Hvad er bedst HF eller STX?

Hej!

Et hurtigt spørgsmål til folket :slight_smile:

Bliver HF og STX bedømt ud fra de samme kriterier?

Kan der være en fordel ved at tage den ene frem for den anden… hvis man ønsker at læse medicin?

Tak på forhånd, Medhead :smiley:

HF kan i den grad “games” således at man med ret lille indsats kan hive gode karakterer hjem. Det kommer jo an på hvad man er til, men jeg formåede at lave stort set ingenting i timerne, for så at terpe op til eksamen og få 12 i samtlige fag undtaget et. Det tvivler jeg på at jeg ville have kunne bare tilnærmelsesvis på stx. Det er ikke nødvendigvis noget jeg vil anbefale for det skaber en lidt dårlig vane som man så skal fjerne på et senere tidspunkt, for den taktik er ikke optimal på medicinstudiet (vil jeg mene). Da alle ungdomsuddannelser er sidestillede (htx, stx og hf) bliver de jo bedømt ens - du er altså hverken værre eller bedre ungdomsuddannet ved den ene frem den anden. Dog er der forskelle i pensum og fagsammensætning på de forskellige varianter. Jeg kan ikke huske forskellene - men de er der. Se på kravene til fagsammensætningen og vælg den variant der indeholder de fag du er stærkest i, og overvej om du er til det lange seje træk hvor du skal være kontinuerligt aktiv (stx og htx) eller om du er til de eksplosive sprinter (hf)

Disclaimer - det er efterhånden næsten 10 år siden jeg selv tog en hf, så mange ting kan være lavet om siden da.

2 Synes om

Enig i den med HF, eller dvs. det var sandt engang - det er noget med at den er ændret nu, så man skal have flere fagpakker og flere timer hvis planen er at skulle på uni.
HF har gennemgået en reform så den sigter mere mod professionsbachelorer end de længere videregående uddannelser.
Jeg ville koge det ned til følgende: er du aktiv i timerne og laver du dine ting HVER DAG og dermed kan sikre dig nogle gode standpunkts- og årskarakterer; STX. Er du derimod lidt en slacker i løbet af året, for derefter at lave en feberredning på hele lortet de sidste 6 uger op til eksamen og få gode karakterer i de afsluttende fag; HF.
Jeg var selv sidstnævnte, og det gik fint.

1 Synes om

Jeg kender en bekendt der læser på 1. Hf og hun fortryder det, fordi at der er kommet nye regler for en HF.
Fx ar du skal tage en overbygning i gennem de to år du læser HF eller efter dvs. 2 1/2 år. Det vil sige at du tage Mat A fysik B og kemi B på 2 år, hvis du vil søge ind på uni direkte efter gymnasiet og at du så skal til eksamen i alle fag på Hf
Du kan supplerer efterfølgende, men det vil alligevel trække dit snit ned, hvis du nu klare det dårligere.
Hvor man på stx let kan slippe for mundtlige eksamener f.eks. var jeg ikke oppe i kemi eller fysik, men fik udmærke standpunkts karakterer.

1 Synes om

Ja men udemærkede standpunktskarakterer kræver, som jeg også skrev, at man deltager aktivt og engageret i timerne.
På HF er man til eksamen i alle fag - ja - men det går igen også godt i tråd med det jeg skriver, at HF er for de som er glade for, og gode til at gå til eksamen.

1 Synes om

Hvad tænker i om det 2-årige STX forløb med naturvidenskabelig studieretning?

• matematik A
• Kemi B
• Fysik B

Det er samme pensum men man har kun 2 år.

Er det så bredere med en HF?

Forskellen på 2-årig STX og HF er, at der kun er eksamen på HF. Pensum er (stort set) det samme, hvis fag og niveauer er de samme.
Eks. findes en unifagpakke på mange HF med Fys B, Mat A og Kemi B, og pensum er hverken bredere eller smallere end andre gymnasielle uddannelser (selvfølgelig kan der være små variationer alt efter hvilken lære der underviser). Tænk på det, som at pensum i geografi C også er nogenlunde det samme på forskellige forskellige uddannelser man går på.

Jeg går selv på HF og er vild med bare at kunne koncentrere mig om at forberede eksamen, uden at skulle blive bedømt hele tiden (dog har corona gjort, at vi skal have årskarakterer, hvilket er mega ærgeligt, for så kan man ikke spørge løs uden at frygte for årskarakterene).

Jeg kender mange der har en HF-uni-fagpakke med Mat A, fys B og kemi B. Det er hårdt, men tilgengæld er det “kun” 1 hårdt år. Man kan også vælge en normal fagpakke (som jeg har, hvor skemaet er ret luksus), søge medicin med vinterstart og så supplere inden studiestart. (Ved ikke om reglen gælder til den tid, for jeg synes de hele tiden ændret det).

På HF ligger eksamerne 2 gange om året - om sommeren og vinteren, hvilket også letter presset.

Held og lykke med at vælge, husk at der ikke er noget der er mere “rigtigt”. Der er kun noget, som er rigtigt for dig, alt efter hvordan du er :wink:

1 Synes om

De har ændret reglerne for supplering efter ansøgningsfristen 5. juli, således at alle suppleringsfag skal være bestået inden ansøgningsfristen, uanset om man søger vinter- eller sommerstart.

1 Synes om