Medicin eller Sygeplejeske?

Hej Alle

Til sommer (vinter, hvis det bliver sygeplejeskeuddannelsen) skal jeg vælge uddannelse - og for mig har valget altid stået mellem medicin eller sygeplejeske. Kender personer som studere medicin - hvor de nærmest ikke har tid til andet en studie, og ved ikke om jeg er den type person, som bare kan studere i timevis. Mens min anden ven, som går på 4.semester på sygeplejeudd. har rigelig med fritid og andre interesser.

Men hvad er det egentlig der gør medicinuddannelsen så svær, er det eksamerne? læsemængden? Er det alt den udenadslæring?

Og har i gode råd som jeg kan tage med mig, når jeg skal vælge en af uddannnelserne? :slight_smile:

Husk nu på at selvom du kommer til at studere i 3 år mere som medicinstuderende end en sygeplejerske, så kommer du til at være på arbejdsmarkedet til du er næsten 70!!!

Jeg forstår godt du tænker på studietiden, men det svinder ud i det lange løb — og det er en fantastisk tid at være studerende, ISÆR på medicinstudiet.

Der er masser af fritid, masser af foreningsliv som ingen andre studier kommer i nærheden af og masser af plads til interesser. Det hele kommer bare an på hvordan du prioriterer din tid. Personligt arbejdede jeg 60 timer sidste uge, mens jeg stadig er fint med på studiets læseplan. Det kan alle ikke, heller ikke jeg normalt, men jeg har prioriteret rigtigt netop i den uge, så lige det havde jeg tid til… og nogle gange har jeg ikke engang overskud eller tid til 8 timer, og det er fordi jeg vælger at prioritere fredagsbar, venner og familie.

Min pointe? Det er hvad du gør det til… du kan vælge at læse 4 timer om dagen eller 12, du bestemmer :slight_smile: men det, der rent faktisk ender med at betyde noget, er det du bliver på den anden side af studiet.

Det med om du kan studere i timevis… altså hvis du har formået at gå på gymnasiet hvor skemaet er stramt fra 8-15 og alligevel klaret dig godt nok til at kunne komme ind på medicinstudiet, så kan du også godt finde ud af at studere i “timevis”

En sidste ting: det er to VIDT forskellige professioner, så overvej nøje hvilket job du vil have på den anden side… og stop nu med den studietidsbekymring :slight_smile: det er sååå fantastisk at være studerende, så meget at jeg og mange andre forlænger det ved at splitte op

7 Synes om