Læseliste til 6.sem

Hej!

Vil gerne høre om der er en læseliste til 6.sem, og i så fald hvor man få fat i den? Hvis der ikke er hvad gør man så?
På forhånd tak!

Ps. Har tænkt mig at læse i medicinsk kompendium og basisbogen.

Hvilket universitet går du på…?

Det lyder som KU.

Jeg har aldrig hørt om en læseliste, men jeg har tilgengæld hørt mange undervisere sige at det er med. komp. som er pensum. Det er pis. Med. komp. er latterlig som lærebog og det er ikke det niveau der eksamineres på. Hvis det alligevel er den du vil læse så giver pensum ret meget sig selv i kraft af indholdsfortegnelsen. Det samme gælder basisbogen.

Går på KU.
Tak for svaret!

Kan også anbefale lommekompendierne (kir. og med.) som supplement til basisbogen… At læse det hele i kompendiet gad jeg ikke…

Jeg går på SDU og skal starte på 6. sem her efter sommer. Jeg kunne godt tænke mig at få nogle anbefalinger ang hvilke bøger/kompendier man med fordel kan investere i, samt hvilke I kan anbefale at læse efter?

Jeg er fortaler for at bruge en mellemstørrelse lærebog som f.eks. Davidson eller Kumar & Clarke, istedet for med. komp. el. basis bogen. Der findes også kirurgiske pendanter til disse, og de er udmærkede.

Efter min mening er med. komp. for omfattende til at man kan rumme det hele, og desuden er stoffet ikke prioriteret. Basisbogen er for kortfattet til at jeg får noget ud af at læse i den. Jeg synes den har mere karakter af at være en god samling noter end en egentlig lærebog.

De mellemstore lærebøger forklarer stoffet godt, men uden at kamme fuldstændig over. Davidson og Kumar & Clarke er britiske, hvilket ikke er noget problem overhovedet.

Kumar & Clark er en glimrende, velskrevet og godt disponeret medicinsk grundbog, som klart kan anbefales som alternativ til Medicinsk Kompendium. Og så hjælper det jo en del, at prisen ligger omkring 550.- mod Medicinsk Kompendium til knapt 4000.-

Ok, tak for input. Er Kumar & Clark pensumdækkende? Og giver det forståelsesproblemer at den er på engelsk?

Det er jo bare en engelsksproget bog, som derfor ikke burde give forståelsesproblemer. Pensumdækkende?? På SDU har vi jo ikke et egentligt pensum, så det er et lidt absurd spørgsmål. Det kan ind imellem være nyttigt at supplere med andre materialer, men sådan synes jeg nu, det er, med Medicinsk Kompendium også. Kumar & Clark er efter min bedste overbevisning tilstrækkelig til at få karakterer i den pæne ende. Basisbogen kan man klare sig med. Hvis man har ambitioner om at få 13, skal man nok vælge Medicinsk Kompendium, og jeg ønsker i så fald god fornøjelse og læselyst :wink:

Jeg er sikker på at man uden problemer kan få 13 ved at læse de mellemstore lærebøger. Forudsat, naturligvis, at man læser som et svin :shock:

Ha ha…jeg har nu ingen ambitioner i den retning, men tak for tippet :slight_smile: