Jer, der blev optaget via kvote 2, hvordan gøre I det?

Hej :grinning:
Søger gode råd fra alle jer, der blev optaget via kvote 2.
Hvad gøre I for at få en god kvote 2 ansøgning( arbejde, udannelse, kurser, osv.) ?
Hvad universitet blev I optaget på , og hvad år startede I med at læse?
Har I en idé om, hvad der bliver vægtet højst, når man søger via kvote 2 ?
Alle råd er velkommen😄

Hej LouiseN,

Stærkt at du vil prøve kræfter med kvote 2 optaget :slight_smile:
Kun på AAU er dit første og sidste spørgsmål relevant. Her tæller relevant arbejde og relevant tidligere uddannelse, men særligt tæller dine karakterer i de 5 adgangsgivende fag.
SDU, AU og KU kører med optagelsesprøver og der er det således underordnet med en ansøgning, tidligere uddannelse og arbejde. Intet af det vægtes. Det eneste der tæller er din præstation til prøven/prøverne.

Dbh.
KmK

Tak for et hurtigt svar.:slight_smile:
Jeg har fået at vide her på forum, at eksempelvis en ikke færdiggjort sygeplejerskeudannelse tæller ikke særlig meget i vurderingen. Når man skal til prøverne og skrive motiveret ansøgning, hvor man fortæller om sine erfaringer, hvilke erfaringer er gode at have?
Jeg får lidt forskellige bud på det. Nogle siger, at det er godt at læse på en naturvidenskabelig udannelse, og nogle snakker om arbejdet i plejehjem.

Jeg blev optaget 2017 i KU. Havde en tidligere uddannelse fra Sverige samt konferenspresentation (FENS 2016 i København, ironiskt nok) af min forskningsprojekt i molekylærbiologi. Jeg tror at det som blev vægtet højst når jeg søgte ind var studiepotentialen at klare af studierne i medicin.

Det er også noget af en bedrift:)
Jeg har tænkt mig at forsøge mig frem med at få gode karakter i de adgangsgivende fag og noget relevant arbejde( det føles bare som meget lidt for en god kvote 2 ansøgning )

@LouiseN dine tidligere erfaringer tæller kun på AAU. Dvs. dit arbejde, din tidligere uddannelse, dit udenlandsophold osv. På AAU udbydes der små 180 pladser og 20 % går til kvote 2. Dvs. omkring 36 studerende tilbydes en plads på kvote 2 på AAU. Så med mindre du har et rigtig godt CV og nogle gode karakterer i de 5 adgangsgivende fag er det nok en lidt usikker vej at satse på.

På KU, AU og SDU skal du ikke engang sende en motiveret ansøgning eller et CV. Der bliver du blot inviteret til en prøve og din præstation der er det eneste der tæller i din bedømmelse. Her er der potentielt mange flere kvote 2-pladser at “slås” om så det er nok her mulighederne er størst.

Dbh.
KmK

Måske er det et dårligt ord at bruge “motiveret ansøgning”, eller så har jeg bare misforstået noget, men jeg har hørt fra folk, der har været oppe til optagelsesprøven, at til selve prøven skulle de skrive, hvorfor de vil læse medicin, og hvad har de gjort for det.
Jeg kontakter selvfølgelige de forskellige universiter en gang til og hører nærmere om, hvad er kravene

På AU er der kun en prøve. Det er en MCQ så der kan du selvsagt ikke skrive noget. Altså har du her ikke engang mulighed for at inddrage tidligere erfaringereller for den sags skyld fortælle om din motivation for studiet.
På SDU er det anderledes. Der skal du til en MCQ og såfremt du klarer den blandt de 300 bedste inviteres du til MMI hvor du interviewes på en række stande om forskellige emner. En af standende er ofte en motivationsstand hvor du har mulighed for at fortælle om hvorfor du gerne vil læse medicin. Her skal du ikke skrive noget, men fortælle om din motivation. Men det er jo forudsat at du inviteres til MMI.
På KU starter de en ny procedure i år. Jeg kender den ikke i detaljer, men den stå beskrevet her og der fremgår det at der er et “skriftligt interview” hvad end det så er :slight_smile:

Dbh.
KmK

Jeg blev optaget i 2019 på KU gennem kvote 2 : )

Jeg havde følgende erfaringer med mig:

Bioanalytiker på en mikrobiologisk afdeling i 7 år. På afdelingen var jeg tillidsrepræsentant og stod for koordinering af projekter sammen med afdelingens læger. Dette resulterede i at jeg blev medforfatter på en videnskabelig artikel.

I min fritid er jeg frivillig i vågetjenesten i Røde Kors.

Ved ikke om du kan bruge det til noget. Men ønsker dig held og lykke med optagelsen!

1 Synes om

Tak! Jeg tager alle råd til mig. Jeg tror dog ikke, at det vil lykkes mig at lave en ligeså god kvote 2 ansøgning. På nuværende tidspunkt er jeg allerede optaget på en udannelse, som er overhovedet ikke naturvidenskabelig, og søger jeg ind på en naturvidenskabelig udannelse i håb om at få en god kvote 2 ansøgning kan jeg risikere at ende uden SU overhovedet de kommende år. Jeg har sagt til mig selv, at hvis jeg ikke kommer ind på medicin indenfor de kommende 3 år, så søger jeg mod udlandet.

Hvor gammel vil du være, når du bliver færdiguddannet læge?
Hvordan lykkedes det dig at ikke blive ramt af uddannelsesloftet?

Tror også sagtens man kan komme ind med færre erfaringer. Det hele handler bare om motivation og aldrig give op : )
Jeg er 32 nu, så det bliver nok omkring de ca. 38. Jeg søgte medicin 7 år efter endt uddannelse, så blev akkurat ikke hæmmet af uddannelsesloftet på de 6 år.

Jeg kommer direkte fra gymnasiet, og er optaget på kvote 2.

Derfor har jeg ingen andre kvalifikationer, end hvad jeg viste til kvote 2 prøverne (unitest og interviewsene). Så ud fra mine erfaringer og mange af mine bekendtes, behøver man i hvert fald ingen relevant erhvervserfaring eller noget lignende på SDU kvote 2. Det eneste jeg selv gjorde var at læse og øve en del til unitest, men det viser sig at prøven ikke er speciel naturvidenskabelig - min opfattelse var nærmest modsat, at den var meget sproglig fokuseret.

Ved ikke om det kan hjælpe til dit dilemma/spørgsmål, men håber du finder din rette vej!

4 Synes om

Ved ikke rigtig om man kan forberede sig på Unitest, men den er ret simpel at forholde sig til. Bare gør som du føler for det, så skal det nok gå. Som jeg har fået at vide, så forsøger de at “mixe” tingene op så meget som muligt - i hvert fald til den mundtlige prøve. Men ellers øv dig på logisk tænkning og i at læse hurtigt, for det får man brug for :slight_smile: