Lite fragor ang. lakarutbildning i Danmark

Hejsan!

Jag ar en 19-arig svenska, som planerar att soka till lakarutbildningen i Danmark :smiley: …och av denna anledning skulle jag behova stalla lite fragor, som jag hoppas kunna fa svar pa har…

  1. Det tycks finnas 2 "optagelse"kvoter, av vilka sokanden fran andra lander an Danmark, enbart kan soka via den ena…ar det det 1:a eller den 2:a? Ingar det intervju i den kvoten som t.ex. svenskar kan soka sig till?

  2. Skulle helst vilja studera pa Kopenhamns universitet…det skulle vara mitt forsta handsval…men jag ar osaker pa om mina betyg racker till(min betyg motsvarar ca 9.6/9.7)…har hort att det ar lite svarare att komma in pa KU an pa de ovriga 2 danska universiteten dar de har lakarutbildning…

  3. Jag har last en naturvetenskaplig gymnasielinje, med inriktining pa Kemi(som enbart finns pa ett par fa skolor i Sverige), vilket har inneburit att jag last mer kemi an de flesta ovriga svenska sokanden till lakarutbildning i Danmark…jag skall dessutom lasa danska under den kommande semestern/terminen…raknas nagot av detta in som nagon slags extra merit, nar jag soker in pa lakarutbildningen pa ett danskt universitet?

  4. Har hort att man kan borja pa tva olika tidpunkter(Aug/sep och jan/feb) om man kommer in pa utbildningen…far man i sin ansokan valja sjalv vilken tidpunkt som man vill borja, eller ar det nagot som bestams av universitetsledningen? Skulle helst vilja borja i Aug/sep, om jag kommer in…

Skulle vara oerhort tacksam om jag kunde fa svar av en kunnig person, snarast mojligt…

Tack pa forhand och god fortsattning till alla som laser detta :slight_smile:

Da du er så ung skal du regne med at starte i Feb. Der er ikke mulighed for selv at vælge.

Nej, umiddelbart er der ikke mulighed for selv at vælge…men der er en pige på min kollegiegang som blev optaget på AU som februarstarter (2006), og det fik hun ændret til at blive septemberstarter (2005)… Ved ikke hvordan det lykkedes hende…om hun søgte om dispensation, klagede eller bare spurgte i studievejledningen, men det kunne i hvert fald godt lade sig gøre…

[quote=“niki86”:163yjpp4][b][B]Hejsan!

Jag ar en 19-arig svenska, som planerar att soka till lakarutbildningen i Danmark :smiley: …och av denna anledning skulle jag behova stalla lite fragor, som jag hoppas kunna fa svar pa har…

  1. Det tycks finnas 2 "optagelse"kvoter, av vilka sokanden fran andra lander an Danmark, enbart kan soka via den ena…ar det det 1:a eller den 2:a? Ingar det intervju i den kvoten som t.ex. svenskar kan soka sig till?

  2. Skulle helst vilja studera pa Kopenhamns universitet…det skulle vara mitt forsta handsval…men jag ar osaker pa om mina betyg racker till(min betyg motsvarar ca 9.6/9.7)…har hort att det ar lite svarare att komma in pa KU an pa de ovriga 2 danska universiteten dar de har lakarutbildning…

  3. Jag har last en naturvetenskaplig gymnasielinje, med inriktining pa Kemi(som enbart finns pa ett par fa skolor i Sverige), vilket har inneburit att jag last mer kemi an de flesta ovriga svenska sokanden till lakarutbildning i Danmark…jag skall dessutom lasa danska under den kommande semestern/terminen…raknas nagot av detta in som nagon slags extra merit, nar jag soker in pa lakarutbildningen pa ett danskt universitet?

  4. Har hort att man kan borja pa tva olika tidpunkter(Aug/sep och jan/feb) om man kommer in pa utbildningen…far man i sin ansokan valja sjalv vilken tidpunkt som man vill borja, eller ar det nagot som bestams av universitetsledningen? Skulle helst vilja borja i Aug/sep, om jag kommer in…

Skulle vara oerhort tacksam om jag kunde fa svar av en kunnig person, snarast mojligt…

Tack pa forhand och god fortsattning till alla som laser detta :slight_smile: [/b][/B][/quote]

Tror det er bedst at kontakte studievejledningen - du kan finde deres telefonnumre osv. på universiteternes hjemmesider: http://www.ku.dk - http://www.au.dk - http://www.sdu.dk.

