Hvad skal en læge tjene?

Alundh. Undskyld hvis du føler, at jeg putter dig ind som medlem af YL toppen. Husker bare, at vi har haft samme diskussion om løn og kontingent, da vi begge var i FADL. Har var holdningen også, at kontingentet var lavt/rimeligt og lønnen god. Og det er stadig din holdning.

Jeg synes vi får for lidt. Mit niveau for acceptabel ville være:

30.000 + pension. Dvs. 31.500 (da arbejdsgiver bidraget også kommer oveni hos andre. Dette niveau, da vi ikke har frynsegode som mad, internet, mobil osv., som mange af de jeg kender i det private.
50% tillæg efter kl 17 og 100% efter kl. 23.
100% lørdag efter 17 og søndag/helligdage.

Tillæggene vil så være lig dem tømre og murere og andre LO’er har. Jeg er træt af, at mine håndværker venner altid er ved at få akut tarmslyng af latter, når jeg fortæller om vores aften/nat/weekend/helligdags tillæg.

Og med den nye centralisering med store akutte medicinske og kirurgisk modtageafdelinger, så er det slut med at sove på vagterne. Det gamle tillæg var ok, hvis man som hovedregel sov 5-6 timer på en vagt. Men det har jeg aldrig oplevet på medicinsk og ortopæd på OUH. Det var ofte arbejde hele natten, og så er tillægget latterligt lavt.

De 31.500 er baseret på, at det er i den høje ende for akademikere. Og så at vi ikke har fryns, som de øvrige har i stor stil. Ok, at der ikke er fryns i det offentlig, men så skal lønnen bare være lidt højere eller også må de indføre samme fryns som i det private, og så kan vi sænke lønnen med 2000 kr.

De private akedemikere kan heller ikke noget, når de kommer ud. Kender flere, som direkte får at vide, at firmaet regner med 2-3 års oplæring. Og det private er blevet mere og mere opmærksomme på, at folok kun skal arbeje 37 timer. Og vores forskning kommer stadig ved siden af, så vi skal nok kommer over de 37 timer. Så heller ikke på tiden ligger vi under det private.

Jeg mener mange ting.

Hvis vi snakker løn under turnus syntes jeg følgende:

Hvis man er på en afdeling der sætter indlæringen højt så man får lært noget på sin turnus. DVS supervision, planlagt undervisning, vejlederordning etc.etc.etc så syntes jeg lønnen er ok. Det er en uddannelses stilling, og vi skal lære noget. Og det koster penge/tid.

Men hvis afdelingen ikke har nogen af disse faciliteter, bør man få mere i løn.

Der hvor jeg arbejder har vi intet fast undervisning. Aldrig supervision af ældre læger. Vi har vagt hver 6-7 dag, hvor vi arbejder fuld tid om natten. Og vi er i realiteten vagt slaver. Hvis man gør vores vagtplan op har vi 7 reservelæger 12 timers stuegang til sammen hver uge. Dette er hvis man skal overholde 37,5 timer. Fra de timer skal også trækkes de kurser vi skal på.

Undersådanne omstændigheder bør man pålægge afdelingen at betale mere i løn da vi ikke har en uddanelses stilling, men en vagt slave stilling. Jeg er sikker på at jeg ikke er den eneste der kan nikke genkendene til en situation som min.


angående overtids betaling er jeg enig i 50%/100% og 200% i overarbejde/vikarløn.
Jeg føler mig snydt at jeg skal sidde her 25 timer i min weekend for 11 * 50+ 14*80 kr for 1700 kr ekstra. Som bliver til 680 kr efter skat.


Angående fantastisk løn i norge, 70000 med 40 % i skat for 70 timer om ugen.

Hvis du bor i København så tag en måned til nord/sydjylland arbejd 70 timer om ugen det giver 73600 ca. for 37 timers normal løn og 33 timer til overtid og en gennemsnits løn på 200 kr i timer. Der udover kommer et utal af transporter rundt omkring i landet med patienter.
Der ud over får du fradrag på 18000 kr for kost og logi (ud fra erfaringer hernede fra)

Det giver ca. 45 % i skat hvis man normalt betaler topskat. fordele: de taler dansk (ikke lægerne, patienterne), maden er billigere. Ulemper: ingen gratis bolig.


Angående fri telefon etc.

