KU eller SDU

Advarsel:Her kommer et lang innlegg med mange vanskelige spørsmål!

Jeg har fått en plass ved SDU :slight_smile: , men jeg er ikke helt sikker på om jeg skal “velge” den ved å sette SDU som førsteprioritet over KU. Det er jo ingen garanti at jeg vil kunne få en plass i København, spørsmålet blir vel om jeg bør prøve å velge KU fremfor SDU.

Dette valget er vanskelig og jeg trenger litt hjelp.

Har i forumet her fått et godt inntrykk av både stuidet og miljøet ved SDU, og studenter jeg prater med er nesten udelt positive. Etter å ha vært to ganger i Odense, er magefølelsen meget god for både stedet og studiet.

Når det gjelder KU har jeg hørt at det kan være noe hardere å komme inn i ett miljø der. Det er lettere å forsvinne i mengden når det er så mange studenter? Dessuten blir det jo nevnt at man kan risikere å måtte gå 6 mnd. ekstra om man stryker ved en eksamen, noe man kan unngå ved SDUs mer fleksible studiesystem? (på kandidatdelen?).

Flere negative sider ved å studere i København: Er vi nordmenn mer upopulære der enn i Odense? Dette lyder kanskje som et dumt spørsmål, men jeg har fått inntrykk av at det er lettere å integrere seg på et mindre sted. I København blir det kanskje en større grad av klikkdannelse, dansker, svensker og nordmenn (og islendinger) for seg??

Kan ikke noen si noe positivt om studiet ved KU? :slight_smile:

Selv har jeg erfaring med å bo i et fremmed land, og en stor by - jeg tror jeg vet en del om hva man bør gjøre for å raskt komme inn i studiemiljøet, og jeg har med meg samboeren min, så da blir man jo ikke sittende alene hjemme hver kveld i en fremmed by :slight_smile:

Jeg tror at jeg nok vil kunne trives godt både i København og i Odense. Min samboer derimot har kommet inn på masterstudie i antropologi ved KU, og har ingen muligheter for studier, og lite muligheter for jobb i Odense så vidt jeg vet - derfor er hun naturlig nok ikke så veldig ivrig på å bo i Odense.

Problemstillingen med samboer og bosted blir, som jeg ser det, størst de første årene da det kanskje er viktigere å bo i nærheten av uni/sykehus? Vi kunne jo f.eks bosatt oss midt mellom Odense og København, så kan vi begge pendle til hver vår studieby hver dag. Er dette realistisk de første årene, eller mister man mye verdifull lesetid? (Det sosiale lider vel også litt av å ikke bo der alle andre bor). Etter de tre(?) første årene blir det vel kanskje lettere å pendle, og man er ikke så bundet av hvor man bor?

Som dere skjønner har jeg/vi tenkt mye på dette. Vi har flyttet to ganger allerede i løpet av de siste 3,5 årene (Oslo-Melbourne-Oslo) og vi vet hvor mange utfordringer man møter. Det viktigste for meg er å bli lege, men det er jo fint å trives med studiet sitt også - vet at det er mange faktorer som spiller inn på akkurat dette, og jeg lar meg ikke skremme av faren for å måtte gå 6 mnd ekstra, hvis det betyr at jeg trives bedre.

Hvis det er noen som har noen smarte tanker, gode ideer og erfaringer å bidra med (helst innen 1.juli :slight_smile: ) er jeg meget glad for det.

G. :smiley: :smiley:

Jeg leser selv på KU, men skulle jeg kun gå etter studiestrukturen ville jeg nok valgt SDU fordi det virker som det er mer fokus på studentene der. Jeg trives imidlertid supergodt på KU.

[quote=“GuH”:15iactfg]I København blir det kanskje en større grad av klikkdannelse, dansker, svensker og nordmenn (og islendinger) for seg??
[/quote]
Det blir hva man gjør det til. Jeg er selv norsk og man velger selv om man vil “integreres”, men etterhvert så blir man jo venner med folk man liker, uavhengig om de er danske, norske eller svenske. Jeg ville ikke bekymret meg over den delen ihvertall.

For å si noe positivt om KU så er det først og fremst deilig å bo København! Universitetet fungerer udmerket, og selv om det er mange småting å irritere seg over, så fungerer det meste greit.

Jeg vil bare si lykke til uansett hva du velger. Hvis du har muligheten for å komme inn på KU ville jeg valgt dette med tanke på samboeren din. Det er kjedelig å pendle, og jeg tror ikke det er noe man orker i særlig lang tid.

København er en fin by det, hadde ingen problemer med å komme inn i studiemiljøet da jeg begynte der. Har aldri hatt annet enn danske venner, så klikkedannelse er vel hva man gjør det til selv. Det viktigste er å engasjere seg i noen aktiviteter på studiet, det er mange ting å velge mellom. Tror ikke nordmenn er mere forhatte her enn ellers :smiley: Tror egentlig det er svenskene som har dårligst rykte her, tror allikevel de har det greit her også. Har kun gått på den gamle studieordningen, så det faglige kan jeg ikke uttale meg om.

Tror helt sikkert det beste ville være å bo i samme by som kjæresten din skal studere i, da det vil gjøre tingene lettere sosialt.

Sveinar

Der er masse af indlæg om forskellen mellem de 2 steder… kig du i dem…

Jeg har lest mange innlegg, men jeg drister meg til å stille spørsmålet på nytt. Om folk gidder å svare får være opp til den enkelte. Du kan vel ikke ha et forum som stagnerer ? :slight_smile:

Takk for svar!

