Hvad skal en læge tjene?

Jeg er lidt nysgerrig. I flere forskellige tråde ytres der stor utilfredshed med den løn man får som læge. Jeg er interesseret i at høre hvad man mener man bør tjene som nyuddannet turnuslæge. Hvad er den gode løn. Skal der andre goder ind over, i fald hvilke?

Jeg er i sær interesseret i at høre Mgybel og Gundestrup der som flittige debatører i dette forum ofte har givet deres utilfredshed til kende. Men alle er selvfølgelig velkomne til at komme med deres input.

Yngre lægers løn i Regionerne gældende pr. 1 april 2007 kan ses på Lægeforeningens hjemmeside her.
Selve overenskomsten findes her.

Tja - den er ikke nem :smiley:

Som udgangspunkt mener jeg nok

  1. grundlønnen er for lav - de ca. 25K.
    Hvis jeg bare kunne “kræve” synes jeg grunden lønnen skulle være 28K. Hvorfor det? Spec. fordi jeg mener at 25K er luderløn i alm. praksis.

  2. Holddrifttilllæg er for lave:

[quote]Hverdage kl. 20-08 50,88
Fredage kl. 20-24 50,88
Weekend og søgnehelligdage kl. 08-20 50,88
Weekend og søgnehelligdage kl. 20-08 85,24
Mandage og dage efter søgnehelligdage kl. 00-08 85,24 [/quote]
Efter kl. 18. bør lønnen være +50%
Efter kl. 00 bør lønnen være +100%
Weekend og søgnehelligdage bør lønnen være +100% i hele tidsrummet

Overarbejdstimer udbetalt med +200% (men sådan er det vidst allerede?)

  1. Jeg så gerne at offentligeansatte fik muligheden for i nyløn at få arbejdsgiver betalt internet - det mener jeg alle læger bør have og få betalt. Vi bør jo holde os opdateret.

Jeg er ikke MEGA utilfreds med min løn, men hvis jeg kunne kræve er det nok ovenstående punkter der lige falder for.

Og nu vi er ved løn og indtjening, så så jeg gerne et mere flexibelt system, hvor man kunne, hvis man ønskede det, arbejde mere inden for rammen. Jeg mener vi skal holde fast i at man max kan pålægge en medarbejder at arbejde 37,5timer om ugen, men generelt for sundhedssystemet, så jeg gerne man kom nogle af alle de vikartimer til livs og i stedet på egen afdeling (eller sygehus) kunne arbejde mere, hvis man ønskede en mer-indtægt.

Desuden synes jeg der skal være flere deltidsstillinger.

Jeg tror det var mine “kæpheste”.

Hvad med pensionen. Den skal vel med i din betragtning

Hvad skal en læge tjene? Svar skal være at you eat what you make.

Her vll jeg godt give dig ret :slight_smile: Det er en faktor som ofte “glemmes” i det offtentlige - ikke kun som læge, men også som pædagog, lærer etc… vi har en super pensionsordning, som lige giver 15% ekstra oven i hatten, men af en eller anden grund tages den ikke med når f.eks. pædagoger klager over deres løn på ca. 20k (+ 3k i pension)…

hermed ikke sagt at lønnen inden for det offentlige kunne være bedre… enig i frolds synspunkter. Specielt muligheden for at skære ned i externe vikarer. Det er jo helt ekstremt hvad der punges ud der. Har selv fungeret som extern vikar og på et tidspunkt fik jeg ca. 11K udbetalt for 3 aften/nat (17timer/vagt). De 3k var skattefri transportgodgørelse - og jeg har ingen fradrag, da alt er brugt på SU. Hvorfor laves der ikke en løsning, så man som “fast-ansat” kunne få ekstra-tillæg, så man fik lyst til at tage de ekstravagter. Det må da kunne gøres mere fordelagtigt…

nå men tilbage til bøgerne, så jeg kan blive færdig som læge om 42 dage (så er de 3 afsluttende embeds-eksamensdage dage overstået)

:smiley:

Mine ovenstående tal er uden pension. Pensionen er jeg fulgt tiilfreds og de 3500 skal lægge oven i, hvis jeg selv kunne vælge og det er jo ud fra den devise jeg skrev ovenstående tal, som jeg vel egentlig synes er meget fair…

Har ikke så meget forstand på det så, de dr 25.000 er det til dem i turnus eller når man er færdig med turnus? (hvis ikke dem i turnus, hvad får man så i løn når man er i turnus?)

man får 25.800 i løn under turnus… + ca. 4k i pension oven i hatten. så en “grundløn inkl. pension” på små 30k

Hvad får man så når man er færdig med sin turnus? det samme de næste 5 år eller? :slight_smile:

ca. 28.200. Du kan tjekke det på linket i den øverste post :slight_smile:

Nå ja, men før man først 28.200 efter 5 år som reservelæge eller hvad man nu bliver efter turnus, eller får man det lige så snart man er færdig med turnus ? :slight_smile:

så snart du er færdig med turnus… stigningen skyldes vist et tillæg man får for at have ret til selvstændigt virke (B-auto) - som turnus jo giver :slight_smile:

trin 2 kommer man først op på efter 5 år… men efter turnus får man også tillæg for “Tilladelse til selvstændigt virke” som er 3000 kr. hver måned + at man også skal huske de decentrale kvalifikationf- og funktionstillæg (fx randers ortopæd er vist 7000 om året)

Personligt kunne turnus grundlønnen godt være et par 1000 mere om måneden, men ellers synes jeg nu ikke vores vilkår er så dårlige. Specielt pensionen er jo super.

Man skal jo også huske at man for hver ny type stilling som man bestrider klassificeret, intro, uddannelsesstilling stiger lidt hver gang og derfor forholdsvis hurtigt kommer til at tjene mere.

Jeg synes, at vores grundløn er rigtig dårlig sammenlignet med andre større videregående uddannelser. F.eks. kender jeg en nyuddannet tandlæge, som startede med en løn på 35.000 og efter et år kom op at tjene 40.000 pr. måned.
Derudover er vores løn jo også latterlig i forhold til i Norge og Sverige: en nyuddannet læge i Norge kan slå sig ned som praktiserende læge uden videre uddannelse eller noget og tjene 100.000 om måneden!..
Så hvis man hævede lønnen betragteligt ville man jo nok også kunne holde på speciallægerne her hjemme. Det kunne også være et alternativ til de mindre populære specialer, hvis man prøvede at tiltrække ansøgere med bl.a. en højere løn…

Et andet bud kunne være, at man skulle kunne købe et 140 kvm standardhus i Københavnsområdet sv.t. 2xårslønnen.
Et sådan hus kræver en årsindtægt på 535.000 pr. person i et parforhold (og det er fraregnet Lyngby-Tårbæk, Gentofte, Rudersdal, Dragør, Kbh. og Frederiksberg) Kilde: Berlingske Tidende 5. maj

Hvad? Snakker du om at de kan blive privatpraktiserende læger? Skal man ikke have speciale i almenmedisin som det hedder på norsk?

100 000,- / mnd for en norsk læge uden videreuddanning er meget lidt sandsynligt…

Kan du henvise til en kilde?

Sidst jeg tjekket, havde norske læger en grundløn på ca 350 000 / ÅR, eller 28 991,67 ,- / mnd (Oslo Kommune, 01.05.2006)

De 100.000 om måneden er vist den løn man får som vikar i almen praksis (fx. efter endt turnus i DK) - og så får man også lov til at arbejde noget mere end 37 timer om ugen - måske nærmere det dobbelte :slight_smile:

Det kan jeg :smiley:

Du arbejder som almen læge i et lægehus.
Alle der har afsluttet turnustjeneste kan arbejde og fungere uden mindste besvær.
Indtjeningen er typisk omkring/over, 100.000 dkr per måned. Beskatningen i Norge er favorabel, typisk omkring 40-45%
Gratis bolig stilles til rådighed.

Kilde: http://nord-vik.dk/?cat=linfo

Så er det også tale om en vikar-stilling hvor man arbejder meget. Det er ikke snak om “gennemsnlitlig 100k /mnd gennem hele året”, hvilket var indtrykket jeg fik fra tidligere indlæg.