Medicin i Sverige

Hej,
Er der nogen som har erfaring med medicinstudiet i Sverige? Muligvis selv gået på et svensk universitet?
(Gerne Lunds universitet)

Hej jeg har gået 5 år på Lunds universitet. Hvad vil du vide ang. medicinstudiet i Sverige?

Tak for svar,
Jeg ville gerne vide lidt mere om optagelsesproceduren. Jeg er nemlig lidt i tvivl om hvordan det foregår, kan forstå at ens gennemsnit kombineres med deres “ högskoleprovet”?
Derudover kan jeg ikke finde selve deres adgangskvotient for läkarprogrammet.

Du kan söker med dine gymnasiebetyg. Denne grupp kallas BI gruppen.

Eller så kan du söka ind med högskoleprovet, vilket är ett prov i matematik, svensk og engelsk. Denne grupp kaldes HP gruppen.

Ansökningen sker to ganger per år, i april og i oktober.

Asgangskvotienten finner du hvis du googlar UHR antagningsstatistik. Og så kan du kigge på adgangskvotienten efterår 2019 (HT2019) eller forår 2019 (VT2019).

Antagningen sker i to faser som kaldes urval 1 og urval 2. Under urval 1 så fåer man reda på hvis man har blivit antagen eller ej. Så hvis du ansökt uddannelsen i april så fåer du svar på urval 1 i juli. Hvis du blivit antagen så ska du takke ja til platsen inden slutet af juli måned. Sen kommer urval 2 fasen och dem som har fået en reservplads efter urval 1 har en chans at komme ind. Svaret på urval 2 kommer i starten af augusti måned.

Så på hjemsiden (UHR) kan du kigge på adgangskvotienten efter urval 1 og efter urval 2.

Fx. efterår 2019 låg snittet på 22.14 (af 22.50 totalt) efter urval 1 og efter urval 2 låg snittet på 22.08.

2 Synes om