Det er groteskt at vi ikke har fri telefon. Vi står til rådighed i hjemmet på transportlister, ektraordinært tilkald etc.
At vi ikke har gratis internet, er absurd da vi har et behov. Man kan ikke gennemføre sin turnus uden internet. Med mindre man sidder på hospitalet og laver sine korrespondancer, udfylder evalueringskemaer, forbereder undervisning og holder sig uptodate med hvad der sker inden for vores fag.

p.s. stavningen og grammatikken er en af grundene til at jeg blev læge…

LÆNGE LEVE DIKTAFONER…

Hvor har du det fra?

Mig bekendt hedder den 100-120K om måneden for max 50t om ugen. Det i alm. praksis og med en hel anden belastning end at passe en sengeafdeling og samtidig en akutmodtagelse på en i underbemandet afdeling.

Jeg ved godt hvad jeg vælger…

BTW: vedr de 40% kræver det man er væk mere end 6mdr ellers betaler man vel dansk skat?

ad Canders og Frold

Jeg vil mene i begge to har ret. Der er steder i Norge hvor man kan tjene op til 100-120.000 kr om måneden. Men det er som regel så langt væk fra resten af verden at det er spørgsmålet om det er pengene værd. % dagslys (ok nordlys, men det tæller ikke helt), %kollegaer, %venner, %familie osv. De høje lønninger afspejler i høj grad de forhold der hører til jobbet - og selvfølgelig også en hvis del Norsk panik for ikke at kunne give borgerne den ydelse de har krav på (ikke et oplæg til politisk diskussion …).

Kender flere der har været afsted. Og ja de har tjent mange penge, men de har også sagt at det har været hårdt - både fagligt, men i høj grad også socialt.

Ja, hvordan er reglerne egentlig ved ansættelse i under 6 mdr? Her skriver de noget om særlige regler for offentligt ansatte.

Link
Link 2

I øvrigt mener jeg, at man som udgangspunkt altid tjener for lidt. Ellers kommer man jo ingen vegne… :wink:

Tillader mig at byde ind med et indlæg lidt uden for kontekst da jeg ikke kender nok til den nuværende diskussion.

Faldt over en artikel (http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWee … wsId=11612), som omhandler den famøse diskussion der netop har været om kabinepersonalets forhold i SAS. En diskussion der som bekendt medførte strejke først i Danmark og senest i Sverige.

Her følger lidt om deres vilkår, så kan man jo sammenligne lidt med den yngre læges hverdag :roll: ;

Cabin Crew kan maksimalt have 36 timer inkl. spisepause i gennemsnit pr uge. Den ugentlige arbejdstid varierer, men kan maximalt gå op til 42 timer på en uge.

Udover 6 ugers ferie kompenseres Cabin Crew med 9 fridage pr år for at flyve på helligdage.

Cabin Crew er sikret 4 ugers hovedferie i perioden juni, juli og august.

SAS har det antal ansatte som der bør være til den planlagte produktion.

Den normale daglige arbejdstid kan gå op til 10 timer. 4 gange på en måned kan den øges til 12 timer. Det daglige timetal er naturligvis en konsekvens af, at Cabin Crew skal have 3 fridage efter 5 arbejdsdage.

Det er måske værd at bemærke kabinepersonalet har en startløn på 18.000,00 kr. Dette er vel at bemærke inden de er mødt på job! Der tilkommer nemlig flyvetillæg på x antal kroner pr. flyvning og arbejdsdag. Dette giver for en normal arbejdsmåned kabinepersonalet en startløn, med ovenstående vilkår, på omkring 28.000,00 kr. plus pension!

Desuden skal de ifølge deres overenskomst afhentes i taxa på hjemmeadressen såfremt de skal møde i lufthavnen før kl. 06.00 om morgenen, arbejder de i anden lufthavn end hjemmebasen skal de indkvarteres på 4-stjernet luksushotel osv. Desuden sørger arbejdsgiveren får der er et måltid til stede pr. 3. time.

Adgangskriterierne for jobbet er et 8 ugers kursus og selvfølgelig en adgangsgivende eksamen (gymnasiet eller lignende).

Det er altså de horrible vilkår der fik personalet til at nedlægge arbejdet! Med de forbehold man må tage i forhold til det private arbejdsmarked er det dog alligevel tankevækkende hvad der venter efter 6 års studier og 30.000 siders pensum.

Ja, skal man grine eller græde?

