Læge en pop-uddannelse

Man kan ellers arbejde i hele EU med sin danske lægeuddannelse, så vidt jeg har forstået. For at arbejde i f.eks. USA skal man godt nok tage den amerikanske eksamen, men det skulle også kunne lade sig gøre med lidt repetition.

apopov

Nej - men følgende vækker da lidt tanker hos mig:
I almen praksis sidder der en sekretær med 30 timer om ugen - til 21.000. Hun har taget en 1 årig tillægsuddannelse oveni en “traditionel” kontoruddannelse - dvs omkring 3½ år - med lærlingeløn på 12-14.000 hele vejen igennem. Hendes fuldtidsløn ville omregnet være 25.900.

Jeg har brugt knapt 7 år med Su - på at blive turnusreservelæge - og jeg tjener 29.200! Altså 1½ år hvor jeg får 3.300 kr mere i løn end sekretæren.

Såh…

Ja, det er ikke retfærdighed, Danmark er verdenskendt for.

apopov

Jeg synes nu, at vores system er MERE retfærdigt end andre landes. Jeg har f.eks. været på et hospital i Indien, hvor de fattigste arbejdere tjente 8 kroner om dagen, mens kirurgerne tjente mere end tusind gange så meget. Synes du, apopov, at det er mere retfærdigt?

Jo, det er netop retfærdighed Danmark er kendt for. Også på det her område er Dk et foregangsland - jeg kan sgu ikke se at det er uretfærdigt overfor læger, at læger får en startløn der er lig her en lægesekretærs slutløn. efter blot et års tid eller to efter turnus er lønnen vel ca 10.000,- over sekretærens…

[quote=“Simons”:2vkccgij]
Jeg synes nu, at vores system er MERE retfærdigt end andre landes. Jeg har f.eks. været på et hospital i Indien, hvor de fattigste arbejdere tjente 8 kroner om dagen, mens kirurgerne tjente mere end tusind gange så meget. Synes du, apopov, at det er mere retfærdigt?[/quote]

Ja, jeg synes, det er mere retfærdigt. Dem med de længste uddannelser skal også have den højeste løn. Sådan vil markedet det også, men DK er jo overreguleret på det punkt blandt mange andre.

apopov

Nu tænkte jeg også mere på USA… er det ikke der man tjener kassen som læge… eller det kan man måske også i Tyskland, Polen og England?

Med hensyn til lønninger er det fuldstændig latterlige ikke en ung læges løn i forhold til andre beskæftigelser, men derimod forskellen på en nyuddannet læge og en overlæge efter min bedste overbevisning - det hænger ikke sammen - der burde være en mere gradvis stigning i løn.

Det er - efter hvad jeg har hørt og set i tysk fjernsyn - i hvert fald ikke Tyskland. Lægerne dér strejker jævnligt for at få bedre lønvilkår. Så de er i hvert fald ikke selv tilfredse.

En af mine undervisere på AU (som var børnekirurg) fortalte, at han somme tider tog til England for at tjene mange penge, så ja, dét er i hvert fald en mulighed.

apopov

Nu som debatten er angående en læges løn, hvad ligger en en turnuslæges, hospitalslæges, samt speciallæges løn på i Norge, Sverige og Danmark? Og hvor meget skat skal man betale i de tre lande?

Angående den indledende debat i denne tråd om popuddannelse og “ER”-faktoren:
Glem ikke Anna Pihl-faktoren der nu skaber skydegale betjente på drugs!

(VH. Noah Wyle)