddannelse, der ville give dig decideret adgang til medicinstudiet. Du vil muligvis kunne søge merit, hvis du allerede har haft et eller flere fag på et andet studium, men det tror jeg stadig ikke, giver dig ret til at komme ind på medicinstudiet.

En studievejleder vil kunne svare på alle dine spørgsmål ; )

Held og lykke!

Jeg synes det lyder lidt voldsomt at opgive Danmark uden en mindre kamp. Hvis jeg var dig ville jeg i det mindste prøve om jeg ikke kunne komme ind i Danmark!
For mig at se har du et par muligheder og må indrømme at jeg selv har stået i din situation, jeg lider selv af en kronisk sygdom der gjorde at jeg i min gym tid havde en del fravær hvilket også kunne ses på mine karaktere. Derfor gjorde jeg det at jeg søgte om dispensation, dette kan gøres hvis du af den ene eller den anden grund har haft nogle særlige ting der har haft indflydelse på din skolegang (fx. sygdom, pludselige dødsfald osv). Det kræver blot at du har en lægeudtalelse plus evt. en udtalelse fra dit gym. herefter skriver du en ansøgning til universitet hvor du forklare hvad du søger dispensation til og hvor du vedlægger dokumentation. Jeg fik faktisk selv min godkendt men pga. det lave gennemsnit det krævede i år blev jeg optaget på normale vilkår.
Jeg søgte også kvote 2 på SDU da de her optager deres ansøgere på baggrund af en længere optagelses procedure og fordi de her optager 50% af alle på kvote 2 og ikke kun 10% som på KU og AU.

Men i hvert fald synes jeg at du hvis du pga. af alvorlig sygdom har fået et dårligere snit end du ellers ville bør tage en snak med studievejledningen på det uni. du gerne vil ind på og hører om dine muligheder!

Jeg sætter stor pris på jeres kommentar. Men jeg har snakket med vejlederne og de har fortalt mig at jeg skal endnu engang læse matematik A, Kemi B og Fysik B og skrabe et snit på 7,5. Jeg har ikke lyst til at brug et år mere på det derfor søger jeg udlands.

Du siger du brænder for at læse medicin, men vil ikke bruge et år ekstra på at tage de manglende fag?

Er selv kommet ind i år, og mange på mit hold har taget supplerende kurser + relevant arbejde, udelands ophold i over 1-3 år for at komme ind.
Ved selvfølgelig ikke om der er noget der forhindre dig i at bruge et ekstra år på de mgl fag, men synes det er lidt svagt at sige at du brænder for det uden at ville lægge noget arbejde i at komme ind.

Hvis du ikke har de nødvendige fag på de nødvendige niveauer, så kan du lige så godt glemme DK uanset hvor meget erhversarbejde, lægeerklæringer og dispensation du har med i bagagen. At bruge 1 år på at læse fagene op er intet!
Derudover er det kun en KÆMPE fordel at have haft kemi på mindst B-niveau… eller får man en unødvendig hård studiestart.

Jeg har haft de fag dvs. Matematik A, Kemi b, Fysik b. Så blev jeg bedt om at tage faget igen og sørg for at få en snit på 7,5.

Jamen hvis man har haft de fag på de niveauer én gang i gymnasiet, så kan man da ikke ændre sit snit i disse fag medmindre man tager fagene på et højere niveau end man allerede har… det har adskillige vejledere da i hvert fald bildt mig ind… Altså man kan godt tage fagene igen, men IKKE ændre gennemsnittet, da det ALTID vil være den først opnået karakter på det pågældende niveau der gælder… medmindre man tager alle tre år i gymnasiet igen.

UNDSKYLD!!! RETTELSE!!

