Læseliste til 10.sem.?

Hej

Jeg har fået mig et vikariat nu i løbet af sommeren. Jeg har en 3-4 timer i løbet af vagten hvor jeg surfer på nettet, og efterhånden ved jeg ikke hvad jeg skal bruge tiden på. Så jeg tænkte på at bruge tiden fornuftigt.
Jeg har allerede købt bøgerne (alle fra FADL):
-Klinisk Socialmedicin
-Klinisk neurologi og neurokirurgi
-Psykiatri
-Retsmedicin - nordisk lærebog

Nogen der har en læseliste eller måske ved hvilke kapitler der skal læses? Jeg kan forestille mig at det er smartest at læse neurologi.

Du har nok ret i at neurologi er smartest at læse… :idea:
det er klart det tungeste fag i pakken. Stort set hele bogen er pensum, men der
lægges vægt på de senere kapitler hvor sygdommene beskrives. Neuro-
undersøgelses kapitlerne i starten kan måske hjælpe dig lidt, men den
egentlige undersøgelses teknik lærer du på afdelingen.

Tillykke med at du har købt klinisk socialmedicin. Så har du noget at smide i
pejsen hvis det bliver en kold vinter. :cry: Hvis du absolut VIL læse noget i den, så
er det kapitel 9, 11, 12 og 13.
Ellers skal du også købe et lille hæfte der hedder “sociale ydelser 2008”, som kan fås i bogladen.

Psykiatri - der findes 2 bøger. Jeg vil anbefale FADL’s, for den er hurtigst læst. Munksgaards er lidt mere
omfattende, men hovedsageligt i ligegyldige emner (historiske opfattelser af skizofreni? skip det…) :mrgreen:
Du bør dog købe det lille hæfte der hedder ICD-10 diagnose-liste! Den var simpelthen guld værd, både at have
med i kittellommen, og som repetitionsliste for læsegruppen. Den har alt med, og er meget kortfattet.

Retsmedicin: læs alt undtaget de sidste kapitler der omhandler islandsk lovgivning o.s.v. men husk også at komme til
undervisningen… for den er altså lidt svær at læse sig til efter min mening. Bogen er dog god nok, og nem at læse.
:smiley:

håber det hjælper!

Ad neuro - jeg har faktisk en læselist udarbejdet af bogens forfattere… jeg skal forsøge at finde den, men den ligger et eller andet sted i mit flytterod. Alternativt, læs neurologi i Medicinsk Kompendium - det gjorde jeg, så kan man supplere med lidt læsning af kirurgien på biblioteket. Egentlig fortrød jeg, at jeg ikke læste neurologi i min engelske Davidsons Principles - det tror jeg, at jeg havde været bedre tjent med.

Ad. Psykiatri - Jeg læste efter Day-Poulsens Psykiatri - en grundbog (eller sådan noget lignende). Den var top-nice, og kortere end alle de andre. Hemmingsens Klinisk Psykiatri er en kanonbog, men aaaalt for omfattende, og man får lange b… af at læse i den. Alle jeg kender læste efter FADLs - også i Børnepsykiatri, der er en udmærket bog.

Ad. Socialmedicin - enig med ovenstående. Socialmedicin-bogen er spild af tid, jeg læste den - og fik INTET ud af det… Køb “Sociale ydelser” (du må gerne købe min) og brug iøvrigt din sunde fornuft…

Ad. Retsmedicin - Kanon bog! lidt lang, men spændende at læse - den kommer man ikke uden om. Stort set dete hele skal læses.

  • Mikkel