Du kan også kontakte et “Studievalgscenter” - find deres telefonnumre på http://www.ug.dk.

Det er ikke pænt at råbe. (du har skrevet det hele med fed hvilket modsvarer højrøstet tale).

  1. Kvote 1 er rent karakterkvotient (gennemsnit), kvote2 er alt muligt andet, bl.a interview. Jeg ved ikke hvilken du skal søge på. Kvote2 har ansøgningsfrist 15. marts og kvote 1 1. juli.

  2. ja

  3. Nej, jeg vil tro at det eneste man kan få merit for er kemi fra et andet universitet. Glæd dig over du får mere tid til at træne sproget.

  4. Du kommer ind i feb. Det kører rent på alder og dem som er blevet flyttet, har været heldige.

Jeg var selv ung, da jeg soegte ind paa AU. Havde egentlig regnet med at blive optaget paa sommersemestret, men i optagelsesbrevet stod der 1. feb…nedtur :frowning: .

Dog havde jeg forberedt mig godt. Havde allerede 1. juni fundet et vaerelse i Aarhus og umiddelbart efter at have faaet brevet d. 28. juli soegte jeg om dispensation, idet jeg allerede havde fundet bolig.

Jeg fik dispensation og begyndte alligevel om sommeren. Saa det kan lade sig at goere…

Mvh

Hej
Du har väl fått svar på det mesta redan, men jag kan tillföra en liten sak till din första fråga:

När jag sökte in (1,5 år sedan) sökte svenskar på exakt samma villkor som danskarna själva. Det vill säga att du får själv välja vilken kvot du söker i. Om jag minns rätt var det dessutom så att ifall man inte blev antagen på kvot 1 kunde din ansökan bli behandlad ytterligare en gång, i kvot 2 – förutsatt att allt det där med personligt brev osv finns med. Vilket betyg som krävdes förra terminen för kvot 1 kan läsas någonstans på ku.dk

Extra kemikunskaper kommer vara ett plus för dig rent personligt! Huruvida det hjälper i ansökan vet jag inte.

Lycka till och gott nytt år!

/Johan

Det er lige omvendt…

Hvis man søger i kvote 2 vil man automatisk komme i betragtning i kvote 1. Dvs. hvis gennemsnittet er højt nok, så kommer man ind ligegyldigt hvad der ellers er med af CV’er, anbefalinger, points etc.

  • Mikkel

Med hensyn til at få flyttet sin optagelse fra februar til september, kan jeg sige, at jeg også er en af dem, det er lykkedes for; jeg skrev, at jeg havde et job, hvor jeg skulle starte i september, og derfor fik jeg dispensation.

Jeg har også hørt fra andre, som har fået dispensation, og nogle af dem ansøgte bare om den uden grund, og alligevel fik de den.

På SDU i Odense får alle, der skal have kemisupplering i august måned, “lov” at starte til september - uanset alder.

Tack for alla goda rad och tips som jag har fatt:) Det kommer nog att vara till stor hjalp for mig.

-niki86

Hej!

E svensk o har själv tagit reda på alla dessa saker(tog mig en evighet :smiley: ).

  1. Finns 2 kvoter ja, 1 & 2. Svenskar hamnar i båda grupper, där kvot 1 endast värderar betyg. Kvot 2 däremot samlar man ihop poäng genom erfarenheter, utlandsvistelse, extra relevanta kurser m. m.

  2. Japp svårare att komma i på KU, de tar in minst andelar “utlänningar” :slight_smile: Jag själv satte KU som första prioritet men kom in nu i feb i Odense (vilket jeg nu e glad över!).

  3. Extra kurser som betraktas som relevanta ger extra poäng i kvot 2, danska däremot e ett krav för att ens bli övervägt i utvalet.

  4. Nej, du får inte själv bestämma. Du kommer liksom jag hamna i feb kullen om det inte finns ett särskilt skäl (och det måste vara särskilt!) till det. De yngsta hamnar där automatiskt.

Lycka till! Ses kanske snart!

Mvh/Sofia