1 Synes om

nåh, men så græd da…

Det er vist også den eneste rigtige reaktion, når den forening, der skal kæmpe for bedre forhold er Lægeforeningen…

  • Mikkel

Simpelt svar til et simpelt spørgsmål: En læge skal tjene lige nøjagtigt det arbejdsgiveren kan presses til at betale!
Grunden til at vi som offentligt ansatte læger ikke får den løn vi føler vi fortjener er jo blot at vi ikke er risikovillige nok. Hvis man som nyuddannet læge gerne vil have en høj løn må man nødvendigvis søge ud i det private erhvervsliv - så langt er de fleste vel enige. Vi bliver alligevel siddende i det offentlige og piver over lønningerne i stedet for at pakke kufferten og gå igang med en karriere i det private. Alt for mange af os tør ikke tage springet ud i en privat karriere hvor man på mange måder er mere udsat end i det offentlige. Jeg er efterhånden på egne vegne nået til den konklusion at jeg bliver i det offentlige i hvert fald indtil jeg er speciallæge - så må man jo revurdere til den tid. Ser ud til at Khader får udvidet Anders Fogh og Lars Løkkes regeringstid med fire år mere så måske endda svaret kommer til at give sig selv… I mellemtiden vil jeg kæmpe så hårdt jeg kan for at jeg personligt skal have så høj en løn af det offentlige som muligt - alt andet ville efter min mening være lettere selvudslettende.

Til alundh har jeg sådan set kun en kommentar: Du må gerne betale mere i skat hvis du har lyst - lyder som om du synes du tjener fyrsteligt og så er det da bare om at sprede velstanden. Darwin forbyde at man tjener på sine evner.

Thp jeg er faktisk enig i din analyse mht. vores lønninger…
Personligt har jeg det fint med vores løn, men har ikke noget imod at mine kollegaer prøver at tilkæmpe sig mere hvis de mener de er det værd.
Min irritation går bare på at visse folk nærmest fremstiller lægers lønninger som Jens Vejmand-agtige tilstande, og argumentationen går mest på snik-snak om at de kender nogen der tjener mere frem for reel sammenligning/dokumentation.

Mht. at betale mere i skat så kan jeg jo ikke dette grundet “skattestoppet” og i fald det var muligt ville mine penge jo nok bare gå til højere lægelønninger…

Hvordan er man mere udsat i det private?

@ Sofus:

Det offentlige lukker ikke lige foreløbig, du er sikret en stilling hvis du ellers gider søge. (Om det så bliver i ønskespecialet er en anden sag :wink: )
I en privat virksomhed er man som ansat mere udsat - hvis firmaet omprioriterer risikerer du at blive vippet ud.

I det offentlige sundhedsvæsen er der af en eller anden grund enormt god plads til de af os der synes arbejde er noget der er helt formidabelt morsomt at se andre udføre. Man kan være ineffektiv, uproduktiv og i øvrigt til en vis grad også ufaglig uden det får konsekvenser. Prøv det i det private og se hvad der sker.

I det private er du afhængig af at din chef kan lide dig, hvis hun ikke bryder sig om dig er der nok ikke de store muligheder. Ikke nær så udpræget i det offentlige.

Hvis du får en længere sygemelding i det private bliver du hurtigt til en af de medarbejdere der kan undværes. I det offentlige er der i hvert fald i lægestillinger mulighed for at vende tilbage efter længerevarende sygemeldinger.

Alle ovenstående eksempler er selvfølgelig kun gældende for ansatte i private virksomheder - det er jo en helt anden sag hvis man vælger at starte for sig selv.

Hvis man skulle gå hen og blive overflødig i en stilling i det private kan man selvfølgelig bare søge en ny, og som tiderne er lige nu er det ikke så svært at finde nyt job. Du kan også altid vende tilbage til det offentlige men du vil mangle en stor del af den kliniske erfaring som faktisk er uvurderlig i almindeligt lægearbejde, i hvert fald hvis du har arbejdet i industrien. Alt andet lige er det et andet ´game´ ude i det private som nok ligger lidt fjernt for os som læger. Jeg mener, hvem af os har egentlig prøvet at sælge os selv sådan for alvor i fx en jobansøgning?

[quote=“Thp”:27594qbc]I det offentlige sundhedsvæsen er der af en eller anden grund enormt god plads til de af os der synes arbejde er noget der er helt formidabelt morsomt at se andre udføre. Man kan være ineffektiv, uproduktiv og i øvrigt til en vis grad også ufaglig uden det får konsekvenser. Prøv det i det private og se hvad der sker.
[/quote]
Vil det sige at man ikke kan arbejde med falsk autorisation som øjenkirurg i 2 måneder i det private?
Det kan man åbenbart i det offentlige

Ret utroligt at det kan lade sig gøre. :shock:

645.235 kr/år. Vælg selvo om det skal være før eller efter skat. Så må diskutionen vel snart være lukket :slight_smile:

Hvad snakker du om? :?

Der blev spurgt om hvad en læge skal tjene :slight_smile: