Hejsan!
Jag ar en 19-arig svenska, som planerar att soka till lakarutbildningen i Danmark …och av denna anledning skulle jag behova stalla lite fragor, som jag hoppas kunna fa svar pa har…
-
Det tycks finnas 2 "optagelse"kvoter, av vilka sokanden fran andra lander an Danmark, enbart kan soka via den ena…ar det det 1:a eller den 2:a? Ingar det intervju i den kvoten som t.ex. svenskar kan soka sig till?
-
Skulle helst vilja studera pa Kopenhamns universitet…det skulle vara mitt forsta handsval…men jag ar osaker pa om mina betyg racker till(min betyg motsvarar ca 9.6/9.7)…har hort att det ar lite svarare att komma in pa KU an pa de ovriga 2 danska universiteten dar de har lakarutbildning…
-
Jag har last en naturvetenskaplig gymnasielinje, med inriktining pa Kemi(som enbart finns pa ett par fa skolor i Sverige), vilket har inneburit att jag last mer kemi an de flesta ovriga svenska sokanden till lakarutbildning i Danmark…jag skall dessutom lasa danska under den kommande semestern/terminen…raknas nagot av detta in som nagon slags extra merit, nar jag soker in pa lakarutbildningen pa ett danskt universitet?
-
Har hort att man kan borja pa tva olika tidpunkter(Aug/sep och jan/feb) om man kommer in pa utbildningen…far man i sin ansokan valja sjalv vilken tidpunkt som man vill borja, eller ar det nagot som bestams av universitetsledningen? Skulle helst vilja borja i Aug/sep, om jag kommer in…
Skulle vara oerhort tacksam om jag kunde fa svar av en kunnig person, snarast mojligt…
Tack pa forhand och god fortsattning till alla som laser detta