På Århus Universitet (i deres kvote 2 optagelsesprocedure) har man mulighed for at forbedre sit snit i fag man allerede har haft på de pågældene niveauer… men det er også det eneste universitet der yder den service :wink:

Du kan ikke tage fagene igen og ændre dit snit!
Du skal i stedet søge Kvote 2 og evt SDU hvor du i hvert fald på SDU kan komme ganske langt på motivationen.
Men det lyder som om der er noget andet der forhindrer dig, siden du hellere vil søge udlandet…og tilmed betale for det!
Guderne skal vide/og vi andre ved det at mange går rundt på Panums gange uden tårnhøje karakterer i de 3 fag matematik kemi og fysik :slight_smile:

Du skriver at du har bestået din studenter eksamen med et middel snit (hvad det ens så måtte være??)- altså må du også have bestået de 3 fag og du kan derfor søge dispensation på grund af sygdom som årsag til et lavere end forventet snit. Det skal du ikke tale med din skoles studievejleder om, men tale med dem om på den centrale studievejledning i Kbh hvis det er her du vil læse. Derefter skal du sørge for at få nogle aktiviteter der gavner dig i kvote 2 og så skal du KÆMPE for det som vi andre har gjort! Enten ved at lave en ordenlig bunke 12/13taller og/eller studierelevant arbejde og frivillige aktiviteter.
I øvrigt kan man søge optag på andre ting end den adgangsgivende eksamen - det kræver også en dispensation fra den centrale studievejledning.

Og husk så på at antallet af ansøgere til medicin falder og det gør kvotienten også…Og selv om nogle mener det var en engangs-hændelse, så er 4 årsregler, tvungen udstationering i randområder og den nye KBU somend nok også en medvirkende årsag til at færre vil være læge.

Til sidst så NEJ der findes ingen uddannelse hvor du er GARANTERET at kunne flytte til medicin, MEN flytning KAN foregå efter 1.ste år på molekylær biomedicin(som dog kræver et højt snit i 2008) ligesom mange samler point til studiet på idræt og biokemi.

Det er svært at tage dit ønske om at læse medicin helt alvorligt ud fra det du skriver, men nu har jeg givet dig et fornuftigt svar - synes jeg selv:-) og så kan du jo vende tilbage hvis du har flere spørgsmål

Hej…

Jeg er ret sikker på flg. men hæng mig ikke op på det, eller ret mig hvis jeg er helt ved siden af :slight_smile:

Det er sådan, at det er muligt at supplere op i relevante fag i op til 2 år efter endt studentereksamen. For dem der har afsluttet studentereksamen før 06, kan supplere op i relevante fag indtil år 2010.

Så alt efter hvornår du er blevet færdig med den adgangsgivende eksamen, har du enten 2 år eller til år 2010.

Jeg har selv kæmpet, en til tider umenneskelig kamp, for at nå mit mål. Jeg havde bestemt ikke et godt snit fra min studentereksamen.

Jeg blev færdig 05 og har siden suppleret op i de relevante fag (Dansk, Kemi, Fysik,Matematik og Engelsk) nogle af fagene havde jeg haft, men jeg snakkede med studievejlederne i bla. Århus, og de fortalte at det var den højeste opnåede karakter de tog efter. Så jeg skulle mene at det kan lade sig gøre at ændre sit snit i ovennævnte 5 fag, men IKKE sit eksamenssnit, indenfor tidsgrænsen.

Det kunne i hvertfald lade sig gøre for mig, og det resulterede i en standby-plads i år på AU :smiley:

Jeg kan kun tilslutte mig de andres råd, om at opsøge en studievejleder, og så KÆMP for dælen… Der ER muligheder, det gælder bare om at klø på…
Held og lykke!! :wink:

Hej
Jeg tror Hector har fuldstændig ret. Hvis man ikke har lyst til at bruge et ekstra år på at realisere sin drøm så vil jeg ikke kalde det for et drøm.
Jeg er selv på 6. semester nu og har brugt meget tid og krafter på at komme ind. Jeg er rigtig glad for at jeg gjorde det. Det handler bare om at have vilje :smiley: