Hvad med diktafoner?

Jeg er lige i gang med min første rigtige praktik, og det undrer mig lidt, at det anbefales, at man anskaffer sig lyspen, reflekshammer og stetoskop, men ikke en diktafon…
Har I andre jeres egen diktafon? Og hvorfor / hvorfor ikke??

Plejer der ikke at være rigeligt af disse ude på afdelingerne?

Jeg synes også der er rigeligt med diktafoner på afdelingerne. Desuden er der jo, på f.eks. Vejle Sygehus, elektronisk talegenkendelse, så et båndet diktat vil jo ikke rigtigt nytte noget. Da jeg var i klinik i Vejle (før det blev 100% talegenkendelse) var diktaterne stadig elektroniske og blev sendt direkte til sekretæren. Altså ikke noget med bånd der.
Jeg ved godt, at det ikke er alle sygehuse der har elektroniske diktafoner, men så har de vel en båndoptager, som man kan låne under klinik-opholdet.
Så jeg tror ikke man har brug for en privat diktafon, med mindre man er glad for lyden af ens egen stemme :smiley:

Ja der er masser af diktafoner på afdelingerne…men hvorfor er det lige nøjagtig det man kan låne, og ikke lyspenne…
Hvordan fungerer det elektroniske talegenkendelse?

Ikke særligt godt :smiley: Der var mange der var utilfredse med det fordi de skulle bruge lang tid på at rette deres egne diktater igennem. Når den var blevet skrevet af computeren skulle de sidde og læse det hele igennem og rette alle fejl, for derved at “lære” computeren at forstå dem.
Det var ikke så stort et problem for f.eks. røntgen overlægerne, der havde brugt systemet i et stykke tid, men alle de yngre læger kunne stort set lige lære computeren og forstå dem og så var de måske færdige på afd.
Men der bliver sparret en masse penge på sekretærer.

Mht. diktafonerne så er det vel fordi det er en engangs-investering for afdelingen og så ved de at systemet er kompatibelt.
Jeg kan ikke lige umiddelbart se andre grunde, men der skal da nok være nogle andre herinde der har en bedre forklaring??

Man skal ikke anskaffe sig en diktafon da man risikerer at man ikke kan bruge den næste sted, pga. andet båndformat.

I princippet bør hospitalet stå (i hvert under ansættelse) for alle remedier, eller betale for at man benytter sit eget (som når en overlæge kører i egen bil til møde på andet hospital i anden region), og dette gælder vel også stetoskoper og lyspenne.

Der er dog en kultur/historie i at man selv anskaffer sig mindre håndholdte apparater (stetoskop, otoskop mv) som man kunne tænkes at bruge på en lægevagt (hvor man netop arbejder for sig selv).

Mht til lyspenne så har sekræteren eller sygeplejerskerne dem altid, eller de ved hvor de er. De bliver brugt flittigt af nattevagterne når de skal kontrollere dråbetællere uden at tænde lyset.

Kig i skuffer og køleskabet i medicinrummet efter lyspenne. Sørg for at få en som lyser lige, alt andet er møgirriterende.

Det er ikke alle steder at de lader studerende diktere på bånd på vores afd. gør de ikke. De vil i hvert fald have at den studernde først skriver journalen i hånden, så de kan gennemgå den med en YL. Efterfølgende kan man vist godt díktere den, men nogle skriver den vist også direkte ind i EPJ.

MVH en YL der er kontaktperson for en 6. sem studerende :smiley:

[quote=“Luxus”:2lezy1xq]…
Så jeg tror ikke man har brug for en privat diktafon, med mindre man er glad for lyden af ens egen stemme :smiley: [/quote]

helt enig med Luxus… har heller aldrig hørt om nogen som har investeret i egen diktafon. Kan godt se at det kan være lidt svært at vide hvad som man selv skal købe og hvad man låner, det må man bare lære med tiden…

Btw. så har de i Randers også elektroniske diktafoner som fungerer fint. Jeg kan fortælle at i Randes vil nogle læger gerne lytte dikatatet igennem, men de fleste har det fint med at man bare fortæller dem hvad man vil spørge om og hvad man så har fået at vide… på radiologisk afd. har de også lidt af de problemer luxus fortæller om i sit indlæg :?