For at være helt ærlig, så tror jeg ikke det betyder det helt store, hvor i landet man studerer. Jeg har indtryk af, at niveauet er nogenlunde de samme, på trods af de forskellige studieordninger.
Jeg opfatter som sådan ikke medicin-studiet i København som værende “stort”. Det er næsten altid de samme mennesker man ser til fredagsbar alligevel (ligesom der er en hård kerne her på studmed.dk og alle andre steder)…

Man har det med at “falde til patten”, der hvor man læser.
Jeg er selv utroligt glad for KU…
(…og København) :wink:

Du mener altså at studmed.dk er en lang fredagsbar :stuck_out_tongue:

Næppe :wink:

Så skulle du oprette et VIP-forum for dem med mere end 100 indlæg, så kunne folk sidde der inde og brumme :slight_smile:

Så ville du bare føle dig udenfor…

Og alle pigerne vil blive så nysgerrige… hvad foregår der i det “hemmelige” forum… :wink: :smiley:

Hva med kontakten med studentene? Bare det at SDU innkaller til intervju viser etter min mening at de bryr seg mer om hvem de tar inn, og at de har en god kontakt med sine studenter.

Det er mye av studietrivselen som blir til det du gjør det til selv, men forholdene kan jo ligge mer eller mindre til rette.

Fikk høre at man ved SDU får anatomiundervisningen sin første semester basert på disseksjon i tillegg til ren teori. Det må da være en fordel?

Det er måske lidt i overkanten at sige… Dissektion er et kursus på 8 dage på 1. semester (og en enkelt dag til organerne på 2.)

Og det er sgu nok efter min mening… :expressionless:

Nu ved jeg ikke hvordan det er ved AU og KU, men i Odense får man tilgang til preparater på tør- og vådsal døgnet rundt. Nu er jo ikke SÅÅÅ hyppigt at man hygger med kropsdeler midt om natten…men i fbm den oh store 1.årsprøven var det noget jeg havde stor nytte af :slight_smile:

Hvordan er det der dissektion???
er det Bad???

[quote=“Larsvk”:1k8lj4v1]Hvordan er det der dissektion???
er det Bad???[/quote]

I fbm anatomiundervisningen får man øh…(i mangel på et bedre ord…) skære i døde mennesker for at få et indtryk af anatomien. Disse menneskene har doneret sin krop til formålet. Aller først øver ældre studerende på visse akutmedicinske procedyrer, deretter dissekerer 1.semester bevægeapparatet før 2.semester får dissekere bugen og de indre organer.

Kadavrene fikseres i formalin før de lægges i sprit for opbevaring i ca 1år indtil dissektionen. Mange, inkluderet mig, opfatter lugten som ubehagelig - medens andre ikke synes det er så slemt. Selve dissektionen foregår selvfølgelig med respekt for den døde - man afdækker kun de områder man er i gang med, og intet fra kadaveret må smides væk i - alt skal i sidste ende kræmeres og returneres til de pårørende.

til gengæld kan du regne med dissektion en mass på 1. og 2. semester i AU, lige fra bevægeapparat til thorax + hoved +neuro - ved ikke om det er en fordel - jeg synes det ikke - jeg synes der er alt for megen dissektion i forhold til hvad man får ud af det, desuden bliver man også tilbudt at overvære en obduktion hvilket til gengæld er meget interessant og yderst anbefalelsesværdigt

Jeg håber ikke dette kommer til at lyde forkert.
Men jeg glæder mig til at prøve at dissekere.

Hvordan oplevede i det første gang i skulle dissikere??

Mvh.
Larsvk

[quote]Jeg håber ikke dette kommer til at lyde forkert.
Men jeg glæder mig til at prøve at dissekere.

Hvordan oplevede i det første gang i skulle dissikere?? [/quote]

Det er ikke nogen skam, at glæde sig til at dissekere.
Jeg glædede mig da også til det. Det var spændende, lidt grænseoverskridende, og også relevant.
…og så har man prøvet det og mangler stadig 5 gange og det bliver lidt trivielt for de fleste…

Tillykke med optagelsen, Larsvk - kan se i de forskellige tråde at du er henrykt over at være optaget - fedt! - nyd det!

Tak skal du ha skovsen.
Jeg glæder mig som et lille barn, det er virkelig min drøm at studere medicin.

Flere oplevelser af at skulle dissikere modtages.

Hilsen Lars

Hej.

Jeg er uddannet på SDU, men er født og opvokset i københavn.
Jeg er turnuslæge nu på Fyn.
Du har rigtig mange spørgsmål, hvor jeg vil sige, at du selv kan være en stor del af svaret. Om du får det godt, bliver accepteret og alt det der sociale afhænger til dels af stedet men også meget af dig selv.
Jeg vil dog til ENHVER tid anbefale SDU.
De nordmænd jeg har kendt i min studietid var alle vældig tilfredse og glade for studiet og miljøet. Jeg vil dog råde dig til også at få danske kontakter uanset om du vælger SDU eller KU…Vi er faktisk nogen som både er sjove og kan stå på ski, hehehe
Tror du har meget ret i at studieordningen i odense er bedre og at vi har rigtig gode faciliteter på hospitalet. Det eneste minus er den første del på uni, som jo ligger langt væk, men du er altid velkommen i Winsløvparken 19 på hospitalet, hvor vi har læsesale, fredagsbar kantine og en gårdhave
Håber dette vil få dig til at vælge SDU, der er et super godt uddannelsestilbud.
Mvh Nina